|
-
Nieuwsbrief
2011 najaar (7,13 Mb)
In de raadsvergadering van 28 juni jl. is de tweede termijn voor de
behandeling van de kadernota 2011 aan de orde geweest. De fracties konden
toen reageren op de beantwoording door het college in de week daarvoor,
eventueel reageren op de voorstellen van de andere fracties. Ook kon men
moties indienen om het college een opdracht mee te geven bij de verdere
uitwerking voor het komende begrotingsjaar of de jaren daarna. De SGP
heeft moties ingediend over de Onroerend
Zaakbelasting (OZB), de afvalstoffenheffing
en de schoolbegeleidingsdienst.
Allereerst zeggen wij alle collegeleden dank voor hun uitgebreide beantwoording. Het college heeft het in de kadernota aangegeven, en ook wij hebben er in eerste termijn duidelijk op gewezen, dat de coalitiepartijen de uitdrukkelijke intentie hebben uitgesproken om de gemeentebegroting financieel gezond te maken. Daarom benadrukken wij opnieuw, dat er op dit moment nog geen ruimte is voor nieuwe plannen, die zwaar op de begroting komen te drukken. Er zijn nog veel te veel onzekerheden over de gevolgen van het bestuursakkoord van gemeenten met het Rijk (naast de onzekerheid of er sowieso nog wel sprake is van een bestuursakkoord na de gedeeltelijke afwijzing door bijna 87% van de gemeenten). Onroerend Zaak Belasting (OZB) SC Rouveen Legesverhoging bestemmingsplanwijzigingen langs de Streek Beëindiging gemeentelijke subsidiëring monumenten Mogelijk niet of gedeeltelijk niet te realiseren bezuinigingsmaatregelen Afvalstoffenheffing Structuurvisie kernen Graag ontvangen we een overzicht van deze en andere plannen (bijvoorbeeld
de bestemmingsplannen) waar in de raad tijdsafspraken voor zijn vastgelegd.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Logopedie Schoolbegeleiding In de raadsvergadering van 21 juni jl. hebben de raadsfracties de
gelegenheid gekregen om hun oordeel te geven over de door het college
verstrekte kadernota 2011. Hierin zijn uitgangspunten voor het opstellen
van de begroting 2012 en de meerjarenraming 2013-2015 opgenomen. Fracties
kunnen daarmee hun instemming betuigen, maar ook wensen op tafel leggen.
In deze vergadering hebben de fracties in bijdrage in eerste termijn gegeven.
Ook is de eerste termijn van beantwoording door het college aan de orde
geweest.In de raadsvergadering van 28 juni a.s. kunnen de fracties reageren
op die beantwoording en eventuele moties indienen. acht gevraagd. Algemeen/OZB/gemeentefonds/groeimodel/weerstandsbuffer De laatste jaren hebben wij besloten om ons in te zetten voor het gezond maken van de begroting. Daarin zijn pijnlijke keuzes gemaakt voor bezuinigingen, maar ook jaarlijks forse verhogingen van de Onroerend Zaak Belasting (OZB - 7,25% per jaar boven de inflatiecorrectie). Het beeld lijkt nu iets zonniger, onder andere doordat wij weer teruggaan
van nominaal accres/vaste prijzen naar reëel accres/lopende prijzen. Juist daarom vinden wij het onverantwoord om nu al weer mooi weer te gaan spelen door grote investeringen in bijvoorbeeld een dure nieuwe accommodatie voor SC Rouveen. Dat laten de financiën gewoon niet toe. Dit temeer daar het hoogst onzeker is of alle voorgestelde bezuinigingen voor 100% haalbaar zijn en de daarmee beoogde bedragen echt worden gerealiseerd. De financiële speelruimte ontstaat voor een belangrijk deel door de eerder genoemde jaarlijkse extra verhoging van de OZB met 7,25%. Tot en met 2014 zijn wij daar mee akkoord gegaan om de begroting gezond te maken. Maar die stijging is heel fors en in gemeenten om ons heen zien wij dergelijke stijgingen ook nergens. Voor 2015 wordt die lijn ook al doorgetrokken, maar voor onze fractie is dat zeker nog geen gelopen race. Wij zien het als een kerntaak voor de raad om Staphorst financieel gezond te houden. Het is ook van groot belang voor het zelfstandig blijven van onze gemeente. De SGP-fractie staat ervoor! Legesverhoging bestemmingsplanwijzigingen langs de Streek Wat de SGP fractie betreft gaat het hier alleen om de projectmatige plannen. Daarvoor zijn de leges inderdaad niet kostendekkend. Dat wordt vooral veroorzaakt door de trage processen. Wanneer doelmatigheid ver te zoeken is, wanneer plannen 3 of 4 keer worden gewijzigd, stapelen de uren zich op. En dat is niet altijd te vermijden. Enerzijds zullen leges verhoogd moeten worden en anderzijds zal het college
ook de ambtelijke urenbesteding kritisch moeten analyseren en doelmatig
verminderen. Reestmond Beëindiging gemeentelijke subsidiëring monumenten Mogelijk niet of gedeeltelijk niet te realiseren bezuinigingsmaatregelen Afvalstoffenheffing Instellen reserve "infrastructuur de Streek" Uitvoering fietspadenplan / verkeersplan Ook met wegenonderhoud moeten wij oppassen. Gevolgen van een minimale invulling van het onderhoud kunnen slechte wegen zijn. Op de lange termijn kunnen wij dat niet volhouden. Dan krijgen wij via achterstallig onderhoud de rekening dubbel op ons bord. Structuurvisie kernen Wij vragen het college een totaaloverzicht van de beoogde onderzoeken
en kosten. Wij willen dit kritisch met elkaar doornemen, ons doel is besparen
op onderzoekskosten. Herijking WMO Overigens berustte de zorg voor armen in vroeger jaren bij de kerk. Wat ons betreft, krijgt de kerk in deze tijd van overheidsbezuinigingen door een financiële handreiking te doen aan allen die het echt nodig hebben een uitgelezen kans christelijke naastenliefde te bewijzen. Openbare verlichting buitengebied Reclamemast A-28 Schoolbegeleiding en logopedie Bibliotheek Museumboerderij Scala Centrum voor Jeugd en Gezin Aankoop veld 4 SC Rouveen Tenslotte
26-05-2011 In de raadsvergadering van 24 mei jl. is in het openbaar gesproken
over de overname van de veldinventaris van de Voetbalvereniging Staphorst
(VVS). Eerder was er in beslotenheid over van gedachten gewisseld. Er
zijn een paar mogelijkheden. Omdat de raad het budgetrecht heeft, moest
die er volgens het college nu een beslissing over nemen. De SGP is voor
voortzetting van de huidige overeenkomst. Dat is € 2.500 per jaar
(geïndexeerd) overmaken aan de VVS als vergoeding voor door hen aan
de gemeente overgedragen voorzieningen. We vinden het belangrijk dat het besluitvormend deel wel in de openbaarheid plaats gaat vinden. Hoe het ook uitvalt, er wordt gewerkt met gemeenschapsgeld en het gaat niet om personen, maar om relaties met andere private, openbare partijen. We vinden het opmerkelijk, dat eind 2008 de raad niet betrokken hoefde te worden in de overname van de veldinventaris, omdat dit zogenaamd tot de competentie van het college van B&W behoorde. Er zijn toen nog vragen over gesteld in de raad. Daarop is de overeenkomst alsnog ter kennisname aan de raad voorgelegd. Opmerkelijk was dat er in de wandelgangen gezegd werd, dat deze vraag niet in het openbaar gesteld had mogen worden. Ook heb ik toen namens de fractie nog een mailwisseling gehad met onze gemeentesecretaris dat op basis van de gemeentewet deze handeling niet uitgevoerd had mogen worden door B&W. Nu er echter problemen zijn, mogen we als raad meedenken. De vraag die we daarbij hebben, is dus: Wat maakt de voorgelegde handeling anders dan de handeling in 2008? Waarom is het de ene keer de competentie van het college van B&W en de andere keer niet? Inhoudelijk: Na enkele jaren raakt de vereniging in zwaar weer en wordt er onderzocht waar nog iets te sprokkelen valt. Het oog valt op de gemeente, die gezorgd heeft voor de nieuwe accommodatie. Bij één van de transacties, die er plaatsgevonden hebben, is een fout ingeslopen. Deze fout is geen van de partijen bij het sluiten van de transactie opgevallen. Voorzitter, we vinden het geen normale manier van werken. In het voorstel worden twee voorstellen gegeven, waaruit we dienen te kiezen. Wij kiezen voor a. Er is een finale deal gesloten. En er is geen reden om deze open te breken. Optie b: Is bank spelen voor de vereniging, dit doen we voor geen enkele vereniging. De brief van de voetbal, die overigens wel erg lang is om grondig door
te lezen, suggereert nog een optie c. Deze valt voor ons ook af omdat: In deze raadsvergadering heeft het CDA een amendement ingediend om eenmalig De ChristenUnie had een amendement ingediend om niet eenmalig € 56.516 over te maken, maar € 37.000. Ook in hun voorstel zou de jaarlijkse termijn van € 2.500 komen te vervallen. Dat het eenmalige bedrag lager is, komt omdat zij geen rekening heeft gehouden met de rentecomponent. Het verst strekkende amendement (is die van het CDA) werd eerst in stemming
gebracht. CDA, Gemeentebelangen en PvdA waren daar voor (8 stemmen). SGP
en CU hebben daar tegen gestemd. Omdat echter de heer Hutten van de CU
niet meestemde in verband een functie bij de VVS waren er ook 8 tegen
dit amendement, waardoor de stemmen staakten. Daardoor is het amendement
van de CU niet in stemming gekomen. Op D.V. 14 juni zal er (zonder opnieuw
te discussiëren) opnieuw over het CDA amendement gestemd worden.
Afhankelijk van die uitkomst zal dan wel of niet gestemd worden over het
amendement van de CU.
26-05-2011 In de raadsvergaderingen van 10 en 24 mei jl. is gesproken over de
(reacties) op het voorontwerp bestemmingsplan "De Streek". In
de opiniërende bespreking tijdens vergadering van 10 mei is onze
fractie uitgebreid op dit plan ingegaan. Met name hebben wij aandacht
gevraagd voor de verkleinde bouwvlakken en de stegen. Bestemmingsplan de Streek. Terzijde - locatie Mussche - Woningbouw wordt geconcentreerd in stedelijke netwerken en streekcentra. Daarbuiten mag alleen voor de lokale behoefte ( ) worden gebouwd, tenzij sprake is van bovenlokale afspraken. Waarvan akte! (Hier verder niet echt van belang.) Algemeen: Ambtshalve voorgestelde wijzigingen: Artikel 32 (3e keer): Er zijn enkele voorbeelden van bedrijven die zonder bezwaar nog zouden kunnen groeien van middelgroot naar volwaardig. Deze mogelijkheid kan opgenomen worden bij deze ambtshalve voorgestelde wijzigingsbevoegdheid. Artikel 32 (4e keer): De hier voorgestelde algemene wijzigingsbevoegdheid heeft volgens ons te maken met de reactie van de Rijksdienst. Zij stelt: Er ontbreekt in veel planregels een extern deskundigenadvies. Wordt hier de gewraakte paarse krokodil (bureaucratie) weer opgevoerd? Rollen we hier weer in handen van oncontroleerbare bureaucraten, waarvoor de inwoner dan ook nog verrast wordt met extra kosten? Wat ons betreft zo minimaal mogelijk. Er staat: Een bevoegdheid en geen verplichting. Wordt dit dan een bevoegdheid die standaard gebruikt gaat worden? Jan Arendsland 1: Wat is de reden van de verbijzondering van de detailhandelsbestemming tot enkel de bestaande activiteit of vergelijkbaar? Voorontwerp bestemmingsplan. Blz. 19: 3.2.a.7 waarbij de deel meegerekend mag worden.? Hoe pakt dat uit? Blz. 23: 3.6.c Blz. 23: De wijzigingsbevoegdheid agrarisch naar wonen 1 wordt voorwaardelijk verbonden aan (vierde aandachtsstreepje) reductie van vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen (vabs). Is dit standaard en tot hoeveel m2? Wat zijn hier de criteria? Centrum N.a.v. De Reactienota. We achten ons niet geroepen om alle inspraakreacties te beoordelen. Wat
dat betreft, acht ik het eigenlijk niet relevant de inspraakreacties als
raad vast te stellen. Niet omdat we verantwoordelijkheid zouden willen
ontlopen, maar gewoon omdat het onze competentie niet is. Stegen: - de tekening van de stegen is overgenomen uit oude plan - andere realiteit - wordt aangepast - waarom dan ***** Nieuwe inbreng - Waarom zijn kerken niet apart als kerken bestemd? Dit maakt praktisch
naar mijn idee geen enkel verschil, maar ik acht dat de kerk van andere
orde is dan de historische vereniging en het dienstencentrum, die een
maatschappelijke bestemming hebben. Wat mij betreft Ke of Gd.
28-04-2011 In de raadsvergadering van 26 april jl. stond de woningbouw aan de Kastanjelaan weer op de agenda. De raad behandelde de reacties op het ter inzage gelegde bestemmingsplan en de samenwerkingsovereenkomst met de projectontwikkelaar. Lucas Mulder heeft namens de SGP fractie de volgende bijdrage geleverd. Op 15 juni 2010 is dit plan in de raad aan de orde geweest. Met de uitbreiding
van het aantal woningen is toen ingestemd. De reactienota februari 2011 Samenwerkingsovereenkomst. De (semi) sociale bebouwing, totaal 17 woningen, wordt aangeboden aan
de eigen bevolking. Dat is uiteraard een goede zaak, omdat er behoefte
is aan starterwoningen. Onder artikel 8.2 wordt gesteld dat de ontwikkelaar tot het moment van
overdracht aansprakelijk is tegenover derden voor de voortgang van het
woonrijp maken. De ervaring leert dat, wanneer de bouwperiode lang duurt,
dit voor de eerste bewoners een pijnpunt kan worden. Ten slotte een algemene opmerking.
23-04-2011 In de raadsvergadering van 12 april jl. heeft de gemeenteraad (opnieuw)
gesproken over de kaderstelling voor het jeugdbeleid. Geen kaderstelling maar keuzemenu. Meneer de voorzitter, in een andere discussie hebt u eens gezegd dat kaderstelling eigenlijk begint op een wit papier, en dan maar dromen. U hebt dit misschien niet letterlijk zo geformuleerd, maar daar kwam het wel op neer. U stelde toen, dat wie beleid wil maken, niet eerst moet kijken naar wat er al is, en wat de budgetten zijn. Die info wordt later in rekening gebracht. Om zuiver kaders te stellen moet je blanco beginnen. Daarom heeft ons dit voorstel verbaasd, evenals de reactie van deze raad. Hier wordt ons de mogelijkheid geboden keuzes te maken, maar dat is heel wat anders dan kaders stellen. We zullen toch de zeven genoemde punten langs lopen, en onze mening ten beste geven. ad. 1. De rol van de gemeente. ad. 2. Het aantrekken van vrijwilligers ad. 3. Behuizing jongeren, sociale media etc. Bij dit onderdeel wordt ook gesproken over digitale hulpverlening. Als loketfunctie zien wij daar wel iets goeds in, maar de daadwerkelijke hulpverlening verloopt wat ons betreft niet digitaal. Dus geen digitaal spreekuur. Het is ook niet de bedoeling dat er chatsessies opgezet worden etc. Als eerste contactmogelijkheid biedt het een goede aanvullende mogelijkheid. Dit kan wat ons betreft ondergebracht worden bij het CJG, en niet bij de jongerenwerker. ad. 4. Het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) (De landelijke en identiteitsgebonden instellingen op het gebied van de jeugdzorg dienen voor hun cliënten in Overijssel dezelfde faciliteiten te ontvangen als de Overijsselse zorgaanbieders. Prov. verkiezingsprogramma CU-Overijssel) ad. 5. Bezuinigingen: zwembad, logopedie, schoolbegeleidingsdienst
etc. Wat dan wel? In het kader van jeugdbeleid geven wij de voorrang aan vorming boven vrijetijdsbesteding. Daarom willen wij op dit moment alleen een lans breken voor logopedie en de schoolbegeleidingsdiensten. Wij geven de voorkeur een preventie boven curatief bezig zijn. Op die grond vinden wij dat deze twee zaken, boven de wettelijke vereiste, door de gemeente in stand gehouden moeten worden. ad. 6. Jongeren 16+: overlastbestrijding, alcoholmisbruik etc. Aan het eind van het traject moet de gemeente indien nodig handhavend optreden. ad. 7. Participatie bij bepaalde onderwerpen door jeugd, jongerenwerk,
ouders. *** Behalve de voorgaande keuzes willen wij graag de volgende kaders meegeven. 1. Het jeugdbeleid van de gemeente Staphorst gaat uit van het standpunt dat ouders de eerstverantwoordelijke zijn waar het de opvoeding van kinderen betreft, en de begeleiding van de oudere jeugd. Slechts in uiterste noodzaak breekt de gemeente hier in. 2. Het jeugdbeleid van de gemeente Staphorst richt zich met name op de vorming en de ontwikkeling van de jeugd. (Toelichting: Vrijetijdsbesteding heeft ook wel met de jeugd te maken, maar hierin is de gemeente veel meer voorwaardenscheppend bezig, dan beleidsmakend. Vrijetijdsbesteding betreft ook niet alleen de jeugd, het is veel breder. Daarom maakt de gemeente hier geen hoofdthema van.) 3. Het hoofdaccent bij het jeugdbeleid van de gemeente Staphorst ligt bij preventieve acties en niet bij curatieve. (In concreto denken we hierbij aan: kleuterconsultatie, logopedie, sova-training, GGD, voorlichting over alcoholgebruik etc.) 4. De gemeente Staphorst maakt bij de uitvoering van haar jeugdbeleid gebruik van zowel neutrale als identiteitsgebonden instellingen. 5. Het jeugdbeleid van de gemeente Staphorst moet een vangnet zijn voor jongeren die hulp vragen, maar evenzeer voor jongeren van wie vastgesteld wordt, dat zij hulp behoeven. 6. Het jeugdbeleid van onze gemeente zal ongetwijfeld zaken betreffen die wettelijk verplicht zijn, maar ook zaken die dat niet zijn. Dat wordt in de kadernota, evenals bij alle gemeentelijke besluitvorming op dit terrein expliciet aangegeven. 7. Het college maakt bij de uitvoering van haar jeugdbeleid prestatieafspraken die SMART geformuleerd moeten zijn, en actief ter kennis gebracht worden van de raad. 8. Het college draagt zorg voor een jaarlijkse voortgangsrapportage betreffende de uitvoering van haar beleid, en doet eventueel aanbevelingen voor bijstelling van het beleid. Bij de vaststelling van de kadernota zullen we nader spreken over vaststelling van de budgetten.
23-03-2011 In de raadsvergadering van 22 maart jl. heeft de gemeenteraad gesproken
over de kaderstelling voor het jeugdbeleid. De afdeling is al enige tijd druk bezig geweest met dit onderwerp. 16 december vorig jaar is er een bijeenkomst geweest waarbij raadsleden met de werkers in het veld in gesprek zijn geweest. Deze bijeenkomst is door ons, als contactmoment met het veld, positief gewaardeerd. Er is gesproken over doelstellingen en problemen etc. Een neerslag van deze gesprekken is te vinden in de matrix 'Resultaten Kaderstelling Jeugdbeleid'. Uit deze input zijn zeven onderwerpen gelicht 'die (zo wordt in het voorwoord gesteld) in diverse gesprekken telkens weer terugkeerden'. Onder het kopje 'Vervolg van het proces' lezen we: "Deze kernonderwerpen (Let op de progressie in de benaming: eerst 'onderwerpen', nu worden ze 'kernonderwerpen' genoemd.) zijn nader uitgewerkt waarbij overwegingen en opties worden aangereikt" etc. waarbij de raad nu een keuze kan maken. De intentie is duidelijk dat de raad in haar kaderstellende rol gerespecteerd wordt. Daarvoor alle waardering. Als wij met kritiek komen op het voorstel voor vanavond, (en dat doen we) dan is dat niet uit geraaktheid of ontevredenheid of zo. Zeker niet. Het is opbouwend bedoeld om samen met het college, en ondersteund door de ambtelijke dienst, een stap verder te komen in het proces, met hopelijk een inhoudelijk goed document als resultaat. Daartoe wijzen we op hetgeen er tussen de haakjes staat: deze kernonderwerpen (die later een onderdeel vormen van de totale Kadernota) . En daar ligt het haas voor ons: We willen 'de totale Kadernota', beter gezegd, het totale jeugdbeleid als onderwerp van bespreking hebben, en niet een aantal onderwerpen. Het gaat ons om kaderstelling vanuit een integrale visie. U weet wel: eerst de visie en dan de missie enz. Daarom willen wij met een ander voorstel komen. Vraag 1. Vraag 2. Vraag 3. Vraag 4. Daarbij steeds aangeven waar we als gemeente vanuit onze visie prioriteit aan willen geven; op preventie, op curatief handelen, op repressie? Vraag 5. Vraag 6. Vraag 7. Zo wordt onzes inziens door de raad een kader neergezet, waarbij het college met name op punt 5 haar uitvoerende taak gestalte kan geven. Om dit voorstel enige kans van slagen te geven lijkt het ons dat er uit de raad een tijdelijke commissie ingesteld wordt die hiermee aan de slag gaat. Een beperkte commissie kan hier meer tijd voor uittrekken en zinvoller discussiëren dan de gehele Raad. Het proces moet namelijk binnen een beperkte tijd verwerkelijkt zijn. (Twee maanden?) Het behoeft geen betoog dat het door ons als uiterst wenselijk wordt beschouwd, dat zowel portefeuillehouder(s) als beleidsambtenaren aan dit proces deelnemen.
23-03-2011 In de raadsvergadering van 22 maart jl. heeft de gemeenteraad besloten
om € 129.000 beschikbaar te stellen van kredieten voor onderzoek
naar - en begeleiding bij - samenwerking met de buurgemeenten en reorganisatie
van de ambtelijke organisatie. Na de vorige vergadering, waarin de SGP,
maar ook andere fracties, diverse opmerkingen gemaakt hebben, heeft het
college ons een uitvoerige brief gestuurd met verduidelijkingen en op
papier gezette toezeggingen. Daarmee kwam het college ons goed tegemoet.
Wij hebben ermee ingestemd en er op aangedrongen verder geen tijd te verliezen,
omdat anders zo weer een jaar verloren is. In de vorige vergadering hebben wij diverse punten aangedragen, die beter
en/of concreter verwoord zouden moeten worden. Dat is niet gebeurd in
het raadsvoorstel zelf, maar wij hebben een brief gehad met allerlei verduidelijkingen
en op papier gezette toezeggingen. Onze dank daarvoor. Zoals wij op 8 maart jl. gezegd hebben, moet er haast gemaakt worden, anders is ook 2011 weer een jaar waarin te weinig stappen worden gezet. In de genoemde brief wordt ook aangegeven, dat wij al weer 2 maanden later starten dan de bedoeling is. Is het nu voorgestelde tijdspad absoluut zeker? Maar een einddatum in november is nog rekbaar. Wij gaan er vanuit, dat dit dan niet later zal worden dan begin november 2011. Wij herhalen nogmaals dat, wat er ook gebeurt, de reorganisatie met spoed wordt opgepakt. Want wat er verder om ons heen gebeurt, wij moeten onze organisatie goed inrichten. Wat dat betreft, lijkt het voor de hand te liggen om uit de beschikbare offertes te kiezen voor Rijnconsult. Wel verbaast het ons enorm, dat in deze tijd dat adviesbureaus graag opdrachten verwerven, door ons zo weinig offertes zijn opgevraagd. Wat betreft de samenwerking is de situatie momenteel wat minder helder.
Dalfsen kijkt nu toch ook weer andere kanten op. Wij zijn al zo lang bezig
met samenwerken en op dat terrein moeten langzamerhand ook stappen gezet
worden. De onderbouwing van de benodigde € 50.000 voor de reorganisatie
is en blijft mistig. Worden daar te zijner tijd offertes voor opgevraagd? Wij gaan er vanuit dat u ons van de beide trajecten goed op de hoogte houdt. Tenslotte nog een keer een opmerking over de extra € 4.000. Wij
hebben van de portefeuillehouder in de vorige vergadering een duidelijke
toezegging gekregen, dat voorzichtig en efficiënt gebruik gemaakt
zal worden van de kredieten. Voorzitter, onze insteek is om positief kritisch te zijn over dit voorstel.
10-03-2011 In de raadsvergadering van 8 maart jl. heeft de gemeenteraad gesproken
over het beschikbaar stellen van kredieten voor onderzoek naar - en begeleiding
bij - samenwerking met de buurgemeenten en reorganisatie van de ambtelijke
organisatie. Wij zijn van mening dat de ambtelijke organisatie goed vorm
gegeven moet worden. Ook moeten er duidelijke meetmomenten ingelast worden
in het tijdspad. Samenwerking is een hot item. Binnenlands Bestuur en VNG Magazine van afgelopen vrijdag/zaterdag bevatten allebei artikelen over vormen van samenwerking. Al geruime tijd is het college bezig met het zoeken van meer samenwerking met andere gemeenten. Het is begonnen in D(alfsen)O(mmen)O(lst-Wijhe)R(aalte)S(taphorst)Z(wartewaterland) verband. Dat verband laat al geruime tijd scheuren zien. Overleg vond de laatste tijd vooral plaats in D(alfsen)S(taphorst)Z(wartewaterland) verband. Ommen is recent stevig naar Hardenberg gaan kijken en het college heeft
de intentie uitgesproken de ambtelijke organisatie samen te voegen met
die van Hardenberg. De gemeenteraad van Ommen heeft echter het college
opgedragen Dalfsen niet uit het oog te verliezen. Wij zijn van mening dat er meer inzicht moet komen in het tijdspad. Ook moeten er meer meetmomenten ingelast worden. De doelen moeten helderder geformuleerd worden. Wat het mag kosten, is duidelijk. Maar het beoogde resultaat is op dit moment nog te vaag of zelfs onduidelijk. Wij willen graag meer inzage hebben in de offertes. Sowieso betreuren wij het dat geruime tijd na verstrekking van de raadsstukken helemaal geen aanvullende achtergrondinformatie te vinden was op de leeskamer. Wij zijn van mening dat het college stevige gesprekken moet gaan voeren met de colleges van Dalfsen en Zwartewaterland over welke kant zij op willen met samenwerking. Wij kunnen niet blijven praten. Daadkracht is nodig. In het artikel in VNG Magazine wordt aangegeven dat een aantal factoren van groot belang zijn voor het slagen van samenwerking. De individuele gemeenten moeten de samenwerking ervaren als iets van hen? Is dat bij de gemeenten in DSZ verband wel voldoende aanwezig? Cruciaal zou verder zijn het hebben van voortrekkers. Hoe dat bij die andere gemeenten is, weten wij niet. Maar is dat bij ons zelf wel voldoende aanwezig? Wij hebben daar wat twijfels over. Als genoemde terreinen voor samenwerking worden vooral ondersteunende en uitvoerende diensten genoemd als ICT, inkoop, personeels- en salarisadministratie, belastingen en vergunningverlening en -handhaving. Dat laatste zal waarschijnlijk voor een groot deel terecht komen bij de verplichte invoering van Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD's). ICT is al wel een start mee gemaakt, maar de andere terreinen liggen volgens ons nog grotendeels braak. Als wij dit zo even de revue laten passeren, is het duidelijk dat er ook met samenwerking heel wat op ons af komt. Het is goed om dat te doen met hulp van derden. Wanneer de opdracht helder gegeven wordt en er goede meetpunten worden ingebouwd, kunnen wij instemmen met beschikbaarstelling van een krediet van € 125.000, waarvan € 75.000 voor de externe begeleiding bij de reorganisatie en € 50.000 voor externe begeleiding bij de concrete uitwerking van de samenwerking.
10-03-2011 In de raadsvergadering van 8 maart jl. heeft de gemeenteraad onder andere
(opnieuw) gesproken de aanwijzing van alternatieve trouwlocaties. Dit onderwerp is eerder besproken in de raadsvergadering van 14 december vorig jaar. Voor het geheel vrijgeven op alle locaties was, behoudens bij het CDA, totaal geen draagvlak. Onze fractie gaf toen aan helemaal geen behoeft e te hebben aan dit voorstel en had ook een aantal inhoudelijke bezwaren. De inhoud van het nu voorliggende voorstel heeft ons enorm verbaasd.
Is er wel geluisterd naar de raad? Nogmaals, hoewel wij helemaal niet zitten te wachten op een aanwijzing van alternatieve trouwlocaties, hebben wij toch in het voorstel naar zo'n aanwijzing van een paar locaties gezocht, maar deze niet gelezen. Wij stellen het misschien scherp, maar vragen ons toch wel af wie hier het beleid bepaalt. Waar wel naar geluisterd is, is onze opmerking in december dat toen onder de argumenten stond, dat het aantal vragen om op andere locaties te mogen trouwen, in onze gemeente achterblijft bij andere gemeenten. Dat argument is wel weggehaald. Speelt dat nu niet meer? Waarom is dat argument er wel uitgehaald? Verder hebben wij toen aangegeven, dat de extra leges totaal niet onderbouwd
werden. Ieder weldenkend mens zou dan verwachten, dat daar in dit stuk
aandacht aan geschonken zou worden. Wij hebben vraagtekens gezet bij de
kostendekkendheid van de extra kosten bij trouwen op een alternatieve
locatie. Wij lezen er ook nu geen woord over. Wat is daarvan de reden? Kortom, wij gaan niet alles herhalen van wat gezegd is in december, maar
zien ook nu geen meerwaarde in het aanwijzen van alternatieve trouwlocaties.
19-02-2011 In de raadsvergadering van 15 februari jl. heeft de gemeenteraad onder
andere (opnieuw) gesproken de aanwijzing van alternatieve trouwlocaties.
Dit onderwerp is eerder besproken in de raadsvergadering van 14 december vorig jaar. Voor het geheel vrijgeven op alle locaties was, behoudens bij het CDA, totaal geen draagvlak. Onze fractie gaf toen aan helemaal geen behoeft e te hebben aan dit voorstel en had ook een aantal inhoudelijke bezwaren. De inhoud van het nu voorliggende voorstel heeft ons enorm verbaasd.
Is er wel geluisterd naar de raad? Nogmaals, hoewel wij helemaal niet zitten te wachten op een aanwijzing van alternatieve trouwlocaties, hebben wij toch in het voorstel naar zo'n aanwijzing van een paar locaties gezocht, maar deze niet gelezen. Wij stellen het misschien scherp, maar vragen ons toch wel af wie hier het beleid bepaalt. Waar wel naar geluisterd is, is onze opmerking in december dat toen onder de argumenten stond, dat het aantal vragen om op andere locaties te mogen trouwen, in onze gemeente achterblijft bij andere gemeenten. Dat argument is wel weggehaald. Speelt dat nu niet meer? Waarom is dat argument er wel uitgehaald? Verder hebben wij toen aangegeven, dat de extra leges totaal niet onderbouwd
werden. Ieder weldenkend mens zou dan verwachten, dat daar in dit stuk
aandacht aan geschonken zou worden. Wij hebben vraagtekens gezet bij de
kostendekkendheid van de extra kosten bij trouwen op een alternatieve
locatie. Wij lezen er ook nu geen woord over. Wat is daarvan de reden? Kortom, wij gaan niet alles herhalen van wat gezegd is in december, maar zien ook nu geen meerwaarde in het aanwijzen van alternatieve trouwlocaties.
19-02-2011 In de raadsvergadering van 15 februari jl. is een voorstel besproken
om een krediet van € 245.000 beschikbaar te stellen voor het ontwerp
en realisatie van het schoolplein en terrein van de Multifunctionele Combischool
Rouveen (MCR). Op 11 januari jl. heeft de hele raad aangedrongen op een
totaalplaatje van wat nog komen zou. Wij wilden niet iedere keer weer
beslissen over slechts een klein deel. Wethouder Brand heeft toegezegd,
dat met dit voorstel de allerlaatste keer gevraagd wordt om een krediet.
De SGP kan instemmen met dit voorstel, maar blijft aandringen op zelfwerkzaamheid. Ook een punt dat al eerder besproken is. Door de raad is toen gevraagd
om een totaalplaatje van de nog te maken kosten voor het schoolplein.
Er wordt in dit stuk nu wel ingegaan op de zelfwerkzaamheid. Daarbij worden ook genoemd gehouden acties. Dat is een goede zaak. Ook lezen wij wel wat over zelfwerkzaamheid. En dat daar nog verder over gesproken zal worden met de scholen. Dat vinden wij zondermeer nuttig en nodig. Het is wellicht goed om in eerste instantie een sober schoolplein in te richten, wanneer het zo is dat de opbrengsten van acties niet gezien mogen worden als dekking van de kosten maar aangewend moeten worden voor een plus op de basis, zoals het in het voorstel wordt genoemd. Verder blijven wij het bedrag voor een ontwerp hoog vinden. Is daar werkelijk niet op te besparen? Dan nog iets over de planning. Wij hebben al verschillende keren gehoord,
dat er druk op de planning staat. Dan bevreemdt het ons wel, dat voor
het ontwerp en bestek 11 weken wordt uitgetrokken en voor de aanbesteding
en uitvoering maar 8 weken beschikbaar is. Wij dringen er zondermeer op aan, dat het niet zo moet worden, dat door dit onderdeel de tijdsplanning niet wordt gehaald. Wij herhalen dat wij de scholen een mooi schoolplein gunnen. Dat daarbij
door zelfwerkzaamheid en gehouden, of nog te houden, acties nog iets extra's
gedaan kan worden, zou het geheel wellicht nog mooier kunnen maken.
19-02-2011 In de raadsvergadering van 15 februari jl. is gesproken over een voorstel
om te besluiten tot het verbieden van langzaam verkeer op de Rijksweg
/ Achthoevenweg tussen de Stovonde en de Hoogeweg. De fracties van de
ChristenUnie en de SGP zijn van mening, dat de voorgestelde oplossing
weinig verbetert. Het grootste knelpunt zit bij Waanders en dat blijft
bij uitvoering van het voorstel nog zo. De CU heeft een motie ingediend
waarin het college werd opgedragen in gesprek met Waanders te gaan om
ook dat stukje te kunnen verbeteren. De SGP had ook een motie opgesteld,
waarin opgeroepen wordt om te proberen het aan te leggen vrijliggend fietspad
vanaf de Hoogeweg zover mogelijk naar de Stovonde door te trekken. Beide
moties zijn in elkaar geschoven. Omdat het college toen inzag geen meerderheid
te krijgen voor hun voorstel, zal zij met een nieuw voorstel komen. Het verbieden van het fietsverkeer kan onze instemming niet vinden. Kortom: Als fractie vinden wij, dat de oplossing die voorligt, gekunsteld is. We willen van het college graag de toezegging om onderzoek te doen naar het ontwerpen van een vrijliggend fietspad langs de Achthoevenweg vanaf de Hoogeweg tot aan B+B personeelsdiensten. De gronden zijn hiervoor alle in het bezit van de gemeente.
19-02-2011 In de raadsvergadering van 15 februari jl. is opnieuw gesproken over
het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2011-2015. De raad had
al eerder aangegeven grote moeite te hebben met de daarin opgenomen investeringen,
omdat die leiden tot een forse stijging van de rioolheffing. Het college
heeft geluisterd naar de raad en alles nog een keer op een rij gezet.
De stijging wordt dan een stuk minder, maar blijft fors. Instemmen met
vaststelling van het vGRP 2011-2015 zal wat ons betreft afhankelijk zijn
van toezeggingen door het college. We zijn blij met de verschillende aanpassingen die voorgesteld wordt.
Er is een duidelijke versobering van het plan, waar de risico´s
wel van onderkend worden. Het afkoppelen subsidiëren wordt in het voorliggende plan afhankelijk gesteld van eventuele meevallers in aanbestedingen. Deze meevallers komen er zeker, maar we willen dit niet direct koppelen aan de afkoppelsubsidie, we geven de voorkeur aan om deze meevallers aan alle burgers terug te geven in de vorm van een nog lagere jaarlijkse verhoging van de rioolheffing. We weten dat met dit plan er al een veel lagere jaarlijkse stijging is (was 9,5% is 6,6%) maar toch gaat in de planperiode de verhoging toch nog van 200 euro in 2010 (deze is nu weggelaten in de tabellen) naar 275 in 2015. We zouden willen voorstellen dat de eventuele meevaller in een pot komt, zoals we deze ook voor de OZB kennen. Daarmee kunnen we jaarlijks bij de begrotingsvergadering afwegen deze pot in te zetten om een verhoging te voorkomen.
10-02-2011 In de raadsvergadering van 8 februari jl. heeft de SGP met een motie
geprobeerd de verruimingen in het evenementenbeleid terug te draaien.
Het gaat ons daarbij vooral om de verhoging van de geluidsnorm op evenemententerrein
De Tippe, de dubbelbestemming van het marktterrein te Staphorst, het centrum
van Rouveen en IJhorst en de verruiming van de eindtijden bij evenementen
in het Buitengebied. Helaas steunde niemand van de andere fracties onze
motie. Voorzitter, het is niet een gewone daad van onze fractie om met een motie
vreemd (- zo genoemd, omdat dit onderwerp niet op de agenda stond -red.
website) aan de orde te komen.
10-02-2011 In de raadsvergadering van 8 februari jl. heeft de SGP bij monde van
Arie den Ouden gevraagd naar - en haar treurnis uitgesproken over - het
niet meer vlaggen vanaf de kerktorens in Staphorst en Rouveen bij officiële
gelegenheden. 1. We hebben gehoord dat arboregels de oorzaak zijn van deze verplaatsing. Is dat juist? 2. Als dat zo is, is er dan wel onderzocht of er, binnen de kaders van de arboregels, een voorziening in de toren te realiseren is zodat er toch gevlagd kan worden? Wellicht is het genoemde bedrag hiervoor toereikend. 3. Of heeft het college er niet zo veel belang aan gehecht, dat er vanaf
de torens gevlagd wordt? Daar willen we niet van uit gaan.
10-02-2011 In de raadsvergadering van 8 februari jl. heeft de gemeenteraad onder
andere gesproken over de inspraakreacties op het voorontwerpbestemmingsplan
Stadsgaten van Hasselt. Hoewel wij beseffen dat daarover in het kader
van de Ruilverkaveling Rouveen afspraken zijn gemaakt, mag het niet zo
zijn dat de landbouw door deze plannen in de knel komt. Ook hebben wij
de vinger gelegd bij de belangenafweging en een aantal onduidelijkheden
en tegenstellingen in de reacties. Provincie. Gelukkig draait het Rijk de geldkraan dicht, dat is positief. We hopen maar dat er nieuwe provinciale bestuurders worden gekozen, die begrijpen dat natuur en landbouw elkaar moeten versterken in plaats van belemmeren. De landbouw is in de toekomst dringend nodig voor de voedselvoorziening. Dat vergt nog wel een forse bijstelling van de provinciale natuurdoelen. In de provincie Drenthe klinken al sterkere geluiden. Het beheer van
de natuurgebieden is niet meer te betalen. Dat in onze gemeente de natuurplannen voor de Bisschopschans worden geschrapt,
is positief. Het zou mooi zijn wanneer hier ook beheer door onze boeren
wordt overgenomen. De provincie is middels Dienst Landelijk Gebied (DLG) duidelijk partij
in deze aanvraag. Tegelijkertijd kan de provincie bevoegd gezag zijn in
de verdere procedure van deze natuurplannen. Kortom hier lopen belangen
door elkaar. De onafhankelijke belangenafweging kan daardoor in gevaar
komen. En we verwachten, dat onze (agrarische) bedrijven aan de westzijde
van Staphorst de dupe worden. In deze inspraaknotitie lezen we onder reactie 1: Deze reacties nemen we niet graag voor onze rekening. Hier wordt geen
duidelijk antwoord gegeven. Citaat: Wat zijn de uitgangspunten? En wat zijn de randvoorwaarden? En wat zijn
de afspraken in de Ruilverkaveling Rouveen? Reactie 3, verhogen waterpeil. Hier zit een tegenstrijdigheid in. Het gebied moet natter worden om de
gewenste natuur te kunnen realiseren. En hier wordt betoogd, dat het zelfs
droger kan worden dan de huidige situatie. Hoe kijkt het college tegen
deze tegenstelling aan? We stellen voor om de MER Olde Maten eerst af te wachten. Uit dat onderzoek zullen gezien de toen door de Raad gestelde vragen ook antwoorden komen, die een beter licht werpen op de gevolgen van deze natuurplannen Stadsgaten op onze bedrijven. De SGP fractie neemt als uitgangspunt, dat het sociale en economische perspectief van onze boeren en ondernemers niet verder onder druk mag komen te staan door natuurplannen van onze provincie.
29-01-2011 In de raadsvergadering van 25 januari jl. is de bedrijventerreinenvisie
voor de gemeente Staphorst besproken. Wij hebben onze zorgen kenbaar gemaakt
over de regie op de gronden, de invoer van het parkmanagement en doorverkoop
van bedrijventerrein en daarbij gestelde eisen aan de eerste koper. Moeite
hebben wij met de voorgestelde prijsdifferentiatie. Het is goed dat we een visie hebben over de ontwikkeling van onze bedrijventerreinen.
De SER ladder is daarin het uitgangspunt. Eigenlijk geeft deze met een
stuk boerenverstand aan, wat verstandig omgaan met de ruimte is. In de raadsvergadering van 11 januari jl. is een voorstel besproken
om een voorbereidingskrediet van € 25.000 beschikbaar te stellen
voor het ontwerp en bestek van het schoolplein voor de Multifunctionele
Combischool Rouveen (MCR). De SGP heeft erop aangedrongen om door aanbieders
van dergelijke materialen een totaalplan te maken. Wij verwachten namelijk,
dat er dan meer voor hetzelfde geld (voor het totaalplan) kan gebeuren
dan op de wijze zoals de werkgroep nu van plan is. De hele raad had er
moeite mee, dat nu een voorbereidingskrediet wordt gevraagd en straks
nog een keer een krediet voor de werkelijke uitvoering. Laten wij beginnen met de opmerking, dat de SGP-fractie de MCR een mooi schoolplein gunt. En juist daarom kwam bij onze fractie toch de vraag naar voren of wij er op deze manier het maximale uithalen voor een acceptabele prijs. Ook of wel optimaal gebruik gemaakt wordt van zelfwerkzaamheid. Wat staat de SGP dan voor ogen? Daag leveranciers van speeltoestellen uit om een compleet pakket aan te leveren. Wij vernemen geluiden, dat leveranciers van speeltoestellen staan te trappelen om opdrachten binnen te halen en materialen te mogen leveren. Er wordt geschreven dat Bureau Donker een duidelijke voorkeur heeft van
de gehele werkgroep. Wij lezen echter heel weinig van dit bureau en de
andere gegadigden. Ook niet hoe men tot hun keuze is gekomen. Wij zouden het een goede werkwijze vinden, wanneer wij een totaalbedrag beschikbaar zouden stellen en dat dan de werkgroep het maximale eruit zou halen voor de MCR. Is dit een optie waar het college nog mee naar de werkgroep zou willen gaan? Met de nu voorgestelde werkwijze denken wij namelijk dat er veel te veel geld nodig is voor andere zaken, zoals dit ontwerp en straks nog een bestek, dan de daadwerkelijke inrichting van het schoolplein.
12-01-2011 In de raadsvergadering van 11 januari jl. is een voorstel om te komen
tot vaststelling van de archeologiebeleidsnota voor de gemeente Staphorst.
Vele wetenschappers gaan uit van een miljarden jaren oude aarde. Op grond
van bijbelse uitgangspunten geloven de ChristenUnie en de SGP dat de aarde
ongeveer 6.000 jaar oud is. Het beleidsveld archeologie is een wettelijke taak van de gemeente. Met de voorliggende Archeologiebeleidsnota wordt voldaan aan de Monumentenwet; uiteraard moet dit dan wel steeds doorvertaald worden naar de verschillende bestemmingsplannen. Met de verwerking van de gegevens van wijlen de heer J. de Wolde zijn we zeer tevreden. Bij de vorige behandeling van het concept in de commissie is ingestemd met het collegebesluit een verstoringsdiepte aan te houden van 50 centimeter, en een oppervlakte van 100 m2. Als daarbij archeologische resten ongezien verloren gaan, betreuren we dat enigszins, want hier geldt: weg is weg. Anderzijds komt het de werkbaarheid voor het hier en nu ten goede. Het is de wettelijk toegestane vrijstellingsnorm. Veel inwoners van onze gemeente, die hier mee te maken zouden kunnen krijgen, zullen deze maximale aanpassing op prijs stellen. Wij stemmen hier mee in. Bij de vorige behandeling zijn ook een aantal inhoudelijke vragen gesteld. Daar is bijvoorbeeld gesproken over percelen landbouwgrond waar gediepploegd is. Eventuele archeologische resten zijn daar dus al verstoord. Er zou gekeken worden of deze percelen van de beschermde status ontheven zouden kunnen worden. Heeft het college al deze toezeggingen een vragen verwerkt in dit voorstel? Tot zover enkele technische opmerkingen. Salomo, de meest wijze man ooit, schrijft in het Boek der Spreuken (3
: 19-20) We stellen vast dat velen deze waarheid niet willen geloven. Het merkwaardige is dat deze mensen de uitkomsten van de seculiere wetenschap als onomstotelijk bewezen achten. Dat is echter niet zo! Als we één kernwoord moeten noemen om de seculiere wetenschap te karakteriseren, dan is dat het woord: hypothese (om van het woord reductie nu maar te zwijgen). Er wordt aangenomen ! En dat wordt dan wel geloofd. Het is dus geen geloof tegenover feit, maar geloof tegenover geloof. Overigens tonen creationistische wetenschappers steeds meer aan, met feiten in de hand, dat de schepping en de zondvloed realiteiten zijn geweest. Het blijkt dat het ontstaan van zoutlagen, fossiele brandstoffen, de scheiding van werelddelen en de vorming van grillige aardlagen alleen door enorme krachten en hoge temperaturen in relatief korte tijd ontstaan zijn. Ook radiometrische metingen blijken te falen. En heel eenvoudig: toen op de derde dag 'gras, kruid en bomen' geschapen werden, waren dat gewoon volwassen bomen, met de jaarringen erin. De leeftijd is in deze bomen meegeschapen, zoals met de gehele schepping. De moderne wetenschap die nog zeer jong is, (vergeleken met de leeftijd van de aarde,) heeft gewoon nog wat meer tijd nodig. Samenvattend: Wij gaan uit van het Bijbelse gegeven dat de aarde ca.
6.000 jaar oud is, en we wijzen het hypothetische uitgangspunt van de
evolutionistische wetenschap ondubbelzinnig af. Mitsdien nemen we de datering
van de aarde en de daarbij behorende archeologische periodisering zoals
in dit rapport neergelegd, voor kennisgeving aan.
De archeologische verwachtingskaart en het toelichtende rapport voor de gemeente Staphorst zijn tot stand gekomen op basis van feiten, wetenschappelijk onderbouwde theorieën en interpretaties. Voor de verwachtingskaart hanteert BAAC, bij de indeling van archeologische perioden en de dateringen van vindplaatsen, het in de wetenschap gangbare uitgangspunt van een miljarden jaren oude aarde, gebaseerd op radiometrische dateringen van gesteenten. Als raad van de gemeente Staphorst geven we aan ons uitgangspunt te nemen in het Bijbelse gegeven dat de aarde ca. 6.000 jaar oud is. Het hypothetische uitgangspunt van de evolutionistisch georiënteerde wetenschap wordt door ons niet gedeeld. Daarom wordt de datering van de aarde en de daarbij behorende archeologische periodisering zoals neergelegd in deze nota, door ons voor kennisgeving aangenomen. De feitelijke gegevens die vanuit de archeologie tot ons komen achten wij overigens waardevol te zijn. Daarom beschermen we het bodemarchief dat zich binnen de grenzen van onze gemeente bevindt door middel van de regelgeving, zoals in deze nota vervat. De raad der gemeente Staphorst |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||