|
- Nieuwsbrief
2010 Alg. Beschouwingen (21,46 Mb)
18-12-2010 In de raadsvergadering van 14 december jl. is een voorstel besproken
om naast het gemeentehuis onder voorwaarden ook op elke andere locatie
in onze gemeente te mogen trouwen. De SGP is van mening, dat het huwelijk
een openbare gebeurtenis is, die het beste voltrokken kan worden in ons
fraaie gemeentehuis. Het huwelijk is voor de SGP een openbare gebeurtenis. Wat is dan een
betere locatie om een huwelijk te voltrekken dan het gemeentehuis, het
zenuwcentrum van onze gemeente. 1.1 Hierdoor wordt ingespeeld op een maatschappelijke behoefte Daaronder wordt door het college zelfs al aangegeven dat er weinig vraag
naar is. 1.2 Door het aanbieden van deze mogelijkheid wordt recht gedaan aan bevordering van particulier initiatief en vergroten van de dienstbaarheid van de gemeentelijke overheid aan de burger Bij dit punt staat dat wanneer een locatie aan de criteria voldoet, deze
eenmalig (per keer) als trouwlocatie kan worden aangewezen. 2.1 Dat is de meest praktische en privacy vriendelijke oplossing Omdat het volgens het voorstel de bedoeling zal zijn om per geval de alternatieve trouwlocatie aan te wijzen, stelt het college voor om de bevoegdheid daartoe aan het college over te dragen. Wanneer dit voorstel onverhoopt wel een meerderheid krijgt, is dit inderdaad een praktische oplossing voor het iedere keer weer eenmalig aanwijzen van een alternatieve trouwlocatie. 5.1 Uitgangspunt is dat er kostendekkend gewerkt moet worden Het college stelt voor om de extra kosten voor trouwen op een alternatieve trouwlocatie kostendekkend te laten verlopen en daarvoor zou dan € 50 extra in rekening gebracht worden. Kan het college een onderbouwing geven hoe die € 50 tot stand gekomen is? Onder de kanttekeningen wordt nog ingegaan op de werkzaamheden die verricht moeten worden als de museumboerderij gebruikt wou worden als alternatieve trouwlocatie. > De museumboerderij moet voor het publiek gesloten zijn wanneer daar
en trouwerij zou plaatsvinden. Het college gelooft toch zelf niet, dat dit betaald is met € 50 extra aan leges? Volgens mij is het een veelvoud van € 50. Daarbij wordt dan echter nog niet genoemd, dat de museumboerderij ook weer teruggezet moet worden in de staat, zoals die was voordat die is klaargemaakt voor een huwelijksvoltrekking. Ook dat zal moeten gebeuren en daar zijn ook kosten aan verbonden. Een ander heel groot bezwaar van het gebruik van de museumboerderij als alternatieve locatie is dat het echt niet zo vaak moet gebeuren dat mensen, die de museumboerderij willen bezoeken, niet toegelaten kunnen worden omdat er op dat moment een huwelijksvoltrekking plaatsvindt. Dat gaat dan ongetwijfeld bezoekers kosten. Het zal u duidelijk zijn, dat wij er niets in zien om over te gaan tot
aanwijzing van alternatieve trouwlocaties. Bij de beantwoording is helaas overduidelijk gebleken dat de € 50
extra leges op geen enkele wijze door het college onderbouwd kon worden.
Daarom zijn wij er totaal niet van overtuigd, dat dit geen extra kosten
voor de gemeente met zich meebrengt. Gelukkig hebben ook de meeste andere
fracties duidelijk aangegeven dat kostendekkendheid een absolute voorwaarde
is.
18-12-2010 In de raadsvergadering van 14 december jl. is de verplaatsing van
het agrarisch bedrijf van Bouwmeester uit Rouveen wederom aan de orde
geweest. Vorig jaar had de provincie dit plan geblokkeerd vanwege negatieve
beïnvloeding van natuurgebieden. Nu blijkt dat er betere inzichten
zijn ontstaan waardoor de wijziging van het bestemmingsplan wel doorgang
kan vinden. Bij de stukken zat de verkeerde brief van de provincie, namelijk van
8 september 2009, gericht aan ons als raad. En daarmee is eindelijk de weg vrij voor de uitplaatsing van deze veehouderij.
Dat een verplaatsing van Oude Rijksweg 496 naar de Koezenkooiweg (circa
400 meter) zoveel bezwaren kon oproepen is ongekend. Daaruit blijkt dat
de bescherming van de natuur is doorgeschoten. Deze stelling gaat voorbij aan het feit dat een ook groot deel van de
stikstofdepositie wordt veroorzaakt door het verkeer en energieopwekking.
We hebben bij de verbreding van de A28 niet gemerkt dat de plannen zijn
vertraagd door dit stikstofeffect. Op 25 november schreef de Vereniging Nederlandse Gemeenten het volgende: Deze lagere uitkomst van stikstofdepositie kan ingebracht worden ten
gunste van onze agrarische bedrijven. We vragen het college met de gemeente Zwartewaterland en Dalfsen in overleg
te gaan en gezamenlijk een strategie te bedenken richting de provincie,
zodat er een heroverweging van deze problematiek op gang wordt gebracht.
18-12-2010 In de raadsvergadering van 30 november jl. is een voorstel besproken
over het arrangement cultuurparticipatie en 200 jaar Staphorst. Allereerst
werd daarin informatie gegeven over in 2009/2010 opgestarte projecten.
Daarnaast werd voorgesteld een aantal nieuwe zaken op te pakken. Tenslotte
werd in het voorstel ook geld beschikbaar gesteld voor de viering van
200 jaar Staphorst op 14, 15 en 16 april 2011. Cultuur is een wezenlijk deel van het menszijn. Het Staphorster erfgoed
en de Staphorster volkscultuur dragen we overwegend wel een warm hart
toe. In het besluit zijn behalve het arrangement nog een aantal andere zaken opgenomen. Onder andere onderzoek museumboerderij. We stemmen hier graag mee in. De financiering is mooi geregeld zo. Er wordt ook een krediet gevraagd voor de viering van tweehonderd jaar Staphorst. Er wordt gesproken over een breed draagvlak. Is dat een steekhoudend argument? Zijn daar signalen over ontvangen of is dat zomaar een aanname? In onze leefomgeving leeft dat nog helemaal niet. Gezien de financieel zorgelijke toestand van onze gemeente past ons hier soberheid. Wel willen de wens uitspreken, dat de herdenking bijdraagt aan saamhorigheid onder de bevolking, en niet zorgt voor verwijdering tussen de verschillende groepen. We stemmen in met dit agendapunt, en zullen over de bijdrage van de raad aan de herdenking in een ander verband spreken.
20-11-2010 In de raadsvergadering van 16 november jl. heeft Lucas Mulder namens de SGP fractie stelling genomen tegen de natuurplannen van de provincie in de Olde Maten en Veerslootlanden. De opstart van de Milieu Effect Rapportage (MER) voor deze plannen was aan de orde. Hieronder leest u de bijdrage. De SGP fractie gaat maakt zich grote zorgen over de natuurplannen van
de provincie. De onderstaande partijen hebben hun mening gegeven. Daarop is een reactie geschreven door de gemeenten. We willen daar graag op reageren. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed te Amersfoort. Natuurbeschermingsvereniging.
Kortom: 1. Wat is de invloed op de bestaande bedrijfsvoering?
30-09-2010 In de raadsvergadering van 28 september jl. is het Woononderzoek en
de start van de gemeentelijke Woonvisie aan de orde geweest. De gehouden enquête onder onze inwoners was succesvol, een goede
respons en ook een spiegel voor ons als overheid. Wat vindt de burger
van ons als overheid? Zeer leerzaam. Een paar in het oog springende opmerkingen bij de enquête:
De grote lijn is dat de laatste jaren teveel jongeren vertrekken uit
Staphorst. Uit het vergelijk van vraag en aanbod blijkt een grote vraag naar gesplitste boerderijen, halfvrijstaande woningen, rij- en hoekwoningen. De invulling van de zware zorgvraag, in een beschermde omgeving, wordt
als grootste opgave gekenschetst. Doorschakelen naar de woonvisie: Onze inwoners moeten in hun eigen dorp kunnen wonen, de jongere en ook de oudere generatie moeten wij vasthouden. Wij ondersteunen de prognose van Companen, de komende vijf jaar zullen er ongeveer 80 woningen per jaar bij moeten komen. Een forse stap voorwaarts, gelet op de toename in de afgelopen jaren (50 per jaar). Een hoger ambitieniveau is positief, zeker in deze crisistijd en bijstellen wanneer nodig. Punten uit het coalitieakkoord: Analyse en monitoren van de bestaande woningvoorraad is van belang: Hoeveel boerderijen zijn in potentie in de nabije toekomst (ook vijf
jaar) om te vormen tot woningen? Hoeveel woningen staan leeg in de diverse
kernen? Bestemmingsplannen: Duurzaamheid en woonkwaliteit: Er zijn meerdere stimulerende maatregelen te bedenken. Geef particuliere initiatieven een kans. Verras de provincie met nieuwe plannen, er zijn middelen beschikbaar. Woonservicegebieden wat houdt dat in?: Woonvisie op hoofdlijnen. Deze doelen steunen we, het laatste punt willen we nog nader belichten. Onzes inziens is dat van doorslaggevend belang. De gemeente Staphorst als regisseur: De crux is communicatie, verbeteren van onderling vertrouwen en samenwerking.
De concrete oplossingen komen dan met draagvlak tot stand. Bijvoorbeeld: Ook als gemeente zullen we ons steentje bij moeten dragen. Graag zien we dit jaar de uitgewerkte Woonvisie terug op onze raadsagenda. We sluiten af met een mooie opmerking uit de enquête.
25-09-2010 Als SGP-fractie willen we u attenderen op een aantal belangrijke wijzigingen
en plannen, die dit jaar aan de orde zijn in onze gemeente. Het gaat om de volgende zaken: Dit laatste punt betekent onder andere, dat het aanvragen van vergunningen per 1 oktober 2010 drastisch wordt veranderd. De gemeente brengt ook een informatiekrant uit over dit onderwerp. Wat betreft het bestemmingsplan Buitengebied verwijzen we u ook naar
de site van de gemeente Staphorst. Zoals u wellicht weet, worden in een bestemmingsplan allerlei regels vastgelegd over de bestemming van de grond, de bouwmogelijkheden enz. Uw perceel en uw omliggende percelen staan op de kaarten afgebeeld. U kunt deze kaarten inzien en u heeft de mogelijkheid om hierop te reageren. Wij adviseren u om goed kennis te nemen van deze plannen. Wanneer u nog vragen heeft, kunt u die uiteraard aan ons stellen. Namens de SGP-fractie,
28-07-2010 In de raadsvergadering van 29 juni jl. is het raadsvoorstel voor herstructurering
van het bedrijventerrein 'De Baarge'. Het is een bedrijventerrein dat
volgens de provincie Overijssel in aanmerking komt voor revitalisering.
In de afgelopen tijd is er veel overleg geweest met ondernemers op dit
bedrijventerrein. Een belangrijke wens die daaruit naar voren kwam, was
de doortrekking van de Westerparallelweg. Het college nam die wens echter
niet over in haar raadsvoorstel. In de besprekingen over dit agendapunt
heeft de SGP-fractie, gesteund door het CDA en Gemeentebelangen (GB),
een amendement ingediend om die mogelijkheid alsnog te onderzoeken. Dit
amendement is aangenomen met de stemmen van de genoemde drie fracties.
De ChristenUnie en de PvdA stemden helaas tegen. Voorzitter, Enkele zaken die we belangrijk vinden zijn: Voorzitter, wat onze fractie betreft, spitst de discussie zich toe op
het feit dat de Westerparallelweg wel doorgetrokken moet worden naar de
Burg. Janssenstraat en daarvoor hebben we volgende argumenten. Voorzitter, het zal u duidelijk zijn, wanneer het doortrekken van de Westerparallelweg in het plan blijft, gaan wij als fractie akkoord. Het college bleef in haar beantwoording van de gestelde vragen en gemaakte opmerkingen bij het afwijzen van de doortrekking van de Westerparallelweg. Daarom is door onze fractie onderstaand amendement ingediend, mede namens CDA en Gemeentebelangen. Amendement De raad van de gemeente Staphorst in vergadering bijeen op 29 juni 2010 Kennis genomen hebbende van het raadsvoorstel 'herstructurering bedrijventerrein De Baarge' Constateert dat: Spreekt uit dat: Draagt het college op: En gaat over tot de orde van de dag. Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst op 29 juni 2010. De fracties van SGP, CDA en Gemeentebelangen Er waren toen 15 stemgerechtigde leden aanwezig. Daarvan waren 10 stemmen (van SGP, CDA en GB voor) en 5 stemmen van CU en PvdA tegen dit amendement. Daarna is het geamendeerde raadsvoorstel met dezelfde stemverhouding aanvaard.
05-07-2010 In de raadsvergadering van 29 juni jl. is de wijze van vergaderen,
zoals die gehouden wordt vanaf 1 januari 2010, geëvalueerd. Zoals
wij nu vergaderen, bevalt ons goed. De gehele raad is beter betrokken
bij het geheel waarover gesproken wordt. Ook bij de commissievergaderingen,
die aansluitend aan de raadsvergaderingen worden gehouden, is namelijk
(bijna) iedereen aanwezig. Een minpunt vinden wij wel, dat de raadsvergaderingen
vaak van korte duur zijn. Dit is niet goed voor de waardigheid van het
ambtsgebed,dat bij het begin en aan het einde van de raadsvergaderingen
wordt uitgesproken. Onze fractie vindt het beter om de raads- en commissievergaderingen
in elkaar te schuiven. Vanaf begin dit jaar zijn wij bezig met een proefperiode waarbij een
andere vergaderstructuur wordt gehanteerd. In plaats van een maandelijkse
commissievergadering Inwonerszaken en Grondgebied, gevolgd door een raadsvergadering,
houden wij nu 2 raadsvergaderingen en 2 commissievergaderingen per maand. Vergaderen op de 2e en 4e dinsdag van de maand bevalt ons goed. Ook vindt onze fractie het een voordeel dat de hele raad zowel de raadsvergaderingen als ook de commissievergaderingen meebeleeft. Je bent dan directer betrokken bij alle onderwerpen die in de raad aan de orde komen. Een minpunt vinden wij, dat de raadsvergaderingen veelal van zeer korte
duur zijn. De fractie van de SGP is van mening dat het geen goede zaak
is, dat de raadsvergadering geopend wordt met ambtsgebed en dan meer dan
eens na een kwartier tot 20 minuten al weer besloten wordt met ambtsgebed.
Daarna gaan wij weer in bijna dezelfde samenstelling verder met een commissievergadering.
Dat schept verwarring voor het aanwezige publiek. In het stuk wordt al kort gesproken over 2e en 3e waarnemend voorzitter van de raad. Het is gewenst om ook dat op korte termijn formeel te regelen.
05-07-2010 In de raadsvergadering van 29 juni jl. is het financieel perspectief
voor de jaren 2011-2014 besproken. Omdat het nieuwe college nog niet aan
lang aan de slag is, is het niet mogelijk om een kadernota voor die jaren
op te stellen. Het huidige college moet eerst de gelegenheid krijgen om
samen met de ambtenaren te werken aan het collegeprogramma voor de komende
jaren. Dat er stevig bezuinigd moet worden door de gemeente Staphorst,
is wel duidelijk. Maar er blijken ook nog grote onzekerheden te bestaan. Het overzicht is helder. Het bevat nog niet zoveel nieuwe gezichtspunten.
Verschillende punten daarvan zijn in de vorige vergadering (15 juni jl.)
ook aan de orde geweest bij de 1e bestuursrapportage 2010. De lijst van investeringen -niet uitstelbaar- bevat ook vele investeringen
in materieel en materiaal. Al vaker heeft onze fractie erop gewezen dat
het geen automatisme moet zijn om tot vervanging over te gaan. Daarop
heeft het college ook meerder keren geantwoord, dat dit niet het geval
is.
05-07-10 In de commissievergadering van 15 juni jl. en raadsvergadering van
29 juni jl. is gesproken over - en ingestemd met de prioritering voor
de fietspaden. Het is terecht, dat de Mr. J.B. Kanlaan / Evenboersweg
op nummer 1 staat. Deze weg wordt veel gebruikt, zowel door de schoolgaande
jeugd, de recreatieve fietser als woon-werk verkeer per fiets. Grondverwerving
bleek hiervoor in het verleden moeilijk. Ook nu zal dit niet eenvoudig
zijn. Toch is het van groot belang dat hier een goede fietsverbinding
komt. Goede fietspaden zijn een waardevol bezit voor het woon-werk verkeer
en de recreatieve fietser. Daarom is de aanleg van deze paden een goede
investering in verbetering van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande
jeugd en de overige fietsers. De fractie van de SGP is een voorstander
van de aanleg van fietspaden. Er moeten nu prioriteiten worden gesteld. Wel vinden wij het belangrijk dat met de aanleg van fietspaden een afstemming
plaats vindt met de buurgemeenten om, waar mogelijk, fietspaden op elkaar
aan te sluiten. Wanneer dat haalbaar is, kunnen mooie en veilige fietsroutes
worden gecreëerd.
30-06-10 In de commissievergadering van 29 juni jl. is opnieuw gesproken over
de problemen rond het tijdig verstrekken van bouw- en milieuvergunningen.
De aanvragers blijken regelmatig in de wachtkamer te vertoeven, een onhoudbare
situatie. De overheid zal ook op dit punt betrouwbaar en ondernemend moeten
functioneren. We zijn blij met de toelichting van de portefeuillehouder. We proeven
het enthousiasme om de klus te klaren. Het benodigde krediet bevat een fors deel voor de bekostiging van zwangerschapsverlof
van medewerkers. Het is niet terecht om dit aan de afdeling toe te rekenen.
Andere sprekers hebben hier ook terecht op gewezen. Hiervoor moet een
andere oplossing worden gevonden. Wij zijn als fractie van mening dat het gevraagde krediet beschikbaar
gesteld kan worden. Echter wel onder de voorwaarde dat ook voortvarend
wordt gewerkt aan een structurele oplossing.
17-06-10 In de commissievergadering van 15 juni jl. is opnieuw gesproken over
de invulling van de locatie Mussche aan de Kastanjelaan. Het gaat hier
om een saneringslocatie. Wanneer het nu voorliggende plan uitgevoerd wordt,
zullen nog aanzienlijk meer starterswoningen gerealiseerd worden, namelijk
15 tot 17 in plaats van 8. Wij vinden het een goed plan. Verder is het positief dat het college een oplossing probeert te vinden. Daarnaast vinden wij het een goede zaak dat hier veel starterswoningen zijn gepland. Wij vragen uw aandacht voor de volgende punten. 1. Parkeren, oplossen binnen het plangebied. Het doel is dat de buurt hier niet mee wordt belast. Voorlopig Ontwerp (VO) geeft aan 2 parkeerplaatsen per woning (50 woningen). Dat is een goed uitgangspunt. 2. Het bebouwen van deze extra strook vergroot de kans op planschade. Volgens de uitgangspunten is de eventuele planschade voor de ontwikkelaar. Ook gezien de totale impact van dit plan zal dit goed met de ontwikkelaar geregeld moeten worden. 3. Overleg met gemeente Meppel wordt terecht als kanttekening genoemd.
Druk op de openbare wegen neemt toe. Wordt het opwaarderen van de openbare
wegen ook uit deze exploitatie bekostigd?
17-06-10 In de commissievergadering van 15 juni jl. is weer gesproken over
de nota van uitgangspunten voor het nieuw op te stellen bestemmingsplan
Buitengebied. Hierover was eerder van gedachten gewisseld in de commissievergadering
van 16 maart jl. Naar aanleiding van de eerdere behandeling zijn diverse
wijzigingen aangebracht. Er kan geconcludeerd worden dat goed geluisterd
is naar de inbreng van de verschillende fracties. In eerdere vergaderingen is hierover al uitvoerig besproken. Een paar toegezegde wijzigingen willen we nog benadrukken en maken wat de SGP-fractie betreft deel uit van deze nota. Het gaat hierbij om de volgende punten. · Het hanteren van de grens van 25 ha voor nieuw vestiging van
agrarische bedrijven buiten het lint, is door de vorige portefeuillehouder
behoorlijk hard aangezet. We hebben inmiddels begrepen, dat deze grens
geen wet van Meden en Perzen is. Het is een serieus richtgetal in de beoordeling
van de volwaardigheid van deze bedrijven. Deze uitleg is, wat ons betreft,
onderdeel van deze norm. De tabel op pagina 10 gaat over de categorieën agrarische bedrijven in relatie tot de grootte van het bouwperceel. In de vorige versie stond bij volwaardige agrarische bedrijven een bouwperceel van maximaal 2 ha. Nu is dat in dit voorstel gewijzigd in 1,5 ha. Dit punt heeft hier niet ter discussie gestaan, graag terug naar 2 ha. Neemt de portefeuillehouder deze uitgangspunten ook over?
17-06-10 In de raadsvergadering van 15 juni jl. is de jaarrekening van de gemeente
over 2009 vastgesteld. Deze is afgesloten met een batig saldo van €
656.456. Dit is sterk beïnvloed door incidentele baten. De voornaamste
daarvan betreffen de verkoop van Essent en de verkoop van de woning Gemeenteweg
85. Allereerst zal ik een aantal opmerkingen toelichten als voorzitter van
de rekeningcommissie. Wij hebben op 26 mei jl. als leden van deze commissie
en de griffier gesproken met de accountant. Maar de rekeningcommissie is net als een accountant. Ook wij hebben toch nog enkele opmerkingen. 1. Beheersbaarheid kosten WMO 2. Zorgvuldige planning van de investeringen 3. Toezeggingen 2009. De commissie adviseert om in te stemmen met het voorstel zoals ons is aangeboden. Als SGP-fractie nog een paar vragen of opmerkingen. Allereerst over de
grondexploitatie. Op zich gelukkig dat er in 2009 flink wat grond is aangekocht.
Toch moeten wij met de huidige financiële crisis en de minder goede
economie alert blijven op al te grote risico's met de grond. Wij hebben het zojuist ook gehad over de nota bedrijfsvoering. Vorig
jaar stond in het verslag van de rekeningcommissie ook dat in 2008 was
toegezegd dat de financiële verordeningen en de nota lokale heffingen
nog moesten worden vastgesteld. De eerste (de financiële verordeningen)
is inmiddels wel vastgesteld, maar de nota lokale heffingen ook nu nog
niet. Wij hebben begrepen dat er wel aan gewerkt is, maar dat deze nog
niet in het college is geweest en dus ook de raad nog niet is gepasseerd
voor besluitvorming. Wat mag daarvan de reden zijn? Door meerdere oorzaken blijkt uiteindelijk dat de OZB tarieven voor 2009
te hoog zijn vastgesteld. Conform een amendement van de SGP-fractie, en
unaniem gesteund door de hele raad, bij de vaststelling van de kadernota
2009-2012, wordt de te vroeg geheven OZB terugbetaald in 2011. Dit op
dezelfde wijze als nu is gebeurd begin 2010 op de aanslag OZB voor dit
jaar.
17-06-10 In de commissievergadering van 15 juni jl. is de Eerste Bestuursrapportage
2010 behandeld. Deze laat een tekort zien van € 405.000, terwijl
in dezelfde periode van vorig jaar het nadeel € 63.000 was. Grote
veroorzakers hiervan zijn de minder ontvangen rente (€ 60.000), minder
doorberekende rente (€ 147.000) en hogere uitgaven Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO) € 115.000. Dit laatste bedrag kan dit keer nog,
voor de laatste keer, gedekt worden uit de inmiddels bijna uitgeputte
reserve Wet Voorziening Gehandicapten (WVG). Deze eerste bestuursrapportage van dit jaar ziet er in financieel opzicht weer veel slechter uit dan die over dezelfde periode van 2009. Dat was een tekort van € 63.000. Uiteindelijk is de jaarrekening 2009, zoals die even eerder op deze avond is vastgesteld, wel afgesloten met een positief saldo. Dat was en is nog steeds het beeld. Toch zal het, omdat het negatieve saldo maar blijft stijgen, steeds moeilijker worden het jaar uiteindelijk nog weer af te sluiten met een saldo onder de streep aan de goede kant. Ook vorig jaar hebben wij onze zorgen geuit over de beheersbaarheid van
de kosten van de WMO. En bij de vaststelling van de jaarrekening 2009
eerder op deze avond heeft de rekeningcommissie dat ook gedaan. In deze bestuursrapportage lezen wij ook al weer dat in 2010 niet alle geplande investeringen worden uitgevoerd. Zojuist bij de behandeling van de rekening 2009 heeft de rekeningcommissie daar ook aandacht voor gevraagd. Ook nu bij dit agendapunt doen wij een dringend beroep op het college om de investeringen zo goed mogelijk te plannen. Wij houden nog steeds de indruk dat de investeringen toch wat te gemakkelijk op de investeringslijst gezet worden. Voor het overige stemmen wij in met het voorstel van het college.
12-06-10 Donderdag, 10 juni jl., heeft ons oud bestuurslid Jacob Visscher alsnog
een koninklijke onderscheiding ontvangen voor zijn werkzaamheden op kerkelijk
en politiek terrein. Vijftien jaar, van 1988 tot 2003, is hij bestuurslid
geweest van de plaatselijke kiesvereniging van de SGP. Hieronder leest u het persbericht dat de gemeente Staphorst heeft uitgegeven in verband met deze koninklijke onderscheiding. Persbericht gemeente Staphorst 10 juni 2010 Koninklijke onderscheiding voor de heer J. Visscher te Rouveen STAPHORST - Burgemeester J.D. Alssema heeft vanmorgen in het gemeentehuis van Staphorst een Koninklijke onderscheiding uitgereikt aan de heer J. Visscher te Rouveen. De heer Visscher is vanwege zijn kerkelijke en politieke verdiensten benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Jacob Visscher (61 jaar) is een van de vijf inwoners van de gemeente Staphorst aan wie ter gelegenheid van Koninginnedag een Koninklijke onderscheiding is toegekend. In verband met ernstige ziekte in de naaste familie is de uitreiking van de onderscheiding op 29 april niet doorgegaan. Deze heeft nu vanmorgen plaatsgevonden. De heer Visscher heeft sinds 1989 zitting in de kerkenraad van de Oud
Gereformeerde Gemeente in Nederland te Rouveen. Van 1989 tot 2000 was
hij diaken, sinds 2000 bekleedt hij het ambt van ouderling. De kerkelijke
gemeente heeft sinds haar ontstaan in 1928 nog nooit een predikant gehad.
Daardoor komt nagenoeg al het ambtelijke werk neer op de drie ouderlingen
(tot 2009 waren dat er twee) en drie diakenen. De heer Visscher is sinds
1989 ook preeklezer. Ondanks het feit dat de naam van de heer Visscher wel in het rond Koninginnedag gepubliceerde landelijke overzicht van gedecoreerden voorkwam, was hij tot vanmorgen niet op de hoogte van de toekenning van de onderscheiding. Hij was dan ook bijzonder verrast.
12-06-10 Op de website van de gemeente Staphorst en via het gemeentelijk nieuws
in de Staphorster is bekendgemaakt dat er wordt gewerkt aan een nieuw
bestemmingsplan Buitengebied. Er wordt een oproep gedaan om plannen, die
u wellicht hebt met eigendommen binnen dit bestemmingsplan, zo mogelijk
direct mee te nemen in deze herziening. Dat kan veel geld besparen. Ook
kunnen uw plannen, wanneer die inpasbaar zijn, in de toekomst mogelijk
sneller gerealiseerd worden. Daarnaast is het goed om te beoordelen of
de opgenomen bestemming(en) juist is/zijn. Inbreng mogelijk in nieuw bestemmingsplan Buitengebied
02-06-10 In de raadsvergadering van 1 juni jl. is verantwoording afgelegd over
de totstandkoming van het coalitieakkoord tussen de fracties van SGP,
CDA en Gemeentebelangen (GB). Begrip is getoond voor de teleurstelling
van de ChristenUnie dat zij nu niet meer in het college zitten. Maar ook
is teleurstelling uitgesproken over hetgeen deze partij in de periode
van collegeonderhandelingen allemaal geventileerd heeft in de media. De coalitievorming in Staphorst is afgerond. SGP, CDA en Gemeentebelangen hebben elkaar gevonden in een coalitieprogramma voor de nieuwe raadsperiode. Respect en vertrouwen vormen de basis waarop de coalitiepartijen zich ten opzichte van elkaar én ten opzichte van andere partijen willen opstellen om Staphorst een vitale, ondernemende gemeente te laten zijn én blijven. Namens de fractie van de SGP zal ik een toelichting geven, eerst op de coalitievorming en daarna op het coalitieprogramma. Coalitievorming De vorming van een nieuwe coalitie mag een opmerkelijk resultaat worden genoemd. Als SGP-fractie hebben ons de afgelopen tijd vele vragen bereikt over het proces van coalitievorming. In verschillende media, uiteenlopend van opinies op het internet tot artikelen in dagbladen, zijn allerlei veronderstellingen gedaan en meningen geventileerd over het proces van coalitieonderhandelingen. Er zijn zelfs beschuldigingen geuit. Bij de verkiezingen heeft de SGP aangegeven dat openbare verantwoording uitstekend is. De SGP heeft duidelijk laten weten dat verantwoording op het gepaste tijdstip, op de gepaste plaats en op de gepaste wijze moet plaatsvinden. Het tijdstip is vanavond, de plaats is deze raadszaal en de wijze is de vergadering van dit moment. De SGP wil transparant zijn. Dat is wat anders, dan toon zetten in de media. Het doen van ongefundeerde verdachtmakingen heeft niets met transparantie te maken. Als grootste partij heeft de SGP na de raadsverkiezing verantwoording genomen door het voortouw te nemen bij de onderhandelingen. Vanuit iedere fractie hebben twee personen de besprekingen bijgewoond. Zij hebben tijdens het proces gezorgd voor de afstemming met de overige leden van de onderscheiden fracties. Voor de SGP hebben fractiegenoot Visscher en mijn persoon de onderhandelingen gevoerd. Als één van de onderhandelaars wil ik enkele saillante details uit het proces aanstippen. De onderhandelingen hebben plaatsgevonden onder leiding van een informateur, die tijdens het verloop van de besprekingen formateur is geworden. Voor de SGP had het inschakelen van een informateur absoluut niet de voorkeur. Om de ChristenUnie en Gemeentebelangen tegemoet te komen, heeft de SGP toch ingestemd de leiding van de besprekingen aan een informateur over te geven. De keus is gevallen op de heer G. van den Berg, een ervaren politicus, die in staat werd geacht het proces in goede banen te begeleiden. De aanstelling van de voormalige burgemeester van Genemuiden, oud-directeur van de Nederlandse Patiënten Vereniging en lid van de Eerste Kamer kon rekenen op instemming van alle partijen. In zijn hoedanigheid van informateur heeft Van den Berg twee rondes van
besprekingen gevoerd, afzonderlijk met alle politieke partijen. Van deze
gesprekken heeft de informateur verslagen gemaakt. Alle partijen hebben
de tekst van hun verslagen goedgekeurd. De verslagen zijn openbaar gemaakt.
Helaas blijft alleen het verslag van de ChristenUnie geheim. De ChristenUnie
wilde het door hen goedgekeurde verslag eenzijdig wijzigen, door te gaan
schrappen in de goedgekeurde tekst. De informateur heeft hiervoor geen
toestemming gegeven. Een groot deel van het verslag is door de ChristenUnie
zelf in de openbaarheid gebracht. In de openbaar gemaakte verslagen geven de SGP, het CDA en Gemeentebelangen,
ieder in eigen bewoordingen, aan dat gedurende de afgelopen raadsperiode,
de chemie tussen de coalitiepartijen inderdaad was afgenomen. SGP en CDA
hebben beide het woord "spanningen" gebruikt. Naar de mening
van de ChristenUnie op dit punt kunnen wij slechts gissen. Zoals gezegd,
is het officiële gespreksverslag niet openbaar gemaakt. Ondanks de
benoemde spanningen heeft de SGP echter klip en klaar aangegeven de samenwerking
met de ChristenUnie en het CDA voort te willen zetten. De informateur heeft de raad de volgende avond in een besloten zitting, en na afloop daarvan ook de wethouders, op de hoogte gebracht van zijn bevindingen. Daarna heeft Van den Berg in de rol van formateur verder zorg gedragen voor het tot stand komen van een nieuwe coalitie met een programma dat door alle deelnemers wordt gedragen. Tijdens een persconferentie heeft de nieuwe coalitie in een prettige en positieve sfeer het coalitieprogramma gepresenteerd. In deze bijeenkomst hebben wij gesteld blij en tevreden te zijn met het bereikte resultaat. Dit resultaat is een samenwerking tussen de drie partijen SGP, CDA en Gemeentebelangen. De PvdA heeft laten weten positief en constructief tegenover de huidige coalitie te staan. Voor de ChristenUnie is het moeilijk te aanvaarden niet tot de coalitie te behoren. Voor de gevoelens en soms heftige emoties die opspelen, hebben we als SGP alle begrip. Maar om daarmee het proces als oneerlijk te brandmerken en het optreden van de informateur onderuit te halen, gaat ons veel te ver. De informateur heeft naar de mening van de coalitiepartijen zijn rol serieus en enthousiast vervuld. Coalitieprogramma Tot zover de verantwoording van het proces van coalitievorming. Dan ga ik nu over tot het bespreken van hoofdlijnen van het coalitieprogramma. De fracties van de SGP, CDA en Gemeentebelangen hebben het coalitieprogramma ondertekend. Ook de woordvoerders van het CDA en de Gemeentebelangen zullen zo meteen een toelichting geven. Een belangrijk feit is, dat mag worden geconstateerd, dat de drie coalitiepartijen respect vóór en vertrouwen in elkaar hebben uitgesproken. Op deze basis zijn de besprekingen gestart en ook voltooid. Het coalitieakkoord heeft de leus "Naar een ondernemend Staphorst" gekregen. Wij streven naar een gemeente met een gezond leef- en werkklimaat voor burgers en bedrijven. Voor burgers en het bedrijfsleven willen wij als gemeentelijke overheid ondersteunend en meedenkend werken. Duidelijk mag zijn, dat voor de coalitie de zelfstandigheid van Staphorst
het uitgangspunt is. Daarbij zal ook de ambtelijke organisatie worden
getoetst op doeltreffend en doelmatig werken. Om de kosten te verlagen,
de kwaliteit te waarborgen én de kwetsbaarheid te verminderen,
zal samenwerking met andere gemeenten worden aangegaan. Zo noem ik de
naburige plattelandsgemeenten Dalfsen en Zwartewaterland. Bij de door te voeren bezuinigingen zullen inwoners van onze gemeente die moeilijk kunnen rondkomen, zoveel mogelijk worden ontzien. Zij mogen er in hun leefomstandigheden niet op achteruit gaan. Er zal alles aan worden gedaan om de ruilverkaveling in Staphorst zo snel mogelijk gestalte te geven. De invloeden van Natura 2000 zullen met een kritisch oog worden bekeken. We willen daarbij terdege rekening houden met wat aanvaardbaar is voor onze agrariërs, onze boeren. Voorzitter, we zouden nog veel kunnen toevoegen aan de enkele onderwerpen die zijn aangestipt. De inhoud van het coalitieprogramma is duidelijk opgesteld, goed leesbaar en spreekt voor zich. Als fractievoorzitter van de SGP spreek namens onze fractie ik de wens uit dat we als raad en college onder Gods zegen de komende vier jaar op basis van dit coalitieakkoord het goede voor onze inwoners mogen zoeken. Het is onze wens, dat we ons als gehele raad én college de komende periode mogen blijven inzetten voor het welzijn van de inwoners van de gemeente Staphorst. Daar staan we voor en daar gaan we voor. Tenslotte dragen wij onze huidige wethouder, de heer S. de Jong, namens de SGP voor als kandidaat voor het nieuwe college. Ik houd het hierbij in de eerste termijn en laat het stuk ter verdere bespreking. Dank u. Klaas Slager, fractievoorzitter SGP
10-05-10
03-04-10 In de commissievergadering van 30 maart jl. is gesproken over de vaststelling
van de Kadernota Burgerparticipatie. De SGP-fractie concludeert dat er
momenteel al gebruik gemaakt wordt van verschillende vormen van Burgerparticipatie.
Wat ons betreft moet het een vast onderdeel worden in ambtelijke voorstellen.
Verder is het belangrijk dat daarmee niet alleen de mondige burgers bereikt
worden. Wij kunnen ermee instemmen dat de invoering van burgerparticipatie
verder uitgewerkt wordt. Er zijn velerlei vormen van burgerparticipatie. Als wij even kijken naar de opsomming in bijlage 1, dan blijkt dat ook onze gemeente al gebruik maakt van diverse vormen van burgerparticipatie. Echter is het waarschijnlijk dat dit instrument dan vaak onbewust wordt ingezet. Belangrijk is dat wij ons bij plannen af gaan vragen welke vorm van burgerparticipatie wij willen inzetten. In Hoofdstuk 5 (pag. 6) van deze kadernota wordt terecht opgemerkt dat in ambtelijke voorstellen aan het college een paragraaf burgerparticipatie moet staan. Altijd moet de vraag gesteld worden hoe wij de burger willen informeren. Het moet dus een bewuste keuze worden. Frappant is, wanneer je even wat zoekt op internet over burgerparticipatie, wat daarover geschreven wordt. Diverse artikelen geven aan dat burgerparticipatie ook niet hét middel is om de burgers in te winnen voor genomen besluiten. Zo maar een paar opmerkingen, die wij tegenkwamen (Bron: republic.nl 19-11-2009): - Jongeren van nu willen sterke leiders, die duidelijke keuzes bieden. Het advies in dat artikel is dat je niet alleen burgerparticipatie moet inzetten. Daar bereik je alleen de mondige zelfredzame burgers mee. Voor andere groepen zou je heel andere bestuursstijlen moeten inzetten. Dat moet dan weer afhankelijk zijn van wat men nodig heeft. Het komt er dus op neer dat burgerparticipatie een middel kan zijn, maar dat je heel goed moet kijken naar de vorm die wij daarvoor kiezen. Dat is moeilijk in algemene termen vast te leggen. Dat laat onverlet dat het goed is om onze inwoners waar mogelijk bij beleid te betrekken. Dit moet dan in een vroegtijdig stadium gebeuren. Een algemene opmerking over deze nota. Het draagt de naam 'Kadernota Burgerparticipatie'. Maar het is nog geen uitgemaakte zaak welk middel gebruikt wordt. Deze nota is daarom in onze ogen niet veel meer dan dat deze aangeeft dat: - Het belangrijk is draagvlak te creëren bij de inwoners voor uitvoering
van beleid, nadat deze vooraf hebben mogen meedenken over de wijze van
uitvoering. Samenvattend kan gesteld worden, dat het belangrijk is hoe wij burgerparticipatie gaan inzetten en voor welk middel wij kiezen.
03-04-10 In de raadsvergadering van 30 maart jl. is gesproken over het beschikbaar
stellen van een krediet voor het bouwrijp maken van de locatie voor de
Multifunctionele Combischool Rouveen en de zorgwoningen. In het voorstel wordt een krediet gevraagd groot € 404.000,- voor
het bouwrijp maken van deze locatie. Dit is inmiddels [terecht] gecorrigeerd,
het gaat nu om € 260.000,- Voor de toekomstige aanbestedingen willen we graag vroegtijdig met u
in overleg.
16-03-10 STAPHORST -Vrijdagavond 19 maart organiseert de studievereniging van
de SGP een avond. Ditmaal in samenwerking met Stichting Ontmoeting. Op
deze avond hopen we na te denken over de vraag hoe we met dak- en thuislozen
om moeten gaan. Hoe leven deze mensen werkelijk? Willen ze deze manier
van leven ook echt zelf? Ligt hier voor de politiek nog een taak? Kortom
genoeg stof voor een interessante avond. Een sterke gemeente heeft een sterke raad nodig die sterke keuzes durft te maken. Daar stáát de SGP voor, ook wanneer de komende jaren niet valt te ontkomen aan ingrijpende bezuinigingen. De fractie vindt het onontkoombaar, dat ook de organisatie van de gemeente zelf tegen het licht wordt gehouden. In de raad van dinsdag 16 februari 2010 leek de bijdrage van sommige partijen een hutspot van gebrek aan durf en gemis aan inzicht. Overigens niet voor het eerst. Met de verkiezingen in het vooruitzicht, hielden tijdens de vergadering alleen de fracties van de SGP en het CDA de rug recht. Inzet van de discussie was het jaarprogramma van de afdeling Bouwen en Milieu. Een prima programma, daarover is de raad het unaniem eens. In de loop van de jaren is toegewerkt naar een weloverwogen pakket van werkzaamheden en taken, in plaats van een hap snap aanpak te volgen van 'we zien wel waar we uitkomen'. Het vaststellen van het programma is bovendien een wettelijke verplichting. Een goed programma waarover inhoudelijk op hoofdlijnen overeenstemming bestaat, is geen onverplichtend stuk papier dat naar believen vooruit kan worden geschoven. Uitgangspunt is dat het programma als zodanig de weerslag is van datgene wat de raad wil bereiken. Wat is dan het probleem? Voor de uitvoering van het programma zijn onvoldoende uren beschikbaar om te waarborgen dat alle voornemens kunnen worden uitgevoerd. Momenteel zijn er duidelijk concrete knelpunten voor het uitvoeren van taken. Dan zijn er twee richtingen denkbaar. De eerste is kiezen voor de gemakkelijke
weg. Welke richting gaat die uit? De richting van onverplichtend ach en
wee roepen. Oh, wat is het toch allemaal erg! Paniek! Zo kan het toch
niet! Laten we het programma maar niet vaststellen! Wat is daarmee bereikt?
Niets, helemaal niets. Een fors tekort aan uren wegwerken door het jaarprogramma
Bouwen en Milieu vooruit te schuiven, is een papieren oplossing die niets
oplevert. Mogelijk doen zich knelpunten voor. Dan moet worden bezien, of die kunnen worden opgelost, liever dan ze op voorhand uit de weg te lopen door te doen alsof ze niet bestaan. Neem de vergunningverlening op agrarisch gebied. De achterstand wordt niet opgelost door het programma niet vast te stellen. (Of, er moeten partijen zijn die het verlenen van vergunningen uit het jaarprogramma willen schrappen. Nee, dat zal geen enkele partij voor zijn rekening willen nemen. Wek dan ook niet de indruk, alsof het uitstellen van het jaarprogramma daarvoor een oplossing biedt!) Een ander voorbeeld is de advisering over milieuaspecten van aanvragen op het vlak van ruimtelijke ontwikkeling. Dat duurt te lang. Dus heeft de gemeente iemand tijdelijk ingehuurd om met name daar weer vaart in te krijgen. Misschien moeten er in de organisatie andere accenten worden gelegd, om permanent meer capaciteit voor Bouwen en Milieu beschikbaar te krijgen. Bij al zulk soort afwegingen vormt het jaarprogramma het vaste vertrekpunt en de toetssteen. Wat we als gemeente willen bereiken, staat daarin beschreven. Als we zaken niet kunnen bereiken, zullen we aan de hand van dat programma keuzes moeten maken. Want niet alle zaken kunnen worden verwezenlijkt, laten we zo nuchter zijn. Het is beter daarover als raad te worden geïnformeerd en zo nodig vervolgstappen te nemen, dan gemakshalve maar niet te beginnen aan de uitvoering omdat bij de aanvang van het programma van een groot urentekort sprake is. De SGP wil met een vast omlijnd doel voor ogen vertrekken, om onderweg
zo nodig de koers bij te stellen. Liever dat, dan al zwalkend in het ongewisse
te laten waar de gemeente gaat uitkomen. Een sterke gemeente is gebaat
bij sterke keuzes. Een sterke raad durft die te maken. Niet alleen na
de verkiezingen, maar ook ervoor. Door nu een programma vast te stellen
dat na de verkiezingen kan worden uitgewerkt en waar nodig bijgesteld.
17-02-10 In de raadsvergadering van 16 februari jl. is uitvoerig gediscussieerd
over het jaarprogramma Bouwen en Milieu. Uiteindelijk is dat vastgesteld
met de alleen de 9 stemmen voor van de SGP en het CDA. De andere fractie
stemden tegen omdat zij het niet juist vinden om dit jaarprogramma vast
te stellen wanneer in hun ogen de ruimte om de wettelijke taken uit te
voeren al zeer krap zou zijn. Vorige week zouden we in de raadscommissie een toelichting krijgen op het Jaarprogramma Bouwen en Milieu. Wat schetst onze verbazing. We krijgen een presentatie, die het doel heeft: "Keuze maken voor een structurele oplossing voor de uitvoering van de wettelijke taken van de afdeling Bouwen en Milieu". Ik zat er zelf als voorzitter bij, maar aan deze infosessie was qua structuur redelijk wat mis. Vraag 1: Was het college vooraf op de hoogte van de inhoud van de presentatie? Heeft het college gereageerd op deze presentatie naar de organisatie toe? En is er met deze reactie iets gedaan? We hebben vanavond de volgende opmerkingen over het jaarprogramma met
betrekking tot de bezetting van de afdeling. We wachten de uitkomsten van de lopende onderzoeken af. We staan open voor voorstellen vanuit de organisatie of vanuit het college die de afdeling het werken verbetert. De mission impossible moet omgezet worden in de uitdaging. En we stemmen ermee in dat het programma voor het komende jaar als leidraad gebruikt wordt voor de afdeling.
06-02-10 Staphorst vormt weer eens het middelpunt van een discussie over religie en politiek. Het plaatsen van kanttekeningen bij de wetenschap wordt haast als heiligschennis ervaren. Wie zich kritisch durft te uiten over datgene waarin de grote massa gelooft, krijgt het brandmerk van ketter. Aanleiding voor de discussie is het opstellen van een archeologische waardekaart. De gemeente Staphorst werkt aan het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied. De waardekaart maakt daarvan verplicht onderdeel uit en is bedoeld om (mogelijke) archeologische vondsten in beeld te brengen en te beschermen. Raadslid Klaas Harke (ChristenUnie) heeft op 26 januari jl. bij de informatieve bespreking van het stuk in de commissievergadering een kritische opmerking geplaatst over de wetenschappelijke uitgangspunten van de waardekaart. Gesteund door zijn fractie en die van de SGP heeft hij verzocht of het wellicht mogelijk is bij het opstellen van de waardekaart te onderkennen dat er ook mensen zijn die anders tegen het ontstaan van het heelal aankijken. Orthodoxe christenen nemen op grond van de bijbel aan dat de aarde ettelijke duizenden jaren oud is. Onnodig te vermelden dat deze opvatting lijnrecht tegen de evolutietheorie ingaat. De mens als kroonjuweel van de schepping is toch een wat ander perspectief dan de homo sapiens (denkende mens) als voorlopige tussenstap op weg naar een toekomstig wezen van wie de voorgangers meelijwekkende schepselen zijn. In de media heeft zich naar aanleiding van de bespreking in het gemeentehuis van Staphorst een soort big bang voltrokken. De teneur in diverse berichten is er een van ongeloof. Hoe durft de politiek in Staphorst, het zal eens niet zo zijn, het aan vraagtekens te plaatsen bij De Onaantastbare Wetenschap. Het Darwinjaar is koud voorbij, of de uitgangspunten van de evolutietheorie worden ter discussie gesteld. Hoe bestaat het! Wie naar intelligente bijdragen of steekhoudende argumenten op zoek is, hoeft geen waardekaart van het internet op te stellen. Het doorspitten van de sites levert weliswaar scherven op, maar nauwelijks waardevolle schatten. Integendeel, wie vertrouwt op de vooruitgang van de menselijke soort, kan de internetfora beter ongelezen laten. Veel reacties zijn als een geiser waaruit een kokende afkeer tegen orthodoxe christenen spuit. Onontwikkelde oerkreten wekken het vermoeden dat een digitale degeneratie van de menselijke soort gaande is. Wat bij de meer serieuze commentatoren opvalt, is de misvatting dat de politiek in Staphorst erop uit is de archeologische waardekaart naar eigen opvattingen te wijzigen en in te richten. Dat is onjuist. Wat de ChristenUnie en SGP op prijs zouden stellen, is dat de archeologische waardekaart vergezeld gaat van een paragraaf waarin wordt aangegeven dat niet iedereen de gehanteerde uitgangspunten deelt. Zeker gelet op de opvattingen in een groot deel van de Staphorster samenleving, door deze partijen vertegenwoordigd in de raad, is de vraag om een dergelijke verantwoording niet apert onredelijk. De archeologische waardekaart gaat een wezenlijk onderdeel vormen van het bestemmingsplan. De raad van de gemeente Staphorst heeft het volste recht in de ruimtelijke ontwikkeling een zorgvuldig verwoord eigen accent te plaatsen bij de visie op archeologie. Zowel voor wat betreft de kaderstellende rol als de rol van vertegenwoordiger van het volk is het toe te juichen dat de raad verantwoording wil nemen, op een wijze die recht doet aan de planologisch voorgeschreven context van de waardekaart. Dat het gewenste accent indruist tegen de consensus in de wetenschap, is hooguit jammer voor de publieke opinie. Wie het onbestaanbaar vindt dat de raad van Staphorst het aandurft kanttekeningen te plaatsen bij wetenschappelijke modellen, doet er goed aan eens te buurten bij het klimaatdebat. De groeiende twijfel over pretentieuze wetenschappelijke modellen die opwarming van de aarde koppelen aan de uitstoot van CO2 en de dubieuze gang van zaken in het klimaatpanel van de Verenigde Naties laten zien dat wetenschappelijke pretentie een voortdurende kritische bejegening behoeft. Wetenschappelijke theorieën zijn geen feiten. Wetenschap werkt aan
de hand van constructies, geënt op feiten, gebaseerd op aannames
over de werkelijkheid. Een theorie die zich zelf werkelijkheid waant,
brengt de wetenschap de doodsteek toe. Gelukkig zijn er buiten de kathedraal
van de rede nog christenen te vinden die de bijbel voor waar houden. Deze
veronderstelde ketters houden de wetenschap scherp, desnoods gebrandmerkt. In de raadsvergadering van 12 januari jl. is besloten tot aanschaf
van een nieuwe vrachtauto. Door een ongeluk was de oude vrachtauto total
loss geraakt. Voor de SGP-fractie was dat een gelegenheid om er serieus
naar te kijken wat het beste was. Of zelf weer een nieuwe vrachtauto aankopen
of inhuren. Wij hebben daarover in schriftelijke vragen opheldering over
gevraagd. Gebleken is echter dat het uitermate moeilijk is om daarvoor
goed vergelijkingsmateriaal boven water te krijgen.
We hebben geprobeerd via schriftelijke vragen het idee naar voren te
brengen, om vanaf nu de klussen aan te besteden zonder dat de gemeentelijke
vrachtwagen daarin een taak krijgt. We hebben op deze vragen antwoorden
gekregen. Antwoorden die helaas voorbijgingen aan de essentie van de vragen
die gesteld werden. Uit de antwoorden blijkt ook dat het via deze weg niet eenvoudig is om een opdracht aan college of aan de ambtenaren te geven om 2 opties eerlijk en objectief met elkaar te vergelijken. Het subjectieve antwoord zoals ´We zijn van mening dat de zelfstandige gemeente Staphorst moet beschikken over minimaal één vrachtauto´, voert de boventoon. Om een goed onderzoek te doen, moeten de klussen geïnventariseerd worden en daarbij gekeken te worden naar de meest optimale oplossing per klus. We blijven dan ook van mening dat dit onderzoek er moet komen. We zijn echter wel van mening, gezien de cijfers die nu gepresenteerd worden bij dit raadsstuk, dat een vrachtauto aanschaffen verantwoord is. Wanneer een auto of machine nu 1.600 uur per jaar gebruikt wordt, moet je deze niet gaan inhuren. Wel willen we de voorwaarde er aan koppelen dat het eerder genoemde onderzoek wel gaat plaatsvinden. Dat zou ons dan op de een of andere manier gepresenteerd moeten worden voor het eind van het jaar. Als straks de vrachtauto slechts voor de helft van de tijd ingezet wordt, betekent dit niet alleen dat er minder kosten zijn qua vrachtauto, maar ook qua manuren, die bijzonder goed anders ingezet kunnen worden. Kan het college ons dit onderzoek toezeggen? Misschien een leuke stage- of afstudeeropdracht. Naast het zojuist gezegde willen we nog noemen dat de suggestie die in
de inleiding genoemd wordt. Het zou een investering betreffen die er toch
al zat aan te komen en nu slechts 1 jaar vooruitgeschoven is. Dat is niet
geheel correct. De bedoeling bij de aanschaf van de autolaadkraan was,
dat deze ook op de volgende aan te schaffen vrachtauto geplaatst zou worden.
Het ongeluk heeft plaatsgevonden en daarom moeten we wel tot aanschaf
overgaan, maar de informatie is in deze niet correct of volledig.
23-01-10 In de commissievergadering van 12 januari jl. is door onze fractie
in de rondvraag geïnformeerd naar de breedte van de nieuwe Achthoevenweg.
Wij waren er door ondernemers op gewezen dat een al aangelegd deel van
de Achthoevenweg 8 meter breed is en het nieuw aan te leggen stuk slechts
7 meter. |
|