31-12-2011
Bestuursrapportage 2011
In de raadsvergadering van 22 november jl. is de bestuursrapportage
2011 bessproken. Deze geeft de financiële situatie weer per begin
oktober 2011. Er was op dat moment nog een klein voordelig saldo. Wel
is ons meegedeeld, dat verwacht wordt dat de rekening 2011 mogelijk een
negatief saldo van € 50.000 zal laten zien.
Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Jan Visscher, namens de SGP-fractie.
De uitkomst van de bestuursrapportage blijft nog net aan
de goede kant van de streep. Maar wat de rekening 2011 betreft, krijgen
wij de mededeling alvast dat die wellicht een negatief saldo van ruim
€ 50.000 zal laten zien.
Carinova
Het is een goede zaak dat subsidie door de ontvangende instantie terugbetaald
moet worden,wanneer er niet voor gedaan wordt wat de bedoeling was. Dat
geldt ook voor Carinova. Maar achter zo'n getal zit meer. Wat is de reden
daarvan en hoe wordt dat in de toekomst voorkomen?
Baten bouwvergunningen
Opbrengst bouwleges wordt met € 200.000 afgeraamd. De Slagen en IJhorst
stagneren, wordt ook als reden opgevoerd. Dat is echter geen argument
dat vandaag of gisteren is ontstaan. Ook wat betreft Rouveen-West en de
Esch 3 had wellicht realistischer geraamd moeten worden.
We krijgen sterk de indruk dat hier te optimistisch is geraamd en dat
plannen toch later dan gepland tot ontwikkeling komen. Welke acties onderneemt
het college?
Bij herhaling spreken wij over de stagnatie in De Slagen.
Juist nu zijn mensen meer gebaat bij een bouwkavel dan een compleet opgeleverde
woning. Is de uitgifte van kavels te regelen met de projectontwikkelaars?
Ook zij hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Diverse WMO voorzieningen
Het doet ons deugd dat wij dit keer kunnen constateren dat de uitgaven
voor de verschillende WMO voorzieningen lager uitvallen dan geraamd. Langzamerhand
begint kennelijk door te dringen dat niet alles op de gemeenschap afgewenteld
kan worden.
Opvang zwerfdieren
Voor opvang van zwerfdieren moet € 7.000 bijgeraamd worden. Wij lezen,
dat tot begin oktober € 12.550 is uitgegeven voor de opvang van 72
katten en 6 honden. Voorzitter, dan breekt ons de klomp. Waar zijn wij
toch mee bezig? Kunnen wij ons geld in deze zware tijden niet nuttiger
besteden. Wij verzoeken u dit met spoed af te schaffen. Wanneer de mensen
zelf niet voor dieren zorgen, dan is dit niet gelijk een taak voor de
overheid.
Drukriolering
Bij de afwijkingen in toevoegingen en onttrekkingen ten gunste of ten
laste van de reserves wordt nog eufemistisch gezegd, dat niet alle t/m
dit jaar geplande investeringen zullen worden uitgevoerd.
Bij de toelichting op de kosten van drukriolering staat zelfs dat bijna
geen uitgaven gedaan zullen worden en dat de kapitaallasten afgeraamd
kunnen worden. Wat is de reden, dat er wel is begroot maar niets wordt
uitgevoerd?
Beleggingen
Het dividend van de BNG wordt € 5.700 lager geraamd, nu nog €
69.000. Hoe zeker is die € 69.000 nog? De BNG heeft toch ook last
van de zwaardere eisen die in het kader van Basel 3 aan banken gesteld
worden? Hoeft de BNG haar eigen vermogen niet op te schroeven?
Toeristenbelasting
Onder toeristenbelasting lezen wij, dat er een toename is van permanente
bewoning. Dat kan en mag toch zomaar niet? Wat wordt daar tegen gedaan?
Documentatie/vakliteratuur
Er zou meer geraamd moeten worden voor documentatie/vakliteratuur. Dat
bevreemdt ons en al helemaal, dat de digitale voorkeur vraagt om een meerprijs.
Kan dat toegelicht worden?
Heel veel informatie is toch ook zonder (digitale) abonnementen wel te
vinden op internet?
Op pag. 13 staat heel wat informatie over de kostenplaats
Grondgebied, Openbare Werken buitendienst en Inwonerszaken.
|
Personeelslasten lager |
Inhuur derden hoger |
Grondgebied |
€ 156.000 |
€ 202.000 |
Openbare Werken buitendienst |
€ 128.000 |
€ 60.000 |
Inwonerszaken |
€ 78.000 |
€ 101.000 |
Bij deze onderdelen zijn de personeelslasten lager, maar
de inhuur van derden fors hoger. Bij 2 van de 3 is de inhuur zelfs hoger
dan de besparing op personeelslasten. Dan zijn wij toch echt verkeerd
bezig. Het lijkt ons goed, dat hier eens stevig over doorgepraat wordt.
Samenwerking DSZ
Op samenwerking DSZ is voor € 170.000 aan uren bijgeboekt. Het is
ons bekend, dat de kost vaak voor de baat uit gaat. Maar hiervan willen
wij op korte termijn echt resultaten zien. Op deze wijze kan het niet
doorgaan. Dit verlamt de gehele organisatie.
terug
>>
|