|
Politieke thema's
06-06-05 In de raadsvergadering van 31 mei 2005 is het Belvedère-beleid
Staphorst vastgesteld. 1. Het eerste amendement behelsde een algeheel verbod op het bouwen van nieuwbouwappartementen langs "de Streek". Met de twee appartementencomplexen bij de rotonde te Staphorst vindt de SGP het wel genoeg, wat betreft "de Streek". Wel blijft het mogelijk om in bestaande gebouwen appartementen te realiseren. Dit amendement werd nu in de raadsvergadering, in tegenstelling tot de eerder gehouden commissievergadering over dit beleid, volmondig door de ChristenUnie ondersteund, waarmee het dus een meerderheid in de raad verkreeg. 2. Het tweede amendement wilde de mogelijkheid tot het oprichten van moderne bouwwerken langs "de Streek" uitsluiten. Dit amendement werd door het college ontraden, verkreeg geen steun van andere partijen en is daarmee door de raad verworpen. In de nota Belvedère staat dat er langs "de Streek"
ruimte is voor 'eigentijdse vormgeving', Omdat hier uitdrukkelijk gesproken
wordt over vormgeving, is de vrees gerechtvaardigd dat hier gedoeld wordt
op allerlei moderne architectonische uitingen, die aan "de Streek"
niet thuishoren. 3. Het derde amendement ging over erfinrichtingsplannen. In de oorspronkelijke
nota was het naar de letter mogelijk, het verlenen van een vergunning
tot boerderijsplitsing af te laten hangen van het erfinrichtingsplan.
06-06-05 In de raadsvergadering van 31 mei 2005 is de herziene Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de Gemeente Staphorst vastgesteld. Daarin is het vloekverbod waar in de commissievergadering van uitgebreid over gesproken is opgenomen. Het standpunt van de SGP over het vloekverbod, en over een aantal andere zaken uit de APV is elders op deze website te lezen. Door ons werden bij de definitieve vaststelling van de APV een motie en een amendement ingediend. Daarbij ging het om de volgende twee zaken. 1. Volgens de APV mag er in horeca-gelegenheden in Staphorst geen enkele
vorm van handel bedreven worden. De SGP, en meerdere partijen met ons,
zijn hier niet gelukkig mee omdat er in Staphorst met grote regelmaat
gehandeld wordt in horeca-gelegenheden: Goed- en kledingverkopingen, veilingen
van land of huizen etc. Deze verkopingen leveren echt een bijdrage aan
het plaatselijke voorzieningenniveau. Het zou jammer zijn als dit niet
meer mag. 2. Voor het verlenen van festiviteiten met een uitstraling naar het dorp (veelal met harde muziek en soms met overlast) heeft men een vergunning nodig. Tot nu toe waren daarbij aantallen per jaar genoemd. Deze aantallen zijn in de nieuwe APV zeer fors verruimd, danwel geheel vrijgegeven. Hierover heeft de SGP een amendement ingediend, om in ieder geval de tot nu toe gebruikelijke aantallen te handhaven. Geen van de andere politieke partijen steunde dit amendement, zodat het verworpen werd. Voor collectieve festiviteiten lag het aantal op maximaal 12 keer per
jaar. Omdat ons voorstel niet overgenomen is, wordt dit geheel vrijgegeven.
Daarbij heeft het college wel aangegeven niet direct alles vrij te geven. Incidentele festiviteiten mochten vier keer per jaar worden gehouden. Nu komt er in de APV te staan dat deze tien keer per jaar mogen plaatsvinden. De SGP-fractie is van mening dat de aangevoerde redenen niet van dien aard zijn dat op grond daarvan sprake zou zijn van een noodzaak tot verruiming. Hierdoor zal de overlast voor omwonenden en andere inwoners naar evenredigheid toenemen.
28-05-05 Zie ook het artikel: EU-Grondwet maakt verkeerde keuzes Op 19 mei jl. heeft de kiesvereniging van de SGP, samen met de studievereniging,
een informatieavond georganiseerd in de aula van de Pieter Zandt te Staphorst.
Het te houden referendum over de Europese Grondwet op 1 juni a.s. stond
daarbij centraal. Voorzitter ds. Tj. de Jong opende de vergadering, waarvoor grote belangstelling bestond, met het laten zingen van een psalmvers, schriftlezing en gebed. Hij memoreerde dat gezien de peilingen het de goede kant op lijkt te gaan wat de stemming betreft. Voorstanders van de Europese Grondwet worden zenuwachtig, al is het maar een raadplegend referendum. Maar het zou wel merkwaardig zijn dat, als het referendum negatief uitpakt, de regering voorstemt. Hierna kwam ons Tweede Kamerlid Van der Staaij aan het woord om één
en ander te vertellen over de Europese Grondwet. Voor de SGP was het komende referendum niet nodig geweest. Nu het er komt, roept ze wel op om te gaan stemmen, met als duidelijk advies: stem tegen! Er kleven nogal wat bezwaren aan de Europese Grondwet. Hij gaf wel aan dat het noodzakelijk was om de lappendeken aan regels eens tegen het licht te houden, vooral nu de Europese Unie zo sterk is uitgebreid met diverse lidstaten. De pre-ambule (het woord vooraf) zet de verkeerde toon. De religieuze kern van onze samenleving wordt erin veronachtzaamd. Na een uitvoerige discussie is er voor gekozen om geen verwijzing naar de christelijke wortels van Europa op te nemen. Machtsverschuiving Europese regering? Financiën Is er dan niets goeds in deze Grondwet? Dat is te kort door de bocht. Op sommige punten zijn de bepalingen wel duidelijker geworden. Maar over het algemeen: Stem tegen!, aldus Van der Staaij. Na de pauze kwam er een levendige discussie op gang naar aanleiding van
diverse vragen die er toch nog leefden. Zo werden duidelijk overeenkomsten
gezien tussen destijds de torenbouw van Babel en de komende toren van
Europa. De voorzitter heeft de heer Van der Staaij bedankt heeft voor zijn duidelijke
betoog en beantwoording van vragen. Daarna heeft Van der Staaij op verzoek
van de voorzitter de avond besloten met dankgebed na eerst nog te hebben
gezongen psalm 119 vers 1.
21-05-05 Op 17 mei jl. heeft de gemeenteraad in een extra raadsvergadering gesproken over de invulling van de programmabegroting 2006. Met de door de verschillende fracties ingebrachte opmerkingen kan het college aan de slag om de definitieve begroting op te stellen die ons D.V. omstreeks september 2005 aangeboden zal worden. Door de fractie van de SGP is in die vergadering in de eerste termijn
het volgende naar voren gebracht. Het blijft echter op dit moment nog behoorlijk gissen wat gerealiseerd
kan worden zonder over te gaan tot aanzienlijke lastenverzwaring voor
onze inwoners en het bedrijfsleven. Voor enkele onderdelen zijn met ingang van 2005 de tarieven al verhoogd met 50% (huur sportaccommodaties en uitgifte nieuwe graven of verlenging). In de begroting waren dat namelijk enkele onderdelen waar slechts geringe inkomsten stonden tegenover aanzienlijke uitgaven. De SGP-fractie wil daar nu niet weer aan gaan tornen, ook niet met ingang van 2006 nu verschillende sportverenigingen hard roepen dat hun groot onrecht wordt aangedaan. Op dit moment hebben wij ook nog geen enkel inzicht in eventuele investeringen
op het gebied van de diverse sportactiviteiten. Als wij echter terugzien
op de wijze waarop in de afgelopen periode gesproken is over de voortgang
van de realisatie van een nieuw onderkomen voor de VV Staphorst, dan zijn
wij er niet gerust op dat dit geen grote gevolgen heeft voor onze gemeente. De SGP geeft nu al een duidelijk signaal af dat wij niet meewerken aan forse bezuinigingen op bijvoorbeeld onderhoud aan wegen en groenvoorzieningen of flinke lastenverzwaringen om toch vooral de investeringen ten behoeve van sportactiviteiten door te laten gaan. Wij hebben begrepen dat voor nieuw beleid (daaronder worden ook verstaan
de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen) nog geen middelen geraamd
zijn in de begroting 2006. Daarom zullen er naar onze mening zeker prioriteiten
gesteld moeten worden. Vervangingsinvesteringen die wat ons betreft zeker door moeten
gaan, betreffen de volgende punten: Ø Jaarschijf 2006 van het wegenbeheersplan. Wanneer wij het werk
aan de wegen gaan uitstellen, kan dit later heel gemakkelijk leiden tot
extra kosten. Uiteraard zijn wij het er wel mee eens dat gekeken wordt
of in plaats van een bepaalde weg die gepland staat, er misschien een
andere weg is die voor moet gaan omdat die bijvoorbeeld sneller achteruit
gegaan is in de afgelopen tijd; Uitbreidingsinvesteringen die wat ons betreft in 2006 zeker ter
hand genomen moeten worden, zijn: Ø Aanschaf tankautospuit indien daarmee het zelfstandig blijven
van het brandweerkorps voor langere tijd veilig gesteld kan worden; Enkele specifieke punten die wij onder uw aandacht willen brengen, zijn de volgende. Algemeen Bestuur Loketfuncties Het verder ontwikkelen van de loketfuncties heeft voor ons een even hoge prioriteit als het ontwikkelen van de website. Daar komt bij dat, wanneer vergunningverlening via de website mogelijk is, dit voor alle burgers te begrijpen moet zijn en dan ook zeker voor onze medewerkers aan het loket. Automatisering Voordat de SGP instemt met de investeringen volgens de jaarschijf 2006 van de automatiseringsnota willen wij eerst meer weten over de beoogde investeringen die dan gedaan zullen worden. Economische Zaken en Landbouw Bedrijfsbezoeken Vast aanspreekpunt Door het creëren van een vast aanspreekpunt binnen de gemeente die ook de voortgang van aanvragen enzovoort van ondernemers bewaakt, kan er naar onze overtuiging meer gedaan worden voor het bedrijfsleven. Ruilverkaveling of kavelruil Omdat de agrariërs daar waar mogelijk door de gemeente ondersteuning
verdienen, wil onze fractie aandringen op steun van de gemeente bij vrijwillige
kavelruil. Openbare Orde en Veiligheid Brandweer Verkeer en Openbare Ruimte Uitbreidingsinvesteringen - Ebbinge Wubbenlaan Verder willen wij onder dit programma toevoegen: Ø In 2006 onderzoeken welke alternatieven mogelijk zijn om een veilige fietsroute te realiseren langs de Gemeenteweg van de Berkenstouwe/Buitenstouwe tot Halfweg. Onderwijs en Welzijn Multifunctioneel centrum Rouveen Nota jeugdbeleid Jongerenwerker Of een evaluatie zal uitwijzen dat de jongerenwerker kan blijven, staat
op voorhand nog allerminst vast. Daar dient nu net die evaluatie voor. Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme Accommodatie Van der Walstraat Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu Zoals wij vorige week in de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening hebben afgesproken, zou nu ongetwijfeld aan de orde komen het punt van extra formatie. Toen hebben wij er volmondig mee ingestemd om een tijdelijke kracht voor
ca. 2 jaar aan te trekken voor het taakveld Ruimtelijke Ordening. Wij zijn van mening dat het goed is daarmee te beginnen. Op die wijze kan er volgens ons zo gauw mogelijk meer orde op zaken gesteld worden op die afdeling. Wanneer er minder vragen komen hoever het staat met de afhandeling van een bepaalde aanvraag, komt er op termijn meer tijd beschikbaar voor andere zaken, zoals bouwcontroles en handhaving. Wat aan die laatste onderdelen op korte termijn meer gedaan kan worden, zal wat ons betreft toch moeten komen uit efficiënter proberen te werken. Wij gaan hier niet herhalen wat wij er vorige week over gezegd hebben. Extra personeel hiervoor aantrekken is voor ons op dit moment nog geen
optie. Voor het jaar 2005 heeft de raad opgedragen om te bezuinigen. Daarvan
zou € 125.000 op personeelskosten gerealiseerd kunnen worden. Afhankelijk van de financiële ruimte kunnen verschillende punten
die niet genoemd zijn, alsnog gerealiseerd kunnen worden. Helaas is het
de laatste jaren gebruikelijk dat de landelijke overheid steeds meer taken
afstoot en die neerlegt bij gemeenten. Wat dan echter veelal in onvoldoende
mate mee overgaat naar de gemeenten is het daarvoor benodigde geld. Ook
een aantal dagen voor de gehouden raadsvergadering werden wij daar nog
weer mee geconfronteerd door een brief van het college. Gelukkig kon de burgemeester als portefeuillehouder financiën juist die avond meedelen dat men op het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een fout had gemaakt. Concreet betekent dit dat de verwachte terugval in inkomsten door de hiervoor genoemde herijking iets minder zal worden.
14-05-05 In de raadsvergadering van 26 april 2005 heeft de CristenUnie bij monde van fractievoorzitter Henk Koobs tijdens het "vragenuurtje" gevraagd of burgemeester Alssema misschien een stokje kon steken voor de te houden kroegentocht in de avond en nacht van 4 op 5 mei jl. Al een aantal jaren wordt door een aantal horecaondernemers in de Gemeente Staphorst een kroegentocht gehouden die begint aan de vooravond van hemelvaartsdag en tot diep in de nacht doorgaat. Dit jaar zou dit dus beginnen op de avond van de jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei. De burgemeester heeft er, zoals hij in zijn antwoord aangaf, met de betrokken horecaondernemers over gesproken en zijn bezwaren kenbaar gemaakt. Toch wilde men de kroegentocht door laten gaan omdat deze van start gaat op het moment dat de officiële herdenking voorbij is. Uiteraard is ook de SGP extra ontstemd over een kroegentocht die dit keer begint op de avond van dodenherdenking. Wij zouden echter liever zien dat die tochten geheel afgeschaft zouden worden, ook in andere jaren omdat dit naar onze mening nog minder past bij de herdenking van hemelvaartsdag. Wij betreuren het dan ook dat er toen nimmer een kritisch geluid is vernomen. Inmiddels hebben wij in Rouveen op zowel 30 april als 5 mei ook feest
gehad in een feesttent aan de Schipgravenweg. Dit jaar viel 5 mei (bevrijdingsdag) samen met hemelvaartsdag. Op die dag mocht men volgens de afgegeven vergunning een feest organiseren van 16.00 uur tot 01.30 uur (met muziek tot 01.00 uur). Naar de mening van de SGP-fractie gaat het feestvieren op die manier absoluut niet samen met een op gepaste wijze herdenken van de hemelvaart van Christus. Niet alleen een kroegentocht aansluitend aan de dodenherdenking maar ook het uitbundig feestvieren op hemelvaartsdag is volgens de SGP-fractie ongepast.
07-05-05 De commissies Inwonerszaken en Grondgebied zijn recent in de kantine van gemeentewerken bijgepraat en voorgelicht over een jaar wijkbeheer. Onder leiding van Hans Breukhoven en in aanwezigheid van de 4 wijkbeheerders Henk Roo, Harm Trompetter, Jan Visscher en Luuk de Vries, hebben we daar een goede indruk gekregen van alle facetten die een wijkbeheerder in de dagelijkse praktijk tegenkomt. En dat zijn er nogal wat, af en toe kreeg je de neiging om van moedeloosheid te zuchten bij het aanhoren van alle verhalen en aanzien van de getoonde beelden van vernielingen, dumpen van afval, schade aan wegen en onachtzaam omgaan met gemeentelijk zaken e.d.. Gelukkig waren er ook positieve zaken te melden, maar het zwaartepunt was toch wel gelegen in het feit dat de wijkbeheerders enorm veel tijd kwijt zijn aan zaken die beslist niet nodig zouden moeten zijn. Tijd die wij als inwoners van onze gemeente moeten betalen! De commissieleden waren onder de indruk van alles wat zich op dit front afspeelt in onze gemeente. Hieronder proberen we een aantal zaken nader te belichten en daar waar mogelijk vergezeld te doen gaan van enkele foto´s. Vernielingen
Dumpen van afval
Schade aan wegen
Onachtzaam omgaan met gemeentelijke zaken
Overige zaken Afsluiting De commissie Inwonerszaken heeft gesproken over de wenselijkheid om de verhoging van de huurtarieven van de gemeentelijke sportaccommodaties terug te draaien. Na een aantal jaren bijna dezelfde tarieven te hebben gehanteerd, heeft de gemeente besloten een grotere stijging door te voeren. De gevolgen zijn te overzien. Hoewel het percentage van 50 procent dramatische gevolgen doet vermoeden, moeten de 'zwaarst getroffenen' per jaar nog geen twee tientjes meer betalen aan hun club. Wat een drama. Vergelijk dat maar eens met de materiaalkosten voor een doorsnee sport. Dan gaat het om andere bedragen, waarvoor de sporters grif het veelvoudige neertellen. Desondanks trok een enkele club aan de bel, wat ertoe leidde dat in de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 4 april 2005 een trio vertegenwoordigers uit de sportieve hoek een poging deden aannemelijk te maken waarom de huurverhoging zou moeten worden teruggedraaid. De SGP-fractie gaat hiermee uiteraard niet akkoord. Een redelijke afspraak om de begroting sluitend te krijgen, halverwege het jaar onderuitschoffelen vanwege een paar centen - geen sprake van. Daarbij komt, dat de SGP de sporttarieven altijd heeft gekoppeld aan
de begraafrechten. Toen in de begrotingsvergadering van 9 november 2004
duidelijk werd, dat de huur van sportaccommodaties met 50 procent zou
stijgen, ging de SGP óók akkoord met een stijging van de
laatste. Een man een man, een woord een woord. Het zou niet getuigen van
fair play, als dan plotseling een paar maanden later de ene helft van
het besluit wordt teruggedraaid. Als de zaken zo liggen, wil onze fractie
bijvoorbeeld nog wel eens kijken naar een verlaging van de eigen bijdrage
voor de riolering in het buitengebied.
22-04-05 In de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening van
2 februari 2005 en de raadsvergadering van 22 maart 2005 is gesproken
over de inrichting van de veldschuur Bid en Werk. Voor de bouw van de veldschuur is in 2002 door de gemeente Staphorst ruim € 90.000 beschikbaar gesteld. Ook andere partijen, waaronder de gemeente Zwartewaterland, hebben bijgedragen aan de bouw van de veldschuur. De gemeenteraad van Staphorst heeft toen al aangegeven, dat er niet weer aangeklopt hoefde te worden voor meer geld. Nu wordt gezegd dat het toen ging om de bouw en dat de inrichting een
ander verhaal is. De SGP-fractie is het daar niet mee eens. Om de inrichting van de veldschuur te realiseren heeft de "Stichting
Vrienden van de Oldematen" dit project aangemeld bij het Europaloket
van de provincie in het kader van de Leader+ regeling. Dit project komt
daarvoor in principe in aanmerking. De gemeentelijke bijdrage aan Leader+ projecten is in principe 15% van
de begroting. Als richtlijn wordt uitgegaan van de volgende verdeelsleutel:
40% Europese Unie, 15% provincie, 15% gemeente en 30% private financiering. Nu de bouw geleid heeft tot een zeer luxueuze veldschuur is bij ons de
animo voor een extra bijdrage helemaal verdwenen. De andere fracties,
met uitzondering van de heer Kuiper van het CDA, hebben er wel mee ingestemd.
22-04-05 Nu binnenkort eindelijk gebouwd kan worden in de 1e fase van het bestemmingsplan De Slagen is het tijd om over te gaan tot straatnaamgeving. In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 28 februari 2005 heeft het college een voorstel in bespreking gegeven. In grote lijnen kon de SGP-fractie zich vinden in de voorgestelde namen. Wel heeft Klaas Slager namens onze fractie nog enkele kanttekeningen geplaatst. In de commissievergadering heeft K. Slager aangegeven dat hij de o.a.
voorgestelde "Weidehof" en "Grashof" wat dubbel vindt.
Ook hebben wij in Staphorst al een straat met de naam "Graspieper"
waardoor gemakkelijk verwarring kan ontstaan. Na bespreking in de commissievergadering had het college al een aantal aanpassingen doorgevoerd. Voor "Grashof" stelde men nu voor "Vlashof" en ook de suggestie om er "De Meente" van te maken is overgenomen. Toch hebben wij in de raadsvergadering van 22 maart 2005 nog een amendement ingediend met de volgende aanpassingen. 1. De aanduiding "Maïslaan" voor het gedeelte aansluitend op de J.C. van Andelweg te wijzigen in "Graanhof". Het past beter in de systematiek van de indeling in velden, die alle parallel lopen met de J.C. van Andelweg en hoven, die in het plan dwars aansluiten op de velden. 2. De benaming voor diverse straten met de nadere aanduiding van "laan" te wijzigen in "veld". Wij vinden de aanduiding van "veld" in combinatie met gewasnamen beter bij elkaar passen dan "laan". Bovendien is de benaming "laan" minder gelukkig gekozen. Het straatbeeld in de betreffende wijk komt niet overeen met datgene wat men in het dagelijkse verkeer van een laan verwacht. 3. Wijziging van de naam "Korenbloemveld" in "Korenveld". Een korenbloem ziet er uitbundig fraai uit, maar dit is geen gewas. De fractie van Gemeentebelangen/VVD (GB/VVD) had voorgesteld om de straatnamen niet op "laan" te laten eindigen maar op "straat" en de voorgestelde namen "Tarwehof" en "Vlashof" te schrappen. Deze gewassen zouden vroeger niet of nauwelijks in Staphorst zijn verbouwd. Het voorstel van GB/VVD verkreeg geen steun van andere fracties. Het door de SGP-fractie ingediende amendement is daarna unaniem aanvaard. Voor het overige is de straatnaamgeving volgens het collegevoorstel goedgekeurd. Het was de bedoeling om te kiezen voor een wijk "Lanen en Hoven" en "Eiland op de Esch". De straten in eerstgenoemde wijk eindigen door aanvaarding van ons amendement op "veld" of "hof". Daarom zal worden bezien of de benaming van die wijk in de officiële stukken nog gewijzigd kan worden in "Velden en Hoven". In het spraakgebruik ligt het voor de hand dat deze wijk voortaan bekend staat als velden en hoven. De keten blijven de gemoederen bezighouden. Inmiddels staan ze landelijk op de kaart. Staphorst is geen uitzondering. Ook de SGP is op de hoogte van het bestaan van tientallen keten. In enkele woorden geven wij weer hoe wij als fractie tegen de problematiek aankijken. Als vrienden elkaar daar willen ontmoeten, is er wat ons betreft weinig op tegen. Een stukje gezelligheid in eigen kring valt positief te waarderen. Wel benadrukken wij het belang van het ouderlijk toezicht. Vader en moeder hoeven beslist niet de hele avond in de keet door te brengen. Zij moeten echter wel even hun neus om de deur kunnen steken zonder zich meteen wezenloos te hoeven schrikken. Of te horen krijgen: waar bemoeien jullie je mee. Afgezien van de vraag of de gemeente daarmee rechtstreeks bemoeienis heeft, vraagt de SGP-fractie met name aandacht voor het overmatige drankgebruik in de keten. Een ander bedenkelijk aspect betreft de ronduit smakeloze inhoud van veel websites van de hokkies. Toegegeven, de namen getuigen wel van originaliteit. De vraag: "Wanneer doet de gemeente eindelijk eens iets", kan met recht andersom worden gesteld. Nemen ouders hun rol voldoende serieus? Want wie een keet op het erf toelaat, accepteert daarmee meteen een stevige verantwoordelijkheid voor de gang van zaken. Zeker ook, daar waar het minderjarige jongeren betreft. Het is bovendien de vraag, of mensen wel beseffen wat er op ze af kan komen, wanneer er ongelukken gebeuren. Dat niemand zit te wachten op een 'Volendam' op de deel zal duidelijk zijn. Maar de vraag hoe het met de veiligheid zit, zal in veel gevallen met een veelbetekenend stilzwijgen moeten worden beantwoord. Het invoeren van een keurmerk kan de moeite van een onderzoek waard zijn. Zolang een keet het domein is van een clubje kameraden, is er gewoon sprake van particulier initiatief waarmee de overheid weinig bemoeienis heeft. Dat wordt anders, naarmate het gebeuren grootschaliger trekken aanneemt. Zeker als er sprake is van verkapte horeca-gelegenheden, al is dat moeilijk te controleren!, is het zaak om handhavend op te treden. Wie een café wil beginnen, heeft ervoor te zorgen dat er voldoende diploma's en vergunningen achter de tapkast hangen. Zo simpel is dat. Hoge prijzen in de horeca geven geen vrijwaring voor oneerlijke concurrentie. In een nieuwsbrief heeft de SGP-fractie vorig jaar een zinsnede aan de keten gewijd waarmee ik deze reactie wil besluiten. Vrienden zoeken vrienden op. Daar is niets op tegen, met daarbij de aanmerking dat óók de avondbesteding onder de normen van Gods Woord valt. Persbureau ANP meldt dat de LPF-Kamerleden Nawijn en Van As met hun nieuwe partij bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar de boer op willen met de slogan "Hart voor ...". Op de plek van de puntjes moet de naam van de betreffende gemeente komen, bijvoorbeeld Rotterdam, Zoetermeer en Tilburg. Aanvankelijk opteerde het duo voor de naam "Hart voor Nederland". Televisiezender SBS6 maakte daar bezwaar tegen, omdat de naam te veel lijkt op die van een van zijn populairste programma's, "Hart van Nederland". SBS6 dreigde met juridische stappen. Toch aardig om te zien, dat de SGP in Staphorst de LPF voor is geweest.
Want de LPF kan géén "Hart voor Staphorst" hebben.
Daar kan slechts één partij aanspraak op maken! Vanaf dit jaar moet iedereen in ons land van veertien jaar en ouder op verzoek van de politie kunnen aantonen wie hij of zij is. Veel mensen moeten daarom een identiteitskaart halen bij de gemeente. De SGP-fractie in de gemeenteraad van Staphorst heeft het College van B&W gevraagd na te gaan of mensen met een minimuminkomen een tegemoetkoming kunnen krijgen. Voor zogenoemde minima, die ieder uit te geven muntje toch al moeten omkeren, komt deze verplichte aankoop extra ongelegen. In de commissie Inwonerszaken van maandag 31 januari heeft wethouder Ws. Bron toegezegd dat het College gaat werken aan een voorstel om voor de minima de te maken kosten voor identiteitskaarten ten behoeve van kinderen van 14 tot en met 17 jaar voor vergoeding in aanmerking te laten komen. Een goede zaak, meent de SGP. Gezinsvriendelijk én sociaal, zo
willen wij Staphorst graag zien.
30-01-05 De Voetbalvereniging Staphorst krijgt een nieuwe accommodatie. Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 25 januari besloten alle partijen, uitgezonderd de SGP, dat de procedure die moet leiden tot de aanbesteding in gang kan worden gezet. Echt sprake van een discussie was er niet meer. Die heeft al in een eerder stadium plaatsgevonden. Voorzover er van een echte, serieuze discussie kan worden gesproken. In het kort de punten waarom de SGP niet kan instemmen met de voorliggende plannen. - De SGP is voor gezonde ontspanning en beweging. Sporten kan goed zijn voor een mens. Maar de verafgoding van sport, wat met name grootse vormen aanneemt bij voetbal, kan en mag nooit onze instemming hebben. Aan teamsporten is inherent dat ze een zeker competitief element hebben. De onverzadigbare honger naar steeds meer, steeds beter, steeds hoger maakt sporten echter tot doel op zich, in plaats van geëigend middel om lichaam en geest in goede conditie te krijgen. - De gemeente Staphorst gaat nu zonder meer de accommodatie in zijn geheel financieren. Daaraan komt geen cent zelfwerkzaamheid te pas. En reken maar, dat het een luxe onderkomen zal worden. Het wordt immers gebouwd volgens de normen die belanghebbenden binnen de Nederlandse voetbalsport zelf hebben aangedragen. Alles wordt gefinancierd met gemeenschapsgeld. Pogingen om te ontkennen dat de kapitaallasten zwaar op de onroerendezaakbelasting (OZB) rusten zijn begrijpelijk, want dat is een pijnlijke vaststelling. Maar de stelling dat de plannen rond het Noorderslag hun weerslag zullen hebben op de portemonnee van de Staphorster bevolking, is onweerlegbaar. - De zelfwerkzaamheid van de VV Staphorst komt ten goede aan een eventueel te bouwen trainingshal. Die dient ervoor om de voetballers in het koude seizoen warm en droog binnen te laten voetballen. Voor dat extraatje draait de gemeente op. Want iedere cent die aan zelfwerkzaamheid wordt besteed, wordt verdubbeld. Bovendien verdubbelt de gemeente ook nog eens de sponsorgelden! Dat is een wel bijzonder bedenkelijke constructie waarvan de gevolgen op voorhand niet zijn te overzien. - Terwijl de trainingshal er komt voor de VV Staphorst, wordt er druk over nagedacht hoe ook andere partijen naar het Noorderslag kunnen worden gesleept. Want op die manier lijkt het alsof de politiek een weloverwogen besluit heeft genomen. Terwijl het net andersom is. Want die hal moet er gewoon komen -hoewel er kennelijk nog wat hobbels zijn te nemen- dus moeten er vervolgens zoveel mogelijk argumenten bij elkaar worden gesprokkeld om aan te tonen dat de voetballers 'slechts' één van de belanghebbenden zijn. In plaats van eerst kijken naar de haalbaarheid, om vervolgens plannen te maken, is de zaak nu omgedraaid. Eerst een hal neerzetten, daarna eens kijken hoe het zit met zaken als bezetting, beheer en onderhoud. - Over de precedentwerking is niet nagedacht. Het enige wat de meerderheid in de raad doet, is stellig beweren dat er géén precedentwerking is - zonder daarvoor een onderbouwing te leveren. Dat is dan zuur voor andere verenigingen en instellingen die óók wel graag een paar duizend euro subsidie per lid zouden willen krijgen. Sorry, dames en heren, voetbal heeft nu eenmaal een streepje voor! Een streepje? Wel honderd. Dat zijn zo een paar in het oog springende zaken die voldoende reden
bieden om het ferme "nee" van de SGP in dit geval recht overeind
te houden. Praktisch gesproken is het enige waarop onze fractie nog kan
hopen, dat de kosten niet uit de pan zullen rijzen. Het zou toch te zot
voor woorden zijn, als er straks moet worden bezuinigd op de bouw van
een peuterspeelzaal -het is ongelooflijk, maar dat wordt voorgesteld!-
om de hobby van een paar honderd mensen te financieren. Nadat de inwoners op een tweetal inspraakavonden in januari 2005 hebben
kunnen reageren op de concept nota Belvedère, is deze op 5 april
jl. besproken in een commissievergadering. De visie van de SGP op de nota 'Staphorst, een eigen wereld' In 1999 heeft de Tweede Kamer de 'Nota-Belvedère' aangenomen. In deze nota zijn de cultuurhistorisch meest waardevolle gebieden en steden van Nederland in kaart gebracht. Zeventig stuks. Onze gemeente is er daar één van. Daar mogen we best trots op zijn. "Staphorst is een gebied met een duidelijke culturele identiteit. Het is cultuurhistorisch een waardevol gebied." Uit deze aanwijzing door de Tweede Kamer is de nota 'Staphorst, een eigen wereld' voortgekomen. Deze nota gaat dus alleen over onze gemeente. De opstellers stellen, er op uit te zijn de culturele identiteit van Staphorst in stand te houden en die mee te willen dragen naar de toekomst. Dat uitgangspunt moet ons aanspreken. Bij cultuurhistorische identiteit gaat het om een herkenbare eigen leefomgeving
in de zin van: "Dat is Staphorst. Dat is ons dorp!". Leiddraad
van de nota is: Historiciteit en binding met het voorgeslacht. Dat schept
een leefklimaat van eigenheid, vertrouwelijkheid, geborgenheid, veiligheid
etc. Dat heeft, ook volgens de SGP, zeker waarde. We geven een reactie op hoofdlijnen. We volgen daarbij de indeling van de nota, die eerst spreekt over het Landschap, dan over "de Streek" en als laatste over de boerderij en haar erf. Het Landschap 1. Beschermen, instandhouden en opnieuw aanplanten van houtsingels 2. Beschermen, instandhouden en opnieuw aanplanten van laanbeplanting
langs de wegen die de Gemeenteweg of de Oude Rijksweg doorsnijden 3. Ontwikkelen recreatieve (fiets)routes, en zichtbaar maken van bijzondere
plekken 4. Bij het ontwikkelen van nieuwbouwlocaties de specifieke kenmerken
van de plek in acht nemen De Streek 5. Behoud en ontwikkeling van de karakteristieke bebouwingsstructuur A. Wat betreft de SGP mogen er aan "de Streek" geen nieuwbouwappartementen verrijzen. Vanuit cultuurhistorisch oogpunt hoort deze woonvorm aan "de Streek" in het geheel niet thuis. Het is merkwaardig en onjuist dat deze mogelijkheid door de nota open gehouden wordt. Over behoud van culturele identiteit gesproken! (Helaas bleek er in de commissievergadering geen meerderheid aanwezig te zijn om deze mogelijk af te sluiten. De andere partijen willen de mogelijkheid voor appartementen langs "de Streek" open laten.) B. De SGP is voorts van mening dat nieuw te bouwen huizen langs "de
Streek" wel eigentijds mogen zijn, maar niet modern in de zin van:
contrasterend met het bestaande. Ze moeten daarmee juist harmoniëren
op een wijze zoals gewone burgers dat verstaan. Het onder ons bekende
en door velen verafschuwde voormalige gebouw van de ABN AMRO Bank, of
een gebouw zoals blz. 71 van de nota suggereert, wordt door de geleerde
heren als harmoniërend met de omgeving benoemd, maar de meesten onzer
hebben daar andere gedachten over. Daarom zeggen wij: wel eigentijds,
maar niet modern. Bijkomend argument: Als het gemeentebestuur waarde hecht
aan cultuurbehoud, en als we onze bewoners daar warm voor willen krijgen,
dan is het gewoon dom om allerlei moderne bouwsels toe te staan, waar
iedereen zich geweldig aan ergert. Dat de SGP met deze twee zaken moeite heeft, betekent overigens niet dat wij van ons dorp een museum willen maken. Beslist niet. Maar wij zijn gewoon van mening dat deze twee zaken langs "de Streek" niet passen. De andere partijen denken er echter anders over. 6. De Diek 7. Stegen 8. Bedrijvigheid In het afgelopen halve jaar heeft de raad, beide keren op voorstel van
de SGP, raadsbreed uitgesproken dat alleen stank en volksgezondheidsredenen
aangevoerd kunnen worden als motief om bedrijfsverplaatsing actief te
stimuleren. 9. Behoud van industriële bebouwing langs "de Diek" De boerderij en haar erf 10. Functieverandering boerderijen 11. Bescherming en herbestemming gebouwen 12. Erfinrichting Slotbeschouwing Voor velen was de Belvedère-nota niet nodig geweest. Velen staan
er ronduit afwijzend tegenover. Ook de SGP is van mening dat de cultuurhistorische
waarde van ons dorp geen knellend juk mag worden voor onze eigen inwoners.
Ook hoeven er niet nog meer toeristen naar ons dorp gezogen te worden.
De leefbaarheid van onze inwoners moet voorop blijven staan. Toch is het
niet terecht om enkel negatief te zijn over de nota. Cultuurhistorische
kennis van het eigen dorp is verrijkend. De SGP hoopt dat dit ook zo ervaren
mag worden. En wat betreft de concrete voorstellen: Als de vrijwilligheid
gewaarborgd blijft, kan men als bewoner van "de Streek" best
goede zaken uit de verschillende voorstellen halen. Al was het enige winstpunt
maar dat er nu aan "de Streek" weer wat gebouwd mag worden,
hetgeen jarenlang in het geheel niet meer mocht. Tijdens de behandeling van het Integraal Veiligheidsplan Staphorst
2003-2007, in de raadsvergadering van 23 september 2003, heeft de SGP-fractie
het idee geopperd om een vloekverbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke
Verordening (APV). Het college heeft zich daarop beraden. Omdat momenteel
ook gewerkt wordt aan een algehele herziening van de APV, kan deze daarin
worden meegenomen. Namens de SGP-fractie is door de heer A. den Ouden het volgende gezegd: Voor ons ligt het voorstel een vloekverbod op te nemen in de APV. Daar is door een meerderheid van de raad om gevraagd. Onze goede God, heeft in Zijn geboden, die heilzaam zijn voor mens en samenleving, gezegd: Gij zult de Naam des Heeren Uws Gods niet ijdellijk gebruiken. Het past de mens niet zijn Schepper te beledigen. Daarnaast zegt ons het Heilig Evangelie: Er is ook onder de hemel geen andere Naam gegeven door welke wij moeten zalig worden, dan de Naam Jezus. Die Naam vertegenwoordigd voor Zijn volk een volkomen zaligheid, dat wil zeggen: de hoogste ervaring van geestelijke rijkdom en geluk. Op deze dubbele grond als samenvatting van Wet en Evangelie, wordt door ieder Christen het misbruiken van Gods Naam afgewezen, en wordt alles in het werk gesteld om, liefst langs de weg van overtuiging, ons volk tot het vrijwillig onderhouden van dit gebod te brengen. Daarnaast ziet de SGP, als politieke partij ook voor de overheid, Gods dienares, een taak in dezen. Onzes inziens getuigt het niet van een goede orde, als die God, bij wiens gratie onze Vorstin haar ambt bekleed, door ieder vrijelijk gelasterd mag worden. Vandaar ook dat ons land in haar Wetboek van Strafrecht een artikel opgenomen heeft om dit tegen te gaan: Artikel 147. In het kader van de plaatselijke Waarden en Normen discussie is een vloekverbod in de APV zeer op zijn plaats. Dat er in de praktijk geen sanctie op het overtreden van dit verbod bestaat, is geen reden om het enkel symbolische waarde toe te dichten. Zelfs dat is al zinvol als signaal tegen voortschrijdende taalverloedering in onze maatschappij. Het mondeling kunnen verwijzen naar dit verbod zou een overredend effect kunnen hebben. Daarnaast heeft bijvoorbeeld de regiopolitie Zeeland uitgesproken, blij te zijn met het verbod. Het geeft een extra handvat om op te kunnen treden bij conflicten waarbij ook verbaal geweld gebruikt wordt. In die zin dient het de veiligheid, als dus de politiewoordvoerder. Onze fractie stemt in met dit voorstel. Wij wéten dat niemand
in deze raad taalverruwing toejuicht. Ook de niet-confessionele partijen
niet. Wij zouden het bijzonder waarderen als dit voorstel raadsbreed gedragen
zou worden. Daartoe willen wij alle collega-raadsleden van harte oproepen. De huidige Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is verouderd. Diverse
wetswijzigingen vragen om een aanpassing. Hierbij kan gedacht worden aan
de Wet dualisering gemeentebestuur, daarmee samenhangende wijzigingen
in de Gemeentewet, wijzigingen in de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB)
enzovoort. Verder is het de bedoeling dat er wijzigingen worden doorgevoerd
in de horecasluitingstijden en wordt een artikel over het vloekverbod
toegevoegd. Bij de behandeling van de herziening van de APV is door de heer A. den Ouden namens de SGP-fractie het volgende gezegd. We hebben het concept doorgenomen. Het is noodzakelijk allerlei zaken
vast te leggen. Het is geen opwekkende lectuur. Het gaat om kleine lettertjes,
letterlijk en figuurlijk. Wij betreuren dat drankgebruik aan de openbare weg niet geheel verboden
wordt. Verder zouden wij speelautomaten en vuurwerkverkoop liever geheel
geweerd zien. We hebben ook vragen bij het in de hand houden van verontreinigingen
door loslopende maar ook zelfs door aangelijnde honden. Een punt hebben we bij artikel 255, Handel in horecabedrijven. Waarom is hier geen uitzonderingsmogelijkheid opgenomen? Dit lijkt ons een omissie. Bij artikel 4.1.2. lid 2 is het maximumaantal van 12 collectieve festiviteiten
verdwenen. Wij zouden dit graag gehandhaafd zien. Hetzelfde geldt voor
4.1.3, lid 2, waar in plaats van 4, nu sprake is van 10 incidentele festiviteiten. Er wordt nogal sterk gehamerd op handhaving. Wij zijn daar uiteraard
voor. Maar het overdreven insteken hierop, komt voort uit een maakbaarheidsdenken
waar wij niet in geloven. Daarom is handhaafbaarheid voor ons geen criterium
om zaken in de APV op te nemen. Ook met deze APV is onze samenleving niet
maakbaar. Wie dat denkt, droomt. We twijfelen er echter niet aan dat deze
APV van belang zal zijn bij het leefbaar houden van onze samenleving.
06-04-05 In onze gemeente wordt al geruime tijd gesproken over de horecasluitingstijden.
Daarom is in de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening
van 6 april 2005 de "Notitie horecasluitingstijden Gemeente Staphorst"
besproken. Voor in te gaan op de inhoud van dit stuk, wordt in het kort
aangegeven wat hierover nu in de huidige Algemene Plaatselijke Verordening
(APV) is opgenomen. Ook wordt kort aangegeven waarom de al genoemde notitie
is opgesteld, wat de inhoud is van de belangrijkste varianten. Momenteel staat in de APV dat een horecabedrijf gesloten moet zijn en
dat er geen bezoekers aanwezig mogen zijn: De in de APV vastgelegde tijden worden echter niet nageleefd. Al een
aantal jaren wordt overschrijding van de sluitingstijden toegestaan. Omdat
dit een ongewenste zaak is, is na veelvuldig overleg met diverse partijen,
een "Notitie horecasluitingstijden Gemeente Staphorst" opgesteld.
Omdat de discussie over deze sluitingstijden zich vooral toespitst op
de nacht van zaterdag op zondag, wordt daar in de genoemde notitie uitgebreid
op ingegaan. Daarbij worden een vijftal varianten besproken voor die nacht.
De belangrijkste zijn: Ook in laatstgenoemde variant blijft het algemene sluitingstijdstip 23.30 uur op zaterdagavond. Wel zou dan gebruik gemaakt kunnen worden van de in de APV geboden mogelijkheid om de burgemeester door middel van een vergunningvoorschrift in de exploitatievergunning aan een aantal individuele horecaondernemingen ruimere openingstijden toe te kennen. Het college stelde de raad voor 3 zaken toe te staan om open te zijn tot maximaal 02.00 uur. Bijdrage van J. Visscher Het is ons allen bekend dat de op dit moment in de APV opgenomen sluitingstijden
niet worden nagekomen door de horeca. Ook aan controle wordt weinig gedaan. Hoewel wij uiteraard ook niet echt gelukkig zijn met de voorgestelde
sluitingstijden voor doordeweekse dagen, zal de SGP de voorstellen voor
die dagen goedkeuren. Onze fractie is van mening dat wij een eigen afweging moeten kunnen maken. Voor de SGP is echter allereerst van belang om stil te staan bij het
bijzondere karakter van de zondag, omdat die in het geding is bij een
verruiming van de openingstijden in de nacht van zaterdag op zondag. Momenteel
wordt sluiting na 24.00 uur in die nacht nog steeds gedoogd. Ook onze
fractie is daar, net als andere fracties, niet gelukkig mee. De SGP kan aan dat laatste, gezien het karakter van de zondag, geen medewerking verlenen. Het vierde gebod uit de Tien Geboden is duidelijk: Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt. Dit was onder het Oude Testament de zevende dag. De Nieuw-Testamentische sabbat, dus de eerste dag van de week, de zondag, is gegeven uit de overwinning van Christus, Die dood en graf heeft overwonnen en op die eerste dag is opgestaan uit de doden. Met deze dag wordt niet een deel van die dag bedoeld. De hele zondag draagt een specifiek karakter en dient te worden geheiligd. In vraag 103 van de Heidelbergse Catechismus staat: "Wat gebiedt God in het 4e gebod?" Dan staat er als antwoord onder andere: " en dat ik, inzonderheid op de sabbat, dat is op de rustdag, tot de gemeente Gods (dus de kerk) naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen." In een catechismusverklaring over de verklaring van het 4e gebod las
ik vanmiddag nog het volgende: Dan moet ik bij mij zelf beginnen en met droefheid zeggen dat ook wij daarin gemakkelijk te kort schieten. Toch ontslaat het ons niet van de plicht u allen op te roepen, met alle gebreken en tekorten die wij allemaal hebben door de zondeval, de zondag te heiligen van 0.00 uur tot 24.00 uur. Naar de overtuiging van de SGP dient ook de (gemeentelijke) overheid als Gods dienares het specifieke karakter van de zondag te waarborgen. Daarom is het voor de SGP-fractie, met de worsteling die dat ook bij
ons heeft gegeven, niet mogelijk om in te stemmen met een andere variant
dan de onder II genoemde, namelijk handhaving van de sluitingstijd op
23.30 uur op zaterdagavond. Ook met variant V, handhaving op 23.30 uur en mogelijkheden exploitatievergunning,
kunnen wij niet meegaan. Op die wijze zouden wij namelijk een aantal horecagelegenheden
wel ruimte bieden voor opening tot bijvoorbeeld 2.00 uur in de nacht van
zaterdag op zondag. Daarbij vragen wij ons af of het houdbaar is om dat
te beperken tot enkele horecagelegenheden. Het is goed om die in deze notitie op te nemen, maar het zal u duidelijk zijn dat dit ons niet op andere gedachten kan brengen. Wij kunnen om principiële redenen niet meegaan met verruiming van de openingstijden in de nacht van zaterdag op zondag.
11-03-05 Op 21 februari 2005 is door de gezamenlijke politieke partijen in
de Gemeente Staphorst een avond georganiseerd over het thema "Normen
en Waarden" in De Vijverhoeve. Het is een goede zaak om als gezamenlijke politieke partijen na te denken
over het thema "Normen en Waarden". Echter is het ook zo, dat
het helaas een droevige zaak is, dat aan dit onderwerp al geruime tijd
zoveel aandacht geschonken moet worden. Helaas is het geen vanzelfsprekendheid
meer dat wij ons laten leiden door normen. De tegenwoordige mens wil vrij
zijn en niet gebonden zijn aan wetten en regels. Toch is en blijft dat
wel noodzakelijk. Wij hebben in onze maatschappij helaas een ontwikkeling
kunnen zien dat vrije opvoeding en het zich niet gebonden achten aan regels,
leidt tot allerlei ontsporingen. Aan mij is gevraagd namens de SGP in het kort aan te geven op basis van welke normen en waarden wij praktische politiek bedrijven. Wij moeten allereerst erkennen dat de Bijbel ons door middel van de Tien
Geboden een goede norm heeft gegeven. Dit is kort samen te vatten als:
God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Zaken op gemeentelijk terrein die dan voor ons van groot belang zijn, zijn onder andere:
Uiteraard is er veel meer te zeggen over dit belangrijke thema. In de ons toegemeten tijd is daar echter niet de ruimte voor. Zoals u hebt kunnen beluisteren, vinden wij het zeer belangrijk dat wij de norm zoeken in Gods Woord. Dat Woord is namelijk door alle tijden en eeuwen heen onveranderd gebleven. Wel erkennen wij dat dit vraagt om een praktische invulling in de tijd waarin wij leven. Als wij het echter gaan zoeken in allerlei door de mens zelf ingestelde normen, dan zijn dit normen die iedere keer weer anders zijn en elk mens op zijn of haar wijze gaat invullen. Dit is naar onze overtuiging een doodlopende weg. Wij hopen dat het project "Normen en Waarden" er aan kan bijdragen dat in onze gemeente op een goede wijze nagedacht gaat worden dit belangrijke thema. J. Visscher
07-03-05 Het Groenbeleidsplan vormt de basis voor het ontwikkelen en uitwerken van beleid over het openbaar groen in de gemeente Staphorst. Dit plan is een vervolg op het eerste Groenbeleidsplan van 1996. Sindsdien heeft het openbaar groen een bepaalde omvang, inrichtings- en onderhoudsniveau gekregen. Om een goed beeld te krijgen van de actuele situatie op groengebied is er eerst een inventarisatie en een kwaliteitsmeting gedaan. Aan de hand van deze uitkomsten is het beleid bij te sturen. Uit dit onderzoek is ondermeer gebleken dat het met de inrichting en het onderhoudsniveau van groen, vooral in Rouveen, niet al te best gesteld is. De waardering voor Rouveen in het algemeen kwam uit op een 5 en een 5,3 voor de begraafplaatsen in het bijzonder. Omdat ook de SGP-fractie klachten binnen kreeg over het onderhoud en de inrichting van met name de begraafplaatsen, hebben we in willen zetten op meer geld voor groen voor Rouveen. Tijdens de vergadering van de commissie grondgebied op 1 februari 2005 is er door de SGP-fractie dan ook op aangedrongen om de magere uitkomsten voor Rouveen op te waarderen door er extra geld in te stoppen. Zeker waar het de begraafplaatsen betreft, dient er een inhaalslag te worden gemaakt. Het college stelde voor om pas vanaf 2006 extra middelen voor Rouveen beschikbaar te stellen. Onze fractie kon hier niet mee leven en wilde direct extra middelen beschikbaar stellen. Een mogelijkheid daartoe lag in het feit dat er op het gebied van groenbeleid volgens de concept jaarrekening van 2004 nog een kleine € 60.000,-- over is gehouden. De SGP- fractie heeft vervolgens het idee naar voren gebracht om deze middelen daarvoor alvast voor 2005 te bestemmen. De wethouder zou onderzoeken of dit mogelijk is. Het is namelijk niet een gebruikelijke wijze van werken. De andere fracties hielden zich op de vlakte, geen blijken van instemming en ook geen afkeuring. Bij het afronden van dit agendapunt had dit dan ook als een hamerstuk naar de raad gekund, maar dan zonder de extra € 60.000,-- voor het oppeppen van het groen in Rouveen. Vandaar dat de SGP-fractie hier een bespreekpunt van heeft gemaakt. Toen een anderhalve week later de agenda voor de raadsvergadering van 22 februari binnen kwam, bleek dat het college al om was en bereid was om de € 60.000,-- te willen bestemmen als extra voor het groen in Rouveen. In de zojuist genoemde raadsvergadering gingen in de eerste termijn de fracties van GB/VVD en het CDA ook al direct mee. Hiermee waren we nog niet aan een meerderheid omdat uit onze fractie
Arie den Ouden ziek was en Jan Talen van de fractie van de GB/VVD nog
niet was gearriveerd. De PvdA twijfelde in eerste termijn en de CU was
tegen. Het door het college overgenomen voorstel van de SGP is dus unaniem aangenomen.
Met dank aan de andere fracties kan er dus in 2005 bijna € 60.000,--
meer besteed worden aan het opkrikken van het onderhoudsniveau van groen
in Rouveen.
|
|
|