|
- Nieuwsbrief 2005 voorjaar (0,77 Mb) - Beleidsnotitie Parkeren van grote voertuigen - Eikenbomen in de Eikenlaan - Openingstijden horeca met exploitatievergunning naar 2.00 uur - Belastingverordening OZB 2006 - Schoon schip op het Noorderslag - Horecasluitingstijden en exploitatievergunningen - Noorderslag - Klaas Slager lijsttrekker SGP - Jeugdbeleid - Renovatie gracht c.q. beschoeiing gracht Rouveen - Bouw sociale koopwoningen Rouveen - Verhoging drempelbedrag aanvraag planschade - Rekening 2004 Zwembad - Toepassing Wet Voorkeursrecht Gemeenten - Bestemmingsplan Rouveen-West - Verzoek Voerman om vergoeding planschade - SGP over Europese Grondwet: stem tegen! - Concept programmabegroting 2006 - Kroegentocht op 4 en 5 mei - Informatieavond Wijkbeheer - Huurtarieven - Inrichting veldschuur Bid en Werk - Straatnaamgeving De Slagen - Keten op de kaart - Hart voor - Identiteitskaart - Nieuw onderkomen voor VV Staphorst
29-12-05 Parkeren van grote voertuigen in woonwijken leidt steeds vaker tot
klachten. Daarom is een beleidsnotitie opgesteld om het parkeren van deze
vrachtautos ed. in de kernen te beperken. Tegelijkertijd zijn plaatsen
aangewezen waar het wel toegestaan wordt om grote voertuigen te parkeren. In de raadsvergadering van 20 december 2005 is de beleidsnotitie Parkeren
van grote voertuigen vastgesteld. Deze notitie is al verschillende
keren in de commissie Grondgebied geweest. Er zijn aan de hand van de
inbreng in de commissie verschillende wijzigingen aangebracht. De SGP
heeft tijdens de commissievergaderingen van 6 september en 29 november
jl. de volgende zaken benadrukt: 1. Het parkeren dient in redelijk overleg te gaan met bedrijven en aanwonenden. Wat de SGP fractie wel opvalt en daarom ook in de raadsvergadering aan de orde gesteld heeft, is dat de communicatie naar burgers die bepaalde regelgeving aangaat, moeizaam verloopt. Misschien moet het college of de raad af en toe eens gek doen en, met bijvoorbeeld een regelgeving als deze, op een avond de auto pakken en achter de ruitenwissers van alle vrachtwagens een envelop steken met de veranderende regelgeving over het parkeren van grote voertuigen. Niet dat het alles afdekt, maar je kunt toch op zo´n manier wel in een vroeg stadium reactie verwachten. We denken dat de burgers en dus ook chauffeurs dat ook wel waarderen. Deze manier van Politiek op klompen. Verder is de SGP fractie akkoord gegaan met de notitie
27-12-05 In de raadsvergadering van 20 december is gesproken over het Bomenplan
Staphorst-Noord. Eén onderdeel uit dit plan behelst de overlast
aan te pakken van de fors uit de kluiten gegroeide eikenbomen in de Eikenlaan.
Het college stelde voor om de eiken om en om te kappen. In de vergadering
van de Commissie Grondgebied van 29 november was een meerderheid er voor
om alle eiken te kappen. Het college negeerde de mening van de aanwonenden
én van de meerderheid in de commissie en stelde in het raadsvoorstel
weer voor om de eiken om en om te kappen. De bewoners van de Eikenlaan pleiten er al langer voor om de eikenbomen te kappen. Op een enkel geval na zijn in het verleden alle verzoeken om een kapvergunning afgewezen. De bewoners zijn de overlast die de bomen veroorzaken moe. De bomen (circa 55 jaar oud) geven overlast door blad, luis en eikels. Tevens is er overlast door wortelgroei in het riool. In de aanpalende tuinen groeit weinig of niets omdat de bomen alle vocht wegtrekken en het licht benemen. Een ander ongemak is dat door de forse bomen het trottoir hier en daar te smal wordt en door de wortelgroei ongelijk is. Hierdoor is het op deze paden slecht toeven voor mensen die slecht ter been zijn en/of voor mensen die zich in een rolstoel of met een rollator moeten voortbewegen. In de commissievergadering van Grondgebied hebben, onder andere om bovengenoemde redenen, de fracties van CU en SGP voorgesteld om alle bomen te kappen. Een oude opgekroonde boom naast een nieuwe jonge eikenboom, dat straatbeeld zou ontstaan door het om en om kappen van de oude bomen. Het zou geen mooi aanzien geven, maar ook de overlast van de oude eikenbomen zou blijven. De portefeuillehouder hield echter voet bij stuk en wilde niet van het collegevoorstel afwijken ondanks een meerderheid in de commissie. Het college kwam dan ook in de raadsvergadering van 20 december opnieuw met het voorstel de eikenbomen om en om te kappen. Men wilde dus bewust geen rekening houden met de meerderheid in de commissie, maar evenmin met de duidelijk beargumenteerde wens van de bewoners in de Eikenlaan. Hierop heeft de SGP fractie het initiatief genomen en een amendement
ingediend welke ook de steun van de CU fractie kreeg. Alle eikenbomen
in de Eikenlaan worden nu gekapt. De gemeente kan dan langs de hele laan
op regelmatige afstand nieuwe jonge eikenbomen gaan planten. Dit zal in
samenhang met een eventueel nieuw straatprofiel in de toekomst weer een
frisse uitstraling aan de Eikenlaan geven.
24-12-05 De gemeenteraad heeft in de vergadering van 20 december met een nipte
meerderheid besloten de sluitingstijden van de horeca in de Algemene Plaatselijke
Verordening (APV) te handhaven op 23.30 uur. Met een exploitatievergunning,
waarin daarnaast regels worden opgenomen over verlichting rond het bedrijf,
toezicht, beperking overlast e.d. mag men echter tot maximaal 2.30 uur
open zijn in de nacht van zaterdag op zondag. Het punt van de openingstijden horeca is in de commissievergaderingen
van 6 april en 30 november 2005 uitvoerig besproken. (Zie daarvoor op
deze website de artikelen "Horecasluitingstijden
en exploitatievergunningen" en "Horecasluitingstijden
Gemeente Staphorst" - red. website). Wanneer dit voorstel wordt aanvaard, zullen ook in onze gemeente de horecabedrijven in de nacht van zaterdag op zondag pas diep in de nacht gesloten moeten zijn. Op dat punt wijken wij dan ook niet echt meer af van andere gemeenten. Dit betekent niet dat wij ons boven andere gemeenten willen verheffen. Geenszins, van nature zijn wij allen zondige mensen en is het Gods goedheid wanneer Hij ons ervoor bewaart dat wij Zijn dag niet ontheiligen. God is niets aan ons verplicht maar Hij zou onze gemeente nog kunnen
zegenen, al is het maar naar het uitwendige, wanneer wij toch zouden besluiten
om op de zaterdagavond de sluitingstijd te handhaven op 23.30 uur. Matthew Henry (een andere gezaghebbende bijbelverklaarder) zegt bij de
verklaring van Mattheus 19: 7-9 waar men Jezus vraagt waarom Mozes dan
geboden heeft een scheidbrief te geven het volgende: Maar wanneer wij aan Gods dag komen, is dat nog veel erger dan dat mensen zich onderling iets aandoen wat ook niet is geoorloofd. Op vele plaatsen in Gods Woord wordt daar ook op gewezen en ons zijn geen plaatsen bekend waar goedgekeurd wordt dat Gods dag ontheiligd wordt. Wij mogen daarom alle partijen nu voor de laatste keer oproepen om te buigen onder Gods Wet. Wanneer alle partijen dat niet voor hun rekening willen nemen, dan zou het toch groot zijn wanneer de christelijke partijen in deze raad dat wel zouden doen. Wij hoeven ons er niet voor te schamen wanneer wij de Wet des Heeren als richtsnoer nemen voor al ons politieke handelen, hoewel wij daarin ook zelf veelal tekortkomen. Wij verheffen ons dan ook geenszins boven anderen maar proberen in alle gebrek op te komen voor Gods dag en Zijn inzettingen.
24-12-05 De gemeenteraad heeft 20 december de belastingverordening Onroerende
Zaak Belasting (OZB) 2006 vastgesteld. Probleem daarbij was tot het laatste
moment de onzekerheid of het gebruikersdeel van de OZB op woningen nu
wel of niet afgeschaft wordt. Diezelfde avond moest over het wetsvoorstel
dat die afschaffing beoogde, nog gestemd worden in de Eerste Kamer. Per 1 januari 2006 wordt misschien het gebruikersdeel van de OZB voor
woningen afgeschaft. Daarbij blijven woongedeelten van panden met zowel
een zakelijk als privé gedeelte buitengesloten.
² Het gebruikersdeel van de OZB is in de Eerste Kamer toch afgeschaft. CDA, VVD, D'66 en PvdA hebben ermee ingestemd. De andere partijen, waaronder SGP en ChristenUnie stemden tegen.
19-12-05 STAPHORST - De Voetbalvereniging Staphorst mag in beginsel geen bouwheer meer zijn bij de totstandkoming van de nieuwe accommodatie. De coalitiepartijen in de raad van Staphorst vinden dat het tijd is om schoon schip te maken. We moeten terug naar af, heeft Wethouder Klaas Brand afgelopen vrijdag te kennen gegeven aan twee afgevaardigden van de commissie die de bouw begeleidt. De keuze is finaal van voren af aan beginnen, of trachten een doorstart te maken met aangepaste tekeningen. Na het vertrek onlangs van Buro Visser, dat toezicht had zullen houden, zijn de ontwikkelingen rond het nieuwe onderkomen van de voetbalvereniging in een stroomversnelling geraakt. Eind november werd op verzoek van de SGP en de ChristenUnie een extra agendapunt ingelast in de vergadering van de commissie Inwonerszaken. Beide fracties waren gealarmeerd over de gang van zaken. Deze inschatting blijkt juist te zijn geweest. Een door het college ingeschakeld bureau maakte vorige week vernietigende conclusies bekend. ISA Sport, een onderdeel van sportkoepel NOC*NSF, constateerde dat het gebouw dat was voorzien op het Noorderslag veel te groot was. 'Bij alle ruimte zit een enorme overcapaciteit', aldus adviseur Wenting. De overschrijding bedraagt in totaal meer dan 50 procent. De beoordeelde afmetingen zijn daarmee ook meteen de helft groter dan de ervaren adviseur waar dan ook ooit in Nederland is tegengekomen. Wenting wees erop dat bij realisatie van een dergelijk gebouw ook de exploitatie veel duurder zou worden. Want al die grote ruimtes moeten worden verwarmd en onderhouden. De door ISA Sport berekende afwijkingen zijn gebaseerd op een vergelijking met de vereisten uit het zogenoemde programma van eisen. Dit voorziet in een gebouw waarin de voetbalvereniging in een ruim jasje wordt gestoken. De overschrijding valt nog hoger uit doordat de ruimtes die formeel niet onder het PVE vallen, er toch in moeten worden ondergebracht. Raadslid Sytse de Jong is verheugd dat de politiek eindelijk eens lijkt te beseffen dat het zo niet langer gaat. 'Reeds vanaf het begin heeft de SGP gewaarschuwd tegen het bouwen van luchtkastelen. Het blijkt nu dat dit geen luchtspiegeling was. Want wat moet een voetbalclub met een keuken die een paar maten groter is dan die van restaurant Waanders?' Eerder vrijdag had voorzitter Bé Veen van de Voetbalvereniging Staphorst aan de leden van de commissie Inwonerszaken laten weten dat hij niet van plan was in januari toelichting te willen geven in de openbare vergadering. In plaats van gebruik te maken van het spreekrecht, wilde Veen, nummer drie op de kandidatenlijst van de PvdA, 'met alle partijen om de tafel zitten om een en ander nu eens in het juiste licht te plaatsen'. Wat hem betreft in 'gewoon een open discussie met elkaar' in de bestuurskamer van de VV Staphorst.
03-12-05 In de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening van
30 november is verder gesproken over het verstrekken van exploitatievergunningen
aan horecabedrijven bij verruiming van de openingstijden. Op 6 april jl. is uitgebreid gesproken over de notitie horecasluitingstijden
gemeente Staphorst. Dit betekent ook niet dat wij ons verheffen boven hen die de zondag niet
doorbrengen zoals God dat eist van elk mens. Als wij ons persoonlijk niet
aan overtreding van dat vierde gebod schuldig maken, is dat Gods bewarende
hand. Anderzijds zegt de bijbel ook heel duidelijk dat zo iemand overtreden
heeft tegen één van de geboden Gods, hij schuldig staat
aan al die geboden. In de al genoemde commissievergadering van 6 april 2005 was er geen meerderheid
voor één van de varianten. Wel is toen gezegd dat er eerst
ook gesprekken met de horeca gevoerd zouden worden over de te vertrekken
exploitatievergunningen. Dat is inmiddels gebeurd. Voor de nacht van zaterdag op zondag geldt hetzelfde. Eerst werd er gesproken
over maximaal 2.00 uur. Nu kan men, met ook hier een cooling down periode
van een half uur, al uitkomen op uiterlijk 2.30 uur. In de bespreking op 6 april jl. is ook gesproken over variant 5 (in de
APV 23.30 uur laten staan) en de mogelijkheden verruimen met daaraan gekoppeld
een exploitatievergunning (toen dus tot 2.00 uur). In die eerder genoemde notulen (zie pag. 3) heeft de heer Koobs namens de ChristenUnie aangegeven dat het voor zijn fractie onoverkomelijk is om de sluitingstijd op te rekken tot over het tijdstip van 24.00 uur. Wanneer alle horecaondernemers een exploitatievergunning kunnen aanvragen tot 2.00 uur, zit er volgens ons geen enkel verschil tussen variant 5 en variant 3. Dat is voor de SGP-fractie de reden om niet in te stemmen met de ontwerp-exploitatievergunning horeca-inrichting en de ontwerp-tekst artikel 2.3.1.4 APV- Sluitingstijden. (N.B. Het argument dat ruimere openingstijden overlast en geweldpleging
zouden verminderen, is ook zeer omstreden. In het RD van 6-9-2005 stond
een artikel over deze materie in Rijssen. De ChristenUnie in de gemeente
Rijssen-Holten wou daar de sluitingstijden van de horeca tegen het licht
houden omdat juist het tegendeel praktijk blijkt te zijn van wat de raad
ook daar altijd is verteld.) De commissie Inwonerszaken van de gemeente Staphorst heeft maandagavond 28 november gesproken over de nieuwe accommodatie van de Voetbalvereniging Staphorst. De fracties van de SGP en de ChristenUnie hadden verzocht het onderwerp extra op de agenda te plaatsen vanwege dringende vragen over de gang van zaken. Bij de algemene beschouwingen over de begroting 2006 heeft de fractie van de SGP nog eens aangedrongen op een transparante besluitvorming met respect voor de onderscheiden verantwoordelijkheden van de betrokken partijen. Omdat daarover onduidelijkheid dreigt te ontstaan, heeft de SGP-fractie wethouder Brand, die in het college het betreffende onderwerp behartigt, de volgende vragen gesteld ( * ). 1) Voor het Noorderslag staat 2 miljoen euro gereserveerd. Er circuleren berichten dat de accommodatie zelfs nog tonnen duurder gaat uitvallen. Er zou zelfs sprake zijn van een bedrag van 2,5 miljoen euro voor realisatie van het totaalplaatje. - Maakt het college genoeg werk van zijn informatieplicht, zodat
niet alleen de raad, maar ook de burgers van onze gemeente de relevante
ontwikkelingen tijdig én in de openbaarheid kunnen vernemen? 2) De VVS is aangewezen als bouwheer. Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Dit is zeker het geval, nu de politiek duidelijk heeft aangegeven wat de voorwaarden en kaders voor de nieuwbouw zijn. In voorgaande jaren heeft de gemeente goede ervaringen opgedaan met scholen die optraden als bouwheer. - Is de wethouder van oordeel dat het programma van eisen, de voorwaarden
waaronder eventueel een trainingshal zou kunnen worden gerealiseerd, alsmede
de overige kaders die de politiek heeft gesteld, voldoende duidelijk zijn
geweest om er de aanbesteding mee in te gaan? 3) De onafhankelijke toezichthouder, de heer Visser, is opgestapt. Reeds vanaf het begin heeft de SGP-fractie grote twijfels gehad bij de werkbaarheid van het gekozen model van toezicht. Daarbij komt, dat de toezichthouder veel invloed heeft gehad op de manier waarop hij te werk wilde gaan. - Om welke reden is de toezichthouder opgestapt? Naar aanleiding van de beantwoording, die vaag bleef vanwege allerlei informatie die bij het college en de raad bekend maar tevens besloten is, constateert de SGP-fractie grote zorgen te hebben over de aanbesteding. Het opstappen van de toezichthouder vanwege voortdurende belangentegenstellingen van meet af aan schept aanzienlijke verwarring. Onduidelijk is, hoe het nu precies verder moet. Wethouder Brand wil nu een projectleider aanstellen. Het oorspronkelijke plan voorzag nog in een onafhankelijk toezichthouder, terwijl echter uiteindelijk iemand werd benoemd die én toezichthouder én projectleider was. Bijzonder kwalijk vindt de SGP-fractie verder dat de aanbesteding klaarblijkelijk heeft plaatsgevonden zonder rekening te houden met de grenzen die in het programma van eisen zijn vastgelegd. Uit de beantwoording van de vragen maakt hij op, dat de voetbalvereniging in strijd met de door de politiek gestelde kaders toch nog weer allerlei extra's probeert binnen te slepen. Voorzitter Bé Veen van de VVS geeft dat in de Meppeler Courant van woensdag 30 november ook onomwonden toe. Zijn bouwcommissie heeft al liefst vijf (!) bouwtekeningen bij de gemeente ingediend waarop telkens teveel zaken waren ingetekend De afspraak was, dat de voetbalvereniging zou proberen geld te verzamelen om een trainingshal te realiseren. Om dat te stimuleren zou de gemeente tot hooguit de helft van de kosten kunnen bijdragen. De SGP krijgt de indruk, dat de voetbalvereniging geld genoeg heeft. Dat besteden ze zeker liever aan zaken als een tribune. In het interview in de genoemde Meppeler Courant geeft Veen te kennen rekening te houden met het feit dat de gemeente maximaal voor 1,3 miljoen euro wil bijdragen aan het programma van eisen, en niets meer. 'Wij hebben een bedrag liggen dat de ChristenUnie begin dit jaar heeft genoemd.' Een bedrag dat natuurlijk direct voor het volle bedrag wordt ingetekend, want wat als maximum wordt genoemd, beschouwt de VVS ongetwijfeld als minimumbijdrage. De commissie Inwonerszaken spreekt in januari verder over de nieuwbouw. ( * ) De ChristenUnie heeft vragen van ongeveer gelijke strekking gesteld.
12-11-05 STAPHORST Klaas Slager is bij de komende verkiezingen voor de gemeenteraad van Staphorst lijsttrekker voor de SGP. De kiesvereniging stelde vrijdagavond de lijst met kandidaten vast. Op de tweede plaats kozen de leden SGP-fractievoorzitter Jan Visscher uit Rouveen. Hiermee kan de fractie steunen op jarenlang ervaring. In een rustige vergadering heerste een eensgezinde sfeer. Dat kwam tot uiting in een reeks stemmingen die in rap tempo duidelijk maakte met welk gezicht de SGP voor de verkiezingen van DV 7 maart 2006 naar buiten zal treden. Het resultaat is een mix van deskundigheid en ervaring uit de verschillende kernen van de gemeente. Slager is een rasechte Staphorster, die als weinig anderen in de politiek weet wat er onder de bevolking leeft, zegt secretaris Akster van de kiesvereniging. Hij zet zich volledig in voor de Staphorster gemeenschap. Om die reden zijn wij verheugd dat hij zich als lijsttrekker beschikbaar heeft gesteld. Sytse de Jong komt op nummer drie. De 34-jarige redacteur bij het Reformatorisch Dagblad staat tevens kandidaat om wethouder Wisse Bron op te volgen. Na twee ambtsperioden zal de loco-burgemeester volgend voorjaar afscheid nemen. Akster: Met deze beoogd opvolger van Bron wil de SGP nadrukkelijk een brug slaan naar de toekomst. In de raad heeft De Jong een herkenbare inbreng. De partij heeft er alle vertrouwen in dat hij een kwalitatief goede inbreng zal hebben in het college van B&W. De nummers vier en vijf op de kieslijst zijn de gemeenteraadsleden Lubbert Talen en Arie den Ouden. Nieuwkomer op de lijst is Jan Brakke. Het bestuurslid van de kiesvereniging komt op de zesde plaats. Sinds de zetelwinst bij de verkiezingen van 2002 heeft de SGP ook zes zetels in de gemeenteraad. De zevende positie is voor de Rouvener Wicher Hoeve, bestuurslid van het jubilerende CZ Rouveen. De SGP is blij met de beschikbaarheid van goede kandidaten. De partij
hoopt en vertrouwt, dat de SGP met deze gevarieerde lijst opnieuw met
zes zetels het welzijn van de gehele bevolking in de gemeenteraad mag
behartigen. Staphorst gaat een begin maken met de uitwerking van de speerpunten van de nota jeugdbeleid. De commissie Inwonerszaken sprak maandag 3 oktober over de concrete invulling van de nota jeugdbeleid, die de raad in maart 2005 heeft vastgesteld. Nadien is er op 22 juni een werkconferentie geweest in de combischool waar allerlei betrokken personen en instellingen 'uit het veld' hun visie gaven op het jeugdbeleid. Een bekend gezegde is: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. We kunnen daaraan toevoegen: jeugd die naar Gods woord leeft, heeft de toekomst. De SGP-fractie is vanuit die achtergrond ingenomen met de grote aandacht voor identiteitsaspecten. Jeugdbeleid staat immers niet los van de achtergrond van een gemeenschap, maar hoort aan te sluiten bij de waarden en normen die jongeren van huis uit meekrijgen. De zes speerpunten van het jeugdbeleid zijn: 1) het aanstellen van een jongerenwerker; 2) het geven van opvoedingsondersteuning; 3) het bevorderen van samenwerking tussen instellingen; 4) het aanmoedigen van bewegen en sporten; 5) het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaten; 6) het uitvoeren van een alcoholmatigingsbeleid. Vooralsnog zal het accent liggen op de werkzaamheden van de jongerenwerker
en het alcoholmatigingsbeleid. Binnenkort wordt gestart met de activiteiten
die ertoe moeten leiden dat drankmisbruik en uitwassen die verband houden
met de keten worden teruggedrongen. De jongerenwerker zal bij leven en
welzijn per 1 januari 2006 beginnen. Na 10 maanden volgt een evaluatie.
10-09-05 Al geruime tijd wordt er gesproken over een opknapbeurt van de gracht
en de begraafplaats aan de Meidoornlaan in Rouveen. Dit plan behelst het uitbaggeren van de gracht rondom de begraafplaats
aan de Meidoornlaan. Daarnaast worden ook de beschoeiingen rondom de gracht
vervangen en de taluds aan de buitenzijde van de begraafplaats voorzien
van nieuwe beplanting. Verder komt er een trottoir langs het Scholenland
vanaf de Meidoornlaan tot de Rozenlaan. De commissie Grondgebied heeft in haar vergadering van 6 september jl.
hierover met de wethouder van gedachten gewisseld. De commissieleden waren
overwegend positief over de inhoud van het plan en blij dat het nu voor
minder geld gerealiseerd kan worden. De fractie van de SGP wil het plan zelfs graag nog een beetje verder
uitbreiden. Hierbij doelen wij op het doortrekken van het nieuwe voetpad
tussen de Meidoornlaan en de Rozenlaan tot aan de Elzenlaan. Nu we hier
toch mee bezig gaan, kan deze wens vanuit de bevolking hierin zo meegenomen
worden.
10-09-05 In Rouveen zullen binnenkort een vijftal sociale koopwoningen gebouwd
worden door woonstichting Vechthorst. Om de verkoopprijzen op een aanvaardbaar
niveau voor de doelgroep (starters) te houden, heeft het college afspraken
gemaakt met Vechthorst. Omdat deze deels afwijken van de gemaakte prestatieafspraken
tussen de gemeente en de woonstichting, is goedkeuring gevraagd van de
commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening op 7 september jl. Er zijn inmiddels nadere afspraken gemaakt met Vechthorst om te komen tot de bouw van de huurwoningen en sociale koopwoningen in Rouveen. Die wijken deels af van de gemaakte prestatieafspraken. Voor wij op het voorstel ingaan, allereerst even het volgende. Het is terecht om te proberen om aandacht te schenken aan het bouwen
voor doelgroepen waarvoor dit het meest nodig is, ook volgens de woonvisie.
Gezien de hoge prijzen van bestaande woningen of nieuwbouwwoningen van
Mega is daaraan zeker een grote behoefte. Enkele kanttekeningen bij de gemaakte nadere afspraken zijn: - Deze afspraken kunnen voor Vechthorst niet moeilijk geweest zijn omdat
die de bouwkosten alleen naar beneden brengen. Van een wezenlijke bijdrage
van hun kant is dan ook absoluut geen sprake. De woningen worden, zoals
in het voorstel staat, alleen niet meer maximaal levensloopbestendig gebouwd. Wij lazen de afgelopen tijd regelmatig artikelen van rijke woningcorporaties
en steevast geklaag van die zijde over het niet kunnen betalen van grond
e.d. die over het algemeen geheel onterecht zijn. - Alleen de gemeente levert een bijdrage die bestaat uit een lagere opbrengst van de grond, voor de 5 woningen samen € 23.880,--. - De verlaging van de verkoopprijzen met in totaal € 48.300,-- wordt
voor een veel te groot deel in mindering gebracht op de beide hoekwoningen,
namelijk 2/3 deel. (ruim 32% en bijna 35% bij de 2 hoekwoningen en iets
meer dan 10% bij 2 tussenwoningen en iets minder dan 13% bij de 3e tussenwoning
). - Wanneer de woningen na 3 maanden nog niet verkocht zijn, mogen deze volgens bijlage 1 te koop aangeboden worden aan kandidaten uit het effectieve werkgebied van Vechthorst. De SGP is het daar niet mee eens. In de toelichting bij het advies voor B&W staat onder punt 5 dat kandidaten een binding moeten hebben met Rouveen. Dat is terecht. Wanneer dan de woningen na 3 maanden onverhoopt nog niet verkocht zouden zijn, dan willen wij absoluut nog niet verder gaan dan aanbieden aan kandidaten uit de Gemeente Staphorst. Voor het overige kunnen wij akkoord gaan met de gemaakte afspraken.
10-09-05 De laatste jaren is er in het hele land sprake van een toename van
verzoeken om toekenning van planschade wanneer iemand schade leed door
het meewerken van de gemeente aan bestemmingsplanwijzigingen. Dit kreeg
zo'n omvang dat gemeenten hebben aangedrongen op wijziging van de wet
waarin dit is geregeld (artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
-WRO- ). Omdat de datum van 1 september 2005 steeds dichter bij kwam en inmiddels
is gepasseerd, hebben wij onlangs enkele schriftelijke vragen aan het
college gesteld over de per 1 september jl. van kracht geworden wijzigingen
in artikel 49 WRO. De vragen zijn intussen ook beantwoord en voorzover het gaat om het drempelbedrag
helder. Vorig jaar is door de raad unaniem een amendement van de SGP aangenomen
om dat drempelbedrag op € 1.000,-- te stellen. Wat de SGP-fractie betreft, had het drempelbedrag voor minimumloners
(maar ook niets meer dan het minimumloon) gehandhaafd mogen worden op
€ 300,--. Enerzijds om het voor deze personen niet al te gemakkelijk
te maken en anderzijds voor gerechtvaardigde verzoeken niet onmogelijk
te maken. Daar komt bij dat bij toekenning van planschade het wettelijk
verplicht is het drempelbedrag terug te betalen. Wij hebben in onze vragen ook geïnformeerd naar de wijze waarop
het college rekening zal houden met de toch wel wat andere opvattingen
van de raad over honorering van verzoeken om toekenning van planschade.
Verder is het antwoord op onze vraag over de wijze waarop u vanaf 9 juni jl. (vanaf die datum kunnen mogelijke claims verhaald worden op iemand die een verzoek tot wijziging van een bestemmingsplan of vrijstelling ex artikel 19 WRO heeft ingediend) beoordeeld of er misschien een verzoek tot toekenning van planschade kan worden ingediend, heel summier beantwoord. Omdat op de beide laatste vragen ook in de commissievergadering nog geen
duidelijkheid is verkregen, zal onze fractie maar ook de anderen dit nauwlettend
volgen. Dit zou er toe kunnen leiden dat de raad in de begroting van 2006
geen bedrag voor eventuele toekenning van planschade wil opnemen.
10-09-05 Dat zwembad "de Broene Eugte" moeite heeft het hoofd financieel boven water te houden, is bekend. Het verlies van 396.000 euro dat uit de Rekening 2004 viel op te maken, was voor de commissie Inwonerszaken van 5 september geen koude douche. Doordat de gemeentelijke subsidie ruim 423.000 euro bedraagt, kon de Stichting Zwembad "de Broene Eugte" per saldo zo'n 27.000 euro batig saldo noteren. Zolang het zwembad als een basisvoorziening wordt beschouwd, zal de gemeente tot op zekere hoogte moeten leven met een jaarlijks terugkerende geldelijke bijdrage waarin zelfs Dagobert Duck baantje zou kunnen trekken. Om het aantal bezoekers ten minste op peil te houden, gaat het zwembadbestuur kijken hoe het buitengebied aantrekkelijker kan worden gemaakt. Daarbij zal contact worden opgenomen met de scholen, wijkraden en breedtesport om zogenoemde groepsgerichte activiteiten te ontwikkelen. De SGP vindt het de moeite waard te bekijken of het zwembad op deze manier
meerwaarde kan krijgen. Wel wijst onze fractie erop, dat een voorziening
die een breed maatschappelijk belang dient en bovendien gefinancierd wordt
uit gemeentegelden, rekening moet houden met de breedte van de Staphorster
samenleving. Harde muziek en kermisachtig vermaak horen wat ons betreft
niet in en rond een zwembad thuis.
30-07-05 Het college van burgemeester en wethouders heeft op 11 mei 2005 besloten
om gebruik te maken van de mogelijkheden die de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
(WVG) biedt om gebieden aan te wijzen waar in de nabije toekomst waarschijnlijk
een andere bestemming gegeven wordt. Het gaat om de gebieden 'De Esch
0' en 'Oosterparallelweg'. Vanaf 1 februari 2004 kunnen ook gemeenten met een omvang als Staphorst gebruik maken van de WVG. Door gebruikmaking hiervan kunnen wij voorkomen dat wij helemaal overgeleverd worden aan projectontwikkelaars als wij de betreffende gebieden willen bestemmen voor bedrijfsdoeleinden. Dit betekent niet dat eigenaren in de beide gebieden nu verplicht zijn hun grond te verkopen. Wanneer men echter wel wil verkopen, zal men de aangewezen percelen eerst aan de gemeente moeten aanbieden. Ook de gemeente zal dan een reële prijs moeten betalen. Daarom zullen er ongetwijfeld eigenaren blij zijn met de aanwijzing van deze gronden. Zij ontvangen nu veel meer dan wanneer ze deze grond ooit als landbouwgrond zouden verkopen. Met de aanwijzing van het gebied 'Oosterparallelweg' stemt onze
fractie in. De SGP heeft zich in het verleden meerdere keren over deze
locatie uitgesproken. Wel hebben wij in de commissievergadering aangegeven,
er tegen te zijn dat in het gebied 'Oosterparallelweg' de gronden ten
noorden van de Akkerweg hierin ook betrokken worden. De ChristenUnie was
dezelfde mening toegedaan, dus al een meerderheid in de raad. Wij weten dat het op dit moment nog niet gaat om de verdere invulling.
Toch willen wij nu de toezegging van het college dat zij bereid is de
gronden ten noorden van de Akkerweg buiten de aanwijzing voor de WVG te
houden. Wat betreft 'De Esch 0' dient bij de verdere uitwerking goed uitgezocht
te worden, welke toezeggingen gedaan zijn over zichtlocaties. Allereerst moet er dus duidelijkheid zijn over de zichtlocaties en gedane
toezeggingen. Op dit moment is dat echter niet aan de orde. Daarom kan de namens Harke ingebrachte zienswijze nu nog niet leiden tot aanpassing van het aangewezen gebied. Nu met betrekking tot het gebied 'Oosterparallelweg' de gronden ten noorden
van de Akkerweg buiten de aanwijzing zijn gebleven en het college voor
'De Esch 0' wil kijken naar gedane toezeggingen, zijn wij als SGP bereid
om in te stemmen met deze aanwijzing die, zoals het college in de stukken
ook schrijft, indicatief is.
20-07-05 Op 15 juni jl. is in de commissievergadering Middelen/Ruimtelijke
Ordening gesproken over een partiële herziening van het bestemmingsplan
Rouveen-West, vooral om de bouw van 2 blokken van 5 woningen mogelijk
te maken. Op diezelfde plaats stonden eerst 4 vrijstaande woningen ingetekend.
Bewoners aan de Mispellaan tegenover de bewuste locatie zijn fel tegen
die wijziging. In de commissievergadering Middelen/Ruimtelijke Ordening van 15 juni
jl. is heel wat verwarring geschapen. Het bestemmingsplan Rouveen West is vastgesteld in 1998 en door GS goedgekeurd
in 1999. Daarnaast was er een globaal ingevuld deel. Onder andere de grond tegenover
hen viel daaronder. Daar konden toen vrijstaande woningen of 2/1 kapwoningen
gebouwd worden. Tegenover hen stonden eerst inderdaad 4 vrijstaande woningen
ingetekend. Inmiddels zijn wij een aantal jaren verder. De vraag naar goedkopere
koopwoningen en ook huurwoningen is sterk gestegen. Zoals gezegd, ligt er een woonvisie. De provincie hamert er iedere keer
weer op, dat wij bij het bouwen van woningen meer rekening moeten houden
met die woonvisie. Wanneer wij daar mee instemmen, willen wij echter wel de toezegging dat die woningen niet verhuurd gaan worden aan inwoners van buiten onze gemeente. Wij gaan geen huurwoningen bouwen voor de buurgemeenten. Als dat het geval zou worden, kunnen deze kavels beter verkocht worden voor de bouw van starterswoningen. Naar aanleiding van de ingebrachte bezwaren vorig jaar, zijn in de plannen die wij op 15 juni besproken hebben, zijn de bewoners al op een aantal punten tegemoetgekomen. Na die commissievergadering zijn er nog weer een aantal aanpassingen doorgevoerd, voornamelijk m.b.t. de parkeervoorzieningen. Helaas is ons duidelijk geworden dat de bewoners van mening zijn dat
de raad hen onvoldoende is tegemoetgekomen. Het gebied waar de aanleg van een dorpsbos gepland staat, is alsnog uit
het plan gelicht. Wat de fractie van de SGP betreft, wordt er helemaal
geen dorpsbos aangelegd. Bij enkele fracties leefde de behoefte om nu vast te leggen dat er in
de toekomst een mogelijkheid voor een doorsteek naar de Schipgravenweg
moet komen. Op die wijze kunnen toekomstige bewoners er rekening mee houden
dat er mogelijk extra verkeer langs hun woningen komt. Nu uiteindelijk op meerdere punten tegemoetgekomen is aan de ingediende
bezwaren en het punt van ontsluiting naar de Schipgravenweg binnenkort
aan de orde komt, stemmen wij in met de partiële herziening van het
bestemmingsplan.
20-07-05 Door de heer P.A. Voerman, Frederik Hendrikstraat 23 te Staphorst,
is een verzoek ingediend om vergoeding van planschade ex artikel 49 Wet
op de Ruimtelijke Ordening (WRO). De reden waarom hij dit verzoek heeft
ingediend, is een verleende bouwvergunning voor de oprichting van een
antennemast op het perceel aan de Henri Dunantstraat 22, ook in Staphorst.
Door het college is een bouwvergunning verleend voor het oprichten van
een berging en het plaatsen van een antennemast op het al eerder genoemde
perceel aan de Henri Dunantstraat. De heer Voerman heeft daar een bezwaarschrift
tegen ingediend. Dit bezwaar is ongegrond verklaard. Wij hebben de situatie ter plaatse beoordeeld. Het eerste dat bij ons
opkwam, is de vraag hoe iemand in zo'n situatie durft te vragen om planschadevergoeding.
Wat is hier nu de daadwerkelijke schade? Nu moeten wij eerst al weer een, misschien, relatief groot bedrag uitgeven om te laten onderzoeken of er misschien sprake is van planschade. Wij hebben daar heel veel moeite mee. Zoals wij in de commissievergadering van 15 juni jl. ook al hebben aangegeven, is het voor ons onbegrijpelijk dat dhr. Voerman hiervoor een verzoek tot planschade durft in te dienen. De commissieleden waren dat unaniem van mening. Toch staat dit onderwerp nu als bespreekpunt op de agenda van de raadsvergadering. Het college stelt voor om Hoogstate uit Nijverdal aan te wijzen om advies uit te brengen. Dit betekent dan wel dat de gemeente daarvoor nu al kosten moet maken. In de stukken wordt zelfs al een bedrag genoemd van € 3.750,--. De SGP-fractie wil hier absoluut nog niet aan meewerken. Wij hebben gelezen dat wij dit alleen ongegrond kunnen verklaren als
wij dat nader gemotiveerd aangeven. Volgens de op 1 juni 2004 aangenomen "Procedureverordening Planschadevergoeding 2004" moet de aanvrager of diens gemachtigde hiervoor een gemotiveerd schriftelijk verzoek om vergoeding van planschade indienen. Daaruit moet duidelijk blijken "de aard, omvang en oorzaak van de schade". Wij kunnen ons echter niet herinneren iets te hebben gezien over de aard
en omvang van de schade. Naar onze overtuiging kunnen wij dit verzoek
dan ook zonder meer ongegrond verklaren. Het is dan ook terecht dat de raad voet bij stuk heeft gehouden. Aan het college is opdracht gegeven met de door ons aangedragen argumenten om het verzoek gemotiveerd af te wijzen. De Voetbalvereniging IJhorst wil dat de gemeente opdraait voor de renovatie van vier kleedkamers. Dat gebeurt ook. In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van maandag 13 juni stemden alle partijen daarmee in. Behalve de SGP. In een eerdere vergadering heeft onze fractie al aangegeven onoverkomelijke bezwaren te hebben tegen sport op zondag. Financiering ervan uit publieke middelen is onbespreekbaar. Aanvankelijk stelde ook de ChristenUnie zich gelukkig eveneens op dat standpunt. Bovendien is nog eens schriftelijk vastgelegd dat onderhoudskosten geheel voor rekening van de voetbalvereniging komen. De gemeente verleent geen enkele financiële bijdrage. Daarover bestaat geen misverstand. De reden dat de gemeente alsnog een rekening in de bus krijgt, is gelegen in het feit dat bij de bouw fouten zijn gemaakt. Hoe een en ander precies is verlopen, is -volgens de argumentatie van het collegevoorstel- ondanks de vele briefwisselingen niet meer exact na te gaan. Dat de onduidelijkheid over de exacte gang van zaken uit het verleden tot gevolg heeft dat de gemeente alles moet betalen, stuit bij de SGP-fractie op bezwaren. Bij veel bouwprojecten lopen bepaalde zaken mis. Om te voorkomen dat op den duur niemand meer weet waar hij aan toe is, kent het Nederlandse recht grote betekenis toe aan schriftelijk bevestigde afspraken. Anders dan in bananenrepublieken is een handtekening in ons land geen betekenisloze krabbel op een vodje papier. Dat heeft te maken met waarden en normen. De waarde van rechtszekerheid leidt tot de norm dat contractpartijen gebonden zijn aan gemaakte afspraken. Het feit ligt er dat de VV IJhorst in 1994 een overeenkomst heeft getekend
dat de bouw van de kleedkamers naar genoegen door de aannemer is opgeleverd
en dat aan alle verplichtingen is voldaan. Op volwassen mensen die weten
welke belangen op het spel staan en die tekeningsbevoegd vertegenwoordiger
zijn, rust een grote verantwoordelijkheid. Te stellen dat de gemeente
eindverantwoordelijke was voor de bouw en dus dan ook verantwoordelijk
zou zijn voor het oplossen van dit probleem, is veel te kort door de bocht. Wat de SGP-fractie betreft, mag het echter niet zo zijn, dat wanneer een afspraak voor de ene partij nadelige gevolgen heeft, deze in zijn totaliteit voor rekening komen van de andere partij. Het is onbestaanbaar, dat de gemeente de VV IJhorst zo ontheft van de verplichtingen die deze heeft aangegaan. Als de gemeente overstag gaat, is de boodschap naar de bevolking dat men gemakkelijk onder een afspraak met de gemeente kan uitkomen. De gemeente is immers bereid alle gevolgen voor zijn rekening te nemen, al zijn er inmiddels jaren verstreken. Dat is in strijd met de rechtszekerheid, dat staat op gespannen voet met waarden en normen, en het schept verwachtingen die de SGP-fractie niet voor zijn rekening wil en kan nemen.
06-06-05 In de raadsvergadering van 31 mei 2005 is het Belvedère-beleid
Staphorst vastgesteld. 1. Het eerste amendement behelsde een algeheel verbod op het bouwen van nieuwbouwappartementen langs "de Streek". Met de twee appartementencomplexen bij de rotonde te Staphorst vindt de SGP het wel genoeg, wat betreft "de Streek". Wel blijft het mogelijk om in bestaande gebouwen appartementen te realiseren. Dit amendement werd nu in de raadsvergadering, in tegenstelling tot de eerder gehouden commissievergadering over dit beleid, volmondig door de ChristenUnie ondersteund, waarmee het dus een meerderheid in de raad verkreeg. 2. Het tweede amendement wilde de mogelijkheid tot het oprichten van moderne bouwwerken langs "de Streek" uitsluiten. Dit amendement werd door het college ontraden, verkreeg geen steun van andere partijen en is daarmee door de raad verworpen. In de nota Belvedère staat dat er langs "de Streek"
ruimte is voor 'eigentijdse vormgeving', Omdat hier uitdrukkelijk gesproken
wordt over vormgeving, is de vrees gerechtvaardigd dat hier gedoeld wordt
op allerlei moderne architectonische uitingen, die aan "de Streek"
niet thuishoren. 3. Het derde amendement ging over erfinrichtingsplannen. In de oorspronkelijke
nota was het naar de letter mogelijk, het verlenen van een vergunning
tot boerderijsplitsing af te laten hangen van het erfinrichtingsplan.
06-06-05 In de raadsvergadering van 31 mei 2005 is de herziene Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de Gemeente Staphorst vastgesteld. Daarin is het vloekverbod waar in de commissievergadering van uitgebreid over gesproken is opgenomen. Het standpunt van de SGP over het vloekverbod, en over een aantal andere zaken uit de APV is elders op deze website te lezen. Door ons werden bij de definitieve vaststelling van de APV een motie en een amendement ingediend. Daarbij ging het om de volgende twee zaken. 1. Volgens de APV mag er in horeca-gelegenheden in Staphorst geen enkele
vorm van handel bedreven worden. De SGP, en meerdere partijen met ons,
zijn hier niet gelukkig mee omdat er in Staphorst met grote regelmaat
gehandeld wordt in horeca-gelegenheden: Goed- en kledingverkopingen, veilingen
van land of huizen etc. Deze verkopingen leveren echt een bijdrage aan
het plaatselijke voorzieningenniveau. Het zou jammer zijn als dit niet
meer mag. 2. Voor het verlenen van festiviteiten met een uitstraling naar het dorp (veelal met harde muziek en soms met overlast) heeft men een vergunning nodig. Tot nu toe waren daarbij aantallen per jaar genoemd. Deze aantallen zijn in de nieuwe APV zeer fors verruimd, danwel geheel vrijgegeven. Hierover heeft de SGP een amendement ingediend, om in ieder geval de tot nu toe gebruikelijke aantallen te handhaven. Geen van de andere politieke partijen steunde dit amendement, zodat het verworpen werd. Voor collectieve festiviteiten lag het aantal op maximaal 12 keer per
jaar. Omdat ons voorstel niet overgenomen is, wordt dit geheel vrijgegeven.
Daarbij heeft het college wel aangegeven niet direct alles vrij te geven. Incidentele festiviteiten mochten vier keer per jaar worden gehouden. Nu komt er in de APV te staan dat deze tien keer per jaar mogen plaatsvinden. De SGP-fractie is van mening dat de aangevoerde redenen niet van dien aard zijn dat op grond daarvan sprake zou zijn van een noodzaak tot verruiming. Hierdoor zal de overlast voor omwonenden en andere inwoners naar evenredigheid toenemen.
28-05-05 Zie ook het artikel: EU-Grondwet maakt verkeerde keuzes Op 19 mei jl. heeft de kiesvereniging van de SGP, samen met de studievereniging,
een informatieavond georganiseerd in de aula van de Pieter Zandt te Staphorst.
Het te houden referendum over de Europese Grondwet op 1 juni a.s. stond
daarbij centraal. Voorzitter ds. Tj. de Jong opende de vergadering, waarvoor grote belangstelling bestond, met het laten zingen van een psalmvers, schriftlezing en gebed. Hij memoreerde dat gezien de peilingen het de goede kant op lijkt te gaan wat de stemming betreft. Voorstanders van de Europese Grondwet worden zenuwachtig, al is het maar een raadplegend referendum. Maar het zou wel merkwaardig zijn dat, als het referendum negatief uitpakt, de regering voorstemt. Hierna kwam ons Tweede Kamerlid Van der Staaij aan het woord om één
en ander te vertellen over de Europese Grondwet. Voor de SGP was het komende referendum niet nodig geweest. Nu het er komt, roept ze wel op om te gaan stemmen, met als duidelijk advies: stem tegen! Er kleven nogal wat bezwaren aan de Europese Grondwet. Hij gaf wel aan dat het noodzakelijk was om de lappendeken aan regels eens tegen het licht te houden, vooral nu de Europese Unie zo sterk is uitgebreid met diverse lidstaten. De pre-ambule (het woord vooraf) zet de verkeerde toon. De religieuze kern van onze samenleving wordt erin veronachtzaamd. Na een uitvoerige discussie is er voor gekozen om geen verwijzing naar de christelijke wortels van Europa op te nemen. Machtsverschuiving Europese regering? Financiën Is er dan niets goeds in deze Grondwet? Dat is te kort door de bocht. Op sommige punten zijn de bepalingen wel duidelijker geworden. Maar over het algemeen: Stem tegen!, aldus Van der Staaij. Na de pauze kwam er een levendige discussie op gang naar aanleiding van
diverse vragen die er toch nog leefden. Zo werden duidelijk overeenkomsten
gezien tussen destijds de torenbouw van Babel en de komende toren van
Europa. De voorzitter heeft de heer Van der Staaij bedankt heeft voor zijn duidelijke
betoog en beantwoording van vragen. Daarna heeft Van der Staaij op verzoek
van de voorzitter de avond besloten met dankgebed na eerst nog te hebben
gezongen psalm 119 vers 1.
21-05-05 Op 17 mei jl. heeft de gemeenteraad in een extra raadsvergadering gesproken over de invulling van de programmabegroting 2006. Met de door de verschillende fracties ingebrachte opmerkingen kan het college aan de slag om de definitieve begroting op te stellen die ons D.V. omstreeks september 2005 aangeboden zal worden. Door de fractie van de SGP is in die vergadering in de eerste termijn
het volgende naar voren gebracht. Het blijft echter op dit moment nog behoorlijk gissen wat gerealiseerd
kan worden zonder over te gaan tot aanzienlijke lastenverzwaring voor
onze inwoners en het bedrijfsleven. Voor enkele onderdelen zijn met ingang van 2005 de tarieven al verhoogd met 50% (huur sportaccommodaties en uitgifte nieuwe graven of verlenging). In de begroting waren dat namelijk enkele onderdelen waar slechts geringe inkomsten stonden tegenover aanzienlijke uitgaven. De SGP-fractie wil daar nu niet weer aan gaan tornen, ook niet met ingang van 2006 nu verschillende sportverenigingen hard roepen dat hun groot onrecht wordt aangedaan. Op dit moment hebben wij ook nog geen enkel inzicht in eventuele investeringen
op het gebied van de diverse sportactiviteiten. Als wij echter terugzien
op de wijze waarop in de afgelopen periode gesproken is over de voortgang
van de realisatie van een nieuw onderkomen voor de VV Staphorst, dan zijn
wij er niet gerust op dat dit geen grote gevolgen heeft voor onze gemeente. De SGP geeft nu al een duidelijk signaal af dat wij niet meewerken aan forse bezuinigingen op bijvoorbeeld onderhoud aan wegen en groenvoorzieningen of flinke lastenverzwaringen om toch vooral de investeringen ten behoeve van sportactiviteiten door te laten gaan. Wij hebben begrepen dat voor nieuw beleid (daaronder worden ook verstaan
de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen) nog geen middelen geraamd
zijn in de begroting 2006. Daarom zullen er naar onze mening zeker prioriteiten
gesteld moeten worden. Vervangingsinvesteringen die wat ons betreft zeker door moeten
gaan, betreffen de volgende punten: Ø Jaarschijf 2006 van het wegenbeheersplan. Wanneer wij het werk
aan de wegen gaan uitstellen, kan dit later heel gemakkelijk leiden tot
extra kosten. Uiteraard zijn wij het er wel mee eens dat gekeken wordt
of in plaats van een bepaalde weg die gepland staat, er misschien een
andere weg is die voor moet gaan omdat die bijvoorbeeld sneller achteruit
gegaan is in de afgelopen tijd; Uitbreidingsinvesteringen die wat ons betreft in 2006 zeker ter
hand genomen moeten worden, zijn: Ø Aanschaf tankautospuit indien daarmee het zelfstandig blijven
van het brandweerkorps voor langere tijd veilig gesteld kan worden; Enkele specifieke punten die wij onder uw aandacht willen brengen, zijn de volgende. Algemeen Bestuur Loketfuncties Het verder ontwikkelen van de loketfuncties heeft voor ons een even hoge prioriteit als het ontwikkelen van de website. Daar komt bij dat, wanneer vergunningverlening via de website mogelijk is, dit voor alle burgers te begrijpen moet zijn en dan ook zeker voor onze medewerkers aan het loket. Automatisering Voordat de SGP instemt met de investeringen volgens de jaarschijf 2006 van de automatiseringsnota willen wij eerst meer weten over de beoogde investeringen die dan gedaan zullen worden. Economische Zaken en Landbouw Bedrijfsbezoeken Vast aanspreekpunt Door het creëren van een vast aanspreekpunt binnen de gemeente die ook de voortgang van aanvragen enzovoort van ondernemers bewaakt, kan er naar onze overtuiging meer gedaan worden voor het bedrijfsleven. Ruilverkaveling of kavelruil Omdat de agrariërs daar waar mogelijk door de gemeente ondersteuning
verdienen, wil onze fractie aandringen op steun van de gemeente bij vrijwillige
kavelruil. Openbare Orde en Veiligheid Brandweer Verkeer en Openbare Ruimte Uitbreidingsinvesteringen - Ebbinge Wubbenlaan Verder willen wij onder dit programma toevoegen: Ø In 2006 onderzoeken welke alternatieven mogelijk zijn om een veilige fietsroute te realiseren langs de Gemeenteweg van de Berkenstouwe/Buitenstouwe tot Halfweg. Onderwijs en Welzijn Multifunctioneel centrum Rouveen Nota jeugdbeleid Jongerenwerker Of een evaluatie zal uitwijzen dat de jongerenwerker kan blijven, staat
op voorhand nog allerminst vast. Daar dient nu net die evaluatie voor. Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme Accommodatie Van der Walstraat Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu Zoals wij vorige week in de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening hebben afgesproken, zou nu ongetwijfeld aan de orde komen het punt van extra formatie. Toen hebben wij er volmondig mee ingestemd om een tijdelijke kracht voor
ca. 2 jaar aan te trekken voor het taakveld Ruimtelijke Ordening. Wij zijn van mening dat het goed is daarmee te beginnen. Op die wijze kan er volgens ons zo gauw mogelijk meer orde op zaken gesteld worden op die afdeling. Wanneer er minder vragen komen hoever het staat met de afhandeling van een bepaalde aanvraag, komt er op termijn meer tijd beschikbaar voor andere zaken, zoals bouwcontroles en handhaving. Wat aan die laatste onderdelen op korte termijn meer gedaan kan worden, zal wat ons betreft toch moeten komen uit efficiënter proberen te werken. Wij gaan hier niet herhalen wat wij er vorige week over gezegd hebben. Extra personeel hiervoor aantrekken is voor ons op dit moment nog geen
optie. Voor het jaar 2005 heeft de raad opgedragen om te bezuinigen. Daarvan
zou € 125.000 op personeelskosten gerealiseerd kunnen worden. Afhankelijk van de financiële ruimte kunnen verschillende punten
die niet genoemd zijn, alsnog gerealiseerd kunnen worden. Helaas is het
de laatste jaren gebruikelijk dat de landelijke overheid steeds meer taken
afstoot en die neerlegt bij gemeenten. Wat dan echter veelal in onvoldoende
mate mee overgaat naar de gemeenten is het daarvoor benodigde geld. Ook
een aantal dagen voor de gehouden raadsvergadering werden wij daar nog
weer mee geconfronteerd door een brief van het college. Gelukkig kon de burgemeester als portefeuillehouder financiën juist die avond meedelen dat men op het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een fout had gemaakt. Concreet betekent dit dat de verwachte terugval in inkomsten door de hiervoor genoemde herijking iets minder zal worden.
14-05-05 In de raadsvergadering van 26 april 2005 heeft de CristenUnie bij monde van fractievoorzitter Henk Koobs tijdens het "vragenuurtje" gevraagd of burgemeester Alssema misschien een stokje kon steken voor de te houden kroegentocht in de avond en nacht van 4 op 5 mei jl. Al een aantal jaren wordt door een aantal horecaondernemers in de Gemeente Staphorst een kroegentocht gehouden die begint aan de vooravond van hemelvaartsdag en tot diep in de nacht doorgaat. Dit jaar zou dit dus beginnen op de avond van de jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei. De burgemeester heeft er, zoals hij in zijn antwoord aangaf, met de betrokken horecaondernemers over gesproken en zijn bezwaren kenbaar gemaakt. Toch wilde men de kroegentocht door laten gaan omdat deze van start gaat op het moment dat de officiële herdenking voorbij is. Uiteraard is ook de SGP extra ontstemd over een kroegentocht die dit keer begint op de avond van dodenherdenking. Wij zouden echter liever zien dat die tochten geheel afgeschaft zouden worden, ook in andere jaren omdat dit naar onze mening nog minder past bij de herdenking van hemelvaartsdag. Wij betreuren het dan ook dat er toen nimmer een kritisch geluid is vernomen. Inmiddels hebben wij in Rouveen op zowel 30 april als 5 mei ook feest
gehad in een feesttent aan de Schipgravenweg. Dit jaar viel 5 mei (bevrijdingsdag) samen met hemelvaartsdag. Op die dag mocht men volgens de afgegeven vergunning een feest organiseren van 16.00 uur tot 01.30 uur (met muziek tot 01.00 uur). Naar de mening van de SGP-fractie gaat het feestvieren op die manier absoluut niet samen met een op gepaste wijze herdenken van de hemelvaart van Christus. Niet alleen een kroegentocht aansluitend aan de dodenherdenking maar ook het uitbundig feestvieren op hemelvaartsdag is volgens de SGP-fractie ongepast.
07-05-05 De commissies Inwonerszaken en Grondgebied zijn recent in de kantine van gemeentewerken bijgepraat en voorgelicht over een jaar wijkbeheer. Onder leiding van Hans Breukhoven en in aanwezigheid van de 4 wijkbeheerders Henk Roo, Harm Trompetter, Jan Visscher en Luuk de Vries, hebben we daar een goede indruk gekregen van alle facetten die een wijkbeheerder in de dagelijkse praktijk tegenkomt. En dat zijn er nogal wat, af en toe kreeg je de neiging om van moedeloosheid te zuchten bij het aanhoren van alle verhalen en aanzien van de getoonde beelden van vernielingen, dumpen van afval, schade aan wegen en onachtzaam omgaan met gemeentelijk zaken e.d.. Gelukkig waren er ook positieve zaken te melden, maar het zwaartepunt was toch wel gelegen in het feit dat de wijkbeheerders enorm veel tijd kwijt zijn aan zaken die beslist niet nodig zouden moeten zijn. Tijd die wij als inwoners van onze gemeente moeten betalen! De commissieleden waren onder de indruk van alles wat zich op dit front afspeelt in onze gemeente. Hieronder proberen we een aantal zaken nader te belichten en daar waar mogelijk vergezeld te doen gaan van enkele foto´s. Vernielingen
Dumpen van afval
Schade aan wegen
Onachtzaam omgaan met gemeentelijke zaken
Overige zaken Afsluiting De commissie Inwonerszaken heeft gesproken over de wenselijkheid om de verhoging van de huurtarieven van de gemeentelijke sportaccommodaties terug te draaien. Na een aantal jaren bijna dezelfde tarieven te hebben gehanteerd, heeft de gemeente besloten een grotere stijging door te voeren. De gevolgen zijn te overzien. Hoewel het percentage van 50 procent dramatische gevolgen doet vermoeden, moeten de 'zwaarst getroffenen' per jaar nog geen twee tientjes meer betalen aan hun club. Wat een drama. Vergelijk dat maar eens met de materiaalkosten voor een doorsnee sport. Dan gaat het om andere bedragen, waarvoor de sporters grif het veelvoudige neertellen. Desondanks trok een enkele club aan de bel, wat ertoe leidde dat in de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 4 april 2005 een trio vertegenwoordigers uit de sportieve hoek een poging deden aannemelijk te maken waarom de huurverhoging zou moeten worden teruggedraaid. De SGP-fractie gaat hiermee uiteraard niet akkoord. Een redelijke afspraak om de begroting sluitend te krijgen, halverwege het jaar onderuitschoffelen vanwege een paar centen - geen sprake van. Daarbij komt, dat de SGP de sporttarieven altijd heeft gekoppeld aan
de begraafrechten. Toen in de begrotingsvergadering van 9 november 2004
duidelijk werd, dat de huur van sportaccommodaties met 50 procent zou
stijgen, ging de SGP óók akkoord met een stijging van de
laatste. Een man een man, een woord een woord. Het zou niet getuigen van
fair play, als dan plotseling een paar maanden later de ene helft van
het besluit wordt teruggedraaid. Als de zaken zo liggen, wil onze fractie
bijvoorbeeld nog wel eens kijken naar een verlaging van de eigen bijdrage
voor de riolering in het buitengebied.
22-04-05 In de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening van
2 februari 2005 en de raadsvergadering van 22 maart 2005 is gesproken
over de inrichting van de veldschuur Bid en Werk. Voor de bouw van de veldschuur is in 2002 door de gemeente Staphorst ruim € 90.000 beschikbaar gesteld. Ook andere partijen, waaronder de gemeente Zwartewaterland, hebben bijgedragen aan de bouw van de veldschuur. De gemeenteraad van Staphorst heeft toen al aangegeven, dat er niet weer aangeklopt hoefde te worden voor meer geld. Nu wordt gezegd dat het toen ging om de bouw en dat de inrichting een
ander verhaal is. De SGP-fractie is het daar niet mee eens. Om de inrichting van de veldschuur te realiseren heeft de "Stichting
Vrienden van de Oldematen" dit project aangemeld bij het Europaloket
van de provincie in het kader van de Leader+ regeling. Dit project komt
daarvoor in principe in aanmerking. De gemeentelijke bijdrage aan Leader+ projecten is in principe 15% van
de begroting. Als richtlijn wordt uitgegaan van de volgende verdeelsleutel:
40% Europese Unie, 15% provincie, 15% gemeente en 30% private financiering. Nu de bouw geleid heeft tot een zeer luxueuze veldschuur is bij ons de
animo voor een extra bijdrage helemaal verdwenen. De andere fracties,
met uitzondering van de heer Kuiper van het CDA, hebben er wel mee ingestemd.
22-04-05 Nu binnenkort eindelijk gebouwd kan worden in de 1e fase van het bestemmingsplan De Slagen is het tijd om over te gaan tot straatnaamgeving. In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 28 februari 2005 heeft het college een voorstel in bespreking gegeven. In grote lijnen kon de SGP-fractie zich vinden in de voorgestelde namen. Wel heeft Klaas Slager namens onze fractie nog enkele kanttekeningen geplaatst. In de commissievergadering heeft K. Slager aangegeven dat hij de o.a.
voorgestelde "Weidehof" en "Grashof" wat dubbel vindt.
Ook hebben wij in Staphorst al een straat met de naam "Graspieper"
waardoor gemakkelijk verwarring kan ontstaan. Na bespreking in de commissievergadering had het college al een aantal aanpassingen doorgevoerd. Voor "Grashof" stelde men nu voor "Vlashof" en ook de suggestie om er "De Meente" van te maken is overgenomen. Toch hebben wij in de raadsvergadering van 22 maart 2005 nog een amendement ingediend met de volgende aanpassingen. 1. De aanduiding "Maïslaan" voor het gedeelte aansluitend op de J.C. van Andelweg te wijzigen in "Graanhof". Het past beter in de systematiek van de indeling in velden, die alle parallel lopen met de J.C. van Andelweg en hoven, die in het plan dwars aansluiten op de velden. 2. De benaming voor diverse straten met de nadere aanduiding van "laan" te wijzigen in "veld". Wij vinden de aanduiding van "veld" in combinatie met gewasnamen beter bij elkaar passen dan "laan". Bovendien is de benaming "laan" minder gelukkig gekozen. Het straatbeeld in de betreffende wijk komt niet overeen met datgene wat men in het dagelijkse verkeer van een laan verwacht. 3. Wijziging van de naam "Korenbloemveld" in "Korenveld". Een korenbloem ziet er uitbundig fraai uit, maar dit is geen gewas. De fractie van Gemeentebelangen/VVD (GB/VVD) had voorgesteld om de straatnamen niet op "laan" te laten eindigen maar op "straat" en de voorgestelde namen "Tarwehof" en "Vlashof" te schrappen. Deze gewassen zouden vroeger niet of nauwelijks in Staphorst zijn verbouwd. Het voorstel van GB/VVD verkreeg geen steun van andere fracties. Het door de SGP-fractie ingediende amendement is daarna unaniem aanvaard. Voor het overige is de straatnaamgeving volgens het collegevoorstel goedgekeurd. Het was de bedoeling om te kiezen voor een wijk "Lanen en Hoven" en "Eiland op de Esch". De straten in eerstgenoemde wijk eindigen door aanvaarding van ons amendement op "veld" of "hof". Daarom zal worden bezien of de benaming van die wijk in de officiële stukken nog gewijzigd kan worden in "Velden en Hoven". In het spraakgebruik ligt het voor de hand dat deze wijk voortaan bekend staat als velden en hoven. De keten blijven de gemoederen bezighouden. Inmiddels staan ze landelijk op de kaart. Staphorst is geen uitzondering. Ook de SGP is op de hoogte van het bestaan van tientallen keten. In enkele woorden geven wij weer hoe wij als fractie tegen de problematiek aankijken. Als vrienden elkaar daar willen ontmoeten, is er wat ons betreft weinig op tegen. Een stukje gezelligheid in eigen kring valt positief te waarderen. Wel benadrukken wij het belang van het ouderlijk toezicht. Vader en moeder hoeven beslist niet de hele avond in de keet door te brengen. Zij moeten echter wel even hun neus om de deur kunnen steken zonder zich meteen wezenloos te hoeven schrikken. Of te horen krijgen: waar bemoeien jullie je mee. Afgezien van de vraag of de gemeente daarmee rechtstreeks bemoeienis heeft, vraagt de SGP-fractie met name aandacht voor het overmatige drankgebruik in de keten. Een ander bedenkelijk aspect betreft de ronduit smakeloze inhoud van veel websites van de hokkies. Toegegeven, de namen getuigen wel van originaliteit. De vraag: "Wanneer doet de gemeente eindelijk eens iets", kan met recht andersom worden gesteld. Nemen ouders hun rol voldoende serieus? Want wie een keet op het erf toelaat, accepteert daarmee meteen een stevige verantwoordelijkheid voor de gang van zaken. Zeker ook, daar waar het minderjarige jongeren betreft. Het is bovendien de vraag, of mensen wel beseffen wat er op ze af kan komen, wanneer er ongelukken gebeuren. Dat niemand zit te wachten op een 'Volendam' op de deel zal duidelijk zijn. Maar de vraag hoe het met de veiligheid zit, zal in veel gevallen met een veelbetekenend stilzwijgen moeten worden beantwoord. Het invoeren van een keurmerk kan de moeite van een onderzoek waard zijn. Zolang een keet het domein is van een clubje kameraden, is er gewoon sprake van particulier initiatief waarmee de overheid weinig bemoeienis heeft. Dat wordt anders, naarmate het gebeuren grootschaliger trekken aanneemt. Zeker als er sprake is van verkapte horeca-gelegenheden, al is dat moeilijk te controleren!, is het zaak om handhavend op te treden. Wie een café wil beginnen, heeft ervoor te zorgen dat er voldoende diploma's en vergunningen achter de tapkast hangen. Zo simpel is dat. Hoge prijzen in de horeca geven geen vrijwaring voor oneerlijke concurrentie. In een nieuwsbrief heeft de SGP-fractie vorig jaar een zinsnede aan de keten gewijd waarmee ik deze reactie wil besluiten. Vrienden zoeken vrienden op. Daar is niets op tegen, met daarbij de aanmerking dat óók de avondbesteding onder de normen van Gods Woord valt. Persbureau ANP meldt dat de LPF-Kamerleden Nawijn en Van As met hun nieuwe partij bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar de boer op willen met de slogan "Hart voor ...". Op de plek van de puntjes moet de naam van de betreffende gemeente komen, bijvoorbeeld Rotterdam, Zoetermeer en Tilburg. Aanvankelijk opteerde het duo voor de naam "Hart voor Nederland". Televisiezender SBS6 maakte daar bezwaar tegen, omdat de naam te veel lijkt op die van een van zijn populairste programma's, "Hart van Nederland". SBS6 dreigde met juridische stappen. Toch aardig om te zien, dat de SGP in Staphorst de LPF voor is geweest.
Want de LPF kan géén "Hart voor Staphorst" hebben.
Daar kan slechts één partij aanspraak op maken! Vanaf dit jaar moet iedereen in ons land van veertien jaar en ouder op verzoek van de politie kunnen aantonen wie hij of zij is. Veel mensen moeten daarom een identiteitskaart halen bij de gemeente. De SGP-fractie in de gemeenteraad van Staphorst heeft het College van B&W gevraagd na te gaan of mensen met een minimuminkomen een tegemoetkoming kunnen krijgen. Voor zogenoemde minima, die ieder uit te geven muntje toch al moeten omkeren, komt deze verplichte aankoop extra ongelegen. In de commissie Inwonerszaken van maandag 31 januari heeft wethouder Ws. Bron toegezegd dat het College gaat werken aan een voorstel om voor de minima de te maken kosten voor identiteitskaarten ten behoeve van kinderen van 14 tot en met 17 jaar voor vergoeding in aanmerking te laten komen. Een goede zaak, meent de SGP. Gezinsvriendelijk én sociaal, zo
willen wij Staphorst graag zien.
30-01-05 De Voetbalvereniging Staphorst krijgt een nieuwe accommodatie. Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 25 januari besloten alle partijen, uitgezonderd de SGP, dat de procedure die moet leiden tot de aanbesteding in gang kan worden gezet. Echt sprake van een discussie was er niet meer. Die heeft al in een eerder stadium plaatsgevonden. Voorzover er van een echte, serieuze discussie kan worden gesproken. In het kort de punten waarom de SGP niet kan instemmen met de voorliggende plannen. - De SGP is voor gezonde ontspanning en beweging. Sporten kan goed zijn voor een mens. Maar de verafgoding van sport, wat met name grootse vormen aanneemt bij voetbal, kan en mag nooit onze instemming hebben. Aan teamsporten is inherent dat ze een zeker competitief element hebben. De onverzadigbare honger naar steeds meer, steeds beter, steeds hoger maakt sporten echter tot doel op zich, in plaats van geëigend middel om lichaam en geest in goede conditie te krijgen. - De gemeente Staphorst gaat nu zonder meer de accommodatie in zijn geheel financieren. Daaraan komt geen cent zelfwerkzaamheid te pas. En reken maar, dat het een luxe onderkomen zal worden. Het wordt immers gebouwd volgens de normen die belanghebbenden binnen de Nederlandse voetbalsport zelf hebben aangedragen. Alles wordt gefinancierd met gemeenschapsgeld. Pogingen om te ontkennen dat de kapitaallasten zwaar op de onroerendezaakbelasting (OZB) rusten zijn begrijpelijk, want dat is een pijnlijke vaststelling. Maar de stelling dat de plannen rond het Noorderslag hun weerslag zullen hebben op de portemonnee van de Staphorster bevolking, is onweerlegbaar. - De zelfwerkzaamheid van de VV Staphorst komt ten goede aan een eventueel te bouwen trainingshal. Die dient ervoor om de voetballers in het koude seizoen warm en droog binnen te laten voetballen. Voor dat extraatje draait de gemeente op. Want iedere cent die aan zelfwerkzaamheid wordt besteed, wordt verdubbeld. Bovendien verdubbelt de gemeente ook nog eens de sponsorgelden! Dat is een wel bijzonder bedenkelijke constructie waarvan de gevolgen op voorhand niet zijn te overzien. - Terwijl de trainingshal er komt voor de VV Staphorst, wordt er druk over nagedacht hoe ook andere partijen naar het Noorderslag kunnen worden gesleept. Want op die manier lijkt het alsof de politiek een weloverwogen besluit heeft genomen. Terwijl het net andersom is. Want die hal moet er gewoon komen -hoewel er kennelijk nog wat hobbels zijn te nemen- dus moeten er vervolgens zoveel mogelijk argumenten bij elkaar worden gesprokkeld om aan te tonen dat de voetballers 'slechts' één van de belanghebbenden zijn. In plaats van eerst kijken naar de haalbaarheid, om vervolgens plannen te maken, is de zaak nu omgedraaid. Eerst een hal neerzetten, daarna eens kijken hoe het zit met zaken als bezetting, beheer en onderhoud. - Over de precedentwerking is niet nagedacht. Het enige wat de meerderheid in de raad doet, is stellig beweren dat er géén precedentwerking is - zonder daarvoor een onderbouwing te leveren. Dat is dan zuur voor andere verenigingen en instellingen die óók wel graag een paar duizend euro subsidie per lid zouden willen krijgen. Sorry, dames en heren, voetbal heeft nu eenmaal een streepje voor! Een streepje? Wel honderd. Dat zijn zo een paar in het oog springende zaken die voldoende reden bieden om het ferme "nee" van de SGP in dit geval recht overeind te houden. Praktisch gesproken is het enige waarop onze fractie nog kan hopen, dat de kosten niet uit de pan zullen rijzen. Het zou toch te zot voor woorden zijn, als er straks moet worden bezuinigd op de bouw van een peuterspeelzaal -het is ongelooflijk, maar dat wordt voorgesteld!- om de hobby van een paar honderd mensen te financieren.
|
|
|