|
- Nieuwsbrief 2006 verkiezingseditie (1,82 Mb) - Besluit bouw accommodatie sportpark Noorderslag - Krediet bouw accommodatie sportpark Noorderslag - Column van Klaas Slager - Invoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning - Verkoop Rendo Energielevering B.V. - Optreden Normaal - In Memoriam: Ws. Bron - Aanvraag bijdrage Bisschopsschans - Herinrichting Ebbinge Wubbenlaan en 4e kwadrant - Koninklijke onderscheiding voor ds. Tj. de Jong - Afwijzing verzoeken voorbereidingsbesluit recreatieparken IJhorst - Plaatsing statushouders - Toespraak bij afscheid wethouder Ws. Bron - Noorderslag - Wet Maatschappelijke Ondersteuning - Toespraak bij afscheid raadslid H. Bisschop - Beste kiezer, bedankt voor uw steun!! - Riolering buitengebied > (Persbericht SGP/CU/CDA/PvdA) - OPROEP: Laat uw stem niet verloren gaan! - Geen woningen op gemeentewerf - Teleurstelling SGP over schoolplein - Voortgang Noorderslag - Geen woningen op huidige locatie gemeentewerf - Uitgifte 5 sociale koopwoningen CNS-terrein Staphorst - Grondbeleid gemeente Staphorst 2006-2009 - SGP wil Staan voor Staphorst
02-12-06 In de raadsvergadering van 29 november jl. is uiteindelijk een besluit genomen tot nieuwbouw van een accommodatie voor de voetbal op sportpark Noorderslag. De meerderheid van de raad ingestemd met de beschikbaarstelling van een krediet van 1,8 miljoen euro voor dit plan. De SGP fractie is vanaf het begin duidelijk tegen elk krediet voor deze nieuwbouw geweest. Wij zijn tegen het uittrekken van gelden voor de wedstrijdsport. Daarnaast heeft dit volgens ons grote gevolgen voor de gemeentebegroting. Ook andere verenigingen, met name de AMBC (motorsport) en de Voetbalvereniging Rouveen, zullen een beroep doen op forse ondersteuning door de gemeente. Tijdens de raadsvergadering is namens de fractie van de SGP door Wicher Hoeve het volgende gezegd. Voorzitter, Deze raadsvergadering buigt de politiek zich opnieuw over de accommodatie Noorderslag. In mijn bijdrage wil ik een vijftal zaken aan de orde stellen. Dat zijn ten 1e de procedure, ten 2e de BTW, ten 3e de post onvoorzien, ten 4e de huur en ten 5e de precedentwerking. 1. De procedure Is het normaal dat gewijzigde stukken betreffende agendapunten pas een dag voor de raadsvergadering per mail worden toegezonden? Op zo'n wijze kun je geen stukken bestuderen. Wat zegt hierover het reglement van orde? Je kunt je afvragen of een onderwerp als dit, waar zoveel onzekerheden over zijn, nu wel behandeld kan worden. 2. BTW terugvordering De onzekerheid over het wel/niet kunnen terugvragen van de BTW. Als het in het geheel niet voor aftrek in aanmerking zou komen, praten wij, in het geval van € 1.800.000 over een bedrag van € 342.000 aan Omzetbelasting. Ook al zou de helft wel voor aftrek in aanmerking komen, dan nog is er onzekerheid over bijna 10% van de inmiddels iets naar beneden bijgestelde investeringskosten. Een dergelijke onzekerheid zou ieder weldenkend mens op voorhand niet willen accepteren. Mogen wij dan wel zo politiek bedrijven met gemeenschapsgelden? Kunnen
wij het verantwoorden dat deze onzekerheid, die kan variëren van
€ 0 tot € 342.000, er niet echt toe doet? Denk maar niet dat
in het geval de meerderheid van de raad het voorstel nu wel in behandeling
neemt, er op terug komt na een ongunstige beslissing door de Belastingdienst.
Wanneer deze instantie niet instemt met teruggave van de betaalde BTW
verwachten wij niet dat men alsnog gaat bezuinigen of meer geld gaat vragen
van de Voetbalvereniging Staphorst (VVS). De post onvoorzien is teruggebracht naar € 25.000. Dat is minder
dan 1,5% van de totale kosten van € 1.800.000. Is dit niet in strijd
met gemaakte afspraken over de hoogte daarvan naar aanleiding van de problemen/kostenoverschrijdingen
destijds bij de scholen en de riolering in IJhorst. In de toegezonden stukken staat als voorstel punt 6: 'te besluiten voor
de start van de bouwwerkzaamheden bindende afspraken te maken inzake de
huur van de accommodatie'. Wat is de huurprijs van de huidige accommodatie
en wat mag de stijging in procenten maximaal zijn? 5. Precedentwerking Hetgeen wij in de commissie Inwonerszaken reeds aan de orde stelden aangaande de precedentwerking baart ons zorgen. Tijdens de dorpsraadvergadering in Rouveen kwam ook de accommodatie daar ter sprake. Het kan toch niet zo zijn dat de burger opgezadeld wordt met een steeds hogere OZB door het geheel financieren van allerlei sportaccommodaties? Wij hopen dat er in de toekomst consequent beleid wordt gehanteerd. Een volledige financiering hoort, en mag in onze visie, zeker geen automatisme te zijn. Voorzitter, tot zover de bijdrage van mijn fractie in de eerste termijn. Tijdens deze uiteenzetting van onze bezwaren, maar ook in tweede termijn en in de bijdragen van de andere fracties, is ons verweten onduidelijk te zijn geweest. Wij hebben dit echter duidelijk kunnen weerleggen aan de hand van passages uit ons verkiezingsprogramma. Ook in verkiezingsbijeenkomsten zijn wij hierop aangesproken. Als er één fractie duidelijk geweest is over de nieuwe accommodatie voor de VVS, dan was dat de SGP. Een belangrijk deel van onze bevolking heeft er in de verkiezingen van maart 2006 blijk van gegeven daar achter te staan. De fractie van de ChristenUnie bij monde van de heer Vedder wil de SGP ervoor verantwoordelijk stellen dat wij nu niet klaar zijn met 1,3 miljoen euro maar € 500.000 meer. Wij hebben daar krachtig stelling tegen genomen, omdat dit een onjuiste voorstelling van zaken is. De fracties van Gemeentebelangen/VVD (GB/VVD) en PvdA hadden er geen
moeite mee om een bedrag van € 2.000.000 beschikbaar te stellen zoals
het oorspronkelijke voorstel luidde dat besproken is in de commissievergadering
van november 2006.
15-11-06 Verschillende keren is er inmiddels gediscussieerd over de bouw van
een nieuwe accommodatie voor de Voetbalvereniging Staphorst op het sportpark
Noorderslag. Opnieuw spreekt de politiek over het nieuwe onderkomen van de Voetbalvereniging
Staphorst (VVS). In mijn bijdrage wil ik vier zaken aan de orde stellen.
Dat zijn: Precedentwerking Dat de precedentwerking geen theorie is, is vorige week gebleken uit het voorstel van de fracties van GB/VVD en PvdA bij de behandeling van de begroting 2007. Zij wilden toen alvast 1 miljoen euro opzij zetten voor de AMBC. Het argument dat de voetbal een basisvoorziening verdient en de motorsport niet, zal de leden van de motorclub bijzonder theoretisch in de oren klinken. Consequent beleid betekent dat de politiek niet naar gelegenheidsargumenten moet zoeken om in het ene geval wel en in het andere geval niet met geld te schuiven. Dit is te meer van belang, nu de discussie over het al dan niet openhouden van het buitenbad van De Broene Eugte ook weer gaat opspelen. Toekomst In dat licht onderschrijft de SGP-fractie het streven van de ChristenUnie inzichtelijk te krijgen welke bedragen naar de verschillende sportverenigingen gaan. Wij vragen om een volledig en duidelijk overzicht, zodat zinnige conclusies te trekken zijn. Bedrag Zelfwerkzaamheid
14-11-06 Tijdens de verkiezingsbijeenkomst in de Scholengemeenschap Pieter Zandt voor de landelijke verkiezingen op D.V. 22 november is door de fractievoorzitter van de SGP in de gemeenteraad kort gesproken. Hij heeft een ieder opgewekt om te gaan stemmen. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen voorjaar is voor onze fractie ook gebleken dat elke stem telt. Met een miniem verschil van zes stemmen mochten wij onze zesde zetel behouden. Hieronder kunt u zijn bijdrage aan die avond lezen. Dames en heren, Voor de tweede keer dit jaar is het verkiezingstijd. Op 7 maart 2006 ging Nederland stemmen voor de gemeenteraad. Op 22 november aanstaande mag u opnieuw naar de stembus. Nu gaat het om een nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer. Als plaatselijk vertegenwoordiger van de SGP wil ik nog heel even terugblikken op de gemeenteraadsverkiezingen in onze gemeente Staphorst. Met dankbaarheid zien we erop terug dat we ook in deze raadsperiode zes zetels in onze raad mogen bezetten. De coalitievorming is in een goede sfeer verlopen en wij mogen weer een wethouder leveren in de persoon van de heer de Jong. Wat hebben we toen, op de dag voor biddag, duidelijk ervaren dat naar menselijke berekening elke stem telt. De uitslag liet zien, dat we een marge hadden van slechts zes stemmen. Zes zetels door een marge van zes stemmen Elke stem telt! Nu wij bij leven en welzijn 22 november opnieuw onze stem mogen uitbrengen, is dat voor onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer. Steeds meer lijkt het erop, dat het bij deze verkiezingen om twee personen gaat: Balkenende en Bos. Voor velen in de zaal zal gelden: liever verder met Balkenende dan nog verder van huis met Bos. Dat zou ons tot de gedachte kunnen brengen, om zoals men dat noemt, strategisch te gaan stemmen. Wie de vorige keer per ongeluk zogenaamd strategische heeft gestemd, mag zich wel afvragen wat die stem uiteindelijk heeft opgeleverd Maar er is nog wat anders mis met strategisch stemmen. De slogan van de SGP voor deze verkiezingen luidt: "Naar eer en geweten". Kunnen wij zeggen, dat we gaan stemmen naar eer en geweten? Strategisch stemmen, betekent berekenend stemmen. Dat is toch wat anders, dan stemmen naar eer en geweten. Als wij echt naar eer en geweten gaan stemmen, zie ik slechts één juiste keus. Dat is stemmen op de oudste politieke partij van ons land. Dat is stemmen op een partij die een principieel geluid wil laten horen naar de waarden en normen van Gods Woord. Dan denk ik aan het opkomen voor zondagsheiliging en zondagsrust. Ik denk dan aan het opkomen voor de beschermwaardigheid van het leven. Dan denk ik aan het opkomen voor het gezin. Ik denk dan aan het opkomen voor kleine gemeenten op het platteland en de agrarische sector en industrie. Kortom, de speerpunten van de SGP in Den Haag zijn speerpunten in het belang van Staphorst. Onlangs verscheen er weer een boekje waarmee een bekende politicus zichzelf in de etalage wilde zetten. Een columnist in Elsevier maakte een boekbespreking van drie woorden. Leeg, lui, laf. Op de SGP zijn de woorden leeg en lui en laf niet van toepassing. SGP staat voor inhoud en inzet, ook als er lef nodig is voor een visie die haaks staat op de tijdgeest. Geachte aanwezigen, jong en oud, Wij zijn ervan overtuigd, dat onze kamerleden de ministersploeg kennen. Zij zijn niet zoals mevrouw Van Oudenallen, die minister Hoogervorst niet kende, maar meende dat Hoogervorst was vermomd als zijn vervanger. Onze mannen weten tenminste waar ze het over hebben. Of het nu onze lijsttrekker Van der Vlies is, met zijn 25 jaar ervaring in de Tweede Kamer, of een bekwaam volksvertegenwoordiger als de heer Van der Staaij. Of het de heer Dijkgraaf betreft, of de heer Tanis. De SGP heeft herkenbare kandidaten met kenbare kwaliteiten. Ze staan klaar om ons land te dienen, met een eerlijk en rechtvaardig beleid. Daarom roep ik u op: Laat geen stem verloren gaan Val ons niet tegen, Bedankt voor uw aandacht, Klaas Slager, fractievoorzitter SGP in de gemeenteraad van Staphorst
27-09-06 Per 1 januari 2007 wordt de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) ingevoerd. Het is een nieuwe wet waarin een aantal bestaande wetten wordt gebundeld. Te denken valt aan de Welzijnswet, Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) en verschillende onderdelen uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Een belangrijke taak is daarin weggelegd voor de gemeenten. Daarom is er in de commissievergadering Inwonerszaken van 12 september jl uitgebreid over gesproken. Besluitvorming heeft plaats gevonden in de raadsvergadering van 26 september 2006. Dit betekent dat wij er in Staphorst mee kunnen starten per 1 januari 2007. Voor die tijd dient er nog heel wat werk te worden verricht, onder andere de aanbesteding van de huishoudelijke zorg. De invoering van de WMO is een veel besproken onderwerp. Het Rijk kan de kosten van de AWBZ niet beheersen (is ook niet eenvoudig) en wil daarom in fasen steeds meer neerleggen op het bordje van de gemeenten. Ongetwijfeld is het zo dat in de afgelopen tijd soms wel eens wat te gauw naar collectieve voorzieningen is gegrepen en dat de eigen verantwoordelijkheid is ondergesneeuwd. Mantelzorg dient weer meer ingeburgerd te geraken. Dat zal echter niet altijd eenvoudig zijn, omdat beschikbare personen daarvoor steeds moeilijker te vinden (zullen) zijn. Dit mede doordat men tegenwoordig een betaalde baan moet hebben voordat men meetelt. (Op voorstel van de SGP-fractie in de Tweede Kamer heeft het kabinet met ingang van 2007 wel 65 miljoen euro per jaar toegezegd om ondersteuning te bieden aan mantelzorgers). Mensen die zich toch nog willen inzetten voor mantelzorg moeten wij koesteren. Ook is het niet verkeerd om dat weer wat meer te stimuleren. Daarbij moeten wij ook de kerken betrekken. Zij kunnen daarmee invulling geven aan het begrip christelijke naastenliefde. Daarbij geven wij direct aan dat dit niet betekent dat men alleen hulp verleend aan de "huisgenoten des geloofs". Nee, daarin heeft men juist te helpen zonder onderscheid te maken. Uiteraard mag men er dan wel voor uitkomen dat men dit doet vanuit een christelijke achtergrond en dit ziet als een opdracht aan onze hulpbehoevende medemens. De verordening "Voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Staphorst 2007" Wij hebben een brief gehad van de Stichting Gehandicapten Platform Staphorst. Zij geven aan dat er bij hen vele bezwaren leven tegen het huidige concept, zodat zij genoodzaakt zijn die af te keuren en een negatief advies mee te geven. Wij betreuren het dat zij dit doen, hoewel wij er best begrip voor hebben
dat men huiverig is voor de invoering van de WMO. Wij hebben van de voorzitter van het Gehandicaptenplatform een aantal
stukken ontvangen, waaronder een door Versterking CliëntenPositie
(VCP) opgestelde artikelsgewijze reactie op de modelverordening van het
VNG. Men is ook van mening dat het 'compensatiebeginsel' niet goed is omschreven.
VCP is van mening dat hier gesproken moet worden van 'compensatieplicht'.
Wanneer wij echter de toelichting bij de verordening lezen, wordt er uitvoerig
geschreven over deze twee woorden. Volgens ons zit hier niet echt ruimte
in de gegeven uitleg bij de verordening en de reactie van de VCP.
Er staan ook zeker een aantal goede punten genoemd bij de reacties van de VCP, zoals bij 1p over de huisgenoot. De reikwijdte van de modelverordening van de VNG zou zelfs mensen in studentenhuizen, een klooster, een woongroep, of kamerbewoners onder huisgenoten kunnen laten vallen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Men stelt voor: "Een huisgenoot is iemand met wie de aanvrager een gezamenlijke huishouding voert." Beleidsplan WMO 2007 Gemeente Staphorst Volgens de SGP fractie is het goed om per 1 januari 2007 te starten met de uitvoering van de WMO en dit niet, zoals de fractie van de ChristeUnie voorstelde uit te stellen tot uiterlijk 1 oktober 2007. Daarmee zouden wij namelijk onder andere het risico lopen dat wij nieuwe aanbieders van huishoudelijke zorg zouden buitensluiten. Wij zouden dan aangesproken kunnen worden door die nieuwe aanbieders. Verder vinden wij het beter om zo snel mogelijk met de WMO aan de slag te gaan. Wij kunnen dan ervaring opdoen. Het is een illusie te denken dat in één keer alles goed gaat verlopen. Daarom is het beter om direct te starten op 1 januari 2007 en zo nodig het plan bij te stellen. Vervolgens kan dan, na opgedane ervaringen, een beleidsplan opgesteld worden voor de periode 2008-2011. In de besprekingen is verder naar voren gekomen dat alle fracties hebben aangedrongen op een zorgvuldige invoering. De wethouder heeft, op vragen van meerdere fracties, heel duidelijk aangegeven dat niemand van hen die nu ook al gebruik maakt van een voorziening die straks onder de WMO valt, er financieel op achteruit mag gaan. Dit is een belangrijke toezegging voor ons. Een punt dat voor de SGP-fractie ook van groot belang is, is de keuzevrijheid. Er kan gekozen worden uit zorg in natura, een financiële tegemoetkoming of een persoonsgebonden budget (PGB). Vooral door laatstgenoemde optie kan de zorgvrager ook terecht bij een instantie die zorg kan verstrekken overeenkomstig zijn of haar levensovertuiging. Alles overziende wordt de invoering van de WMO een project dat de gemeente
al heel veel tijd en energie heeft gekost. Ook in de komende jaren zal
dit veel gemeentelijke inzet vragen. Het is een wet die vooral voor zorgvragers
mogelijk kan leiden tot een periode van onzekerheid. Op ons allen rust
de taak om dit waar mogelijk te voorkomen. Waar er onverhoopt wel knelpunten
aan het licht komen, zal met voortvarendheid gewerkt moeten worden aan
oplossingen omdat wij hierbij veelal te maken hebben met een kwetsbare
groep inwoners uit onze gemeente.
06-07-06 In de raadsvergadering van 4 juli is door de gemeenteraad van Staphorst
gesproken over verkoop van Rendo Energielevering. Unaniem heeft de raad
besloten de vertegenwoordiger van Staphorst in de aandeelhoudersvergadering
te stemmen tegen verkoop aan het Belgische Electrabel. Wij hebben begrepen dat Electrabel toenadering gezocht heeft tot Rendo. Dat is op zich niet verwonderlijk in een markt die volop in beweging is. Waar mij wel moeite mee hebben, is, dat men aan Electrabel het exclusieve recht gegeven heeft een boekenonderzoek te doen. Het meest verbaasd waren wij erover dat daarmee volgens de directeur van Rendo Electrabel zoveel inzage gehad heeft, dat deze alle ins en outs van Rendo weet en het voor Rendo zelfs moeilijk zou worden om nu de zaak af te blazen. Juist van dat punt vragen wij ons af of dat boekenonderzoek en de mogelijke
gevolgen daarvan voor Rendo wel voldoende duidelijk gemaakt is naar de
aandeelhouders. Vooralsnog is een eventuele verkoop voor Staphorst helemaal niet aantrekkelijk. Ons wordt dan voorgehouden dat er ook risico's zijn voor Rendo, vooral op het gebied van inkoop van energie. Het is mogelijk dat Rendo inderdaad niet kan inkopen voor de scherpste prijs. Anderzijds heeft zij ook niet een forse overhead als de grote spelers op de markt van energieleveranciers. Wij zijn er momenteel nog niet zo beducht voor dat Rendo niet mee kan komen. Ook de directie van Rendo gaf aan dat zij verwacht ook dit jaar wel weer een flinke groei van klanten te kunnen realiseren. Daarom: - Rendo levert nu een goed rendement voor de gemeente; Op 22 september wil de popgroep Normaal in Staphorst optreden. De SGP heeft in de vergadering van de raad van dinsdag 4 juli hierover verontrusting uitgesproken. Het liefst zou de fractie zien dat onze gemeente van het optreden van deze formatie uit de Achterhoek blijft gevrijwaard. Als het weigeren van een vergunning niet mogelijk is, moet scherp worden toegezien op het stellen en naleven van de randvoorwaarden. Voor de landelijke media is de verontrusting van de SGP koren op de molen. Er heerst veel onbegrip over het feit dat er mensen zijn die het wagen vraagtekens te zetten bij zaken die de gemiddelde burger kennelijk normaal zou moeten vinden. Terwijl er toch voldoende redenen zijn, om stevige bedenkingen te hebben. Dat van Normaal een zekere aantrekkingskracht uitgaat, is begrijpelijk. De popgroep heeft een uitstraling van plattelandsmensen die gewoon dialect spreken en zich niets aantrekken van wat de verstedelijkte Randstad het oosten van ons land voorschrijft. De belevingswereld van de muzikanten, de onderwerpen van hun liedteksten, zijn herkenbaar en uit het leven gegrepen. Wie echter de teksten hoort of onder ogen krijgt, komt echter al gauw tot de conclusie dat de woordkeuze ronduit stuitend is. Grof, plat en onverschillig zijn trefwoorden die stuk voor stuk de lading dekken. Daarbij komt, dat Normaal een onverschilligheid bezingt die haaks staat op een leefstijl waarin de zin van het bestaan in een positief daglicht staat. Nog even afgezien van het oorverdovende geluidsniveau tijdens de concerten. Kenmerkend voor Normaal is het begrip høken. Het woord is afgeleid van hokken, een platte aanduiding voor het ongehuwd bij elkaar wonen. In breder verband staat høken voor luidruchtig en lallend feesten, waarbij het nuttigen van letterlijk liters bier de vreugde moet verhogen. Of het nu om hokken gaat, of om feesten, in beide gevallen schrijft de bijbel een volslagen andere leefwijze voor. In Staphorst is de afgelopen tijd veel werk gemaakt van waarden en normen. Dit jaar brengen de basisscholen de 10 leefregels onder de aandacht die in de breedte van de samenleving zijn vastgesteld. De leefregels hebben onder andere betrekking op taalgebruik, omgaan met elkaar en respect. Wie de leefregels naast Normaal legt, kan moeilijk aan de conclusie ontkomen dat ze op belangrijke onderdelen strijdig zijn met elkaar. In de gemeentelijke politiek is alcoholmatiging een agendapunt dat zeer terecht de aandacht heeft. Wie alcoholmatiging serieus neemt, kan niet vergoelijkend de andere kant uitkijken bij de voorgenomen komst van een band waarvan de optredens met alcoholmisbruik onder de bezoekers gepaard gaan. Bij het noemen van de politiek kan niet ongenoemd blijven de verantwoordelijkheid van ouders, jongeren, kerken, scholen en andere instellingen en personen die bij de jeugd zijn betrokken. De posters die her en der bij bushokjes in de gemeente ophangen als aankondiging van het voorgenomen optreden van Normaal in Dalfsen, zijn een treffende illustratie van de bezwaren van de SGP. De doodskop, brutaal in beeld op de bandana, is een aanfluiting voor het leven.
Ws. Bron was voorzitter van de reformatorische scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen. Tevens was hij lid van de raad van toezicht van de Overijsselse zorginstelling Zorgspectrum Het Zand en van de Erdee Media Groep lid van de raad van bestuur.
Gedurende twee raadsperioden, van 1998 tot 2006, was Ws. Bron wethouder in Staphorst voor de SGP. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was hij raadslid voor deze partij. Tot aan hun zijn pensionering in 1999 was hij directeur van het vormingsinstituut Ora et Labora in Staphorst. Deze onderwijsinstelling is inmiddels gefuseerd met het Hoornbeeck College in Amersfoort.
Ws. Bron werd geboren in Opsterland (Friesland). Hij bekleedde kerkelijke ambten in de christelijke gereformeerde kerk in Siegerswoude-De Wilp en in de christelijke gereformeerde kerk in Zwartsluis.
Het overlijden van Ws. Bron betekent een verlies voor de SGP. Wij spreken de wens uit dat de Heere zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen, maar ook zijn moeder en verdere familie ondersteunt en vertroost.
15-05-06 In de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening Dit punt past goed in het beleid dat de SGP-fractie voorstaat met cultuur
en recreatie. Een stukje cultuurhistorie wordt op deze wijze weer zichtbaar.
Op informatiepanelen wordt uitleg gegeven over de cultuurhistorie van
het gebied. Wanneer dan ook door de gracht de waterberging vergroot kan worden, dan is dit volgens ons een goed plan waarmee meerdere doelen gediend worden. Wij gaan er daarbij vanuit dat omliggende agrariërs akkoord gaan
met de plannen en dat zij hierdoor niet belemmerd worden in hun bedrijfsvoering.
Verder nog de vraag of er inmiddels nog meer duidelijkheid gekomen is over een opmerking van wethouder Brand dat de gemeente Zwolle en de eigenaar van de Koperen Hoogte wellicht ook belang hebben bij de uitvoering en ook een bijdrage zouden kunnen leveren. In principe gaat de fractie van de SGP akkoord wanneer ons toegezegd wordt dat de agrariërs hiervan geen belemmeringen ondervinden. Door het CDA is aandacht gevraagd voor het stuk Oostermenneweg, dat een
in slechte staat verkerende schakel is tussen de in goede staat verkerende
asfaltwegen (Tiphoeksweg en Boerveenseweg). Dit gedeelte wordt ook veel
gebruikt door fietsers. Wanneer straks de Bisschopsschans in ere is hersteld,
is het gewenst dat deel van de Oostermenneweg dat er vlak langs loopt,
te herstraten om het voor fietsers nog aantrekkelijker te maken deze route
ook eens te volgen. Het totale project zoals het is behandeld in de commissie zal ongeveer
11-05-06 In de vergadering van de commissie grondgebied van 9 mei 2006, is
het krediet voor de herinrichting Ebbinge Wubbenlaan en het 4e kwadrant
aan de orde geweest. De SGP-fractie stond één onderdeel in het voorliggende
voorstel slecht aan. Er staat in dat over het één op één
aanbesteden de commissie Grondgebied in besloten vergadering heeft vergaderd
en dat de commissie heeft ingestemd met deze vorm van aanbesteding. Daarbij
heeft de commissie echter twee eisen gesteld, namelijk: Deze twee zaken zijn conform de eis van commissie uitgevoerd. Maar de belangrijkste redenen voor het één op één aanbesteden worden in het hele voorstel niet genoemd. De belangrijkste reden is: Het project is al in zo'n ver stadium dat er niet voldoende tijd meer over is om een goed bestek te maken! Een duidelijk tekort aan projectmanagement. Wanneer er alsnog een bestek gemaakt moet worden, moeten de winkels van het vierde kwadrant de eerste tijd door een zandbak bereikt worden. Dit brengt ongelooflijk veel gedoe met zich mee. Een tweede reden waarom toch overstag is gegaan, is vanwege het feit
dat tijdens het gesprek over deze aanbesteding gezegd is, dat het op deze
manier aanbesteden integraal voor de gemeente minder kosten met zich mee
brengt dan de cyclus bestek maken en daarna aanbesteden en vervolgens
controleren of het werk conform bestek uitgevoerd wordt. De wethouder heeft toegezegd dit onderdeel te verwerken in een voorstel voor de raad voor een nieuw aanbestedingsbeleid. De SGP-fractie heeft daarop gezegd, dat wanneer het op deze wijze werken met een aannemer niet voordeliger uitvalt, dat dan de commissie op dit moment een oor aangenaaid is. Vanwege beide bovenstaande redenen voelde de commissie zich gedrongen om mee te gaan in het één op één aanbesteden. Al de andere redenen waren voor de commissie onderschikt aan deze redenen. Wij hebben het college dan ook gevraagd deze beide redenen op te nemen in het voorstel, zodat dit voorstel bij de raadsvergadering rijp is om in stemming te brengen. Daarnaast sprak de heer Talen namens de fractie van de SGP ook uit ontstemd
te zijn over het feit dat de Staphorster ondernemers in dit werk in het
geheel geen rol spelen. Ja, misschien mogen zij bepaalde werkzaamheden
uitvoeren van de hoofdaannemer. Maar dit is natuurlijk een zoethoudertje.
We weten allen dat het schuim der handel beter is dan het vet van de arbeid. Dan hebben we nog enkele inhoudelijke zaken aan de orde gebracht. Is
de prijsaanbieding van Roelofs B.V. ten bedrage van € 640.000 zoals
deze op de commissiekamer in te zien was compleet? Daarnaast is nog gesproken over het deel tussen de Meester Boldewijnlaan
en de Berkenlaan. De SGP-fractie heeft nog overwogen om dit niet te doen.
Dit vooral omdat door onze fractie de laatste vier jaar al meerdere malen
aangedrongen is op het herinrichten van de Ebbinge Wubbenlaan ter hoogte
van de oversteek voor de scholieren van de Prins Willem Alexanderschool.
29-04-06 Op vrijdagmorgen 28 april is tijdens de zogenoemde 'lintjesregen'
ook een koninklijke onderscheiding uitgereikt aan ds. De Jong. Vele werkzaamheden
naast zijn predikantschap in de (Hersteld) Nederlands Hervormde Kerk mag
hij verrichten. Ook op politiek terrein heeft hij verschillende functies
(bekleed). Kort na zijn komst naar Staphorst is hij voorzitter van onze
kiesvereniging geworden. Een functie die hij tot op de dag van vandaag
mag bekleden. Aan het opstellen en herschrijven van programma's en nota's
heeft hij op verzoek van de landelijke SGP meerdere keren een bijdrage
mogen verlenen. Ds. Tj. de Jong (Staphorst) is sinds 1969 predikant, eerst in de Nederlandse
Hervormde Kerk en vanaf 1 mei 2004 in de Hersteld Nederlandse Hervormde
Kerk. Hij staat sinds 1992 in Staphorst. De predikant maakt deel uit van
het moderamen van de landelijke synode en is preses van de classis Oost.
Tevens heeft hij zitting in de eindredactie van het Hervormd Kerkblad,
het tweewekelijkse landelijke orgaan van deze kerk.
29-04-06 Tijdens de raadsvergadering van 25 april jl. is bij één
van de agendapunten onder andere gesproken de afwijzing van diverse verzoeken
tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor recreatieparken te
IJhorst. Ook de SGP-fractie heeft ingestemd met het afwijzen van die verzoeken. Over de recreatieparken in IJhorst is in de afgelopen jaren al veel te doen geweest. Het heeft een vlucht genomen die wij ons allen waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben bij het vaststellen van het nu nog geldende bestemmingsplan "Buitengebied". Op de gronden met bestemming "Verblijfsrecreatieve doeleinden" is het mogelijk om per bruto hectare 25 zomerhuizen te bouwen. Nu hebben een aantal personen en instanties al in oktober 2002 en februari
2003 verzocht om het bestemmingsplan te wijzigen daarop vooruitlopend
alvast een voorbereidingsbesluit te nemen. Enkele fractieleden van de SGP hebben onlangs een gesprek gehad met de
heer Venemann. Daarin is duidelijk naar voren gekomen dat er een aantal
pijnpunten zijn die wel om een oplossing vragen. - Allereerst moet genoemd worden dat niet van elk park bekend is wie het aanspreekpunt is. Is dat momenteel nog zo? Zo ja, dan is het zaak om het park of de parken die het aangaat daarop aan te spreken. Wij zijn het zondermeer eens met omwonenden die stellen dat dit ontoelaatbaar is. - Toen de plannen voor het park 't Veldhuijs destijds gepresenteerd zijn aan omwonenden, was dit geheel omgeven door hekwerk en een hoge groenblijvende haag. Nu het park er is, is daarvan niet veel te zien. Wij dringen er op aan om dergelijke zaken, waarop omwonenden mede het achterwege laten van bezwaar hebben gebaseerd, niet worden nageleefd om alsnog het aanspreekpunt of desnoods de individuele bezitters te wijzen op de voorschriften van het bestemmingsplan. Wanneer op die wijze gehandeld wordt, kan er voor omwonenden heel wat
kou uit de lucht gehaald worden. Wil het college ook nog eens goed onderzoeken wat volgens de bepalingen
van het bestemmingsplan er nu precies wel en niet is toegestaan? Hierna kwamen ook andere fracties nog met meerdere punten die overlast en ergernis veroorzaken bij meerdere bewoners aan de Veldhuisweg. Genoemd werden onder andere, parkeeroverlast en afval storten op niet toegestane plaatsen. Bij de beantwoording heeft het college toegezegd om binnenkort weer een gesprek te regelen, met daarbij vooral ook bewoners van park 't Veldhuijs. Getracht zal worden de bezwaren van omwonenden onder de aandacht te brengen van bewoners op de parken om de overlast voor de buren te verminderen.
29-04-06 Tijdens de raadsvergadering van 25 april jl. is naar aanleiding van een brief van de Wijkraad Staphorst-Noord door ons aandacht gevraagd voor spreiding van statushouders over de kernen en wijken. Het college heeft opnieuw de intentie uitgesproken dat dit nagestreefd zal worden. Als gemeente hebben wij een taak op het gebied van het vestigen van een
aantal statushouders binnen onze gemeente. Onze fractie onderkent dat.
Toch is het daarbij zaak om ook de belangen van de huidige bewoners niet
uit het oog te verliezen. Als wij dat zeggen, is gelijk al duidelijk dat
er dan een spanningsveld kan optreden.
20-04-06 In de extra raadsvergadering van 18 april jl. zijn de nieuwe wethouders benoemd en beëdigd. Daarna is ook afscheid genomen van de (oud)-wethouders Bron en Kruidhof. Hierna kunt u lezen wat daarbij namens SGP-fractie is gezegd door de fractievoorzitter, J. Visscher. Voorzitter, Geachte (oud)-wethouder Bron, mevrouw Bron, kinderen en verdere familie Bron, belangstellenden en collega's, Namens de fractie van de SGP willen wij u kort toespreken nu het uw laatste officiële raadsvergadering is. Als raadslid hebt u deel uitgemaakt van deze raad van 27 januari 1982 tot en met 29 september 1987. In een interview in het Reformatorisch Dagblad beschreef u deze periode als "zeer boeiend, ook bijzonder tijdrovend, maar toch niet vruchteloos". In die periode was u, volgens datzelfde interview, dé woordvoerder van de SGP-fractie. U hebt toen ervaren dat Staphorst voor velen een steen des aanstoots scheen te zijn. Uw ervaring was toen dat datgene wat in de Staphorster raadszaal werd gezegd, naar buiten toe een veel zwaarder accent kreeg dan wanneer hetzelfde gezegd zou zijn in andere raadszalen in ons land. Alles wat niet in het straatje van de massa paste, werd in het negatieve getrokken. Men kon proberen dergelijke vooroordelen weg te nemen, maar dat lukte niet. Helaas moeten wij dan erkennen dat er heden ten dage nog niet zo heel veel ten goede is veranderd. Een absoluut dieptepunt in uw bijna zesjarige raadsperiode is geweest de bestuurscrisis rond toenmalig wethouder Wassebalie. Van raadsleden uit die periode hebben wij zelf er meerderen horen zeggen te hopen nooit weer zo'n situatie te hoeven meemaken. Omdat uw werkzaamheden op Ora et Labora, en avondcursussen, steeds meer
tijd kostten, hebt u in 1987 afscheid genomen van deze raad. Helaas zijn er in het laatste jaar toch zorgen in uw leven gekomen over
uw eigen gezondheid. Toen wij vorig jaar de begrotingsvergadering hadden,
lag u in het ziekenhuis voor een operatie. In eerste instantie leek het
een goed geslaagde operatie. Toch kwamen er al gauw berichten dat er nog
meer moest gebeuren. U hebt inmiddels een aantal chemokuren gehad. Helaas
hebben ook die niet mogen leiden tot een zodanig herstel dat een operatie
mogelijk zou zijn. In een paar interviews in verband met uw naderend afscheid
als wethouder, hebt u onder andere verwezen naar koning Hizkia. Die kreeg
er nog vijftien jaar bij. Toch weten wij allen, en u hebt daar ook op
gewezen, dat dit geen vanzelfsheid is, ook niet wanneer wij er om bidden.
Velen hebben in de afgelopen tijd meegeleefd en met u gebeden om zegen
op de behandelingen. Wij weten Gods bedoelingen niet met deze weg die
Hij nu met u houdt. U had gehoopt het wat rustiger te mogen krijgen en
wat meer tijd te hebben voor vrouw, kinderen en kleinkinderen. Door uw
drukke werkzaamheden zijn die veel tekort geschoten. Wij willen afsluiten. Als blijk van waardering voor uw werk voor en als aandenken aan uw raadsperiode
en wethoudersschap wil ik u namens de fractie van de Staatkundig Gereformeerde
Partij een boek aanbieden. Het is een verklaring van de Heidelberger Catechismus
van ds. A. Moerkerken. Hij heeft het als titel meegegeven: Ons troostboek.
Dit boek wil een eenvoudige en praktische verklaring bieden van de 52
Zondagen en is ook zeer geschikt voor persoonlijk gebruik. In de toelichting
wordt verder gezegd dat de nadruk ligt op het feit dat onze 'oude Heidelberger'
in de eerste plaats tróóstboek wil zijn. Afgaande op krantenberichten, zou de nieuwbouw van de accommodatie VV Staphorst op de gewijzigde tekening veel kleiner zijn uitgevallen. Bij nadere bestudering van de plannen valt daarop het nodige af te dingen. De commissie Inwonerszaken kon gisteren niet instemmen met het nieuwe plan. Er is nog te veel onduidelijkheid. De SGP, voor welke de financiering van meet af aan een groot bezwaar heeft gevormd, is verbaasd over het voorstel. Nog in december bleek dat de plannen veel te groot zijn uitgevallen. Het Programma van eisen (PVE), dat de basis vormt voor de nieuwbouw, was door de belanghebbenden buitengewoon royaal geïnterpreteerd. In het nieuwe plan is het op een of andere manier mogelijk gebleken het PVE dusdanig te interpreteren dat min of meer dezelfde tekening van december met hier en daar wat aanpassingen gewoon de basis blijft voor de te realiseren nieuwbouw. Het goochelen met getallen en oppervlaktes is zelfs voor degenen die de zaak op de voet hebben gevolgd, amper meer te volgen. De conclusie van de SGP moet vooralsnog luiden: de overschrijding van de plannen, die aanleiding had moeten zijn voor een veel bescheidener opzet van een nieuwe accommodatie, is met de gewijzigde tekening goeddeels gelegaliseerd.
04-04-06 Hoe de nieuwe zorgwet er precies uitkomt te zien, is nog steeds niet duidelijk. Intussen is de gemeente Staphorst voortvarend bezig met de voorbereidingen. Maandagavond 3 april stemde de commissie Inwonerszaken in met de uitgangspunten voor een WMO-loket. Een van de zaken die straks moeten zij geregeld, betreft het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning. Eenvoudig gezegd, burgers met vragen moeten terechtkunnen bij het loket. De SGP wil ook graag dat het om een enkel loket gaat. Hoe de gemeente verder de zaken intern heeft geregeld, is voor mensen die vragen hebben over zorg volstrekt niet interessant. De uitgangspunten zoals die staan verwoord in de 'Startnotitie WMO-loket in de gemeente Staphorst' voorzien in een dergelijk loket. Iedereen kan straks in het gemeentehuis terecht met alle vragen over zorg. Maar er is meer. Op een aantal middagen in de week kunnen mensen ook
terecht bij het Steunpunt Informele Zorg in het Dienstencentrum. Ook het
steunpunt moet alle vragen die verband houden met de nieuwe zorgwet kunnen
beantwoorden. De vrijwilligers en vertegenwoordigers van maatschappelijke
organisaties die bij het steunpunt zijn betrokken, gaan daarvoor nog instructies
krijgen, zodat zij goed weten wat er allemaal speelt.
15-03-06 In de laatste raadsvergadering in de oude samenstelling is onder andere afscheid genomen van onze fractie genoot H. Bisschop. Hij heeft zich na ruim 10 jaar niet weer beschikbaar gesteld voor een nieuwe periode. Hierna kunt u lezen wat daarbij namens SGP-fractie is gezegd door de fractievoorzitter, J. Visscher.
Geachte fractiegenoot Bisschop, mevrouw Bisschop (Annuk en Jauki), kinderen en verdere familie Bisschop, belangstellenden en collega's, Namens de fractie van de SGP willen wij u kort toespreken nu het uw laatste officiële raadsvergadering is waarvan u deel uitgemaakt hebt vanaf dinsdag 5 maart 1996, een periode dus van iets meer dan tien jaar. In die raadsvergadering ben je samen met de heer Eissen beëdigd en beiden nemen jullie op deze avond ook afscheid. In deze eerste periode onder het dualisme kwam daar nog bij, vier jaar
voorzitterschap van de commissie Grondgebied. In uw raadsperiode hebt
u zich in het bijzonder beziggehouden met zaken op het gebied van onderhoud/aanleg
wegen, onderhoud groenvoorzieningen inclusief de begraafplaatsen, riolering
en milieu. De raadsperiode die vanavond wordt afgesloten, mocht dit werk
gedaan worden samen met fractiegenoot L. Talen. In maart 1996 bent u, zoals hiervoor al is aangehaald, voor het eerst beëdigd als raadslid. Als opvolger van uw schoonvader (Willem Bisschop) die op dat moment een ernstige ziekte bij zich droeg. Maar ook in uw eigen gezin waren er toen zorgen. Vooral met betrekking tot uw zoontje Lucas die in augustus van datzelfde jaar 1996 op tienjarige leeftijd is overleden. In een interview in de Meppeler Courant van 20 februari 2002 (in de serie "Anders bekeken" met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van vier jaar terug) gaf u terecht aan dat dit een zware periode geweest is in uw gezin. Ondanks die niet eenvoudige beginperiode heeft de Heere moed, lust en kracht geschonken om dit werk te mogen doen. Dat is vooral toen niet mogelijk geweest in eigen kracht. Het was al heel lang bekend dat de politiek niet een echt leuke tijdsinvulling
was naast het werk bij Aluvo. Vier jaar terug hebben wij u nog weer kunnen
overreden om bij gezondheid nog weer een periode mee te draaien. Wij hebben
gehoopt dat dit ook nu weer mogelijk zou zijn. Helaas is dat niet gelukt. Het verbaasde ons daarom onlangs wel enigszins dat wij in de Meppeler Courant lazen dat u niet gemakkelijk stil kunt zitten en al weer een studie hebt opgepakt. Bent u nu al weer bang dat u vrouw en kinderen teveel voor de voeten gaat lopen? Vanaf 1931 (voor het eerst in de persoon van mijn overgrootvader Jan Bisschop sr.) heeft er tenminste 1 persoon met de achternaam Bisschop (en van 1982 tot en met 1994 zelfs 2 personen met die achternaam) deel uitgemaakt van deze raad. Met dit afscheid verdwijnt inderdaad na 75 jaar deze naam (tijdelijk?) uit deze raad. In de lijn der geslachten is de familie nog wel vertegenwoordigd in de raad in mijn persoon maar zonder de naam "Bisschop". Wij willen afsluiten. Wij hopen dat het u met uw gezin gegeven mag worden
nog vele jaren in goede gezondheid te mogen ontvangen. Vul dan niet uw
tijd weer geheel in met de studie die u bent begonnen, want dan komt er
niet veel terecht van de wens om wat meer tijd aan uw gezin te kunnen
besteden. Als blijk van waardering voor uw werk voor en als aandenken aan uw raadsperiode wil ik u namens de fractie van de Staatkundig Gereformeerde Partij een boek aanbieden. Het is een verklaring van de Heidelberger Catechismus van wijlen ds. C. Smits.
06-03-06 Volgens SGP-lijsttrekker Klaas Slager is dit pertinent onjuist. 'Wij hebben het nagetrokken, en het is ons gebleken dat de GB/VVD, evenals de overige partijen, heeft voorgestemd.' Dat blijkt uit het verslag van de commissie grondgebied van 7 september 2004 en het verslag van de raad van 27 april 2004 . Letterlijk zei de heer J. Talen in de commissievergadering van 7 september
2004: 'Vroeger werden inderdaad geen aansluitingskosten berekend. Nu
is de vraag welke kosten de gemeente in rekening mag brengen om tot een
bepaalde doorrekening te komen. Alle percelen kunnen gelukkig aangesloten
worden. Wettelijk is vastgesteld dat ook in het buitengebied riolering
moet komen, daarbij uitgaand van een tarief van 2200 tot 2700 euro.
Wel is het tarief op het laatste moment nog enigszins omhoog gegaan. Het
plaatje past bij een tarief van 3200 euro.' De SGP roept de inwoners van het buitengebied op hun stem niet verloren
te laten gaan. Daarnaast wordt in de brief van de GB/VVD gewezen op het lagere tarief van de gemeente Hardenberg. Deze gemeente compenseert dit echter door 4 jaar lang de rioleringsbijdrage voor de gehele bevolking fors te verhogen. Overigens zijn er ook uitspraken van een rechtbank bekend ('jurisprudentie') waarbij een aansluitbijdrage van 3700 euro acceptabel wordt gevonden. Voor de pijn die deze materie bij de buitengebiedbewoners oproept is een raadsbreed begrip. Alle partijen binnen de gemeente Staphorst zullen eventuele toekomstige mogelijkheden om de bewoners van het buitengebied de lasten beter draagbaar te maken, ondersteunen. Dit zal moeten gebeuren door eerlijke praktijken.
02-03-06 In de raadsvergadering van 28 februari zijn door het CDA enkele vragen
gesteld over de gemeentewerf. Zijn er nu wel of geen afspraken gemaakt
over een toekomstige uitbreiding van de begraafplaats op de gemeentewerf.
Aanleiding voor de vragen was de reactie van de SGP, ondermeer in de
Meppeler Courant, op een punt (2.1.1.8) in het verkiezingsprogramma van
het CDA. Daarop heeft de SGP gereageerd en gesteld dat er in het verleden afspraken
gemaakt zijn over verdere uitbreiding van de begraafplaats, onder andere
in westelijke richting. Daar is destijds in het dorp Staphorst flinke
beroering aan voorafgegaan. Volgens correspondentie en verslagen is inmiddels duidelijk geworden dat er in de jaren eind '70, begin '80 veel gesproken is over uitbreiding van de begraafplaats in Staphorst. Dat heeft de gemoederen toen sterk beziggehouden. De Stichting ons eigen Staphorster Dorp heeft toen een bezwaarschrift ingediend tegen het ontwerp-bestemmingsplan "Staphorst-Zuid-partiële herziening Binnenweg". Het college heeft bij brief van 10 november 1980 het volgende te kennen gegeven. Zij is "bereid in de toekomst te trachten de gronden ten noorden van de begraafplaats in eigendom te verwerven". Ook stemt het college ermee in "bebouwing op het terrein gelegen aan de westkant van de begraafplaats (opslagterrein gemeentewerken) onmogelijk te maken door eventueel een wijziging van de bestemmingsvoorschriften". Op grond van deze toezeggingen heeft het bestuur van de voornoemde stichting in een brief van 19 november 1980 hun bezwaarschrift ingetrokken. In een brief van 15 december 1980 van het college aan de stichting heeft het college haar erkentelijkheid uitgesproken voor de intrekking van het bezwaarschrift. In het ontwerp-bestemmingsplan is toen al opgenomen dat bebouwing op het terrein gelegen aan de westkant van de begraafplaats (opslagterrein gemeentewerken) niet mogelijk is. Verder gaf het college toen al aan dat zij, bij gebleken noodzakelijkheid in de verdere toekomst, bereid is mee te werken aan een nog grotere uitbreiding in westelijke richting, wanneer men hieraan ook van hogerhand wil meewerken. Al met al is voor de SGP helder geworden dat er duidelijke afspraken
gemaakt zijn over uitbreiding van de begraafplaats in Staphorst en het
niet bebouwen van de gemeentewerf.
01-03-06 De SGP is diep teleurgesteld over de weigering van de gemeenteraad geld uit te trekken voor aanpassing van het parkeerterrein bij de Willem de Zwijgerschool. Wegens ruimtegebrek is een gedeelte van de parkeerplaats bij de sporthal in gebruik als speelterrein voor de schoolkinderen. De bestrating is van dien aard, dat spelende kinderen ernstig gevaar lopen op letsel. De aanvraag voor een krediet voor aanpassing van het terrein kwam aan de orde bij de bespreking van het agendapunt 'huisvesting reformatorische peuterspeelzaal'. Klaas Slager pleitte voor een snelle aanpak. 'De SGP heeft zich in de afgelopen jaren ingezet voor goede huisvesting van alle scholen in onze gemeente. Daar hoort een goede en veilige speelplaats bij. De grootste school met de kleinste, en ook nog eens een onveilige, speelplaats mag dus zeker niet achterblijven.' Vorig jaar kwam een van de moeders van de schoolkinderen ongelukkig ten val op de parkeerplaats. Zij liep twee maanden met een beenwond rond. Voor wethouder Bron zat er niets anders op het voorstel terug te nemen. Alleen de SGP bleek bereid het krediet, dat het college omlaag had weten te krijgen tot een bedrag van maximaal 39.000 euro, beschikbaar te stellen. Nog deze week bleek dat Staphorst tot de middenmoot behoort, als het gaat om kindvriendelijke gemeenten. Slager: 'Als de gemeente op deze manier omgaat met kinderen, zullen we snel verder dalen in de ranglijst'.
15-02-06 De SGP heeft in de commissie inwonerszaken van maandag 13 februari het college dringend verzocht de eerstvolgende vergadering van de commissie met een helder, werkbaar voorstel over het Noorderslag te komen. Dan weet iedereen hoe de vlag erbij hangt en kan dit slepende dossier zo snel mogelijk worden gesloten. Het voorstel, aldus SGP-fractie, moet onmiskenbaar voldoen aan de opdracht van de meerderheid van de raad, zoals gedaan in de bijeenkomst die eind vorig jaar is gehouden. In deze vergadering gaf een accommodatiedeskundige zijn visie. Dat betekent, dat er in geen enkel geval sprake mag zijn van doormodderen. Wethouder Brand, de portefeuillehouder, heeft op deze vraag toegezegd daadwerkelijk met een voorstel te zullen komen.
14-02-06 In het verkiezingsprogramma van het CDA Staphorst staat dat deze partij
voorstander is van het verplaatsen van de brandweerkazerne, te combineren
met een nieuwe gemeentewerf. De huidige locatie zou dan gebruikt kunnen
worden als inbreidingslocatie voor woningbouw. In het verleden is in het dorp Staphorst grote beroering ontstaan over de plaats waar de uitbreiding van de begraafplaats zou moeten plaatsvinden. Om de begraafplaats te kunnen vergroten, is destijds de Stichting Ons Staphorster Dorp opgericht. Deze heeft zich ervoor ingezet om de begraafplaats aansluitend aan het bestaande gedeelte te kunnen uitbreiden. Dat is gerealiseerd door aankoop van een gedeelte waar nu nieuwe graven worden uitgegeven. Ook zijn er toen afspraken gemaakt over verdere uitbreiding. Wanneer het nodig is, zou de volgende uitbreiding van de begraafplaats dan kunnen komen op het terrein dat nu in gebruik is als gemeentewerf. De SGP wil de gemeentewerf daarvoor achter de hand houden. Zij is er
absoluut op tegen om deze aan te wijzen als inbreidingslocatie voor woningbouw.
Wij willen geen onrust onder de bevolking veroorzaken door dergelijke
plannen te lanceren. Volgens de SGP is de huidige brandweerkazerne gelegen op een prima locatie. Het is een centraal gelegen plaats van waaruit de brandweer in de gehele gemeente snel op de plaats van een brand of ongeval kan zijn. Daarbij is het van belang dat de meeste vrijwilligers van het korps wonen in de omgeving van de huidige kazerne. Ook dat is van essentieel belang voor snel uitrukken.
14-01-06 In de commissievergadering Middelen/Ruimtelijke Ordening van 11 januari jl. is gesproken over de uitgifte van 5 sociale koopwoningen op het terrein van de voormalige CNS in Staphorst-Noord. Uiteraard waren alle fracties het erover eens dat daar zo snel mogelijk tot uitgifte overgaan moet worden. Deze woningen zijn namelijk bedoeld voor starters en daarvoor is de afgelopen jaren weinig gerealiseerd. Toch hebben de fracties een aantal kritische geluiden laten horen. Het ging vooral om de vraag of wij dergelijke woningen altijd moeten laten bouwen door Vechthorst en is de inkomensgrens (€ 40.000) misschien niet te hoog. Namens de SGP-fractie is het volgende naar voren gebracht. Daarom hebben wij er nog steeds moeite mee dat deze huizen ook weer door
Vechthorst worden gebouwd. Waarom nemen wij daarvoor niet een plaatselijke
aannemer in de arm? Om in dit plan nu niet weer extra vertraging te laten optreden, zullen wij dit keer nog akkoord gaan met de in het advies voorgestelde werkwijze. De meeste moeite hebben wij nog met de daarin genoemde verkoop van de grond door de gemeente totdat de woningen worden doorverkocht. Vechthorst krijgt de grond wel al in gebruik. Dit is volgens ons een hoogst ongebruikelijke constructie, tenzij wij de absolute zekerheid krijgen dat dit rentevoordeel voor Vechthorst zich weer vertaald in een iets lagere verkoopprijs van de woningen.
14-01-06 In de commissievergadering Middelen/Ruimtelijke Ordening van 11 januari jl. is gesproken over de nota 'Grondbeleid gemeente Staphorst 2006-2009'. Daarin staan niet zozeer nieuwe zaken beschreven. Wel dat zoveel mogelijk geprobeerd zal worden weer een actief grondbeleid te voeren. De SGP-fractie is het daarmee helemaal eens. Wel vragen wij ons af of wij de projectontwikkelaars die vooral in de kern Staphorst actief zijn, zo gemakkelijk links kunnen laten liggen. Daarom hebben wij er opnieuw op aangedrongen om vooral Mega onder druk te zetten om te bouwen waaraan men in Staphorst behoefte heeft. Namens de SGP-fractie is het volgende naar voren gebracht. Gezien het verloop van de verkopen op dit moment, was het beter om Mega eruit te werken en eraan mee te helpen om de Staphorster aannemers een veel grotere vinger in de pap te geven. Wordt daarover overleg gepleegd met de aannemers uit onze gemeente? In hoofdstuk 2 (instrumenten grondverwerving) wordt wat ons betreft de juiste volgorde van grondverwerving genoemd, nl. minnelijke verwerving, met gebruikmaking van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten en tot slot de onteigening. Wel wordt aan het slot (op pag. 5) geschreven dat onteigening een volwaardig instrument is. Dat is ons toch iets te fors aangezet. Wij blijven toch huiverig staan tegenover onteigening en willen dat alleen inzetten als er anders in redelijkheid geen overeenstemming is te bereiken. In hoofdstuk 3 (samenwerking met marktpartijen) staat op pag. 6 dat "gezien de juridische complexheid van samenwerkingsovereenkomsten, de gemeente vanaf de eerste gesprekken/onderhandelingen gesteund wordt door een specialist in samenwerkingsovereenkomsten". Hoe en met wie is dat geregeld? Wat betreft de gronden die wij zelf als gemeente nog in exploitatie hebben,
hebben wij begrepen dat wij daarmee met de nu bekende gegevens geen financiële
risico's lopen. Overigens is het moeilijk om een inschatting te maken van de risico's voor de gemeente van eventueel door haar uit te betalen bedragen aan planschadevergoeding.
04-01-06 STAPHORST De SGP in Staphorst is aangenaam verrast met de wijze waarop burgemeester Alssema zijn nieuwjaarstoespraak begon. Daar staan we voor en daar gaan we voor. In het Staphorster gemeentehuis wisten de aanwezige SGPers maandagavond even niet wat ze hoorden. In de wervende openingszin van de burgervader gaat namelijk hun slogan voor de verkiezingen schuil. De SGP gaat de campagne voor 7 maart in met Staan voor Staphorst. Daarmee wil de partij aangeven opnieuw pal te zullen staan voor de belangen van deze gemeente en haar inwoners. De slogan sluit naadloos aan bij het inmiddels vertrouwde Hart voor Staphorst. Om een principiële duiding te geven aan Staan voor Staphorst, gaat deze slogan vergezeld van de toevoeging principieel & praktisch. De SGP wil in de politiek praktisch bezig zijn, maar wel vanuit haar principes. Ook hier is, om aan te duiden dat de partij de koers van afgelopen jaren voortzet, aansluiting gezocht bij het tot voor kort gebruikte principes in praktijk.
|
|