|
- SGP gaat in discussie met leden - Bedrijvigheidsplan en bedrijfsverplaatsing - Rondje Noorderslag - Hoofdstuk voetbal - Eigen bijdrage aansluiting op de riolering in buitengebied - SGP heeft zorgen over Staphorstdagen - Ambulancezorg in Staphorst - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Column: Aha, stembureau! - De A28 door of voor Staphorst - In de knel door de keten - Ruimte in het buitengebied - Het kost wat, maar dan heb je ook wat - Twee jaar dualisme - Riolering in en uit zicht - Geweld - Raad Staphorst mort over service TPG - Archief - Politieke thema's 2004 - Archief - Uit de pers 2004
23-11-04 Op D.V. donderdag 2 december belegt de SGP een discussieavond in de Pieter
Zandt. Ze nodigt al haar leden uit om deze avond te komen en in gesprek
te gaan over actuele politieke zaken, die in de gemeente Staphorst spelen.
De avond is ingedeeld in twee keer drie sprekers. Zij zullen kort ingaan
op de huidige actuele zaken. Daarna kunnen de leden met hen in gesprek
gaan over de onderwerpen, die de leden van belang vinden. De avond begint
om 20.00 uur en vanaf 19.45 uur wordt de koffie geschonken. De SGP hoopt
veel van haar leden te mogen begroeten.
20-11-04 Op 4 november 2004 in de vergadering van de raadscommissie Middelen/Ruimtelijke
Ordening is naar aanleiding van het concept bedrijvigheidsplan door de
SGP onder andere aandacht besteed aan het stimuleringsbeleid van de gemeente
ten aanzien van verplaatsing van bedrijven van 'de Streek' naar een van
de bedrijventerreinen. Het is een goed ding dat in dit voorliggende bedrijvigheidsplan een aantal zaken kort en bondig op een rijtje gezet worden. We gaan de cijfers hier niet allemaal herhalen. Er wordt gesproken over de reguliere bedrijventerreinen voor vestiging en uitbreiding van locale bedrijven, en over de voorzichtige aantrekking van bedrijven van buiten. Goed voor de werkgelegenheid. Daarnaast is er aandacht voor het zo zeer gewenste terrein voor zandopslag etc. voor loonbedrijven, stratenmakers etc. Er is ook gedacht aan kleinschalige ambachtelijke bedrijvigheid. Wij ondersteunen dit alles van harte. De Baarge en de Esch zijn wat ons betreft mooie bedrijfsterreinen, zeker de uitbreidingen van de laatste tien jaar. Met één ding zijn wij beslist niet gelukkig. Er wordt
op verschillende pagina's gesproken over de gewenste/verplichte bedrijfsverplaatsing
van 'hinderlijke probleembedrijven' vanuit 'de Streek' naar een bedrijventerrein.
Gaat dat om bedrijven die de volksgezondheid bedreigen? Wij vrezen dat
het college bewust de bedrijven aan 'de Streek' wil ruimen, omdat het
voortbestaan van deze bedrijvigheid op deze plek niet in de visie van
het college past. Daar is de SGP niet gelukkig mee. Met bedrijven zoals
Tuin Bouwmaterialenhandel, Hokse houthandel, enkele houtzagerijen, melkfabriek
CZ Rouveen etc. hebben wij geen moeite. Onze fractie is van mening dat
'de Streek' geen saaie woonwijk moet worden. In de begrotingsvergadering van 9 november 2004 is door de SGP-fractie
een motie ingediend waarin de raad uitsprak met dit stimuleringsbeleid
van bedrijfsverplaatsing te stoppen, en juist vestiging van kleine ambachtelijke
bedrijfjes en winkels langs 'de Streek' te stimuleren, en de gevestigde
grotere bedrijven, voorzover ze de volksgezondheid niet bedreigen, welwillend
tegemoet te treden, waarbij gesteld werd dat voor deze bedrijven grote
uitbreidingen niet mogelijk zijn. Opnieuw heeft de Staphorster politiek geen besluit kunnen nemen over de nieuwe accommodatie van de Voetbalvereniging Staphorst. In de raadsvergadering van dinsdag 26 oktober 2004 kreeg het voorstel van het College onvoldoende steun. Hetzelfde geldt voor het plan van de CU om 1,3 miljoen euro (exclusief BTW) ter beschikking te stellen en het idee van de PvdA en de GB/VVD om zo'n 2 miljoen te schuiven. Het laatste bedrag zou leiden tot een jaarlijkse kapitaallast van 166.667 euro. Dat is 100.000 euro voor de rekenrente van 5 procent en 66.667 euro voor de afschrijving, waarvan de termijn op dertig jaar is gesteld. Omgerekend in OZB-tarief betekent dit een stijging van 11,9 procent. Dat getal is wellicht wat gechargeerd, omdat daarin ook de kapitaallasten zitten voor het te realiseren "programma van eisen", met andere woorden: het nieuwe clubgebouw. Aan de andere kant maakt zo'n getal pijnlijk inzichtelijk hoeveel de burgers van onze gemeente mogen gaan bijdragen aan het nieuwe complex. Tenminste, als het bedrag op 2 miljoen euro uitkomt. Daar ziet het echter niet naar uit. De CU heeft nog eens -de eerste keer was in de vergadering van de commissie Inwonerszaken waarin de plannen ook ter sprake kwamen- laten weten spijkerhard vast te houden aan het maximumbedrag van 1,3 miljoen euro (exclusief BTW). Daarmee ontbreekt het gelukkig aan politiek draagvlak voor een investering die uiteindelijk boven de ruwweg 1,5 miljoen euro uitkomt. Zo bezien heeft de raadsvergadering al met al toch nog wat opgeleverd. De SGP is het meer dan beu, dat het jeugdbeleid van de VV Staphorst telkens weer als argument wordt opgevoerd om een trainingszaal en een tribune te realiseren. Je moet maar lef hebben. Dan zijn er nog wel meer clubs, verenigingen en stichtingen te vinden die aanspraak zouden kunnen maken op een paar ton subsidie van de gemeente. Komt u maar, aanvraag graag in drievoud... Terwijl bovendien het "onsje meer" waarop de voetbalvereniging óók al recht meent te hebben -let wel de politiek staat op het punt een duur clubgebouw te financieren dat op alle mogelijke terreinen aan de voorwaarden voldoet!- al is verweven in het programma van eisen. Integraal jeugdbeleid is wat anders dan het spekken van de voetbal. Ten slotte een opmerking over het recht van de SGP om mee te praten. Eigenlijk een raar onderwerp, want een politieke partij heeft uiteraard recht op deelname aan de discussie. Ook als de mening van die partij afwijkt van de meerderheid. Toch is het nodig om dat nog eens klip en klaar te verwoorden, omdat onze partij dat recht werd ontzegd in genoemde raadsvergadering! Niet willen betalen? Mond dicht! Meepraten mocht op zich wel, maar kennelijk op fluistertoon en heel, heel, heel bescheiden. Dat was de strekking van de opmerkingen van een raadslid richting de SGP. Onnodig te vermelden dat onze partij naar eer en geweten hardop zal blijven meedenken totdat de laatste euro naar het Noorderslag rolt. Het boek over de totstandkoming van een nieuw onderkomen voor de Voetbalvereniging
Staphorst heeft er weer een hoofdstuk bij. De Commissie Inwonerszaken
vergaderde op maandagavond 4 oktober over een voorstel van het College
van B&W om 77.000 euro beschikbaar te stellen voor bestek en tekeningen.
Een simpele discussie werd het niet. In plaats van dat alle partijen
met uitzondering van de SGP akkoord gingen, bleef de wedstrijd onbeslist.
Als je de vergadering tenminste als wedstrijd beschouwt, zoals de aanhangers
van de VV Staphorst op de publieke tribune dat deden. "Wij gaan voor
de winst", klonk het voor aanvang van de vergadering. Voor Staphorster begrippen gaat het om astronomische bedragen. Een geldsom van 2 miljoen euro voor rekening van de gemeente komt neer op een subsidie van ruim 4000 euro per lid van de VV Staphorst. Toe maar. Probeer dat eens te verkopen aan de inwoners van het buitengebied, die onlangs te horen kregen dat zij ruim 3100 euro moeten betalen voor hun aansluiting op het riool. Afgezien van het bedrag, vindt de SGP de werkwijze onterecht. Wat het College voorstelt, is simpelweg een normale procedure te volgen. Daarin past niet, nota bene nog voor de bouwsom slechts bij benadering bekend is, al op voorhand te zeggen hoeveel geld er naar de nieuwe accommodatie gaat! Bovendien, zo bevestigde de wethouder, bleken beide voorstellen te zijn gebaseerd op veel te optimistische berekeningen. Als dat werkelijk zo is, maakt dat de financiële onderbouwing van de genoemde plannen wankel. Gelukkig werd tijdens de vergadering duidelijk dat de VV Staphorst ook
na september 2005 nog gebruik mag blijven maken van het tijdelijke onderkomen.
Onze fractie had er al eerder met klem op aangedrongen eens grondig te
onderzoeken of de units op het Noorderslag langer mochten blijven bestaan.
Het tot dusverre ontkennende antwoord is gelukkig een positief geluid
geworden. Daarmee is de druk van de ketel om met overhaaste spoed besluiten
te nemen.
13-09-04 In de raadsvergadering van 27 april 2004 is besloten tot aansluiting op de riolering van de nog resterende 405 percelen in het buitengebied. Na dat besluit zijn bewoners uit het buitengebied in actie gekomen tegen de hoogte van de eigen bijdrage van € 3.190. Men heeft een handtekeningenactie gevoerd. Het resultaat daarvan, ruim 350 handtekeningen, is op 23 augustus jl. aangeboden aan burgemeester Alssema. Omdat er al een raadsbesluit ligt, kon hij niet veel toezeggen. Wel heeft hij de verontruste bewoners geadviseerd gebruik te maken van het spreekrecht tijdens de vergadering van de Commissie Grondgebied op 7 september. 7 insprekers hebben daar gebruik van gemaakt. De leden van deze commissie hebben echter besloten het raadsbesluit niet weer te herzien. In deze commissievergadering was de reactie vanuit de fractie van de
SGP globaal de volgende:
Voorzitter, er zijn vele punten genoemd. Allemaal punten die één voor één zeggen dat we als raad niet anders kunnen. We zoeken het beste voor onze bewoners binnen de kaders die de hogere overheden ons opleggen. We zijn bij de besluitvorming warm gelopen voor de drukriolering. We waren als fractie ook blij dat het eindelijk mogelijk was. En we moeten wellicht tot spijt van velen constateren, dat we nog steeds achter het toen genomen besluit staan.
11-09-04 Ook deze zomer zijn op drie achtereenvolgende woensdagen weer Staphorstdagen
gehouden. Twee daarvan werden 's avonds afgesloten in een feesttent op
het marktterrein en de derde avond werd een Hollands Hitfestival georganiseerd
op het evenemententerrein. Over met name die laatste avond zijn bij verschillende
fractieleden van de SGP opmerkingen binnengekomen over enorme geluidsoverlast.
Dit was doorgegaan tot 1 uur 's nachts. In de afgelopen tijd zijn onder andere ook weer een drietal Staphorstdagen
gehouden. Uiteraard is het onmogelijk dat iedereen over de inhoud van
hetgeen op die dagen is gepresenteerd, dezelfde mening heeft. Wat de een
mooi vindt, kan de ander absoluut niet bekoren. Voorzitter, zoals gezegd hebben wij helaas geen invloed op de invulling van de Staphorstdagen, maar onze fractie en ook vele inwoners van onze gemeente vervult deze dagen met grote zorg en zijn er oprecht bedroefd over. Waarvoor wel vergunning verleend is en waar voorwaarden aan zijn verbonden, betreft de eindtijd van de muziek en de maximale geluidsproductie. Bij onze fractie, maar wij weten dat er ook tenminste één
e-mail door iemand gestuurd is naar de gemeente, zijn van diverse mensen
reacties binnengekomen over de geluidsoverlast, voornamelijk van de 3e
Staphorstdag. Uiteraard is de windrichting en de locatie daarbij van invloed.
Zo hadden wij persoonlijk bijvoorbeeld veel meer hinder van de herrie
op de avond van de 2e Staphorstdag. Eén groot verschil is er echter
wel. De vergunning voor de beide eerste Staphorstdagen was tot 23.00 uur
en op de laatste mocht men volgens de vergunning doorgaan tot 1.00 uur
's nachts. Wij hebben nu nog enkele vragen. 1. Wij hebben begrepen dat er bij de beide eerste Staphorstdagen wel geluidsmetingen zijn verricht. Is al bekend, of die beiden binnen de in de vergunning opgenomen maximale geluidsproductie zijn gebleven? 2. Kunt u ook vertellen waarom er juist op de 3e avond geen geluidsmetingen zijn verricht? 3. Zou u willen overwegen om ook voor de 3e Staphorstdag niet weer vergunning te verlenen tot 1.00 uur 's nachts? Door burgemeester Alssema is geantwoord dat op 31 augustus jl. bekend was dat de geluidsmetingen van de eerste avond de in de vergunning opgenomen maximale productie niet hebben overschreden. Van de tweede avond waren de resultaten toen nog niet binnen, maar ook die zouden naar verwachting binnen de grenzen blijven. De reden dat er op de derde avond geen metingen zijn verricht, is dat
de klachten van voorgaande jaren vooral betrekking hadden op de avonden
die gehouden werden op het marktterrein. Daarom, en omdat geluidsmetingen
vrij kostbaar zijn (± € 1.000,-- per keer volgens de burgemeester),
is dit jaar gekozen voor geluidsmetingen op het marktterrein. Uit de beantwoording van de derde vraag bleek dat het verlenen van vergunning tot 1.00 uur 's nachts op de derde avond een compromis is. Aanvragers (Verenigde Horeca Staphorst) en bezoekers willen liever alle avonden langer doorgaan dan tot 23.00 uur. Wij hoeven op dit moment helaas niet de illusie te hebben dat op de derde avond de muziek eerder uitgaat dan 1.00 uur 's nachts.
10-07-04 De SGP heeft zich altijd altijd hard gemaakt voor een goede ambulancezorg in de gemeente Staphorst. Onlangs zagen wij er aanleiding toe het college eens te vragen naar een overzicht van de aanrijdtijden van de ambulance. Zeer terecht, zo bleek. Over het jaar 2003 kwam het aantal spoedritten met overschrijding op liefst 23 uit, een overschrijdingspercentage van bijna 12 procent. De afstand was de voornaamste reden voor dit hoge percentage. In het overzicht wijst de Regionale Ambulancevoorziening IJssel-Vecht erop dat het gebied tussen Balkbrug en Staphorst een erkend knelpunt is, waarvoor de overheid extra middelen beschikbaar heeft gesteld. Onze fractie, die zich gesteund weet door de andere partijen, heeft er daarom bij het college op aangedrongen actie te ondernemen - zoals wij ook eind 2002 al eens hebben gedaan. Daaraan heeft het college inmiddels gehoor gegeven. De gemeente dringt er bij de provincie Overijssel en andere betrokken partijen op aan werk te maken van een goede inzetbaarheid van ambulances in Staphorst. In een brief die de gemeente heeft verstuurd staat ondermeer: "Om
de gezondheidszorg op een kwalitatief goed niveau te krijgen willen wij
dat het aantal overschrijdingen wordt gereduceerd. Wij begrijpen dat er
extra gelden beschikbaar gesteld zijn voor de optimalisering van het spreidingsplan
en willen daarom de opmerkingen van de RAV onder uw aandacht brengen.
In dit verband verzoeken wij u om een verfijning van het spreidingsplan,
zoals dat mogelijk wordt gemaakt door de extra beschikbaar gestelde rijksmiddelen.
Wij stellen daarom voor een locatie op te richten bij de Lichtmis, zodat
er sprake is van korte en snelle routes naar Nieuwleusen, Staphorst en
Hasselt. Deze locatie is tevens gunstig gezien de nabijheid van de A-28
ingeval van calamiteiten. Wij verzoeken u ons op korte termijn aan te
geven welke stappen ondernomen zullen worden, zodat er in onze gemeente
geen overschrijdingen meer zullen plaatsvinden. We gaan er van uit dat
u de gemeente Staphorst zult betrekken bij de verdere optimalisering van
het spreidingsplan."
02-07-04 Begin dit jaar heeft de Wet Werk en Bijstand (WWB) de plaats ingenomen van de Algemene Bijstandswet. De oude bijstandswet was verzand in een ingewikkeld stelsel van regels, voorschriften en praktijken waar uiteindelijk niemand mee was gebaat. In de nieuwe wet staat het uitgangspunt werk boven inkomen voorop. In ieder geval heeft de WWB de ambtenarij en de politiek al heel wat werk bezorgd. Want ook Staphorst moest een aantal verordeningen vaststellen in verband met de invoering ervan. Daarover is terdege nagedacht. Want onze gemeente moet van meet af aan over het juiste pakket instrumenten beschikken om de WWB naar behoren te kunnen uitvoeren.
Voor de SGP-fractie zijn daarbij drie steekwoorden van belang, te weten doeltreffend, doelmatig én ruimhartig. De verordeningen zoals deze op dinsdag 29 juni zijn vastgesteld, bieden daar een solide basis voor. Verder bieden de beleidsregels het college van b&w nader houvast voor een praktische gang van zaken die recht doet aan de drie genoemde begrippen. Reïntegratiebeleid, dat beoogt uitkeringsgerechtigden aan betaald werk te helpen, gaat immers over mensen die het moeilijk hebben. Dat geeft de gemeente een extra verplichting en stimulans om op de juiste wijze hierop in te spelen.
De SGP-fractie heeft zich daarbij van meet af aan hard gemaakt voor een dusdanige uitvoering van de WWB dat alleenstaande ouders van jonge kinderen niet de arbeidsmarkt worden opgejaagd. Het college zal bij de beoordeling van aanvragen voor een uitkering daaraan gehoor geven. Verder is het zoveel mogelijk terugdringen van de bureaucratie voor onze fractie een serieuze zaak, evenals een goede samenwerking van de gemeente met de centrums voor werk en inkomen (CWI).
Nieuwsbrief 04-04 - Ws.Bron U denkt misschien dat ik over de a.s. verkiezingen wil schrijven. Zoiets
als "ukomttochook". Want Deo volente donderdag 10 juni a.s.
is de verkiezing van de leden voor het Europees Parlement. Dan krijgen
de kiezers weer met het stembureau te maken. Dat laatste, dáár
gaat het mij om. Gewoon over het doen en laten op een stembureau. Op zo'n
dag maak je allerlei dingen mee. Leuke en eigenaardige. Je krijgt mensen
van allerlei slag en stand. Dat maakt het juist boeiend.
Nieuwsbrief 04-04 - L. Talen Het noorden van Nederland heeft een enorm belang bij een goede bereikbaarheid. Om dit te behouden en te verbeteren is het noodzakelijk dat er iets gaat gebeuren met de A28 tussen Meppel en Hattemerbroek. Tien jaar geleden was het bijzonder dat op dit weggedeelte een file stond. Tegenwoordig verwondert het je wanneer je overdag zonder file naar Zwolle kunt rijden. Het slibt dus verder en verder dicht. Gevolgen van dit dichtslibben kunnen zijn dat meerdere weggebruikers alternatieve routes kiezen. Door ons buitengebied! Met alle gevolgen van dien; het wegennet van Staphorst moet intensiever onderhouden worden en om het sluipverkeer te ontmoedigen worden wegversmallingen en éénrichtingswegen gemaakt. Ook Staphorst heeft belang bij een gezonde A28. De economie van Staphorst is er gebaat bij. Hoeveel mensen zijn er wel niet werkzaam in de transportsector? Stel dat al deze mensen elke dag 's morgens en 's avonds een half uur in de file staan? Allemaal niet-productieve uren, die wel betaald moeten worden! Daarnaast is het zo dat praktisch alle industrie, bedrijven en middenstand voor hun aan- en afvoer afhankelijk zijn van het wegvervoer via de A28. Een prima variant op een ander slogan, die we in deze context goed kunnen gebruiken, is: "Zonder de A28, staat Staphorst stil". Vanwege bovengenoemde belangen steunt de SGP initiatieven tot verbreding en verbetering van de A28 tussen Hattemmerbroek en het knooppunt Lankhorst. Inmiddels is Rijkswaterstaat gestart met de planvoorbereiding van die verbreding. We gaan ervan uit dat deze verbreding op afzienbare termijn tot stand komt. Naast het capaciteitstekort van de A28 is het ontbreken van een volledige aansluiting tussen de A28 en A32 een ander negatief aspect voor de bereikbaarheid van het noorden. Deze volledige aansluiting heeft een hogere prioriteit gekregen. Omdat deze aansluiting op Staphorst grondgebied moet gebeuren mogen we als gemeente Staphorst ook in de daarvoor neergezette projectgroep al een stevig deuntje meeblazen. En dat zullen we ook zeker doen. Vanuit de hogere overheden is ook duidelijk overgebracht dat het meewerken van de gemeente Staphorst aan deze plannen ook een duidelijke meerwaarde voor Staphorst mag opleveren. Zonder in detail te treden kunnen we denken aan geluidswerende voorzieningen. Maar ook aan het eventueel toevoegen en/of verplaatsen van op- en afritten op een zodanige wijze dat het onderliggende, Staphorster, wegennet beter benut kan worden. Een wens van de SGP is en blijft een goede aansluiting rond viaduct Dekkersland.
Dit betekent namelijk een zeer goede ontsluiting voor het verkeer vanuit
alle woon- en industriegebieden in onze gemeente. Vanaf industrieterrein
"de Baarge" hoeft men bijvoorbeeld niet langer via woongebieden
naar de snelweg toe. Dit verkeer, evenals het verkeer vanaf industrieterrein
"de Esch", zal daarbij niet langer noodzakelijkerwijze gebruik
hoeven
Nieuwsbrief 04-04 - K. Slager Veel inwoners van onze gemeente vragen zich af hoe de SGP zich opstelt tegenover het verschijnsel dat groepen jongeren bij elkaar komen in allerlei schuurtjes, hokkie's en andere onderkomens. Een begrijpelijke en zeker ook terechte vraag. Naar verluidt zijn er tientallen keten. Sommige ervan hebben een dusdanige omvang en uitstraling naar buiten toe, dat de gemeente niet volstrekt afzijdig kan blijven. Nu is particulier initiatief wél het uitgangspunt bij het omgaan met de keten. Want wie een schuurtje aan de jeugd ter beschikking stelt, draagt daarvoor in de eerste plaats zelf de verantwoordelijkheid. Weten ouders bovendien waar hun kinderen de avond doorbrengen? Wijzen ouders op de gevaren van overmatig drankgebruik? Beseffen ze wat voor soort dvd's de jeugd bekijkt? Dat de SGP bezorgd is over de keten, zal duidelijk zijn. Maar zolang
de omvang en de uitstraling naar buiten toe beperkt blijven, kan de gemeente
weinig beginnen. Laat volstrekt duidelijk zijn dat de eigenaar van een
keet een grote verantwoordelijkheid op zich neemt. Wel eens gedacht aan
de aansprakelijkheid bij brand? Aan de gevolgen van een uit de hand gelopen
vechtpartij? Wie jongeren gelegenheid biedt in groepsverband bij elkaar
te komen, mag en kan het niet laten bij het ter beschikking stellen van
een keet. Toezicht houden is een wezenlijke verplichting, zeker gelet
op de aanwezigheid van minderjarigen. In zo'n geval schiet zo'n uit de kluiten gewassen hokkie zijn doel voorbij. Voor deze keten zal de gemeente moeten bekijken welke criteria het mogelijk maken de uitwassen in te dammen. De SGP beseft dat dit moeilijk is, maar het is gewoon nodig. Vrienden zoeken vrienden op. Daar is niets op tegen, met daarbij aanmerking dat óók de avondbesteding onder de normen van Gods Woord valt. Zeker in dat licht bezien, mag het vraagstuk van de keten niet in een onbeheersbare problematiek ontaarden. Staphorst mag niet in de knel komen door de keten.
Nieuwsbrief 04-04 - A. den Ouden Het afgelopen half jaar is er in de Commissie MiRO enige keren gesproken over het buitengebied. Wat is het standpunt van de SGP? Voor de fractie van de SGP geldt in de eerste plaats de landbouw (met
de daarbij behorende bebouwing) als drager van het buitengebied. Dit moet,
wat de SGP betreft zo blijven. Daar zijn overigens alle partijen het wel
over eens. Eeuwenlang hebben boeren het platteland onderhouden. Zij zijn
en blijven, met hun agrarische bedrijvigheid, de eerst-aangewezenen in
het buitengebied. De volgfuncties die daarna genoemd worden zijn: natuur/landschap
en recreatie. Aan welke randvoorwaarden denkt de SGP?
Nieuwsbrief 04-04 - S. de Jong Dat we in een tijd van bezuinigen leven, is de VV Staphorst kennelijk ontgaan. Want de voetbalvereniging heeft grootse plannen. De inwoners van onze gemeente kunnen daarvoor goeddeels opdraaien. Het huidige onderkomen van de voetbalvereniging heeft zijn langste tijd gehad, dus moet er een nieuw onderkomen komen. Eén gebouw is kennelijk onvoldoende, want de plannen van de club voorzien in liefst drie gebouwen plus een tribune. Het kostenplaatje in de schaduw van deze torenhoge ambities is niet mals. Zet u schrap, er is een bedrag van in totaal zo'n 2,3 miljoen euro mee gemoeid! Of de gemeente van deze ontstellend hoge geldsom even 800.000 euro op tafel wil leggen. Zoveel kost ongeveer de vervanging van de verouderde accommodatie. En of de gemeente daarnaast óók nog eens een paar ton wil
schuiven voor de extraatjes die de voetbalvereniging in gedachten heeft,
zoals een trainingszaal en een activiteitencentrum. Trek de portemonnee,
inwoners van Staphorst! U gaat dit via de gemeentelijke belastingen betalen.
Nieuwsbrief 04-04 - J. Visscher Op 7 maart 2002, de dag na de laatste gemeenteraadsverkiezingen, is de Wet dualisering gemeentebestuur in werking getreden. Wij willen iets vertellen over de gevolgen daarvan en de ervaringen die er mee opgedaan zijn, zowel door raadsleden als college. Halverwege de huidige raadsperiode is het daarvoor een geschikt moment. Na de invoering van het dualisme maken de wethouders geen deel meer uit
van de gemeenteraad. De bedoeling hiervan is dat de raad onafhankelijker
van het college kan werken. Als gevolg van de verkiezing tot wethouder
zijn er daarom drie nieuwe raadsleden benoemd. Onderzoek heeft uitgewezen dat ervaringen van raadsleden in verschillende gemeenten over het dualisme lang niet altijd positief zijn. Daarbij komt ook naar voren dat in grote gemeenten het dualisme een beter instrument kan zijn voor het functioneren van een raad dan in kleinere gemeenten. Over het algemeen is er in de laatste soort gemeenten een veel sterkere betrokkenheid en bekendheid bij de bevolking dan in de grote gemeenten. Verder is duidelijk dat de omschakeling van het monisme naar het dualisme niet iets is dat in één raadsperiode gerealiseerd kan worden. Op 10 maart 2004 is het tweede jaarbericht van de begeleidingscommissie Vernieuwingsimpuls aangeboden aan minister De Graaf van Binnenlandse Zaken. Daarin is verslag gedaan van een onderzoek naar de positie van de wethouder binnen de duale gemeente. Over het algemeen wordt daarin duidelijk dat de raad zich onafhankelijker opstelt ten opzichte van het college. Ook wordt naar de mening van veel wethouders ervaren dat er wat meer afstand is tussen de fractie en wethouder van dezelfde partij in het college. In Staphorst valt dat naar onze mening wel mee, omdat de wethouders in de meeste gevallen ook nu nog aanwezig zijn bij fractievergaderingen. Er zijn gemeenten waar wethouders niet meer standaard aanwezig zijn bij commissie- en raadsvergaderingen. Als gevolg daarvan voelen zij zich sinds de invoering van het dualisme op een zijspoor gezet. Wij vinden dat een slechte ontwikkeling en prijzen ons gelukkig dat de wethouders bij ons wel aanwezig zijn in commissievergaderingen waarin zaken uit hun portefeuille worden behandeld. Ook in de raadsvergaderingen zijn alle wethouders aanwezig. Wij zijn van mening dat de raad samen met het college de belangen van
Staphorst dient te behartigen. Het is dan ook geen goede ontwikkeling
wanneer deze twee tegenover elkaar komen te staan.
Nieuwsbrief 04-04 - H. Bisschop Wat voor een paar jaar terug nog voor onmogelijk werd gehouden, blijkt nu vanwege de minder goede economische omstandigheden wel haalbaar te zijn. We hebben het dan over de aanleg van riolering in het buitengebied ten behoeve van circa 405 percelen. Vanwege de te hoge aansluitkosten konden circa 405 percelen in het buitengebied niet worden aangesloten op de riolering. De aansluitkosten overstegen de normbedragen waaronder aansluiting verplicht is. Voor deze percelen is de gemeente ontslagen van haar zorgplicht, om voor 1 januari 2005, riolering aan te leggen in het buitengebied. Hiervoor is door de provincie Overijssel een ontheffing verleend. Hiermee was voor onze gemeente de kous af. Wel moest dan elk perceel
voor 1 januari 2005 voorzien zijn van een eigen IBA systeem. De gemeente
is dan ook al een hele tijd bezig om alles te inventariseren. Maar telkens
kwamen er vanuit de bevolking vragen of het toch nog mogelijk was om in
de wat dichter bebouwde gebieden alsnog riolering te krijgen. Ondertussen
ging het met de Nederlandse economie steeds slechter en kon voor minder
geld steeds meer werk uitbesteed worden. Onze fractie is hier content mee. Uiteraard blijven er vragen open staan: is aansluiting verplicht? Mag ik mijn reeds aangelegde, duur betaalde IBA systeem houden? Moeten we de superonrendabele aansluitingen wel meenemen of deze voorzien van een IBA systeem omdat deze aansluitingen in verhouding een behoorlijk deel uit maken van de aanlegkosten van ca. € 3.000.000,= inclusief BTW? Op al deze vragen komt binnenkort een antwoord. Als de raad groen licht
geeft, en daar ziet het wel naar uit, dan kan uitvoering nog dit jaar
aanvangen.
Nieuwsbrief 04-04 - ds.Tj. de Jong Allen kennen we geweld ofwel het uitoefenen van macht en kracht. Veelal heeft dat een negatieve betekenis. Denk aan fysiek geweld, seksueel geweld. Geweld gebruikt bij bedreiging, diefstal en in de weg van opstand. Geweld heeft te maken met terreur. Geweld van jongeren en op scholen. We denken daarbij ook aan de uitdrukking zinloos geweld. En is er ook niet de uitdrukking 'de waarheid geweld aandoen'? Komt daar uiteindelijk geweld niet vandaan? Wanneer men iets niet bereiken kan, gebruikt men bruut geweld. Meestal is dat iets een begeerte die men niet kan bedwingen. Of een ideologie die men niet kan afdwingen en dan zoekt men uit machteloosheid zijn toevlucht tot geweld. Men wil dat bepaalde zaken verdwijnen en dat andere ideeën concreet worden in de maatschappij. De ideologie gebruikt geweld. Dat blijkt in revoluties: de Parijsrevolutie, de Russische revolutie, de revolutionaire beweging van Hamash, enz.. Dit geweld heeft geen respect voor de overheid, de medemens, onschuldigen, kinderen, vrijheid en democratie. Geweld gaat vaak gepaard met en wraak, vanwege onrecht wat men zelf meent te lijden. Uiteindelijk is het zo dat men zich niet onderwerpt aan het Woord van God. Dat verzet offert de veiligheid op, werkt fanatiek. Uiteindelijk moet elke niet-Bijbelse leer eindigen in geweld. Dat blijkt in het goed praten, begrip tonen, tolereren. Men wil de geweldspiraal terugdraaien door materiele voorspoed, door 'brood en spelen'. Dat vraagt echter om een overheid die met gezag kan spreken; dat kan alleen naar Gods Woord en wet! Dat kan wanneer justitie enz. niet alleen controle-apparaat zijn met een bekeurmachine, maar wanneer ze werkelijk het recht handhaven. Dan worden ook straffen weer straffen en vallen ze niet onder de noemer van pedagogie en medische werking. We stellen Bijbelse waarheid tegenover ideologie. Wie zich niet baseert op het Woord in de maatschappij, in het uitoefenen of bestrijden van geweld, is altijd averechts bezig. Die bevordert eerder geweld dan het uit te roeien in de weg der middelen. Zoek de werkelijke oorzaken en creëer geen zaaibed. Anderzijds moeten we ons afvragen of geweld, als vrucht van een zondig bestaan wat niet met God rekent, ook geen oordeel Gods is over ons bestaan? Is het geen teken van het einde der tijden dat geweld doorgaat en ons in een machtsgreep van angst houdt? Wat is nodig? Bekering en gebed en bukken onder het Woord. Dat geldt ons allen. Tot de wet en de getuigenis.
28-01-04 In Staphorst leeft onvrede over het weghalen van rode postbussen door TPG Post. Een raadsbreed gedragen motie draagt het college op om bij het bedrijf op herziening van dat besluit aan te dringen. Verschillende mensen hebben klachten geuit bij de politiek over het verwijderen van de rode postbussen langs de lintbebouwing van de 'Streek'. "Koninklijke TPG begeeft zich niet op een koninklijk pad", zei raadslid K. Slager (SGP) dinsdagavond 27 januari bij het indienen van de motie. Het verminderen van het aantal rode postbussen volgt, zoals de motie dat stelt, op de "keiharde opstelling" van TPG in de slepende kwestie rond het niet willen bezorgen van de post in brievenbussen langs de Streek. Bewoners van huizen aan de stegen moeten hun brievenbus aan de Gemeenteweg of de Oude Rijksweg plaatsen, vindt het bedrijf. "Inwoners van onze gemeente zien zich nu pijnlijk geconfronteerd met een verdere afname van de dienstverlening", stelt de motie. Bovendien wijst deze erop dat TPG Post hoog opgeeft van de eigen inzet voor maatschappelijk ondernemen. Op de website van de onderneming belooft topman P. Bakker ernaar te streven "bij al onze activiteiten" rekening te houden "met de gemeenschap waarin wij opereren." |
|
|