|
- Nieuwsbrief 2009 najaar (1,09 Mb) - Nieuwsbrief 2009 voorjaar (0,21 Mb) - Vaststellen Verordening Lijkbezorgingsrechten 2010 - Fietsbrug nabij Holtrustweg gereed - Digitale notulering - SGP stelt kandidatenlijst vast - 2e termijn behandeling begroting 2010 - Kadernota 2009 - Eerste bestuursrapportage 2009 - Koninginnedag 30 april 2009 - Aanpassingen in het WMO-beleid - Inkoop- en aanbestedingsbeleid en invulling inkoopfunctie - Notitie verbetering Dienstverlening - Realisatie E-overheidsvoorzieningen gemeente Staphorst - Verkoop Essent - Wijzigen bestemming bedrijfsbebouwing Berggiersweg 8 - Menno de Bruyne op SGP debatavond (nieuw) - Werkbezoek Tweede Kamerfractie SGP aan Staphorst (nieuw) - Aansluiting Staphorst op A28 - Nota Weerstandsvermogen & Risicomanagement - Beginnen of vervolgen; SGP in debat - Dhr. G. J. Westhoff over Joodse werkkampen in Staphorst
24-12-09 In de begrotingsvergadering op 3 november jl. was de verordening lijkbezorgingsrechten
2010 niet vastgesteld. Dat kwam doordat de SGP tegenstemde omdat wij het
niet eens waren met de extra verhoging van 8% en de fracties van GB/VVD
en PvdA tegen de gehele begroting gestemd hebben. In de raadsvergadering van 3 november jl. hebben wij een amendement ingediend waarin wij alleen zouden instemmen met de voorgestelde extra verhoging met 8% wanneer ook andere tarieven en heffingen waar sprake is van lage dekkingspercentages met 8% extra verhoogd zouden worden. Ons amendement heeft geen meerderheid behaald. Daarom heeft de SGP-fractie tegen die extra verhoging gestemd. Omdat de fracties van GB/VVD en PvdA tegen de gehele begroting hebben gestemd, is op dat moment de gehele verordening verworpen. De SGP had en heeft er ook nu geen moeite mee dat de inflatiecorrectie van 2% en de 3% extra ter dekking van de beheerkosten EGEM-i ook wordt toegepast op de lijkbezorgingsrechten 2010. Verder wordt voorgesteld om de dubbele tarieven voor mensen die niet
in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van Staphorst staan ingeschreven,
te laten vervallen. Daarna staat er en ik citeer letterlijk: "De tarieven voor begraven in onze gemeente zijn thans redelijk vergelijkbaar met andere gemeenten. Het is dus niet meer noodzakelijk om deze regels op te nemen in de verordening." Voorzitter, en dan begrijpen wij het niet meer. In de ons aangeboden programmabegroting 2010 stond op pagina 21 als argument voor de extra jaarlijkse verhoging met 8% tot en met 2013 en ook hier citeer ik letterlijk: "In het voorstel zullen de leges voor het begraven van een lijk extra worden verhoogd. Dit omdat de tariefstelling van deze leges in vergelijking met andere gemeenten hier sterk afwijkt (laag)." Zijn onze tarieven nu wel of niet laag ten opzichte van andere gemeenten?
Welke mening is het college nu toegedaan? Zoals al gezegd is, kunnen wij instemmen met de voorgestelde verordening-
Het zal u echter ook duidelijk zijn dat de argumentatie voor het schrappen
van de hogere lijkbezorgingsrechten voor mensen van buiten Staphorst niet
deugt.
24-12-09 Begin december is de fietsbrug over de Dedemsvaart nabij de Holtrustweg gereed gekomen. Het is een belangrijke verbinding voor schoolgaande kinderen en het recreatief fietsverkeer. In het verkiezingsprogamma 2006-2010 had de SGP hierover een passage opgenomen. Het doet ons deugd dat de provincie Overijssel dit project inmiddels al heeft afgerond. De provincie Overijssel heeft deze voorziening gerealiseerd. Zij wil
op termijn een doorgaande weg voor fietsers langs de Dedemsvaart maken. Op de fiets
In de raadsvergadering van 15 december jl. is door een ruime meerderheid
van de raad besloten om definitief over te stappen op digitale notulering.
Wij onderkennen dat het een trend is. De SGP-fractie heeft er echter moeite
mee dat het vanaf 2010 alleen mogelijk is om op deze wijze kennis te nemen
van de notulen van vergaderingen. Het gaat ook in tegen hetgeen is opgenomen
in het coalitieakkoord. Dit agendapunt is op ons verzoek als bespreekpunt opgevoerd. Wij betreuren
het dat zowel de raadsleden als de burgers gedwongen worden om alleen
digitaal kennis te kunnen nemen van de notulering van commissie- en raadsvergaderingen.
En dat terwijl in het coalitieakkoord duidelijk is opgenomen dat de burger
naar eigen believen kan bepalen hoe hij gebruik wil maken van de gemeentelijke
dienstverlening. Voor notulering moet dan gedacht worden aan schriftelijk
of via internet. Met de voorgestelde, digitale notulering is dat niet
het geval. Ook wordt voorgesteld de verslaglegging van de commissievergaderingen geheel te laten vervallen. Dat vinden wij een geheel verkeerd voorstel. Je wordt, ook als raadslid, gedwongen om digitaal kennis te nemen van de notulen. Het past in het vluchtige gebeuren van deze maatschappij, maar het staat voor ons vast dat dit gevolgen heeft voor de wijze waarop wij ons verdiepen in het verleden. Niet voor niets hamert onze fractievoorzitter in de Tweede Kamer er regelmatig op dat het droevig gesteld is met het collectief geheugen van de Kamerleden. Wat betreft de digitale notulering wijzen wij ook op het grote gevaar van het onmogelijk worden van raadpleging van notulen in de verdere toekomst voor geschiedenisonderzoek. Wij weten dat dit tegenwoordig niet meer bij zo velen leeft. Maar een bekend gezegde, dat vaak geuit wordt met het oog op de Tweede Wereldoorlog en haar voorgeschiedenis is, dat een volk, dat zijn geschiedenis vergeet, gevaar loopt dat die geschiedenis zich herhaald. Wij stemmen er niet mee in dat overgegaan wordt op digitale notulering
met een besluitenlijst voor de raadsvergaderingen en de verslaglegging
voor de commissievergaderingen geheel te laten vervallen.
30-11-09 De SGP heeft in de vergadering van de kiesvereniging van vrijdag 27 november 2009 de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 vastgesteld. Op de lijst staan bekende leden van de huidige fractie. Bovendien krijgt de jeugd een hoge notering. De lijst van de SGP biedt voor de kiezers een herkenbaar en vertrouwd gezicht. Het bestuur heeft gestreefd naar een evenwichtig samengestelde lijst, waarin ervaring en deskundigheid versterking krijgen van jeugdig enthousiasme. Op de kandidatenlijst hebben alle leden van de huidige fractie een plaats gekregen. Nummer 1 en lijsttrekker bij de komende verkiezingen is de huidige fractievoorzitter K. Slager. Op nummer 2 staat J. Visscher, financieel deskundige van de fractie. De raadsleden Slager, Troost en Visscher hebben in de afgelopen periode onderwerpen in portefeuille gehad die in de commissie Inwonerszaken aan de orde kwamen. De raadsleden Talen, Den Ouden en Kisteman vertolkten de inbreng van de SGP vanuit de commissie Grondgebied. L. Talen, voorzitter van de commissie Inwonerszaken, A. den Ouden en H. Troost nemen op de lijst achtereenvolgens de nummers 3, 4 en 5 in. Nieuwkomer voor een beoogde positie in de raad is L. Mulder. De algemeen bedrijfsleider bij Bouwcombinatie Stadshagen, Zwolle, staat op nummer 6. Op nummers 7 en 8 staan G.H. Koppelman en R. Mulder. Nummer 9 is voor J. Kuijers, directeur van basisschool Prins Willem Alexander. Samen met K. Bijker, die niet weer beschikbaar is, is Kuijers lid van de SGP-steunfractie. Raadslid L. Kisteman heeft nummer 10. Wethouder S. de Jong is lijstduwer. Het bestuur heeft hem op de advieslijst voorgedragen voor een derde plek. Hoewel daadwerkelijk gekozen, heeft De Jong in de vergadering verklaard geen plaats hoog op de lijst te zullen innemen. Het bestuur, in samenwerking met de fractie, kan de wethouder opnieuw kandidaat stellen voor de komende raadsperiode. De SGP legt momenteel de laatste hand aan een verkiezingsprogramma. Uitgangspunt is vanuit het gezag van Gods onfeilbaar woord als richtsnoer voor het politiek handelen de positie van Staphorst te versterken als zelfstandige gemeente die goed is toegerust om de belangen van de inwoners krachtig te behartigen. Met bezuinigingen in het vooruitzicht die ingrijpende maatregelen nodig maken, zal de SGP onder de titel: "Op duurzaam fundament" een doordacht, realistisch en tegelijk gedurfd programma presenteren.
09-11-09 Op 27 oktober jl. hebben de raadsfracties de algemene beschouwingen
op de begroting 2010 en de meerjarenraming 2011-2013 uitgesproken. Op
diezelfde avond heeft het college in eerste termijn gereageerd op wat
door de verschillende fracties naar voren is gebracht. Allereerst dank aan het college voor de beantwoording van de vragen. Digitalisering Formatie Kantinevoorziening Wethouderswedden
Oranje/wit licht
Logopedie Schoolbegeleiding MCR Wat betreft de MCR is er het voorbereidingstraject nagenoeg afgerond
en het plan bijna bestekklaar. Dat betekent dus dat er al heel veel kosten
gemaakt zijn. Nu stoppen zou hoogst onverstandig zijn. - Subsidietoekenning vervalt; Inmiddels hebben wij begrepen dat zij nog weer met een ander plan komen,
namelijk om de MCR inclusief voetbalaccommodatie in een publiek private
samenwerking te laten uitvoeren door een ontwikkelaar. De gemeente zou
dan minder risico lopen. Wij geven dan echter wel de grip op de grond
weg en dat wil onze fractie niet. Ook zitten in dat nieuwste plan nog
meerdere aannames en verder zal ook dat de uitvoering zondermeer weer
vertragen.
Wij zullen instemmen met een jaarlijkse extra verhoging van de begraafrechten
met 8%, onder de voorwaarde dat ook de gebruiksvergoeding voor gemeentelijke
accommodaties ook met 8% extra verhoogd wordt. Wij dienen daarvoor een
amendement in.
Op 30 juni jl. is in de raadsvergadering uitgebreid gesproken over
het voorstel van het college om geen kadernota 2009 vast te stellen. Door
de meicirculaire die begin juni is ontvangen van het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zijn de financiële vooruitzichten
voor de gemeenten drastisch verslechterd. Doorgaan met de behandeling
van de Kadernota zou gebaseerd zijn op geheel achterhaalde cijfers. Wel
is aan de raad gevraagd of wij er mee instemmen om nu geen Kadernota vast
te stellen. Daarnaast konden de fracties reageren op plannen die door
het college zijn aangemerkt als wel of niet uitstelbaar. Om de bijdragen
niet al te lang te laten worden, is gevraagd om ons te beperken. Wij hebben
daarom niet alle onderstaande punten genoemd, maar wel de belangrijkste.
Wel hadden wij meer voorbeelden achter de hand en het lijkt ons goed dat
u hier van alle door onze fractie besproken punten kennis kunt nemen. Het college vraagt ons als raad om vanavond te besluiten geen kadernota 2009 vast te stellen. Ook vraagt zij ons mee te denken over de aanpak en te nemen vervolgstappen om een sluitende meerjarenbegroting te kunnen vaststellen. Steeds duidelijker komen de gevolgen van de financiële crisis in beeld. Om dat tegen te gaan, voert ook het Rijk allerlei stimulerende maatregelen uit om de economie draaiende te houden. Wanneer dat gebeurt, geeft het Rijk meer uit en dat zou normaal gesproken gunstig zijn voor de algemene uitkering die gemeenten van het Rijk ontvangen uit het Gemeentefonds. Dat vond de regering ongewenst en daarom zijn er afspraken gemaakt door de nationale overheid met provincies en gemeenten. Dat houdt in, dat de hiervoor geldende regels voor de jaren 2009 tot en met 2011 buiten werking zijn gesteld. Daarna zouden de afspraken weer gelden als voorheen. Dat betekent, geeft het Rijk meer geld uit, dan ontvangen provincies en gemeenten ook meer. Is het minder, dan moeten de lagere overheden ook evenredig inleveren. Nu is echter begin deze maand gebleken, dat er vooral vanaf 2012 grote
problemen ontstaan om de begroting sluitend te krijgen. Het college van
onze gemeente ziet zich daardoor net als dat van vele andere gemeenten
geplaatst voor de nagenoeg onmogelijke opgave om op korte termijn een
goede, aan die situatie aangepaste, kadernota aan te bieden. Uiteraard wil de SGP erover meedenken hoe nu verder. Wij maken daarom eerst een paar algemene opmerkingen: - De Rijksoverheid en ook de provincie nemen in deze tijd allerlei
stimulerende maatregelen. Het is daarom van belang dat wij bij diverse
plannen wel doorgaan met de voorbereiding en planvorming. Hebben deze
overheden meer gelden beschikbaar voor het stimuleren van de economie,
dan moeten wij proberen daarvan ook een graantje mee te pikken. Wij moeten
plannen op de plank hebben liggen. Het gebrek daaraan in onze gemeente
had ook in het verleden al meer dan eens tot gevolg dat wij weinig konden
profiteren van verschillende subsidies. Dat mislopen moeten wij in de
komende jaren met alle beschikbare middelen proberen te voorkomen.
- Gorterlaan/Achthoevenweg. Aanpak hiervan kan niet uitgesteld worden,
mede naar aanleiding van gemaakte afspraken met ondernemers bij de problemen
op de Van Andelweg nabij het Medisch Centrum.
- Revitalisering/herinrichting De Baarge. Dit plan nu wel klaarmaken,
omdat diverse ondernemers op dit bedrijventerrein ook duidelijkheid willen
hebben. Meerderen hebben plannen, maar verkeren in onzekerheid over wat
de gemeente nu wel/niet gaat doen in dit gebied. Plannen die zondermeer uitgesteld moeten worden: - Nieuwbouw Brandweerkazerne en werkplaats Openbare Werken. Voor
een bedrag van € 200.000 tot € 250.000 kan de kazerne zo opgeknapt
worden dat deze zeker weer 10 tot 15 jaar prima bruikbaar is. Wij gaan
voor een goede renovatie, ook al zou die iets meer kosten en stellen voor
dit op korte termijn uit te voeren. Zoals eerder is genoemd, zijn er nu
diverse bouwbedrijven die graag wat extra werk willen hebben. Daarmee
is momenteel zeker kostenvoordeel te behalen. Tenslotte. Er wordt onder diversen gesproken over verhoging van de wethouderswedden
van 75 naar 100%. Over de wenselijkheid daarvan doen wij nu geen uitspraak.
Wel vinden wij dat hierover een beslissing genomen moet worden voorafgaand
aan een nieuwe raadsperiode.
22-06-09 Op 16 juni jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over de eerste bestuursrapportage 2009. Daarin worden de ontwikkelingen
van het financiële beleid ten opzichte van de begroting 2009 in beeld
gebracht. Deze bestuursrapportage laat een tekort zien van € 63.000. Dat is de helft meer dan in de 1e bestuursrapportage 2008. Dat jaar is uiteindelijk nog afgesloten met een winst van ruim € 285.000. Wij vrezen echter dat 2009 niet zo goed zal aflopen. De gevolgen van de economische crisis worden voel- en zichtbaar. In deze rapportage zien wij bijvoorbeeld teruglopende baten bestemmingsplannen. De bouwactiviteiten staan ook in onze gemeente momenteel op een laag pitje. Daar kan de gemeente niet zo veel aan veranderen. De laatste tijd wordt in elke bestuursrapportage een melding gedaan van
forse overschrijding op de WMO vervoers,- rolstoel- en woonvoorzieningen.
Daardoor is helaas het tijdstip nabij dat de overschrijdingen op dit punt
niet meer ten laste van de reserve Wet Voorziening Gehandicapten (WVG)
gebracht kunnen worden. Wij hebben al eerder aangegeven dat wij hier veelal
te maken hebben met een kwetsbare groep. Met de rapportage kunnen wij verder weinig doen met de controlerende
functie van de raad. De rapportage is de laatste tijd zeer summier. Wij
weten dat het college de bevoegdheid heeft na vaststelling van de begroting
te schuiven binnen de programma's. Echter kunnen wij nu bijvoorbeeld bij
te weinig onderdelen controleren of wij het er mee eens zijn dat een bedrag
hoger of lager uitkomt. Wij zijn van mening dat de raad onvoldoende geïnformeerd
wordt om haar taak goed te kunnen uitoefenen.
13-05-09 Op 12 mei jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken bij
de rondvraag geïnformeerd naar de wijze waarop de gemeente betrokken
is bij een eventuele beëindiging van de activiteiten op de laatste
Koninginnedag. Dit naar aanleiding van de vreselijke gebeurtenissen in
Apeldoorn. Op onze vragen heeft de burgemeester geantwoord dat de Oranjevereniging
Staphorst zelf het initiatief genomen heeft om met de activiteiten te
stoppen. De burgemeester heeft daarna contact gezocht met het bestuur
van de Oranjevereniging Rouveen en de organisatoren van het feest in de
tent aan de Schipgravenweg. Dat heeft wel geleid tot enige aanpassing
maar dat was absoluut onvoldoende. Verder zijn er helaas weer vele jonge
boompjes langs de Schipgravenweg vernield, zeer waarschijnlijk door bezoekers
van de feesttent. Zoals wij allen weten heeft op de laatste Koninginnedag in Apeldoorn
een verschrikkelijk drama plaatsgevonden. Dat heeft in het hele land een
schok teweeg gebracht. Daarnaast hebben wij vernomen dat er aan de Schipgravenweg helaas weer veel jonge boompjes zijn vernield, wat wij uiteraard betreuren en sterk afkeuren. Is dat bij het college ook bekend? Zo ja, op welke wijze denkt men daar wat aan te doen? Burgemeester Alssema is uitgebreid ingegaan op de gestelde vragen. Hij
heeft aangegeven dat hij is gebeld door het bestuur van de Oranjevereniging
Staphorst. Die waren, mede door de oproep om in het hele land te stoppen
met de festiviteiten, van plan om alle activiteiten te staken. Gezien
de impact van de gebeurtenissen in Apeldoorn vond hij dat ook een goed
besluit. Daarna heeft de burgemeester contact gezocht met het bestuur
van de Oranjevereniging Rouveen. Dat was niet eenvoudig. Op het moment
dat hij contact heeft gekregen, waren die nog niet op de hoogte van het
drama in Apeldoorn. Hij heeft hen geadviseerd de beelden te bekijken en
de mogelijkheden van aanpassing te bezien. Op dat moment was de autorodeo
in volle gang. Er is gelukkig toch besloten die wedstrijd in te korten. Gelet op de wijze waarop de activiteiten in Rouveen doorgang gevonden hebben, is de burgemeester van plan een gesprek aan te gaan met zowel het bestuur van de Oranjevereniging Rouveen als de organisatoren van het tentfeest. Op onze opmerkingen over de vernieling van boompjes is wethouder Brand
ingegaan. Het is bij de gemeente bekend, dat helaas net als vorig jaar
weer jonge boompjes vernield zijn langs de Schipgravenweg. Ook hij betreurd
het ten zeerste, maar geeft aan niet te weten hoe er echt wat aan te doen
is. Het is een mentaliteitskwestie. Helaas jaagt dit de gemeenschap wel
weer op kosten. Daarom, en wij onderstrepen dat van harte, roept hij een
ieder op dit soort wangedrag te stoppen.
13-05-09 Op 12 mei jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het voorstel van het college om verschillende beleidsaanpassingen
door te voeren in de WMO-voorzieningen. Dit is noodzakelijk omdat de financiën
die daarmee gemoeid zijn, fors toenemen. Omdat het vaak gaat om kwetsbare
groepen in onze samenleving moet daar voorzichtig mee worden omgegaan.
Daarom prijzen wij ons gelukkig dat het WMO-platform met bijna alle voorgestelde
aanpassingen kan instemmen. Omdat wij een verschuiving signaleren van
mantelzorg (door familie, vrienden en buren) naar professionele krachten,
hebben wij daar de vinger bij gelegd. Wij vinden dat geen goede ontwikkeling. In de notitie onder 1.2 (Probleemstelling) kunnen wij lezen dat de financiering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) uit de hand begint te lopen. Dat is een geluid dat wij ook vanuit andere gemeenten horen. Vanaf het begin heeft de SGP er al op gewezen dat het Rijk dit niet uit weelde heeft overgeheveld naar de gemeenten. De vinger moest aan de pols gehouden worden. Uiteraard moest wel op een sociale manier omgegaan worden met de mensen die echt moeten rondkomen van een minimumloon of -uitkering. Wij lezen nu dus dat de reserve Wet Voorziening Gehandicapten (WVG) bij ongewijzigd beleid is uitgeput per 1 januari 2010. De vraag kan dan gesteld worden of er al niet eerder had moeten worden ingegrepen. Ook hebben wij bij de WMO de indruk dat er toch wel gemakkelijk professionele, betaalde hulp wordt ingeschakeld. Waar voorheen vaak geholpen werd door familie, vrienden en bekenden of de kerk, zien wij een verschuiving naar betaalde hulp en voorzieningen. En dat terwijl de WMO juist ingesteld is om ook zeker voor een deel een beroep te doen op vrijwilligers in welke vorm dan ook. In onze gemeente is volgens ons juist het omgekeerde waar te nemen en dat betreuren wij. Mede daardoor lopen de uitgaven in het kader van de WMO fors op. Wij hebben gelezen dat het WMO-platform in grote lijnen instemt met de voorgestelde maatregelen. Met de onder 3.1 genoemde kleine woningaanpassingen kan met niet geheel instemmen. Wij volgen het college in de argumentatie dat de genoemde voorzieningen wel als algemeen gebruikelijk kunnen worden aangemerkt. Onder 3.3 gaat het over terugbetaling van een woonvoorziening bij verkoop
wanneer dat heeft geleid tot een waardestijging. De termijn van 10 jaar
blijkt te kort te zijn. Die meerwaarde zal nu als een schuld aan de gemeente
worden vastgesteld en zonder beperking in de tijd bij verkoop aan de gemeente
moeten worden terugbetaald. Wij vinden dat alleszins redelijk en zullen
dan ook instemmen met aanpassing van de artikel 21 van de Verordening
(maatschappelijke ondersteuning).
13-05-09 Op 12 mei jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het voorstel van het college om het inkoop- en aanbestedingsbeleid
vast te stellen en een krediet beschikbaar te stellen voor het invullen
van de inkoopfunctie. Ik heb gelezen dat Jan Smit had verwacht dat dit voorstel zou worden
behandeld gelijk met het onderzoeksrapport Inkoop- en aanbestedingsbeleid
in de gemeente Staphorst 2006-2007. Daarin staat hij niet alleen, want
ik had dat ook verwacht. In onze bijdrage aan dit agendapunt zullen wij wel rekening houden met
opmerkingen uit dat rapport. Voorgesteld wordt om te gaan werken met het gecoördineerde inkoopmodel. Dat lijkt ons een goede keus. Wel hebben wij daarbij nog de vraag of de budgethouders dan voldoende aandacht besteden aan het wellicht te realiseren voordeel door inkopen te bundelen om voordeel te behalen door grotere hoeveelheden of diensten. Gelet op de uitkomsten van het al eerder genoemde onderzoeksrapport is het noodzakelijk dat de inkoopfunctie geprofessionaliseerd wordt. Om dan te doen aan kostenbeheersing, is het goed op dit gezamenlijk op te pakken met Dalfsen, Ommen en Zwartewaterland. Wij gaan daar dan ook mee akkoord, maar wij dringen er wel op aan dat dan ook inzichtelijk gemaakt wordt wat wij daarmee bereiken. Het is toch niet teveel gevraagd dat globaal in beeld gebracht wordt wat investeringen ons kosten als wij het alleen doen en wat dit kost wanneer inkopen en/of aanbestedingen worden gebundeld. Op blz. 14 onder 9.4 gaat het om de positie van lokale ondernemers. Wij
beseffen dat die in dit kader niet bevoorrecht mogen worden. Toch vinden
wij het terecht dat, zoals daar geschreven wordt, waar mogelijk plaatselijke
ondernemers wel in de gelegenheid gesteld worden mee te doen aan aanbestedingstrajecten.
13-05-09 Op 12 mei jl. zat bij de ingekomen stukken voor de commissievergadering
van Inwonerszaken ook een Notitie verbetering Dienstverlening. Onze indruk
is dat er wel vorderingen worden gemaakt maar dat het nog niet zo snel
gaat. Verder vragen wij ons af of wel de juiste prioriteiten worden gesteld. De intentie die spreekt uit deze notitie is goed. In de onder 4.6 geformuleerde
uitgangspunten bij de uitwerking van de visie kunnen wij ons vinden. Maar
dat zijn punten die, als je ze goed bekijkt, niet nieuw zijn. Er is al
vaker gesproken over de kwaliteit van de dienstverlening. Wij kunnen het
niet zo goed beoordelen, maar hebben toch onze twijfels of er de afgelopen
tijd al redelijke vooruitgang is geboekt. Onder verbeteractie wordt bij 3.3 genoemd het Project Gemeente geeft Antwoord ©. Daar wordt ook gesproken het bellen naar de gemeente met een 14+netnummer. Dat zijn echter zaken die voor de burger weinig zoden aan de dijk zetten en vermoedelijk wel weer een fors bedrag kosten. Er zijn namelijk meerdere gemeenten met bijvoorbeeld netnummer 0522. Wij hebben gelezen dat je dan nog weer via een toetskeuze bij de juiste gemeente moet komen. Al met al nog geen snelle, praktische oplossing. Bij punt 4.9.3 (Verbetering gemeentelijke website) worden onder het groeimodel een aantal zaken genoemd die wat ons betreft niet zo urgent waren, zoals de punten; 7. Voorleesfunctie implementeren Tenslotte vinden wij dat hoofdstuk 5 (Nawoord en tijdplanning verbeteracties
en projecten) weinig ambitieus is. Er wordt wel wat beschreven, maar het
is allemaal niet erg concreet. Wij betwijfelen of wij op deze wijze wel
in staat zijn een aantal flinke stappen voorwaarts te zetten.
13-05-09 Op 12 mei jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het voorstel van het college om een krediet beschikbaar te stellen
voor het realiseren van E-overheidsvoorzieningen in 2009. In het coalitie
akkoord voor de jaren 2006-2010 is daar het een en ander over opgenomen.
Ook de Nederlandse overheid en zelfs Europa stellen in verband hiermee
eisen aan gemeenten. Wij vinden dat deze zaken waar mogelijk gezamenlijk
met andere gemeenten opgepakt moeten worden. Dit agendapunt heeft verschillende raakvlakken met het voor deze zelfde vergadering geagendeerde punt 6a (Notitie verbetering Dienstverlening). Al weer een agendapunt over de dienstverlening. Het toverwoord daarbij
lijkt te zijn de E-overheidsvoorzieningen. Nu zullen wij niet ontkennen
dat daar kansen liggen. Toch moeten wij nuchter blijven. Eenvoudige aanvragen
enz. moeten zo snel mogelijk op elektronisch te regelen zijn. Voor moeilijker
onderwerpen hebben wij onze twijfels of dat wel kan via die voorzieningen. Echter, zoals in het voorstel is opgesomd, zal voldaan moeten worden aan allerlei Nederlandse en Europese regelgeving op het gebied van E-overheidsvoorzieningen. Het is dan goed om deze waar mogelijk op te pakken in breder verband, zoals al deels gedaan wordt met Ommen, maar er zal ook zeker meer opgepakt kunnen worden in D(O)SZ-verband. ICT leent zich heel goed voor een centrale aanpak. Onder de kanttekeningen wordt daar ook over geschreven. Het is een goede zaak dat daar meer aandacht aan geschonken zal worden in de nabije toekomst. Heeft de gemeentesecretaris de tijd om het programmamanagement de komende
4 jaar op te pakken? (zie bijlage 2) Omdat wij werken moeten aan het voldoen van overeengekomen bepalingen in het bestuursakkoord, wettelijke bepalingen van de Nederlandse overheid en Europese regelgeving, stemmen wij in met dit voorstel. Wanneer de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven hiermee op een hoger peil gebracht kan worden, is dit een goede investering. Op 7 april jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het voorstel van het college om het productie-, handels- en leveringsbedrijf
(hierna te noemen het productiebedrijf) van Essent te verkopen aan het
Duitse energiebedrijf RWE. Zoals in de inleiding van dit voorstel is weergegeven, moeten de energiebedrijven zich splitsen in een productie- en een netwerkbedrijf. Dat is beslist door de landelijke overheid. Wij betreuren die beslissing in hoge mate. Door nu de grote producenten van energie te verkopen aan het buitenland wordt onze afhankelijkheid van anderen vele malen groter. De zekerheid van levering van energie wordt minder. Waar dit in extreme gevallen toe kan leiden, hebben wij kunnen zien aan de problemen tussen Rusland en de Oekraïne. Er wordt van diverse kanten geroepen dat energielevering geen overheidstaak
is en al helemaal geen gemeentelijke. Ten dele onderschrijven wij dat.
De zorg voor een ongestoorde energielevering is volgens ons wel degelijk
een zorg voor de overheden. Wanneer de energievoorziening in gevaar komt,
levert dat grote problemen op in de maatschappij. Dat ontwricht alles
door onze ongekende afhankelijkheid van een ongestoorde energievoorziening.
Positief is dan dat de netwerkbedrijven in elk geval nog in overheidshanden
blijven. Wanneer wij de berichtgeving een beetje volgen over de verkoop van aandelen Essent, dan blijkt daaruit dat de grote aandeelhouders al gekozen hebben voor verkoop. Wij kunnen dan wel een beetje tegen sputteren, maar wij verwachten daar weinig tot niets van. Als kleine aandeelhouder is de invloed van de gemeente Staphorst nagenoeg nihil. Over RWE wordt niet echt positief geschreven als het gaat om de wijze van produceren. Het zou heel veel "smerige" productie hebben. Het is goed als gezamenlijke aandeelhouders daar op te wijzen. Duurzame productie, maar ook zoeken naar oplossingen voor het probleem van afval afkomstig uit kerncentrales moet een speerpunt zijn voor RWE. Wij lezen bij de kanttekeningen en risico's ook nog iets over de cross border leases. Is bekend hoe groot die risico's zijn? Wat betreft de financiën kunnen wij lezen dat verwacht wordt dat het vervallen dividend opgevangen kan worden door rente van de verkoopopbrengst en dividend en rente van het netwerkbedrijf Enexis. Daarbij worden verschillende rentetarieven gehanteerd. Wat is daarvan de reden? Voorgesteld wordt om de verkoopopbrengst toe te voegen aan de reserve
zonder bestemming. Gezien de hoogte van het vervallen dividend is dat
verstandig. Op welke wijze kunnen wij er echter het beste voor zorgen
dat dit geld niet uitgegeven wordt aan prestigeobjecten? Dat is voor ons
een aandachtspunt. Natuurlijk beseffen wij dat wij daar als raad over
beslissen. Samengevat moeten wij concluderen dat de SGP niet staat te juichen bij
verkoop van Essent. Helaas is dat de uitkomst van de door de landelijke
overheid aangenomen splitsingswet energiebedrijven.
Na overleg hebben de fracties in de Staphorster raad het college opgedragen
het raadsvoorstel op dezelfde manier op te stellen als in Zwolle is gebeurd.
Het aandelenpakket van Staphorst is zo klein dat de invloed binnen Essent
al marginaal is en bij een eventuele overname door RWE wordt dat nog weer
fors minder. De vrees leeft dat dan de waarde van de aandelen wel eens
sterk kan dalen. De fracties vragen zich daarbij af of zij dan wel verantwoord
omgaan met het kapitaal van de gemeente, zoals dat onder andere zit in
het aandelenpakket van Essent. Hoewel het aandelen pakket slechts iets
meer 0,02% van Essent bedraagt, vertegenwoordigt het op basis van het
bod van RWE toch bijna € 1,6 miljoen euro. Het dividend van Essent
over 2008 zal ongeveer € 96.000 worden. Op basis van de huidige rentestanden
zal het wel moeilijk worden om dezelfde inkomsten aan rente te realiseren.
04-04-09 Op 18 maart jl. is in de commissievergadering van Grondgebied al vrij
uitvoerig gesproken over het veranderen/vernieuwen van voormalige agrarische
bedrijfsbebouwing ten behoeven van een houtbewerkingsbedrijf op het perceel
Berggiersweg 8 te Staphorst. Het voorstel van het college was om er geen
medewerking aan te verlenen. De leden van de commissie hadden in meerderheid
aangegeven, dat hiervoor toch goed gekeken zou moeten worden naar het
wel verlenen van medewerking aan een bestemmingswijziging. Het gaat om het vestigen van een houtbewerkingsbedrijf in een voormalig
agrarisch bedrijfsgebouw. Voorgesteld wordt om medewerking te weigeren.
In de commissie heeft onze fractie aangegeven moeite te hebben met dit
voorstel. Op zichzelf is deze herbestemming namelijk precies wat wij voor
ogen hebben, kleinschalige bedrijvigheid in zogenaamde Vrijkomende Agrarische
Bedrijfsgebouwen (VAB´s). Probleem is de woning. De aanvrager heeft niet de intentie hier direct
te gaan wonen. Zijn schoonmoeder woont hier namelijk nog en heeft aangegeven
er graag te willen blijven wonen. En volgens de letter van de wet kan
dát nu net niet. Wij zouden graag zien dat de wethouder het voorstel terugneemt en alle mogelijkheden onderzoekt om te komen tot realisatie van deze herbestemming, terwijl mevrouw Mulder (de schoonmoeder) kan blijven wonen in het huis waar zij zoveel jaren gewoond heeft. We willen twee zoekrichtingen aanwijzen: 1. Misschien kan er geluidsonderzoek gedaan worden naar de werkelijke
geluidsoverlast of kan er een geluidsdempende scheidingswand aangebracht
worden. 2. Anderzijds kan de reikwijdte onderzocht worden van het woordje 'noodzakelijk' bij de omschrijving van wat een bedrijfswoning is. Geldt die voorwaarde van noodzakelijkheid bijv. ook voor bedrijfswoningen op het industrieterrein? Wij kunnen ons dat niet voorstellen. In de praktijk worden bedrijfswoningen op het industrieterrein misschien wel gewenst door de kleinschaliger ondernemers, maar noodzakelijk lijken ze ons lang niet altijd. In dat geval geldt op het industrieterrein voor een bedrijfswoning dus meer een wens dan een noodzaak. Wij hebben daar overigens geen enkel bezwaar tegen. In het Bestemmingsplan Buitengebied wordt wél uitdrukkelijk gesproken over 'noodzakelijkheid'. Wat is daar dan de reden van? Dit lijkt ons er ingezet te zijn om de bouw van meer woningen in het buitengebied zoveel mogelijk tegen te gaan. Daar kunnen wij ons goed in vinden. Een nieuwe woning erbij is hier echter niet aan de orde. Het gaat om een bestaande woning, en een hier al gedurende vele jaren gehuisveste bewoonster. Is het mogelijk om in de voorschriften van het Bestemmingsplan Buitengebied op te nemen dat bij herbestemming van voormalige agrarische gebouwen tot industriebestemming de bestaande woning automatisch tot bedrijfswoning verklaard wordt, waarbij aanwezige bewoners/sters onder het overgangsrecht vallen of iets dergelijks? Kan de afdeling hier naar kijken? Wil de wethouder hier aan meewerken? Het gaat bij dit soort herbestemmingen altíjd om maatwerk. Dan moet er een zekere speelruimte overblijven. Bij het invullen van saneringslocaties langs de Streek wil het college ook creatief omgaan met de regels. Wij wijzen dat niet op voorhand af. Zie onze medewerking aan de locaties Visscher en Hoeve. Wij achten de bewoning van de bedrijfswoning door mevrouw Mulder niet noodzakelijk. Dat willen we best toegeven. Maar wij vinden het wel wenselijk. Tenslotte willen wij nog opmerken dat raadslid J. Talen in de commissievergadering
had gezegd dat de raad juist besloten had niet aan projectbesluiten mee
te werken. Daarom zouden we nu met de weigering mee moeten gaan en later
bij een aanvraag voor een partiële bestemmingsplanwijziging inhoudelijk
op de zaak in moeten gaan. Bouwaanvragen die in strijd zijn met een bestemmingsplan worden automatisch tot projectbesluit verheven. Zo'n aanvraag mag dan gewoon inhoudelijk bekeken worden en het is niet zo dat die dan altijd afgewezen moet worden. Omdat duidelijk geworden is dat de fracties van CDA, ChristenUnie en SGP alles uit de kast wilden halen om te bezien of medewerking mogelijk zou zijn, heeft de SGP bij monde L. Talen en mede namens het CDA en de CU voorgesteld om in de raadsvergadering van 31 maart nog geen beslissing te nemen, maar dit te verdagen tot een volgende raadsvergadering. Deze fracties betreuren het dat hierom gevraagd moest worden. In de commissievergadering was al duidelijk geworden dat de meerderheid aandrong op het verlenen van medewerking. Tussen commissie- en raadsvergadering was helaas niet aan het raadsvoorstel gewijzigd.
14-02-09 Op 11 februari jl. is in de commissievergadering Grondgebied opnieuw
gesproken over aansluiting van Staphorst op de A28. De raad had op 23
september 2008 besloten dat men akkoord ging met de nieuwe aansluiting
op de A28 onder de voorwaarde dat de oprit Staphorst-Noord nog minimaal
vijf jaar open zou blijven. De huidige minister van Verkeer en Waterstaat
heeft dat, net als zijn voorganger, geweigerd. Die beslissing, én
de mogelijke consequenties van de kredietcrisis van dit moment, heeft
de meerderheid van het college ertoe gebracht dat zij het nu niet verantwoord
vindt om te besluiten tot voorbereiding en/of uitvoering van een nieuwe
aansluiting. Voorzitter, voor ons ligt een schrijven van het college, waarin 2 conclusies getrokken worden. De eerste conclusie is dat een oplossing conform de combivariant een duurzame oplossing is voor de verkeerskundige problemen in Staphorst op de middellange termijn. Dit is een goede conclusie, het zal ook fijn zijn dat de fracties zich vanavond achter de notitie opstellen en dat we gezamenlijk in de breedte van de raad deze conclusie zullen beamen. Het is immers een goede variant. Eigenlijk is deze eerste conclusie ook de belangrijkste. Een besluit over de A28 behoort immers te worden genomen vanwege het nut en noodzaak voor de leefbaarheid van Staphorst. Daar moet het om gaan bij de discussie. Om het verkeer in de toekomst in goede banen te leiden, behoort de basis van de verkeersafwikkeling in orde te zijn. Die basis is gelegen in een goede aansluiting op de belangrijkste verkeersader die door de Gemeente Staphorst heenloopt, de A28. Na jaren van ideeën, onderzoek, overleg, voorstellen en debat bestaat eindelijk een vergaand inzicht en instemming over de noodzaak van een nieuwe aansluiting van Staphorst op de A28. Het is voluit winst, dat het college unaniem voorstander is van de zogenoemde middenvariant. Deze aansluiting biedt een duurzame basis voor het toekomstige verkeersontsluiting van Staphorst. Er is echter ook een andere conclusie. "Het is gezien de onzekere
financieel-economische situatie nu niet verantwoord te besluiten over
de voorbereiding en/of de uitvoering van deze variant". Dat wekt
vragen op: Voor de nieuwe aansluiting op de A28 is jarenlang geld opzij gezet. Bij zowel de besluitvorming over de A28 als de uitvoering ervan zijn eveneens jaren gemoeid. Het is te verwachten dat in de loop van de jaren tijden van economische voorspoed en tijden van economische tegenspoed zich afwisselen. Vanzelfsprekend dient er een gedegen financiële onderbouwing te zijn. Maar dat is wat anders, dan blindvaren op een paniekreactie vanwege de waan van de maanden. Het afzien van de keuze voor een nieuwe aansluiting wordt helemaal ongeloofwaardig, wanneer het geld voor andere projecten zou gaan worden aangewend. Bovendien is het ook nog eens zo, dat een besluit om de voorbereidingen te treffen voor de nieuwe aansluiting alle mogelijkheden open laat om de uitvoering te laten plaatsvinden op een gunstig moment. Wij wisten enkele maanden geleden niet, hoe de situatie er nu voor zou staan. Wij weten nu niet, hoe de situatie over enkele maanden zal zijn. Dan weten wij zeker niet, hoe de gemeentelijke financiën er over enkele jaren uitzien. Bovendien is het ook nog eens zo, dat economisch laagtij in het algemeen een gunstig klimaat schept voor aanbestedingen. Met de nieuwe aansluiting van Staphorst op de A28 is de toekomst van de gemeente gemoeid. We hebben het over de leefbaarheid van De Streek. We hebben het over de bereikbaarheid van onze bedrijventerreinen. We hebben het over de veiligheid van onze kinderen. In deze raadsperiode kan een krachtig gemeentebestuur een weloverwogen keuze maken voor de toekomstige verkeersinfrastructuur. Ook ten aanzien van dit onderwerp heeft de SGP een standvastige koers gevolgd. U hoeft niet te vrezen, dat wij gaan draaien. Durven wij als raad deze noodzakelijke stap te nemen, of gaan wij ons angstig onder de paraplu van de kredietcrisis verschuilen? Tot besluit enkele vragen aan het college: 1. Hoe kan het college op dit moment al beweren dat er op het moment
van de uitvoering van de nieuwe aansluiting over enkele jaren een onzekere
financieel-economische situatie zal zijn?
14-02-09 Op 10 februari jl. is in de commissievergadering Inwonerszaken gesproken
over de opgestelde Nota Weerstandsvermogen & Risicomanagement. Het
is de eerste keer dat die opgesteld is en vloeit voort uit de Financiële
Verordening van onze gemeente. Het is een heldere nota geworden. Ter bespreking en vaststelling is ons aangeboden de Nota Weerstandsvermogen & Risicomanagement. Het is een heldere, goed leesbare nota waarvoor onze dank. Zeker in deze turbulente, financieel onzekere tijd is het goed om de risico´s in beeld te brengen. In de nota is duidelijk weergegeven dat onze gemeente beschikt over voldoende weerstandsvermogen (zie blz. 20). Op blz. 6 is aangegeven dat wij kunnen kiezen uit twee opties hoe omgegaan kan worden met de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Wij kunnen ons vinden in de keuze voor optie 2, dat is verwijzen naar deze nota en actualiseren en verantwoorden in de jaarlijkse begroting. Op pag. 10 wordt een beleidskeuze gemaakt voor categorie C (ratio weerstandsvermogen
> 1,0 en < 1,4). Dat wordt gekwalificeerd als voldoende. Wij waren
die mening ook toegedaan. Wij hadden 's middags echter een rondrit door
de gemeente over recreatie en toerisme. Met collega Messchendorp spraken
wij toen ook kort over de nota die nu aan de orde is. Als raad hebben
wij afgesproken dat de algemene reserve ongeveer € 200 per inwoner
zal bedragen. Dat komt neer op circa 3,2 miljoen euro en een ratio van
ruim 2,6. De keuze voor een weerstandsvermogen tussen de 1,0 en 1,4 is
daarmee in tegenspraak. Daarom hebben wij ook voorgesteld niet te kiezen
voor categorie C maar A (> 2,0 met de kwalificatie uitstekend). Daarmee
houden wij ons aan de gemaakte afspraken. Het is verder een goed dat wij ons ook als gemeente bewust zijn van de
risico´s die wij kunnen lopen. Er zal wat formeler omgegaan worden
met risicomanagement en dat is goed. Zoals wij in dit stuk lezen zal dat
een vast onderdeel worden van voorstellen aan het college en de raad.
Wij vinden dat een goede oplossing voor verdere bewustwording. Samengevat zijn wij dus van mening dat hiermee een goede nota is gemaakt
over weerstandsvermogen en risicomanagement.
29-01-09 Debatteren kun je leren was de slogan vorig seizoen bij de studie- en jongerenvereniging van de SGP. En inderdaad bleek soms tot verrassing van de personen zelf dat het waar was. Onwennige praters werden vlotte, bedreven debaters. Ook dit seizoen wil de studievereniging zich weer bezig houden met het debat. Op D.V. vrijdagavond 6 februari vindt de eerste avond plaats. Dhr. L. Mulder hoopt kort een gedeelte van de theorie te behandelen, waarna al gauw zal worden overgegaan tot de praktijk van het debatteren. Volop ruimte voor beginners, om zichzelf te leren kennen in het debat. Daarnaast voor deelnemers van het vorige seizoen gelegenheid voor een vervolg. Deelnemers en belangstellenden van harte welkom. Om 20.00 uur inloop en 20.15 uur aanvang.
08-01-09 Op dinsdagavond 20 januari hoopt de studievereniging van de SGP haar jaarlijkse ledenvergadering te houden, met aansluitend om 20.45 uur een openbare avond waarin dhr. G.J. Westhoff hoopt in te gaan op de Joodse werkkampen in Staphorst. In dit stukje geschiedenis hebben Staphorst en Rouveen een duidelijke plaats in de nationale en internationale geschiedenis. Geschetst wordt op welke bijzondere wijze het onderzoek plaats vond. O.a. hoe de informatie via de leerlingen en hun grootouders vanuit de haarvaten van de Staphorster samenleving naar boven is gekomen. Belangrijk is ook te zien welke invloed de aanwezigheid van de joodse mannen in de werkkampen heeft gehad op de geschiedenis en ontwikkeling van Staphorst. Daaraan gekoppeld stellen we de vraag de vraag hoe actueel deze geschiedenis uit 1942 nu nog is. Het gepleegde onderzoek heeft veel aandacht gehad, mede door de bekroning met de provinciale onderwijsprijs. Leden worden om 20.00 uur in de Prins Mauritsschool aan de Gemeenteweg 326 verwacht. Belangstellenden zijn om 20.45 uur hartelijk welkom.
|
|