|
- Nieuwsbrief
2008 Alg. Beschouwingen (1,3 Mb)
27-12-08 Op 2 december jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken
gesproken over het voorstel van het college om in te stemmen met handhaving
van het dienstencentrum op de huidige plaats. Alleen de SGP-fractie heeft
zich op dat moment uitgesproken voor handhaving van het dienstencentrum
op die plaats. De andere fracties wilden op voorhand al meer inzicht hebben
in de behoefte aan ruimte in een dienstencentrum, de financiële gevolgen
en bijvoorbeeld een afweging van de voor- en nadelen van eventuele andere
locaties voor een dienstencentrum. Na de kritische opmerkingen van de meeste fracties heeft het college allereerst aangegeven hoe men tot dit voorstel is gekomen. Er is sprake van geweest dat op de locatie van het huidige dienstencentrum de uitbreiding van zorgcentrum De Berghorst met 30 verpleeghuisbedden zou komen. Nu echter besloten is dat die uitbreiding gerealiseerd zal worden aan de noord- en oostzijde van De Berghorst blijft de bestaande locatie beschikbaar voor het dienstencentrum. Dat kan zijn in de vorm van renovatie van het huidige gebouw. Ook uitbreiding kan aan de orde komen en eventueel kan zelfs nieuwbouw de meest gewenste optie zijn. Juist daarom wil het college van de raad een uitspraak dat de locatie waarop het dienstencentrum staat daarvoor ook in de toekomst beschikbaar blijft. Dan zal een programma van eisen opgesteld worden en een schatting gemaakt worden van de investeringskosten. Alle opties zijn dan nog open. Wel kan het college dan verder met planontwikkeling voor het toekomstige dienstencentrum op de huidige locatie aan de Ebbinge Wubbenlaan, hoek Berkenlaan. De inbreng van Klaas Slager in de raadsvergadering luidde als volgt. Een zelfstandig dienstencentrum op de huidige locatie biedt ook nog meer
voordelen: Dus college, ik zou zeggen, maak er wat van, wij vinden het een goed plan!
10-12-08 Op 25 november jl. is in de raadsvergadering gesproken over het vaststellen
van het wegenbeheersplan 2009-2012. We zijn content met het feit dat er een wegenbeheersplan is en opnieuw
komt. Hiermee kunnen wij op rationele wijzen onze wegen beheren en niet
ad-hoc op het moment dat er een klager komt. 1. Als eerste hebben we de toezegging van de wethouder gekregen, dat bermmix niet meer toegepast wordt. We hebben ons over de bermmix in de commissie buitengewoon negatief uitgelaten, en terecht. We hebben hier en daar wat geprobeerd, maar het is nergens een succes. Zomers stuift het. En in de andere jaargetijden wanneer het regent komen er zachte plaatsen ter plekke waar het water wat langer blijft staan. Na enkele weken nat weer ontstaan er diepe kuilen. Het wegbeeld wat we nu krijgen bij bermmix ziet er slecht uit. Wanneer we bijvoorbeeld langs de Staphorster Grote Stouwe rijden ziet het er echt niet uit, met al die doodse bermen. Ook is de bermmix aan de Spoordijk genoemd. De donkere dagen komen weer aan en er moet actie ondernomen wordt. Op dit moment is er een verval van minstens 10 cm. Wat betreft de berm van de Spoordijk hebben we de toezegging van de wethouder gekregen dat er op korte termijn voor de winter nog een laag bermmix overeen gespoten wordt, en dat volgend jaar een plan gemaakt wordt, hoe deze berm echt veilig te maken zonder bermmix. 2. Wat ook besproken is, is het plan om de functie van bepaalde wegen opnieuw onder de loep te nemen. We hadden in de commissie Geezenland genoemd als weg, die een van oorsprong zuivere agrarische bestemming, nu ook voor een stukje ontsluiting gaat zorgen. Wethouder Brand heeft in de commissie toegezegd dat de betreffende weg van een bermverharding voorzien wordt, maar ook dat we volgend jaar meerdere wegen met een veranderende functie zullen gaan bekijken. Wellicht met een korte tour langs of over deze wegen. Zodat we als raad zullen meebeslissen over de functie. Dit is natuurlijk ook van belang voor de prioriteit qua onderhoud. 3. Een kleine onderhoudsachterstand zoals genoemd op pagina 15 is voor ons niet erg. We doen het niet slecht, we hoeven ook niet eerder te gaan onderhouden dan nodig. Bij de afgelopen aanpak van de Klaas Kloosterweg hebben we toch wel verschillende vragen gekregen, waarom deze nu al aangepakt wordt. In het verleden kregen we deze vragen niet. Ik denk dat de goede uitleg is dat tijdig onderhoud voorkomt dat er gaten in het wegdek ontstaan, waardoor de ondergrond/fundering ook aangetast wordt en daarmee het onderhoud het veelvoudige kost van de kosten zoals deze nu daar liggen. 4. Qua financiën blijven we het belangrijk vinden dat we de kosten zo veel mogelijk uitsmeren over de jaren. Dus geen jaren met pieken, en een jaar met veel achterstand, dan het jaar erop niet meer doen dan begroot. Daarmee houd je de kosten en de ambtelijke inspanning onder controle, We gaan, met inachtneming van de toezeggingen, akkoord met het voorliggende wegenbeheersplan.
10-12-08 Op 25 november jl. is in de raadsvergadering gesproken over het beschikbaar
stellen van een budget van € 10.000 voor het verminderen van de overlast
door jongeren bij het dienstencentrum in Staphorst. Een zeer vervelend gebeuren, overlast rond het dienstencentrum. Er wordt een krediet gevraagd van 10.000 euro zonder concreet plan. Omdat de SGP en het CDA na de commissievergadering nog niet van gedachten
veranderd waren, was er dus ook in de raadsvergadering nog geen meerderheid
voor het collegevoorstel. Daarom kwam wethouder Hutten in zijn beantwoording
nu toch met een opsomming van punten om de overlast aan te pakken. De fracties van Gemeentebelangen/VVD en PvdA hebben in deze raadsvergadering
nog een motie ingediend waarin het college opgedragen wordt om te komen
met een plan van aanpak voor de jeugdproblematiek. Deze fracties willen
extra faciliteiten voor het jeugdbeleid, uitbreiding activiteiten van
de jongerenwerkers en een algemeen jeugdhonk.
20-11-08 De heer L. Kisteman van de Punthorst hoopt de plaats in te nemen van
de heer J. Brakke, die onlangs heeft aangegeven - om persoonlijke redenen
- terug te treden als lid van de gemeenteraad. Brakke hoopt afscheid te
nemen tijdens de gemeenteraadsvergadering van D.V. dinsdag 25 november.
De heer Kisteman zal hoogstwaarschijnlijk beëdigd worden tijdens
de gemeenteraadsvergadering op D.V. dinsdag 16 december.
11-11-08 De heer J. Brakke, lid van de gemeenteraad te Staphorst, heeft besloten zijn raadslidmaatschap te beëindigen. Hij is raadslid geweest namens de SGP sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Vanwege persoonlijke omstandigheden stelt hij zijn zetel ter beschikking. Het bestuur en de fractie van de SGP respecteren zijn beslissing. We zijn hem dankbaar voor het werk dat de heer Brakke als fractielid en daarvoor als bestuurslid heeft mogen doen. Het bestuur hoopt binnenkort te kunnen meedelen wie de opengevallen plaats zal innemen.
11-10-08 Op 7 oktober jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het aangaan van een gemeenschappelijke regeling voorde oprichting
van de Veiligheidsregio IJsselland per 1 januari 2009. De behandeling
van het wetsvoorstel moet nog door de Tweede en Eerste Kamer. Daarom hebben
wij aangegeven er moeite mee te hebben deze regeling nu aan te gaan. Het afgelopen jaar hebben wij al diverse keren gesproken over de op te
richten veiligheidsregio. Juist daarom hebben wij op dit moment moeite met het aangaan van een gemeenschappelijke regeling. Stel dat in de wet door de nog te voeren besprekingen nog weer heel andere inzichten naar voren komen. Misschien willen wij, of het bestuur van de Veiligheidsregio in oprichting, dan de gemeenschappelijke regeling ook wel heel anders vorm geven. Wij hebben al vaker aangehaald dat de oprichting van de veiligheidsregio's
enerzijds nuttig kan zijn. Veiligheid loopt niet precies langs gemeentegrenzen
en houdt dar ook niet op. Anderzijds zijn wij nog steeds van mening dat
oprichting hiervan teveel gebaseerd is op een aantal zware incidenten
in het verleden, denk aan Volendam en Enschede. De SGP-fractie had liever nog een wat andere oplossing gezien en wil die hier ook noemen. Het is namelijk zo, dat er nogal wat verschil zit in grootte van de korpsen, waaraan de commandanten leiding geven. Zwolle, Deventer, Hardenberg en Kampen-Steenwijkerland hebben een veel groter aantal inwoners waarvoor zij de veiligheid moeten waarborgen. Daarnaast hebben die korpsen op de eerste uitruk ook beroepspersoneel zitten. Dat is een heel andere situatie dan in de overige (DOORSZ) gemeenten met alleen vrijwilligers voor het uitrukken. Om de DOORSZ gemeenten een gelijkwaardige partner te laten zijn in het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio zijn wij ervoor dat deze gemeenten een cluster zouden gaan vormen en een gezamenlijke clustercommandant zouden benoemen. Deze commandant zou dan in de veiligheidsregio de belangen van de kleine(re) gemeenten goed kunnen behartigen. De huidige commandanten zouden dan in dienst van de gemeenten kunnen blijven, of uiteraard kunnen solliciteren naar de functie van clustercommandant. Dat dit geen vreemde constructie is, konden wij bijvoorbeeld afgelopen week ook lezen in Binnenlands Bestuur. Daarin vroegen de gemeenten Hellendoorn, Rijssen-Holten en Wierden ook een clustercommandant. Hoe beoordeelt de burgemeester als portefeuillehouder deze suggestie? In het voorstel wordt er verder op gewezen dat het de bedoeling niet is om de gehele brandweer te regionaliseren. Wij ondersteunen dat. Echter, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wil de gehele brandweerorganisatie regionaliseren. Zij stelt daarvoor aanzienlijke subsidies beschikbaar. IJsselland zal dit dan mislopen. Wij vinden dat de Veiligheidsregio IJsselland de minister tot het uiterste moet proberen te overtuigen van de goede werking van de door hen voorgestane structuur en daarvoor ook subsidie binnen te halen. Tot nu toe zijn de pogingen niet gunstig. Mocht dit onverhoopt zo blijven, dan moeten wij ons echter niet laten verleiden door de mis te lopen subsidie. In de commissievergadering was er alleen bijval van het CDA voor ons
voorstel voor een clustercommandant. De heer Vedder van de ChristenUnie
gaf aan dat wat hen betreft Staphorst zelfs wel mee had mogen gaan met
de regionalisering van de brandweer zoals de minister voorstaat. Dat zou
betekenen dat de vrijwilligers ook in regionale dienst zouden komen.
11-10-08 Op 7 oktober jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het verstrekken van een startsubsidie van € 5.000 aan de Stichting
Kunstroute IJhorst-De Wijk. Wij zouden ermee ingestemd hebben wanneer
deze route niet open zou zijn op zondag. Dat is echter wel het geval.
Om die reden hebben wij aangegeven er tegen te stemmen. Volgens de stukken is de kunstroute voortgekomen uit oproepen in de bijeenkomsten 'Samen over de Reest'. Onze fractie ziet echter weinig verband met dat project. Toch zouden wij de kunstroute het voordeel van de twijfel gegund hebben ware het niet dat voor openstelling van deze route nadrukkelijk is gekozen voor de donderdag tot en met de zondag. Juist om de openstelling op zondag kan onze fractie niet instemmen met het verlenen van een financiële bijdrage. In de commissievergadering is gebleken dat ons standpunt door geen van
de andere fracties gedeeld wordt. Daarom zullen wij in de komende raadsvergadering
bij de besluitvorming een stemverklaring afleggen waarom wij tegen dit
voorstel zijn.
11-10-08 Op 7 oktober jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over het beschikbaar stellen van een bedrag van € 70.000 voor uitvoering
van het project Andere Overheid/digitale dienstverlening. De Rijksoverheid
vraagt de gemeenten daar uitvoering aan te geven. In deze tijd kunnen
wij niet meer om verdere digitalisering heen. Wij stemmen ermee in het
voorgestelde bedrag beschikbaar te stellen. Digitale dienstverlening gaat een steeds prominentere plaats innemen
in de bedrijfsvoering. Voor diverse eenvoudige zaken kan dit zondermeer
leiden tot meer ruimte voor meer aandacht vragende zaken in de toekomst.
Echter krijgen wij hierdoor op allerlei terreinen wel te maken met steeds
minder directe communicatie tussen de mensen onderling. Dat vinden wij
zeker een verschraling. In het stuk staat ook dat de gemeentelijke website geoptimaliseerd moet worden. Dat past, denken wij goed in dit plan. Dit noemen wij even omdat wij de afgelopen week in het blad Digitaal Bestuur lazen dat bijvoorbeeld ook overheden niet zo vaak nieuwe websites moeten maken, maar hun tijd, energie en geld beter kunnen inzetten voor het voortdurend verbeteren van bestaande websites. Op de leeskamer lag ook het groeimodel digitale dienstverlening. Daarin lazen wij onder andere ook over het stimuleren en verbeteren van de Raadsledensite. Verbetering van de zoekfunctie om iets over oudere zaken te kunnen vinden, zou heel goed zijn. Er staat ook even genoemd dat wij de relevante stukken nog per post ontvangen. Wij willen dat vooral ook zo houden. Wij moeten er niet aan denken dat wij alles via de computer moeten lezen en zelf uitprinten. Achtergrondinformatie via de Raadsledensite opzoeken prima, maar commissie- en raadsstukken willen wij gewoon op papier ontvangen. Met de voorstellen zoals die bij dit agendapunt aan ons worden gedaan,
kunnen wij, met inachtneming van de hiervoor gemaakte opmerkingen, instemmen.
27-09-08 Op 23 september jl. is in de raadsvergadering een besluit genomen
over een nieuwe aansluiting van Staphorst op de A28. Hoewel in het verleden
door de vorige minister van Verkeer en Waterstaat, en door Rijkswaterstaat,
duidelijk gezegd is dat de huidige op- en afrit in Staphorst-Noord dan
gesloten moeten worden, wordt een uiterste poging gedaan op dit alsnog
te voorkomen. De raadsfractie van het CDA was de laatste tijd volop bezig
om staten- en kamerleden van hun partij te overtuigen van het nut daarvan
en dit ook te bespreken met de huidige minister van Verkeer en Waterstaat.
Na het aannemen van een amendement op het collegevoorstel hebben de fracties
van SGP, ChristenUnie en CDA unaniem ingestemd met het voorstel voor een
nieuwe aansluiting.
Eén van de wegen die genoemd werden, was de A28 tussen Hattemerbroek en de Lankhorst. We mogen daar ook als gemeente erg blij mee zijn. Dat dit zo snel aangepakt wordt vanwege het sluipverkeer, maar ook vanwege de aansluiting waarover we vanavond spreken. Men smeedt immers het ijzer wanneer het heet is. De Aanloop Op dit moment ligt een variant voor die zowel bij politiek-bestuurlijk Staphorst als bij RWS wellicht acceptabel is. De Variant Als SGP fractie kunnen wij ons goed vinden in de voorliggende variant
omdat er verschillende knelpunten voor de toekomst opgelost worden. 1. De verkeersstromen zoveel mogelijk verdeeld worden over de verschillende wegen. In het huidige voorstel komt dit goed tot zijn recht. Er komt een goede dubbele verbinding naar de Gorterlaan. Voor het autoverkeer via de Achthoevenweg, met daaraan de aftakkingen de woonwijk in. En de verbinding met de wethouder Buitenhuisstraat zorgt er voor dat het vrachtverkeer geheel vrij van de woonwijken, zelfs niet langs de woonwijken, van en naar industrieterrein de Baarge kan gaan. Ook is het zo dat het vrachtverkeer van CZ Rouveen in de toekomst niet de gehele streek over hoeft, maar ook via de Gorterlaan kan rijden. 2. Daarnaast is het zo dat de voorliggende variant zorgt voor een goede ontsluiting voor de gehele gemeente. Het is een nadeel dat de oprit naar het noorden en de afrit vanuit het noorden op de huidige plaats dicht gaan en naar het zuiden verplaatst worden. Toch verschuift Staphorst qua bevolkingszwaartepunt langzaam naar het zuiden. Alle uitbreiding vindt immers in zuidelijke richting plaats. Mensen die in Noord wonen en naar het noorden willen, kunnen gebruik blijven maken van de Rijksparallelweg. Een 80 km weg met een vrijliggend fietspad. Wanneer er mogelijkheden zijn om Noord langer open te houden, moeten deze onderzocht worden. 3. De woonwijken en de streek zoveel mogelijk ontlast worden van veel verkeer en van het vrachtverkeer. Zoals dit doorgerekend is, zullen de woonwijken flink ontlast worden. Dit verhoogd de veiligheid voor ouderen en kinderen enorm. Ook zal het voor alle fietsverkeer, en met name voor de schoolgaande kinderen en jeugd, op de Gemeenteweg en Oude Rijksweg veiliger worden. 4. De stovonde niet meer belast wordt dan dat ze aankan. Op dit moment zijn er nog niet al te lange files voor de stovonde. Dit wordt echter op termijn wel een groot knelpunt. Doordat het gros van het vrachtverkeer van de stovonde verdwijnt, wordt deze ook veiliger voor de fietsers. De Financiën Wanneer we het project financieel bezien mogen we ook duidelijk zijn dat we 6,6 miljoen gereserveerd hebben voor een nieuwe ontsluiting. Duidelijk geoormerkt geld dat voor een belangrijk deel is verkregen door de verkoop van woon- en bedrijfskavels. Daarnaast door reserveringen in de afgelopen jaren, ook specifiek voor de afslag A-28. De reserve verkeersontsluiting mag een keer worden besteed aan het doel waarvoor het is gespaard. Dit geld moet zodanig geïnvesteerd worden dat dit leidt tot voordeel voor onze economie en daarmee onze werkgelegenheid. In het voorstel staat ook dat andere middelen aangeboord gaan worden. We vinden dat een must. In het bijzonder voor de eigen infrastructuur buiten dit plan om zullen wij wellicht wel middelen kunnen aanboren bij de provincie, het rijk en misschien wel de EU. Het Besluit Voorzitter het moge duidelijk zijn: Wij stemmen in met het raadsvoorstel. Er zijn zoveel plannen en mogelijke ontwikkelingen die wachten op de besluitvorming rond de op- en afritten van de A28 dat terecht gezegd kan worden: "Zonder besluit, staat Staphorst stil".
10-09-08 Geschokt en met verslagenheid heeft onze dorpsgemeenschap kennisgenomen Met het overlijden van Kroll valt een persoon weg die een belangrijke
inbreng heeft gehad in het kerkelijke, politieke en sociale leven in de
Staphorster gemeenschap. Op politiek terrein is Kroll in de loop van de jaren uitgegroeid tot
één van de beeldbepalende personen in de Gemeente Staphorst.
In deze periode heeft Kroll tot twee keer toe het ambt van burgemeester mogen en moeten waarnemen. Dat was na het overlijden van de burgemeesters Niemeijer en Janssen. Velen zullen Kroll verder herinneren in zijn functie als ambtenaar van de burgerlijke stand. In die hoedanigheid heeft hij meer dan 1000 huwelijken mogen sluiten. Zijn vriendelijkheid, spontaniteit en betrokkenheid, maar ook zijn vaste koers geven dat met het heengaan van Kroll ons een man is ontvallen wiens naam nog lang zal doorklinken in en buiten onze gemeente. Als SGP betreuren wij dit verlies en spreken de wens uit dat de Heere zijn vrouw, kinderen, klein- en achterkleinkind mag ondersteunen in dit smartvolle verlies en de troost ontvangen zoals het verwoord is in morgenzang 7. Troost allen, die, in nood en smart,
26-06-08 Per 1 januari 2008 is de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) gewijzigd.
In verband daarmee moest een beleidsnotitie "Modernisering van de
WSW" worden. Daarnaast moesten voor 1 juli 2008 verordeningen "Cliëntenparticipatie
WSW-beleid" en "persoonsgebonden budget begeleid werken WSW"
worden vastgesteld. Verder moest de oude gemeenschappelijke regeling voor
het werkvoorzieningschap Reestmond door de gemeenteraad worden ingetrokken.
In het kader van het dualisme moest de nieuwe gemeenschappelijke regeling
Reestmond door het college worden vastgesteld. Daar waar besluitvorming
door de raad moest plaatsvinden, is dat gebeurd in de raadsvergadering
van 24 juni. Voorzitter, college, leden van de raad, Een viertal voorstellen als gevolg van de wijziging op de Wet Sociale
Werkvoorziening, een wijziging op een bestaande wet die in de afgelopen
jaren niet heeft gebracht wat werd beoogd. De beleidsnotitie die voor ons ligt is helder en duidelijk. Compliment. Dat de wet verplicht om als gemeente zelf een wachtlijst te hanteren
past in de visie van de SGP. Hoewel we zeker tevreden zijn met een groot aantal zaken zoals die door
Reestmond gerealiseerd en uitgevoerd worden, hebben we onze vraagtekens
bij het Begeleid Werken. Voorzitter, Ook moet de expertise voor Begeleid Werken door deze onafhankelijke manager
ontwikkeld en uitgevoerd worden. Voorzitter, Nu de deadline van 1 juli in zicht komt, krijgt men ook in Den Haag signalen
dat er toch nog gemeenten zijn die star en behoudend blijven vasthouden
aan het oude systeem. Voorzitter, een laatste opmerking: In de praktijk blijkt namelijk dat er veel te vaak en ook gelijktijdig
wisselingen plaatsvinden in functies die door politici worden bekleed.
26-06-08 Op 24 juni is in een extra commissievergadering van Grondgebied gesproken
over de een nieuwe aansluiting van Staphorst op de A28. Voorzitter, vanavond ligt het voorstel voor de nieuwe aansluiting van Staphorst op de A28 voor ons. Waarom vanavond? De hele situatie zou je kunnen vergelijken met het springen over een
sloot. We hebben met elkaar overlegd dat we een goede aanloop zouden nemen.
En het is een flinke aanloop geworden. We hebben een aanloop genomen van
een kilometer. En vanavond staan we voor de sloot. We zijn uitgeput. We
zijn zo moe dat we de sprong nu niet durven wagen. Niks mis mee! Even kort over de lange aanloop. Op dit moment ligt een variant voor die zowel bij politiek-bestuurlijk Staphorst als bij Rijkswaterstaat (RWS) wellicht als een acceptabele variant voor ons ligt. Van het door het college voorgelegde voorstel met betrekking tot de op- en afritten A28 kan terecht gezegd worden: "Met dit besluit, komt Staphorst vooruit." Inhoudelijk: Als SGP fractie kunnen wij ons goed vinden in de voorliggende variant
omdat er verschillende knelpunten voor de toekomst opgelost worden. Financieel. In het voorstel staat ook dat andere middelen aangeboord gaan worden. We vinden dat een must. In het bijzonder voor de eigen infrastructuur, buiten dit plan om, zullen wij wellicht wel middelen kunnen aanboren bij provincie, rijk en misschien wel EU. We vinden het belangrijk dat het besluit er spoedig komt. Vooral om dan ook zo spoedig mogelijk over te kunnen gaan naar een verkeerscirculatieplan en een MJOV voor onze gemeente. De besluitvorming is bewust uitgesteld naar september door de verschillende partijen. Het was niet nodig van onze kant om het nu nog verder uit te stellen, maar het heeft wel onze instemming. Bij de fietsbrug hebben we gisteravond gehoord, dat de ideeën die in deze raad geboren zijn, door het netwerk van dhr. Talen van GB/VVD tot ontwikkeling gekomen zijn. Wellicht herhaalt de geschiedenis zich en zullen ook de op- en afritten tot een succes worden doordat het netwerk van het zojuist genoemde raadslid in het komende zomerreces opnieuw z´n werk zal doen. Ik heb er daarom nog steeds hoop op dat GB/VVD op het moment van besluitvorming ook voor het maken van een nieuwe op- en afrit zal stemmen. Dhr. Talen in mail "Willen we voldoende politiek draagvalk hebben, dan vraag ik bij dezen de procedures zorgvuldig te hanteren." Voorzitter het moge duidelijk zijn: Wij stemmen in met het raadsvoorstel. Er zijn zoveel plannen en mogelijke ontwikkelingen die wachten op de besluitvorming rond de op- en afritten van de A28 dat terecht gezegd kan worden: "Zonder besluit, staat Staphorst stil."
25-06-08 Op 10 juni jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over de beoogde verzelfstanding van Scala Centrum voor de kunsten (ook
wel genoemd de muziekschool) per 1 januari 2009. Wij stemmen daar mee
in, mede omdat daardoor onze verantwoordelijkheid voor de activiteiten
kleiner wordt. Uit oogpunt van slagvaardigheid en mogelijke belangenverstrengeling kunnen wij ons goed voorstellen dat besloten wordt tot verzelfstandiging van Scala. Wel blijft het ons voorlopig minstens zoveel geld kosten dan het nu ook doet. En daar hebben wij toch wel grote moeite mee. De SGP-fractie stemt jaarlijks bij de begrotingsbehandeling tegen het beschikbaar stellen van de begrote bedragen aan Scala. Er vinden daar activiteiten plaats die absoluut niet op onze instemming kunnen rekenen, Een op 23 april jl. door ons bezochte informatiebijeenkomst over de verzelfstandiging heeft onze mening niet positief beïnvloed. Uiteraard worden er ook lessen verzorgd die onze goedkeuring wel kunnen hebben. Ook dan vinden wij het nog onjuist dat er zoveel gemeenschapsgelden op toegelegd moeten worden. Wij beseffen dat wij na een besluit tot verzelfstandiging niet direct goedkoper uit zijn. Dat zou ook niet het geval zijn bij een uittreding. Het is de opzet dat wij nu een overeenkomst aangaan voor de periode van 2009-2012. Voor de periode daarna kunnen dan vanaf 2010 nieuwe beleidsdoelstellingen worden geformuleerd. Het lijkt ons goed om daar gebruik van te maken en te zijner tijd te bezien welke alternatieven beschikbaar zijn, ook voor een breder deel van de bevolking. Tenslotte nog enkele vragen: 2. Scala is één van de gebruikers (en wel de grootste) van het Cultureel Centrum Meppel (De Plataan). Daar zijn nog steeds strubbelingen. Welke gevolgen kan dit nog hebben voor Scala en vervolgens voor onze jaarlijkse bijdrage? Wanneer deze vragen geen grote financiële risico's aan het licht brengen, kunnen wij instemmen met verzelfstandiging. Bij de besluitvorming in de gemeenteraadsvergadering van 24 juni hebben wij de volgende stemverklaring afgelegd. Omdat er bij Scala diverse activiteiten plaatsvinden, waar wij om principiële
redenen niet mee instemmen, stemmen wij in de begrotingsvergaderingen
ieder jaar tegen het beschikbaar stellen van het jaarlijks begrote bedrag.
25-06-08 In de raadsvergadering van 19 juni jl. hebben de fracties hun algemene beschouwingen over de kadernota 2009 voor de meerjarenbegroting uitgesproken. Het college heeft daarop in eerste termijn gereageerd. Vervolgens is de vergadering geschorst tot maandagavond 23 juni jl. In de tijd konden fracties overleg plegen binnen de eigen fracties en met andere fracties om te bezien of men elkaar kon vinden in verschillende voorstellen. Hieronder vindt u de bijdrage in tweede termijn van Jan Visscher namens de SGP-fractie. Verder is bij diverse punten aangegeven wat er is voorgesteld en hoe erover gestemd is. Raadsvergadering 23 juni 2008 Onze fractie bedankt het college voor de beantwoording van vragen en gegeven toelichting op verschillende punten. Formatie-uitbreiding Het CDA heeft met steun van ons een (iets aangepast) amendement ingediend
om de personeelskosten te bevriezen op het niveau van 2008. Wel blijft
het mogelijk CAO aanpassingen door te voeren en periodieken toe te kennen. OZB tarieven De jaarrekeningen laten tot nu toe zonder uitzondering positieve saldi te zien. Zet de te verwachten positieve saldi in voor matiging van de OZB tarieven in de komende jaren, Hiervoor heeft de SGP-fractie samen met het CDA een amendement ingediend. De strekking ervan is een te verwachten positief rekeningsaldo over 2008 in te zetten voor een minder grote stijging van de OZB tarieven in 2010. Het college ging akkoord met dit amendement. Dat is daarna door de gehele raad, dus unaniem aanvaard. Afvalstoffenheffing De SGP-fractie heeft hiervoor een motie ingediend. Het college ging akkoord met deze motie. De raad heeft unaniem voor deze motie gestemd. Brandweerkazerne OVD (Officier Van Dienst) voertuig Als fractie van de SGP hebben wij een amendement ingediend om in 2009
nog niet over te gaan tot vervanging. Het college ontraadde ons dit voorstel.
Er moet geïnvesteerd worden in mobiele communicatieapparatuur. In
de huidige auto zou daardoor waarschijnlijk de zitplaats naast de bestuurder
moeten verdwijnen. Dat is volgens het college ongewenst. Verkeersregelinstallatie Lichtmis Herinrichting Staphorst-Noord Ook hiervoor heeft de SGP een amendement ingediend. Nadat het college
had aangegeven te kunnen instemmen met het spreiden van deze investering
over de beide genoemde jaren, is dat amendement met alle stemmen voor
aanvaard. De SGP-fractie heeft hiervoor samen met het CDA een amendement ingediend. Omdat het college volgens dit voorstel wel verder kan met de plannen, heeft zij aangegeven ook met dit amendement akkoord te kunnen gaan. Vervolgens is dit amendement ook unaniem aanvaard. Ook deze investering wordt dus in twee gelijke delen uitgesmeerd over 2009 en 2010. Verharding Schuthekkeweg Reformatorische peuterspeelzaal Centrum voor Jeugd en Gezin Fietspadenplan Hierover heeft het CDA samen met de SGP een motie ingediend. Het college
heeft daarop geantwoord dat zij in 2009 een fietspadenplan zal (laten)
opstellen. Als vervolg daarop zal men de raad een nota met een fietspadenplan
laten vaststellen, waarna in 2011 met de uitvoering zal worden gestart. Naar aanleiding van de algemene beschouwingen in eerste termijn hebben wij in de tweede termijn ook gereageerd op enkele punten van andere fracties. Bid- en dankdag Dodenherdenking op 4 mei Bouwen De Slagen De CU heeft hierover een motie ingediend. Met alleen een tegenstem van de beide leden van Gemeentebelangen/VVD (GB/VVD) is deze motie aanvaard. Door verschillende fracties zijn in de eerste termijn onderwerpen aangestipt die in meerdere gevallen in de tweede termijn geleid hebben tot amendementen of moties. Doelstellingen begroting AMBC Huisvesting brandweer Jeugdhonk Kantoor museumboerderij
11-06-08 Op 10 juni jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken de
jaarrekening 2007 behandeld voor zover het punten betreft die tot deze
commissie behoren. Programma 1: (Algemeen Bestuur) Het was de bedoeling de beschikkingen in het kader van de juridische kwaliteitszorg in 2007 te standaardiseren (zie blz. 15). Dat is niet gelukt. Gaat dit dan nu wel gebeuren in 2008? Programma 5: Onderwijs en Welzijn Activiteiten alcoholmatigingsbeleid (blz. 43) zou gerealiseerd zijn eind 2007. Natuurlijk weten wij ook dat er aan gewerkt wordt, maar gerealiseerd is er nog niet zoveel. Wordt hier nog voortvarend aan gewerkt? In Binnenlands Bestuur van 6 juni jl. lazen wij dat het geduld van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) op raakt, Gemeenten zijn volgens die instantie veel te traag met deze materie volgens de VWA. Geen huuropbrengst over 2007 van Deltion (blz. 44, komt in 2008), waardoor
er een nadeel is ontstaan van € 8.000. Wij hebben begrepen dat ondanks
aandringen van de afdeling financiën nog maar vrij recent deze facturering
is verzorgd. Wij zijn van mening dat de afdeling hier totaal verkeerd
handelt. Het is een afdeling die gigantisch veel geld uitgeeft. Zij dient
er daarom ook voor te zorgen dat zij het geld wat binnen dient te komen,
in de juiste periode in rekening brengt. Programma: Sociale Zaken, Zorg en Burgerzaken Paragraaf 1: Weerstandsvermogen Paragraaf 4: Bedrijfsvoering Op blz. 98 lezen wij dat de centrale balie voor Grondgebied nog niet optimaal functioneert. Verbeteringen zullen worden doorgevoerd in 2008. Mogen wij erop vertrouwen dat het nu wel goed komt? Er is de afgelopen tijd flink in geïnvesteerd. De vruchten daarvan moeten wel een keer zichtbaar worden. Op blz. 99 lezen wij over de organisatieontwikkeling. Ik citeer: "Deze
procesgeoriënteerde organisatie vraagt om een organisatie waarin
niet de individuele 'activiteit' het uitgangspunt vormt, maar het 'proces'
waarlangs een product tot stand komt leidend wordt voor de organisatie." Op blz. 100 is te lezen dat de kosten van externen in 2007 extreem zijn
gestegen, namelijk 425%. Dat zal verband houden met het al eerder door
ons genoemde personeelsverloop, dat er ook al was in 2007.
08-05-08 Op 7 mei jl. is in de commissievergadering van Grondgebied ondermeer
gesproken over het verzoek van de Schagen Groep om medewerking aan de
uitbreiding van de bestaande zandwinning in oostelijke richting. Onze fractie staat hier zeer terughoudend tegenover. Het wordt door de
Schagen Groep zo zeer commercieel geëxploiteerd dat er een enorme
druk op de omliggende wegen is. Een heel groot deel van het zand wordt
buiten onze gemeente gebracht. In hoeverre is deze uitbreiding noodzakelijk. Bij Hasselt wordt ook een groot gebied als zandwinlocatie aangelegd, bij Meppel is er één, bij Zwolle één. Is dit niet alleen maar omdat het hier goedkoper is? Er is ons wel eens ter ore gekomen dat het zand helemaal naar Emst, Vaassen en dergelijke gebracht wordt. Wat betreft de inbressing van de Hooidijk wordt geschreven dat dit een
eenmalig incident is. Aan de kant waar ze nu willen uitbreiden, is ook
al eens de hele boswal in het water verdwenen. Dit is dan de oostkant
en ook aan de noordzijde is al eens een stuk weggespoeld. Voorzitter, wij zijn toch behoorlijk terughoudend en zouden graag zien dat dit allemaal wat minder rigoureus gebeurde. De huidige plas is 35 meter diep. Wordt de nieuwe vergunning ook voor deze diepte afgegeven? In het voorstel wordt aangegeven, dat er eventueel nog uitleg gegeven kan worden over de technische aspecten van de zandwinning. Wanneer er een voorlichting komt naar betrokkenen, willen we graag een onderbouwing dat de omliggende landerijen niet verzakken. Over het algemeen toch wel sterk betwijfeld dat dit niet het geval zou zijn. Op 6 mei jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken ondermeer
gesproken over het evenementenbeleid. De SGP-fractie vindt het een goede zaak dat de fracties in deze commissie nu toch de gelegenheid krijgen om hun mening te geven over het evenementenbeleid. Het is goed dat er beleidsregels zijn opgesteld. Er is duidelijkheid
gekomen waaraan aanvragen getoetst kunnen en moeten worden. De voorwaarden
voor brand- en bouwveiligheid, hulpverlening enzovoort zijn noodzakelijk
voor plaatsen waar veel mensen samenkomen. Vervolgens is het wel noodzaak
dat gecontroleerd wordt of aan de gestelde eisen en voorwaarden wordt
voldaan. Handhaving is dan ook belangrijk onderdeel van dit vastgestelde
beleid. Terecht wordt er onderscheid gemaakt in een drietal categorieën
evenementen. Voor onze fractie zitten de zorgen, die wij hebben over diverse
evenementen, toch vooral in de A-categorie. Gods Woord waarschuwt in het bijzonder de jongeren heel ernstig in Prediker
11:9 waar staat: "Verblijd u, o jongeling! In uw jeugd, en laat uw
hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen
uws harten, en in de aanschouwing uwer ogen; maar weet dat God, om al
deze dingen, u zal doen komen voor het gericht. Meerdere reacties hebben deze zorgen ook onder de aandacht van het college gebracht. Helaas lag alleen de brief van de kerkenraad van de Hersteld Hervormde Gemeente van Staphorst bij de stukken op de leeskamer. Onze fractie kan zich goed vinden in de zorgen die ook in die brief aan de orde zijn gesteld. Tijdens de inspraakavond kwamen er van mensen in de omgeving van de Tippe verschillende reacties over geluidsoverlast. Ook gaven zij aan veel hinder van wegafzettingen te hebben. Niet alleen tijdens de evenementen zelf, maar ook voor trainingen wordt de weg meerdere keren afgezet. Wij begrepen toen uit de beantwoording dat vooral die laatste wegafzettingen bij de gemeente niet of nauwelijks bekend waren. Wij dringen er op aan die wegafzettingen tot een absoluut minimum te beperken en zeker niet toe te staan voor trainingen. Er is een groot evenemententerrein en dat moet voor de trainingen afdoende zijn. Over geluidsoverlast bij A-evenementen is ook altijd veel te doen. Zowel
van omwonenden van de Tippe als het marktterrein is ons bekend dat er
regelmatig geluidsoverlast ervaren wordt. Wanneer men er klachten over
heeft, moet men die melden bij de politie, aldus antwoord op vragen daarover
tijdens de inspraakavond. Maar wanneer de politie daarover gebeld wordt,
komt het regelmatig voor dat men op dat moment geen tijd heeft om aandacht
te schenken aan zo'n klacht. Dat vinden wij geen goede zaak. Dergelijke
klachten moeten op die momenten de aandacht krijgen en (meestal) niet
enkele uren later. In eerste instantie dachten wij dat het een hele verbetering was dat de eindtijd van A-evenementen teruggebracht is van 2.00 uur naar 24.00 uur. Bij nadere bestudering van de stukken is dat toch niet meer dan een kleine aanscherping. In het voorlopig vastgestelde beleid van 8 januari jl. stond dat op maximaal 17 dagen eindtijden van 2.00 uur en 0.30 uur (voor het marktterrein in Staphorst) gehanteerd zouden worden. Nu staat er in dat voor maximaal 16 dagen afgeweken kan worden van de standaard eindtijd van 24.00 uur. Dan mogen toch weer de zojuist genoemde tijden van 2.00 uur en 0.30 uur gehanteerd worden. In het voorlopig vastgestelde beleid stond ook aangegeven dat er geen
schuur- en/of tentfeesten konden plaatsvinden. Wij lezen daar nu niets
meer van. Mogen wij erop vertrouwen dat dergelijke feesten niet toegestaan
worden? Dit evenementenbeleid kan om de hierboven genoemde redenen niet de instemming
krijgen van onze fractie, daar waar het gaat om de meeste activiteiten
in de categorie A en een deel van die in categorie B.
04-04-08 Op 2 april jl. is in de commissievergadering van Grondgebied ook gesproken
over de kadernota Buitengebied. De Kadernota Buitengebied wordt ons voor een eerste behandeling aangeboden. In het algemeen kunnen wij ons redelijk vinden in de voorliggende nota. Hij ziet er inhoudelijk goed uit, waarvoor alle waardering. Omdat er na deze eerste behandeling nog een tweede volgt, zullen we vooral ingaan op de zaken die wij graag gewijzigd zien. Hoofdstuk 2: Landschap Dat geldt ook voor de Ruilverkaveling 2008-2013. Daarvan staat in de nota (op blz. 8): er moet "meer dan in het verleden, rekening worden gehouden met de nog aanwezige karakteristieke waarden met betrekking tot landschap en cultuurhistorie". We zijn het daar wel mee eens, maar het moet niet doorslaan. Daar zijn we toch wel wat bevreesd voor. We denken hier met name aan het elzensingellandschap. Wij willen daar
best wel voorzichtig mee om gaan, maar uiteindelijk moeten de bunders
grasland wel grasland blijven, anders worden de singels een bos, en is
het elzensingellandschap verdwenen. Uitoefening van het boerenbedrijf
is daar dus evenzeer noodzakelijk tot onderhoud van het cultuurlandschap. Terzijde: Wat ons betreft mag het beeldkwaliteitsplan voor het buitengebied aangepast worden. Er wordt nu gesproken over aardkleuren. Wat ons betreft mag er best donkere aardkleuren van gemaakt worden. Zeker in dit kwetsbare gebied moeten gebouwen niet uit de verte oplichten als witte vlekken. Wij zijn voor een verdoken positie als het om kwetsbaar landschap gaat. Dat kan best nog wat beter en de kleur van een gebouw belemmert de boer niet in zijn bedrijfsvoering. Hoofdstuk 3: Landbouw Het valt ons op dat de term 'nieuwe economische dragers van het landschap' vaak onterecht toegekend wordt. Meestal betekent het namelijk dat deze nieuwe bedrijven wel hun inkomen in meerdere of mindere mate uit het landschap halen, maar daarvoor geen substantieel deel van dat landschap onderhouden. We komen daar straks nog op terug. Een punt dat voor onze fractie toch wel aangelegen is, is de geëiste
volwaardigheid van agrarische bedrijven om in aanmerking te komen voor
uitplaatsing. Dit zal ongetwijfeld de volwaardigheid zijn in termen van
DLV (Dienst Landbouw Voorlichting). Wij hebben daar moeite mee. Grondgebonden landbouw blijft een belangrijke functie. Daar stemmen wij
graag mee in. Wij hebben dan wel vragen bij de genoemde paardenfokkerijen
(blz.13).
Hoofdstuk 5: Recreatie en toerisme Mijns inziens kan de toeristische danwel recreatieve functie van het buitengebied wel gezien worden als een economische drager van de dorpssamenleving. Na de oorlog zijn in onze gemeente naast de landbouw, de industrie en de dienstensector als nieuwe economische dragers van de dorpssamenleving opgekomen. Met nieuwe economische dragers van de samenleving is als zodanig niets mis, verre van daar! Ze zijn noodzakelijk. Maar voor de doordenking van het beleid ten aanzien van het buitengebied lijkt het mij van belang om dit 'economische dragerschap' helder te onderscheiden. Onzes inziens dus echt niet van het buitengebied. Wij ontkennen de recreatieve/toeristische potentie van het buitengebied
niet, maar wij willen hier blijvend voorzichtig mee om gaan. Van de noodzaak
om de huidige beleidsopstelling van de gemeente, met name de koppeling
aan de vier ontwikkelingszones in de recreatie, ter discussie te stellen,
(en ontwikkeling van toerisme en recreatie over het gehele Staphorster
grondgebied fors te verruimen) zijn wij nog niet overtuigd. Wij zijn daar
ook niet voor! Wij zouden wel eens onderzocht willen zien of er een mogelijkheid is dat de gemeente de heidehoogte verwerft om daar een stukje natuurschoon van te maken. Het zou een parel kunnen zijn aan de door onze burgemeester meermalen genoemde ketting. Voor het overige staat onze fractie beslist positief tegenover de nota.
04-04-08 Op 1 april jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken ondermeer
gesproken over de rapportage van De Staat van de Gemeente. Dit onderzoek
is gedaan omdat het belangrijk is te weten hoe de inwoners denken over
de dienstverlening van de gemeente, ook in vergelijking met andere gemeenten.
Op de meeste punten komt Staphorst iets boven het gemiddelde uit. Positief
vinden wij dat gewerkt gaat worden aan punten ter verbetering van de dienstverlening
waar onze inwoners direct mee te maken kunnen krijgen. En dat, hoewel
wij op die onderdelen maar iets onder de gemiddelde uitkomst zaten. In het coalitieakkoord is opgenomen dat de gemeente klanttevredenheidsonderzoeken gaat houden. Daarom heeft de raad op 3 juli vorig jaar besloten om mee te doen aan het onderzoek van "De Staat van de Gemeente". Op die wijze worden verschillende gemeenten in dezelfde periode onderworpen
aan een gestandaardiseerd onderzoek. Daarmee kunnen wij ons spiegelen
aan andere gemeenten. In dit geval is dat mogelijk met 27 gemeenten in
de categorie tot 25.000 inwoners. Anderzijds is het toch goed te mogen constateren dat onze gemeente op verschillende terreinen de vergelijking met andere gemeenten goed heeft doorstaan. Ook dat is voor ons wel belangrijk om te weten. Op het onderdeel "burger als partner" scoort onze gemeente laag, veroorzaakt door een aantal bestemmingsplannen dat meer dan 10 jaar oud is. Daaronder zit ook het bestemmingsplan Buitengebied en dat heeft bij ons betrekking op een grote oppervlakte. Het is daarom goed dat er volgens een plan van aanpak al geruime tijd gewerkt wordt aan actualisering van bestemmingsplannen. Ook op het onderdeel "burger als belastingbetaler" komen wij
iets minder goed uit de bus. Onze gemeente zou teveel weerstandsvermogen
hebben in relatie tot de omzet van de gemeente. Dat zou kunnen betekenen
dat wij teveel belasting heffen van onze burgers en het bedrijfsleven.
Wij prijzen ons gelukkig dat wij nog relatief gunstige belastingtarieven
hanteren. Wij willen dat graag zo houden. Anderzijds weten wij ook dat
wij op het gebied van vooral infrastructuur nog komen te staan voor zaken
waaraan een stevig kostenplaatje komt te hangen. Doel van het meedoen is voor ons, zoals gezegd, ook geweest om te kijken
waar wij staan met onze dienstverlening en die waar mogelijk te verbeteren. Samenvattend is het voor ons: Tot slot willen wij ook die burgers en het bedrijfsleven dat meegedaan heeft aan het onderzoek bedanken voor hun medewerking. Dat is van essentieel belang voor het slagen van dit soort onderzoeken.
02-04-08 Op 1 april jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over vorming van de Veiligheidsregio IJsselland. Het wetsvoorstel van de Wet veiligheidsregio's is in juli 2007 ingediend bij de Tweede Kamer. In deze wet worden de volgende wetten geïntegreerd: de Brandweerwet 1985, de Wet Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en de Wet rampen en zware ongevallen (Wrzo). In het wetsvoorstel worden ook verankerd het beleid over de informatie- en communicatievoorziening bij de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Waarom veiligheidsregio's: De veiligheidsregio beoogt: Het doel van het project Veiligheidsregio's is het realiseren van 25 veiligheidsregio's in ons land. Deze regio's moeten wat werkgebied betreft gelijk zijn aan de huidige 25 politieregio's. Nu volgt de bijdrage van de SGP-fractie bij monde van Klaas Slager. Voorzitter, vanavond wordt ons de mogelijkheid geboden een visie te geven op de vorming van een nieuwe veiligheidsregio en het als gevolg daarvan aanpassen van de Regio IJssel-Vecht. Het voordeel van een veiligheidsregio waarin alle deelnemende disciplines
hetzelfde gebied bestrijken, is ons helder. Voorzitter, voor zover wij kunnen beoordelen, zit het plan goed onderbouwd
in elkaar en loopt het ingezette traject redelijk op schema. Wat ons echter ten zeerste verbaast, is dat in het koersdocument gesproken wordt over teveel vrijblijvendheid tussen de regionale commandant en de plaatselijke commandanten zodat de beoogde kwaliteitsslag niet gemaakt kan worden. Vervolgens wordt dit als hoofdreden genoemd om de plaatselijke commandanten in regionale dienst te nemen, hierbij de mogelijkheden die het regeerakkoord biedt niet benuttend. Voorzitter, dit kunnen wij niet goed plaatsen. Is hier geen communicatie
over geweest? Misschien zijn we als raadsleden wel tekort geschoten in onze controlerende
taak, maar wij hadden het gevoel dat alles aardig volgens de regels verliep.
Vooral het project versterking brandweer en de uitbreiding van de beroepsondersteuning
plus een actuele kernnota brandweerzorg en een door het college goedgekeurd
oefenplan zijn hier debet aan. Een gevoel overigens dat we ondanks het rapport nog steeds hebben. Voorzitter, wij begrijpen dan ook niets van bovengenoemde conclusie in het Lysias-rapport. Hoe het bij andere gemeenten gesteld is, weten we niet. Maar wanneer daar wel problemen zijn, moeten die plaatselijk aangepakt worden en niet afgeschoven worden op de nieuwe veiligheidsregio. De voorbereiding van de noodzakelijke veranderingen in de gemeenschappelijke regeling Regio IJssel Vecht is een logisch gevolg van bovengenoemde plannen. Met inachtneming van goed werkgeversschap kunnen wij hier zeker mee instemmen. Bijdrage van Erik Mussche namens de brandweer van Staphorst. Mijnheer de voorzitter, geachte commissieleden, De brandweervrijwilligers vormen 80% van de brandweer is Nederland en
zijn daarmee de ruggengraat van de brandweerorganisatie en zo ook in Staphorst. Het voorstel houdt in dat onze commandant voor zijn troepen weggehaald gaat worden. Waarom? Wordt het daarom dan beter. Gaan wij het als vrijwilligers dan beter doen? Okay, hij wordt wel teruggedetacheerd. Er verandert niets voor ons, wordt geruststellend meegedeeld. Dat voelt bij ons toch wel anders. Laat ik dat gevoel wat wij hebben voor u herkenbaar en inleefbaar proberen te maken met het volgende voorbeeld. Voorzitter, er was eens een raadslid die de volgende droom had. 's Nachts
in zijn droom beleefde hij het besluit van de nieuwe Wet op het Veiligheidsbestuur.
Na enkele grote rampen in het land waren de commissarissen van de Koningin
het beu. Zij waren met de minister van Staat tot de overeenkomst gekomen
dat, wilden zij de veiligheid van ons mooie landje onder de zeespiegel
kunnen garanderen, dan moest dat gepolder van die burgemeesters maar eens
afgelopen zijn! En dat gedoe met al die gemeenteraden in alle gemeenten
die steeds maar weer voor hun eigen lokale belang opkwamen, dat moest
anders. Het MOET beter. De burgemeester zou in provinciale dienst komen.
En de raadsleden, daar zou immers niets voor veranderen, want hun burgemeester
werd gewoon teruggedetacheerd met een provinciaal takenpakket tot 0,5
fte. De minister van Staat sprak de burgemeesters geruststellend toe. "Er
verandert voor u niets. U blijft gewoon burgemeester. Wij detacheren u
gewoon terug in de gemeente en daar blijft u namens mij alles uitvoeren
en verantwoording afleggen naar de raad. Raadsleden, jullie blijven gewoon
je controlerende taak uitvoeren, maar in het landsbelang: het moet toch
anders
" "Nou dat voelt toch wel even anders", zou uw reactie als raadslid en burgemeester zijn. Dat weet ik zeker. En wat is het verschil met de commandant in regionale dienst? Gelukkig was het maar een droom, maar voor de vrijwilligers op dit moment niet. Voorzitter, de vrijwilligers zijn niet tegen professionalisering en kwaliteitsverbetering.
Maar als je de commandant voor de troepen weghaalt, gaat dat ten koste
van het moreel. Dat geldt voor een brandweercommandant, voor een legerofficier
maar ook voor een burgemeester waarvan de vaderrol met zijn bevolking
wordt doorgeknipt, zoals net geschetst. Waar zijn wij dan bang voor? Natuurlijk zal op regionaal niveau de kwaliteit beter worden omdat er in geïnvesteerd wordt. Maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de lokale brandweerzorg en de zorg aan ons als korps en vrijwilligers en ten koste van onze identiteit en positie. Als onze commandant minder tijd heeft voor zijn korps, dan moet daar toch iets tegenover staan! Er zijn signalen dat de commandant 50-60% regionale taken moet gaan uitvoeren. Voorkomen moet worden dat kwaliteitsverbetering op regionaal niveau ten koste gaat van lokale zaken. Zorg op maat is een veelgehoorde kreet. Daar zijn wij ook voorstander van, maar daar zijn mensen voor nodig die weten wat er speelt in het verzorgingsgebied, binnen het korps en de manschappen goed kent. Daarom willen wij een lokale commandant voor de troepen met voldoende beroepsondersteuning. Onze zorg ligt hierin, dat wij niet alles kunnen overzien, maar wij vragen ons wel af of de nieuwe ontwikkelingen ons voldoende garanties blijven bieden. Daarom doen wij u het voorstel: - stel randvoorwaarden vast die de positie van de vrijwilliger en ons korps voldoende garanties bieden wanneer onze commandant in regionale dienst gaat en het brandweerkorps van Staphorst opgaat in een nieuwe veiligheidsregio. Die randvoorwaarden zouden kunnen luiden: Ten aanzien van onze positie en identiteit * Behoud van het eigen vrijwilligerskorps; * Maximale zeggenschap over de locatie en inrichting van de brandweerkazerne in Staphorst; * Behoud van uitgangspunten, professionalisering en kwaliteitsverbetering ten behoeve van lokale brandweerzorg zoals beschreven in de Kernnota 2005-2010; * Er vindt geen aanpassing plaats van de huidige repressieve uitgangspunten die kunnen leiden tot beperking van de kwantiteit en kwaliteit van de repressieve werkzaamheden van de vrijwilligers. De financiën Meerkosten veiligheidsregio's, boven de huidige lokale begrotingen mogen niet ten koste gaan van de brandweerbudgetten die benodigd zijn voor de uitvoering van de lokale brandweerzorg, zodat er geen ongewenste verschillen in de kwaliteit van de brandweerzorg ontstaan. * De kosten voor het inhalen van de achterstanden om aan het kwaliteitsniveau te kunnen voldoen, zijn voor rekening van de betreffende gemeente. De rechtspositie * Medewerkers en vrijwilligers behouden hun adviesrecht bij de benoeming van leidinggevenden die als eerstverantwoordelijke op gemeentelijk niveau worden ingezet, inclusief de commandant; * Handhaven van bestaande lokale bestuurlijke zeggenschap en invloed op de benoeming van beroepspersoneel dat in de eigen gemeente komt te werken (in verband met nauwe contacten met de brandweercommandant en behoud vrijwilligers); * De rechtspositie en arbeidsvoorwaarde voor personeel en vrijwilligers blijven minimaal gelijkwaardig aan de huidige; * Er vallen geen gedwongen ontslagen als gevolg van de regionalisering; * De veiligheidsketen blijft in stand, van pro-actie tot nazorg. Voorzitter en commissieleden, ik wens u allen voor straks een goede nachtrust als u eraan toe bent en hopelijk zonder angstige dromen. Ik dank u wel.
08-03-08
05-03-08 Op 4 maart jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken ondermeer
gesproken over de uitvoering van gezinscoaching. Het voorstel dat hier voor ons ligt is voor de fractie van de SGP een
zwaarwegend, moeilijk voorstel. Verder de financiële kant. Kan het niet zijn dat dit in financieel opzicht een open einde is? Waar ligt de grens en is het nodig dat wij dit structureel begroten voor de komende jaren of kunnen wij dit zien als een experiment? Wij zien in ons voorstel dat wij in onderhandeling gaan met algemeen
dus neutraal maatschappelijk werk. Dit komt op ons toch ook een beetje
over, maar wij weten ook dat dit voor dit jaar 2008 vastligt. Toch willen
wij ook hierin de portefeuillehouder er wel op wijzen dat in de begrotingsvergadering
van 6 november 2007 een motie is aangenomen die aanstuurt op het mogelijk
maken van identiteitsgebonden maatschappelijk werk. Gezien de bevolkingssamenstelling
in onze gemeente is dit zonder meer aanbevelingswaardig. - Is het een taak van de overheid en is het een verplichting uit
Den Haag? Zo ja: Waar blijft het geld?
05-03-08 Op 4 maart jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken gesproken
over een voorstel tot deelname in VIS 2. Dit agendapunt stelt ons voor te besluiten tot deelname in VIS 2, het
Vangnet Informatie- en Samenwerkingssysteem binnen de provincie Overijssel. Onze zorg is echter wel hoe in het voorgestelde systeem de ouders betrokken worden. Ons standpunt is namelijk dat als eerste de ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Het moet niet zo zijn dat jongeren in VIS 2 kunnen voorkomen zonder dat de ouders dit weten en er zelf actie op kunnen zetten. Voorzitter, onze vraag is dan ook of het systeem zo is opgebouwd dat de ouders te allen tijde weten of hun kinderen daarin voorkomen en dat ze altijd inzicht kunnen krijgen. Aangezien de start budgettair neutraal is en de begrote kosten vanaf 2009 € 0,23 per inwoner bedragen, is de financiering voor de SGP geen struikelblok.
05-03-08 Op 4 maart jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken ook
gesproken over de aanvraag van een nieuw budget voor het zwembad. Aan ons wordt gevraagd een nieuw budget vast te stellen voor ons zwembad.
In het concept raadsvoorstel staan enkele opmerkelijke zaken. In de stukken lezen wij dat het bestuur blijft bij haar besluit om het
buitenbad te sluiten. Vorig jaar hadden wij daar nog grote moeite mee.
Wij moeten echter wel constateren dat het grote aantal handtekeningen
niet geleid heeft tot een stijging van bezoekers aan het buitenbad. Onze
bevolking wist dat het open houden van het buitenbad ter discussie stond.
Wanneer men dan wel een handtekening plaatst, zou men ook daadwerkelijk
moeten laten zien dat dit de wens van de inwoners is. Helaas moeten wij
constateren dat er een groot verschil zit tussen iets wensen en in praktijk
brengen. Laten wij ons ervoor inzetten om de basisvoorziening aantrekkelijk te
houden tegen zo laag mogelijke kosten voor de gemeente en acceptabele
tarieven voor de bezoekers. Omdat er een aantal zaken anders gaan worden in de komende twee jaar, kunnen wij dit keer instemmen met een afspraak voor twee jaar met een daarbij behorende subsidie van € 422.400. Wel willen wij benadrukken dat dit geen regel moet worden, want dan komt het er op neer dat wij bijna elk jaar nog weer uitgebreid moeten discussiëren over het zwembad. Dat zou met een toegekende budgetfinanciering juist minder aan de orde moeten zijn.
05-03-08 Op 4 maart jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken ook
het voorstel voor een nieuwe verordening rechtspositie wethouders, raads-
en commissieleden besproken. Deze verordening wordt, zoals in het voorstel staat, aangepast aan wijzigingen
in de rechtspositiebepalingen en belastingregels. Het betreft vooral technische
wijzigingen. Daar kunnen wij ons in bijna alle gevallen wel in vinden.
Wat echter enige vragen oproept is de in artikel 13a opgenomen tegemoetkoming
van € 175 in de ziektekostenverzekering. Uit de verordening en toelichting
maken wij op dat dit een standaard bedrag is, ongeacht de vergoeding als
raadslid die wel heel verschillend is.
20-02-08 Op 19 februari is in de raadsvergadering onder andere gesproken over
de verkeersveiligheidsmaatregelen op en nabij de Punthorst. In de commissievergadering is dit punt al uitgebreid besproken. Voor de veiligheid van het fietsverkeer is het noodzakelijk dat de Kanlaan aangepakt wordt. Het is op dit moment een haalbare optie om dat te doen door de weg een 60 km weg te maken en het gedeelte binnen de bebouwde kom 30 km. Tijdens de commissievergadering hebben we enkele voorwaarden genoemd. 1. We moeten na realisatie de invloed op de verkeersdrukte op het omliggende
wegennet goed in de gaten houden. Mochten er knelpunten ontstaan dan dienen
we daar alert op te reageren. Wat betreft het aanschrijven van bedrijven zijn we erg terughoudend.
Als de weggebruikers zich aan de regels houden moeten wij het hen niet
kwalijk nemen dat ze de Kanlaan gebruiken. Wanneer je in Nieuwleusen woont
en je werkt in Staphorst neem dan gerust de Kanlaan. Je moet beter opletten
en rustiger rijden, maar je bent welkom. Uiteindelijk laten we het bedrijfsleven
meebetalen aan onze infrastructuur en dan moeten we hen niet weren uit
ons eigen buitengebied. In de raadsvergadering is een amendement van de fracties van ChristenUnie, Gemeentebelangen/VVD, PvdA en SGP ingediend waarin het college wordt opgedragen de voorrangssituatie op de kruising Kanlaan, Vijverweg, Schapendijk en Kanlaan/Nijsingstraat niet te wijzigen. Dit amendement is aangenomen met alleen de stem van het CDA tegen.
20-02-08 Op 5 februari is in de commissievergadering onder andere gesproken
over de afrekening van de verbouw van de Prins Mauritsschool. Uit de gepresenteerde cijfers blijkt overduidelijk dat het bouwheerschap
werkt. Er is in totaal € 367.458 beschikbaar gesteld. De bouwkosten
zijn uitgekomen op In de commissievergadering waren ook de fracties van Gemeentebelangen/VVD
en PvdA van mening dat het schoolbestuur aanspraak kan maken op het bedrag
van € 17.458. Het CDA vroeg of de besparing niet ten koste gegaan
is van de kwaliteit van de verbouwing. Toen door de wethouder is geantwoord
dat dit niet het geval is, stemden zij ook in met het voorstel.
09-02-08 Op 5 februari jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken
onder andere het jaarplan 2008 van de politie, team Horst en Waterland,
besproken. Daarbij was ook de teamchef aanwezig. Wij hebben de inzet van
het VOS (Veiligheid op Straat)-koppel, beveiliging bedrijventerreinen,
geluidsoverlast bij evenementen en de operationele planning aan de orde
gesteld. Allereerst willen wij onze erkentelijkheid ervoor uitspreken om in een
vrij goed leesbaar stuk dit jaarplan aan ons te presenteren. Inzet VOS-koppel op zaterdagavond (blz. 3) (Hoe de politie geantwoord heeft op deze vraag kunt u duidelijk lezen in het artikel in de Meppeler Courant, geplaatst op deze website onder "Uit de pers" met als titel "Politie werkt aan relatie met jongeren", red. website.) Bedrijventerrein (blz. 3) (Er is geantwoord dat de gemeente, samen met de politie, en de ondernemersverenigingen ons bedrijfsleven warm probeert te maken voor collectieve beveiliging. Dat laat momenteel nog wisselende resultaten zien.) Evenementen (blz. 4) Operationele planning (blz. 8) (De heer Deiman heeft hierop geantwoord dat hij die informatie ook mist
en dat dit volgend jaar wel zal gebeuren. Ook voor hem heeft dit een duidelijke
meerwaarde.)
09-02-08 Op 5 februari jl. zaten bij de punten voor de commissievergadering
van Inwonerszaken ter kennisneming ook verschillende stukken van de op
te richten Veiligheidsregio. De besluitvorming op dit terrein gaat al
verder zonder dat eerst door de raad duidelijk gemaakt kan worden welke
kant wij uit willen. Wij hebben onze zorg daarover kenbaar gemaakt en
aangedrongen op spoedige bespreking in commissie en raad. Wij willen niet
voor voldongen feiten geplaatst worden. Wij hebben kennis genomen van deze stukken. De instelling van Veiligheidsregio's geeft veel beroering. Ook hebben wij in verschillende artikelen over dit onderwerp gelezen dat dit lang niet overal op gelijke wijze wordt ingevuld. Afgelopen vrijdag lazen wij nog in de Meppeler Courant van die dag dat de brandweer Drenthe kiest voor een veiligheidsregio waarin de brandweer niet volledig wordt geregionaliseerd. Daar zal gewerkt worden met drie districten. Men laat zich daar ook niet lekker maken door de 'worst', in de vorm van extra geld van de minister. Onze fractie hecht er aan dat onrust binnen het brandweerkorps voorkomen
wordt. Wij hebben begrepen dat u in februari nog weer in vergadering bijeen
komt. Is het niet gewenst dat u nu al een duidelijk signaal meekrijgt
van onze raad hoe die tegen dit onderwerp aankijkt? Wellicht dat dan de
volgende vergadering voor de raden op D.V. 6 maart in Dalfsen ook veel
concreter van inhoud kan zijn dan de afgelopen keer op 6 december vorig
jaar.
09-02-08 Op 5 februari jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken
onder andere de 1e wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening
(APV) aan de orde geweest. Hiermee wordt bereikt dat zowel voor het bedrijfsleven
als de burgers het aanvragen of wijzigen van diverse vergunningen wordt
vereenvoudigd. Wij kunnen ons goed vinden in de door de werkgroep minder
regels voorgestelde aanpassingen. In de afgelopen tijd heeft de werkgroep minder regels een start gemaakt met de aanpassing van de APV . Verschillende onderdelen zijn omgezet van tijdelijke vergunningen in vergunningen voor onbepaalde tijd. Hiermee wordt zowel voor de burgers als het bedrijfsleven een forse administratieve lastenverlichting gerealiseerd. Een aantal specifieke onderdelen die wij in de huidige APV hebben staan,
worden overgenomen in de nieuwe APV. Onderdeel van de APV is ook het evenementenbeleid. Wij weten dat door
het college een voorlopig evenementenbeleid is vastgesteld. A.s. maandagavond
(11-2-08) wordt er een inspraakavond gehouden over dit onderwerp. Dat
is een goede zaak. De burgemeester heeft echter aangegeven dat hij het
evenementenbeleid alleen ter kennisneming wil aanbieden aan de commissie
Inwonerszaken. Er zou niet over gediscussieerd mogen worden. En juist
daar hebben wij moeite mee. Is ons in een eerder stadium, toen bewoners
van de Klaas Kloosterweg Oost een brief aan college en raad hebben geschreven
over de overlast van het evenemententerrein, niet toegezegd dat wij nog
uitgebreid zouden komen te spreken over het evenementenbeleid? De SGP-fractie heeft er geen moeite mee om nu de APV te wijzigen, maar hecht er aan dat het evenementenbeleid wel besproken wordt in deze commissie. Wij willen daarvan graag een toezegging van de burgemeester.
09-02-08 Op 6 februari jl. is in de commissievergadering van Grondgebied gesproken
over de herinrichting van de Gemeenteweg en de Markt. Wij hadden vragen
over het al verbeterde stukje van rotonde tot Markt en andere kleur van
de stenen bij de in-/uitrit van de gemeentewerf en brandweerkazerne. Omdat
er vorig jaar is gesproken over een proef met fietsstroken in asfalt,
is gevraagd of dit misschien hier zou gebeuren. Wij vinden dat in dit
deel van het dorp niet passend. De wethouder heeft geantwoord dat dit
inderdaad hier niet zal gebeuren. Met de verdere uitwerking van de plannen
kunnen wij instemmen. Ook de proef om dit werk door de Grontmij met de
contractvorm Co-makership te doen, kan rekenen op de steun van onze fractie.
Voorzitter, herinrichting Gemeenteweg, een flink bedrag van € 724.000
voor deze ± 700 meter. Maar vervanging van riolering en afkoppelen
van regenwater is alles bij elkaar ook een hele klus. Zijn gele stenen voor de in-/uitrit gemeentewerf en brandweerkazerne wel zo nodig? Onze fractie hier nog wat twijfels bij. Wordt dit voor de weggebruiker niet te verwarrend? Het voorstel om de fietssuggestiestroken uit te voeren in klinkers van
een andere kleur heeft wel onze instemming. Wanneer er verder gesproken
zou worden over asfalt, hadden we onze bedenkingen. Dan zouden wij zeker
om een onderzoek door een deskundige vragen. Wat betreft de aanbesteding is ons de concurrentie in de contractvorm
Co-makership nog niet helemaal duidelijk. Voor de onderdelen die aanbesteed
worden aan onze plaatselijke aannemers, althans geprobeerd wordt, is het
ons wel duidelijk. Echter voor wat betreft het toezicht en het directievoeren
niet. In de aanbieding van Grontmij is dit ook niet te zien. Kan de portefeuillehouder
hier nog iets toelichten? Misschien moeten we een volgende keer wel 1
of 2 bedrijven meer, die dit ook kunnen, hiervoor uitnodigen.
30-01-08 In de raadsvergadering van 29 januari is na evaluatie de beleidsnotitie 'Open plekken Staphorst' gewijzigd. Enkele geringe inhoudelijke- dan wel zuiver tekstuele- wijzigingen zijn zonder noemenswaardige discussie vastgesteld. De discussie spitste zich vooral toe op de zichtlijnen. Toelichting: Bijdrage: Dit voorstel is door ons als amendement ingediend, en is met de steun van GB/VVD en PvdA, aangenomen. Naschrift:
30-01-08 Op 9 januari jl. is in de commissievergadering Grondgebied onder andere
opnieuw gesproken over bebouwing van de locatie Mussche aan de Kastanjelaan.
In de vorige raadsperiode is door de raad aangegeven dat er op deze locatie
meer woningen, en dus tegen een lagere prijs, gebouwd zouden moeten worden. "Er worden geen starterswoningen gebouwd. Het beleid van onze gemeente
is, dat dit wel moet. De SGP staat zondermeer achter dit beleid. Zegt
de SGP daarom 'nee' tegen deze aanvraag? Wat ons betreft mag in rekening
gebracht worden dat deze locatie aangeschaft is door de aanvrager voor
het tijdstip dat er zo strak op starterswoningen gefocust wordt. Ander punt: Behalve armlastige starters en bemiddelde senioren is er
een middenklasse die bediend moet worden wat betreft woningen. Dat lijkt
hier te gebeuren als we hier toestemmen. Daarmee komen misschien tegelijk
goedkopere woningen op de markt. De wethouder deelde bij de bespreking mee dat alle woningen waarschijnlijk
casco geleverd konden worden.
15-01-08 Op 8 januari jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken onder
andere gesproken over het beschikbaar stellen van een krediet voor uitvoering
van het gebouwenbeheersplan 2007 en vervangen haag rondom de begraafplaats
nabij de Nederlands Hervormde Kerk te Rouveen. Onderhoud aan de muur en
haag is een goede zaak, gelet op de uitstraling die dit nu heeft. Wel
hebben wij aandacht gevraagd voor voldoende privacy op de begraafplaats,
hoewel er nagenoeg geen begrafenissen meer plaatsvinden op deze locatie. Muur en haag begraafplaats Rouveen Onderhoud kerktorens Staphorst en Rouveen Zuilen hekwerk IJhorst en vervanging dak berging CNS/OBS
15-01-08 Op 8 januari jl. is in de commissievergadering van Inwonerszaken onder
andere gesproken over de nota 'verbonden partijen'. Hierbij gaat het vooral
om gemeenschappelijke regelingen waarin wij samen met andere gemeenten
deelnemen. Daarnaast wordt daar in kaart gebracht in welke ondernemingen
wij als aandeelhouder gerechtigd zijn en welke risico's wij daarbij eventueel
lopen. Volgens de bepalingen in de financiële verordening moet in het tweede jaar van een raadsperiode een (bijgestelde) nota verbonden partijen worden vastgesteld. Wanneer wij dit zo lezen dat daarmee een periode van 24 maanden bedoeld wordt, dan zijn wij hiermee nog op tijd. Het zou ook zo gelezen kunnen worden dat het in dit geval had moeten gebeuren voor 31 december 2007 en dan is het net te laat. Hierover willen wij verder niet moeilijk doen. Alleen geven wij hiermee aan dat het uiterst belangrijk is om goed te formuleren. Mogelijk dat dit bij een aanpassing van de financiële verordening nog een keer wat beter omschreven kan worden. Het is nuttig dat wij op deze wijze inzicht krijgen in de partijen waar wij aan verbonden zijn. Anderzijds gebeurt dat ook al jaarlijks in de paragraaf over verbonden partijen die een verplicht onderdeel is van de programmabegroting. Wij lezen in het voorstel dat de raad met deze nota evalueert hoe het college invulling geeft aan haar taak. Deze evaluatie zou dan ook een praktische invulling zijn van de controlerende en kaderstellende rol van de raad op dit terrein. Wij kunnen ons daar echter niet zoveel bij voorstellen. Aan een aantal zaken nemen wij deel om daarmee kosten voor de gemeente te besparen of kosten beheersbaar te houden. Daar kunnen wij ons nog het een en ander bij voorstellen. Wat voor ons in deze tijd nog het belang is van deelname in bijvoorbeeld Rendo, Essent, Vitens en Wadinko is bijna niet uit te leggen. Het is zo geweest dat gas, water en elektra gezien werd als een overheidstaak. Met alle vormen van privatisering en liberalisering is daar niets meer van over. Invloed van de gemeente Staphorst op de besluitvorming is ook marginaal. Het positieve aan deze deelnemingen is een over het algemeen interessante jaarlijkse dividenduitkering. Wat betreft de gemeenschappelijke regelingen worden er drie genoemd, Regio IJssel-Vecht, Scala en Reestmond. Opvallend daarbij is dat de regeling die ons het meeste kost (Regio IJssel-Vecht) geen betrokkenheid van raadsleden in het Algemeen Bestuur kent. Wij beseffen dat het moeilijk is, maar geconstateerd moet ook worden dat terugkoppeling naar de raad op de huidige wijze verre van optimaal is. Wanneer het door instelling van de veiligheidsregio daadwerkelijk komt tot een ontvlechting van de Regio IJssel-Vecht, is het een goed moment om nog eens weer te kijken naar verbetering van betrokkenheid en/of vertegenwoordiging van raden in de Regio IJssel-Vecht. Wat ons betreft stellen wij deze nota op dit moment vast zoals die voor
ons ligt.
12-01-08 Op 9 januari jl. is in de commissievergadering Grondgebied onder andere
gesproken over de huisvesting van de brandweer en buitendienst. We vinden dat er in de opdrachtformulering goed rekening is gehouden
met de discussies die we hier de afgelopen tijd over gehad hebben. Immers fase 1: Onderzoek in hoeverre de huidige accommodatie adequaat is en voldoet aan de normen. In fase 2 worden vier oplossingen onderzocht. De volgorde van oplossingen die genoemd wordt, is op dit moment ook onze voorkeursvolgorde. We willen daarbij echter wel duidelijk aangeven, dat wanneer het onderzoek tot een goed beargumenteerde, betere oplossing komt, we daar natuurlijk open voor staan. We zijn tevreden met deze opdrachtformulering en dat willen we hierbij ook noemen. Een minpuntje vinden we wel dat externe bedrijven aan de hand van wat ze in de media lezen bij de gemeente binnen komen, tijd gebruiken van onze belangrijke medewerkers en op die manier het al voor elkaar boksen om mee te mogen doen en een plan van aanpak mogen presenteren. Brutalen hebben natuurlijk de halve wereld. Maar wij vinden dat een portefeuillehouder toch zeker in dit soort zaken gevraagd moet worden voordat bureaus spreken met de ambtenaren. Op 9 januari jl. is in de commissievergadering Grondgebied onder andere
gesproken over de startersnotitie. Hierin wordt kort ingegaan op de problematiek
van starters op de huidige woningmarkt en welke mogelijkheden er zijn
om die problemen aan te pakken. Wij zijn van mening dat deze notitie de
problemen goed in beeld brengt. In een aantal gevallen zou de VROM-Starterslening
een verlichting van de financieringslasten kunnen geven. Anderzijds blijkt
ook uit deze notitie dat onze mogelijkheden zeer beperkt zijn doordat
de gemeente nagenoeg geen bouwgrond in eigendom heeft. Het is voor starters op de woningmarkt moeilijk om een woning te kopen. Soms verwonderen we er ons over dat er nog zoveel huizen verkocht worden. Maar ook hoe zovele jongeren op een creatieve manier nog steeds aan een woning komen. We hebben het voorrecht een gemeente te mogen besturen met een enorme dynamiek. Het is goed dat we nu een definitie van een starter hebben. Dat is dus: Het kan zijn dat binnen een bepaald plan een starterswoning gefinancierd wordt door de andere woningen in het plan. Wanneer we dat doen, dan kan de eerste eigenaar van deze starterwoning na verkoop direct een forse winst te pakken. Dit moeten we afschermen met een anti-speculatiebeding. De notitie die voor ligt, is een goede notitie. Van verschillende varianten worden de voorwaarden genoemd . Ook de mogelijkheden en de onmogelijkheden worden goed in beeld gebracht. Kijken we echter naar de marktwerking; het afstemmen van vraag en aanbod.
Dan zullen door het subsidiëren van starters, de financiële
mogelijkheden voor starters ook uitbreiden en daardoor de prijzen van
de goedkope woningen eerder opdrijven dan verlagen. We zouden ons hierdoor
in de vingers snijden. Gezien echter dat het subsidiëren van starters
een algemeen gebruik aan het worden is in veel gemeenten, moeten wij ook
wel mee. We vinden het ook belangrijk dat de spaarzaamheid bij jongeren benadrukt
wordt. Wanneer ze, voordat ze een woning nodig hebben, een aantal jaren
werken en enkele 10.000 euro's gespaard kan worden, scheelt dit al behoorlijk
op hun benodigde hypotheek. Daarnaast dienen we als gemeente het bouwen van starterswoningen zoveel mogelijk te stimuleren. Misschien moeten we als gemeente daarom bepaalde eisen ook wel los laten. Als we grote te saneren panden langs de streek vullen met appartementen, of panden bouwen in dezelfde stijl met appartementen, kan dit wellicht een grote groep starters helpen. We hebben gezien voor welke bedragen een tussenwoning aan de Kastanjelaan verkocht wordt. Het betekent mijns inziens dat we voor het startersbedrag gewoon andere woningen nodig hebben.
|
|