|
- Nieuwsbrief 2007 Alg. Beschouwingen (0,64 Mb) - Luitenant-kolonel dr. De Haas over Rusland - Perspectiefnota Regio IJssel-Vecht en begrotingswijzigingen - Formatie jongerenwerk - Voorlichting alcoholmatiging - Gezond leven in Staphorst - Beleidsplan WMO - Ruilverkaveling Staphorst/Reestdal - Renovatie en budgetfinanciering bibliotheek - Behandeling begroting 2008 - Afsluiting Krodhoeksweg - Vaststellen structuurplan "De Esch 0" - Beleidsnotitie "De keten in beeld" - Centrum voor Jeugd en Gezin - Verbouwing Harmen Doornveldschool - Multifunctionele combischool Rouveen - Gebruikersovereenkomst Noorderslag - Startnotitie motorsportterrein Staphorst - Kaderstelling begroting 2008 - Hendrik Troost nieuw raadslid SGP Staphorst - Financiële bijdrage Stichting evenemententerrein "de Tippe" - Bestuursopdracht samenwerking DOORSZ - Sociale weerbaarheidstrainingen - Brief schooldirecteuren over feesttent op marktterrein - Brief van de Verenigde Horeca Staphorst (VHS) - Kadernota Integrale Veiligheid - Kadernota Sport - Verkiezingsavond Vijverhoeve voor verkiezingen van Provinciale Staten - Vrachtwagens op rijbaan op de Baarge - Wandelpad naast groenwal de Slagen - Ontwikkeling Medisch Centrum aan de J.C. van Andelweg - Concept voorontwerpbestemmingsplan "De Esch III" - Jaarplan 2007 en jaarcijfers 2006 van de politie
24-12-07 Vrijdagavond 14 december was Luitenant- Kolonel dr. De Haas te gast bij de Studievereniging van de SGP in Staphorst. Dhr. de Haas is Rusland-deskundige en werkzaam bij instituut Clingendael in den Haag. Hij sprak dan ook vanuit zijn werkervaring en deskundigheid over Rusland. Een politieke, sociale, militaire en economische macht. De avond sloot aan bij een eerder gebeuren vorige week, waarin president Poetin zijn medewerking aan een internationaal wapenverdrag opzegde. Zowel militair als economisch blijft Rusland een mogendheid, waar internationaal terdege rekening mee wordt gehouden. De economische macht bestaat uit vooral uit de olie- en gasvoorraad, waarvan een groot deel van Europa gebruik maakt. Aan de militaire macht blijft Rusland nog steeds meer geld uitgeven, om zich te kunnen blijven profileren. Sociaal echter heeft Rusland te maken een krimpende bevolking door een hoog sterfte cijfer. Politiek vindt de Russische burger het wel best. President Poetin eigent zich steeds meer macht toe en dat betekend toch een kentering in het democratiseringsproces wat ingezet was onder Gorbatsjov. Al met al ontwikkelingen die volgends dhr. de Haas om aandacht blijven vragen. Dat het onderwerp en spreker aanspraken bleek wel uit de vele vragen die er leefden over de huidige internationale verhoudingen ook t.o.v. China en Israel. Ook de praktische zijde, hoe dhr. de Haas diverse bezoeken aan Rusland had gebracht als wapeninspecteur voor de NAVO, kwamen ter sprake. Kortom een boeiende en leerzame avond.
18-12-07 Op de agenda van de raadsvergadering van 18 december jl. stond bij
de ingekomen stukken de perspectiefnota 2008-2012 en een tweetal begrotingswijzigingen
voor 2007 en 2008. Uit de stukken kwam naar voren dat de beheersing van
de kosten onvoldoende is. Daarnaast zijn wij van mening dat de inzet van
(extra) dividend van de ROVA voor het opvangen van deze kosten ongewenst
is. In verband met een vergadering van de Regio IJssel-Vecht wordt ons gevraagd in te stemmen met de perspectiefnota 2008-2012 en een tweetal begrotingswijzigingen. Uit de stukken hebben wij kennis genomen van een paar punten, die wij
hier toch ook even willen aanstippen. Het zijn punten die ook door het
college al naar voren gebracht zijn in een portefeuillehoudersoverleg. Vooral door een extra dividend van de ROVA van € 317.500 hoeft er
gelukkig nog geen beroep op de gemeenten te worden gedaan. Wel zijn wij
van mening dat zo'n extra dividend ten onrechte gebruikt wordt voor de
bedrijfsvoering van de Regio. Dit forse extra dividend is namelijk het
gevolg van het succes van ROVA. Dit bedrijf is opgericht om de kosten
van afvalinzameling en -verwerking voor een groot aantal gemeenten, ook
in de Regio IJssel-Vecht, zo voordelig mogelijk te doen. Voordelen die
daarmee behaald worden, horen terug te vloeien naar de gemeenten. Zeker
wanneer dit voordeel direct of indirect het gevolg is van te hoge tarieven
van de ROVA. In onze gemeente worden uitkeringen van de ROVA gestort in
de voorziening matiging afvalstoffenheffing. Op die wijze komt dit weer
ten goede aan de burgers door lagere tarieven.
12-12-07 In de commissievergadering Inwonerszaken van 4 december jl. is gesproken
over de inzet en formatie van het jongerenwerk na 1 januari 2008. De SGP-fractie
kan ermee instemmen dat na een periode van anderhalf jaar onderzoek dat
geleid heeft tot het rapport "Jong in Staphorst" een volledige
formatieplaats voor het jongerenwerk beschikbaar gesteld wordt. Bij het uitbreiden van de taak van het jongerenwerk naar een volledige
formatieplaats van 36 uur staan wij als SGP-fractie niet hard te juichen.
Weer een halve arbeidskracht erbij binnen de organisatie. Het onderbrengen bij een externe organisatie, de Stichting Maatschappelijke
Opbouw Nieuwleusen (SMON), heeft onze instemming. Je bent dan minder kwetsbaar
bij eventuele personeelsmutaties. Er wordt voorgesteld om in de toekomst, daar waar mogelijk jongerenwerk,
breedtesport en Buurt, Onderwijs en Sport (BOS) te laten samenwerken. Aangezien het welzijn van onze jongeren hoog op onze prioriteitenlijst
staat, kan de SGP-fractie instemmen met de voorgestelde continuering en
uitbreiding van het jongerenwerk.
12-12-07 In de commissievergadering Inwonerszaken van 4 december jl. is onder
andere aan de orde geweest de voorlichting over alcoholmatiging. Het voorlichtingsmateriaal
wordt op verzoek van de vijf reformatorische scholen ontdaan van een aantal
krachttermen. Op deze wijze wordt materiaal verkregen waar alle scholen
achter staan. De SGP stemt daarom in met het beschikbaar stellen van een
krediet van € 13.498. Net als in andere gemeenten wordt ook in Staphorst aandacht besteed aan alcoholmatiging. Helaas is dat ook hier dringend nodig. In de hele Regio IJssel-Vecht, waarvan ook Staphorst deel uitmaakt, wordt veel gedronken. Dat blijkt uit gezondheidsmonitoren. Daarom is de SGP ingenomen met het voorstel om al op de basisscholen te beginnen met voorlichting. Zeker omdat uit onderzoeken blijkt dat sommigen al op 12-jarige leeftijd alcohol gebruiken, is het belangrijk voor het eerste gebruik de voorlichting te laten plaatsvinden. Ook het feit dat de voorlichting op school gebeurd en dus niet vrijblijvend is, spreekt ons aan. De voorkeur van de scholen om voor materiaal in kleur te kiezen, de iets duurdere variant 3, is voor ons geen probleem. Hoe groter de impact van de voorlichting, hoe liever het ons is. Dat ook in het voortgezet onderwijs, op de Scholengemeenschap Pieter
Zandt (PZ), voorlichting gegeven wordt, lijkt ons heel nuttig. Ook punt 2, het voorstel om aansluiting bij de regio te behouden, heeft onze instemming. Aan het slot heeft Troost wethouder Hutten bedankt voor zijn inzet om
alle scholen aan de voorlichting deel te laten nemen. Ook het geschikt
maken van het voorlichtingsmateriaal voor alle scholen wordt door onze
fractie gewaardeerd.
08-12-07 In de commissievergadering Inwonerszaken van 4 december jl. is gesproken
over de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2007-2010. Alle fracties kunnen
zich vinden in de uitgangspunten van de nota. Er zijn veel onderwerpen
aangedragen in deze nota. Wij moeten echter beseffen dat dit grote invloed
kan hebben op de inzet van personeel en geldmiddelen. Daarom hebben wij
de nadruk gelegd op de beheersbaarheid van de plannen en de kosten. De Wet collectieve preventie volksgezondheid (WCPV) verplicht de gemeenten
om hun lokale gezondheidsbeleid vast te stellen in een Nota Lokaal Gezondheidsbeleid.
Een regionale nota Lokaal gezondheidsbeleid vormt het uitgangspunt. Daarna
konden de gemeenten ieder voor zich daarin punten opnemen die van belang
zijn in de afzonderlijke gemeenten. Dat is ook door de gemeente Staphorst
gedaan.
In de commissievergadering Inwonerszaken van 4 december jl. is gesproken
over het Beleidsplan Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De plannen
die daarin opgenomen zijn, worden door de SGP in grote lijnen onderschreven.
Aandacht en zorg voor de (zwakkere) medemens, bevorderen om zolang mogelijk
te kunnen deelnemen aan het maatschappelijke verkeer zijn belangrijke
aandachtspunten. Bij de WMO dient echter ook goed te worden gelet op de
financiën. Het Rijk heeft deze wet overgeheveld naar de gemeenten,
omdat men bij de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) regelmatig
geconfronteerd werd met onbeheersbare kosten. De gemeente is vanaf 1 januari 2007 verantwoordelijk voor de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO). Als instantie die het dichtst bij de burger staat,
is dat op zich een goede wijziging. Zij kan het beste zicht hebben op
de wensen en behoeften van de inwoners. Dat neemt niet weg dat wij met de uitvoering van deze wet wel verder moeten. Daarvoor is onder andere ook vereist een beleidsplan voor maximaal vier jaar. Wanneer wij dit plan vaststellen, voldoen wij aan die eis. Het is een ambitieus plan. Dat blijkt overduidelijk uit de samenvatting op de pagina's 7 t/m 9. Het komt ons voor dat wij daarmee heel veel hooi op onze vork nemen. Ook zal dat grote financiële consequenties hebben voor onze gemeente. Wij willen er dan ook voor waarschuwen om toch vooral ook goed te letten op de financiële gevolgen. Wij kunnen van alles wel willen maar het moet ook nog een keer betaald worden. De wet schrijft bijvoorbeeld ook voor dat er sprake moet zijn van burgerparticipatie. Daar zit een goede klant aan, maar het valt ons toch regelmatig op dat burgers of groepen burgers heel gemakkelijk iets zeggen als: daar en daar moet de gemeente maar voor zorgen dat het er komt, zonder te beseffen wat de financiële gevolgen van die wensen zijn. Als raad hebben wij echter wel de plicht onze afwegingen te maken, ook over de financiën. Dat betekent niets anders dan dat alles niet tegelijk kan. Dat geldt ook voor de WMO. Daarom willen wij ons nu ook absoluut niet vastpinnen op alle data die in de samenvatting genoemd zijn. Wij kunnen het niet genoeg benadrukken dat een goede beheersing van de financiën een absolute must is voor een goede uitvoering van deze wet gedurende een langere periode. Dat neemt niet weg dat veel zaken en uitgangspunten die in deze beleidsnota zijn genoemd, onze instemming hebben. Ook het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de burger, spreekt ons aan. Daarnaast is het belang, dat in gevallen waarin de burger het zelf niet aan kan, de overheid wel een schild der zwakken moet zijn. Prestatieveld 1: Sociale samenhang en leefbaarheid Prestatieveld 3: Informatie, advies en cliëntondersteuning Financieel kader Platform WMO Gemeente Staphorst Raadsvoorstel
21-11-07 In de commissievergadering Grondgebied van 14 november jl. is gesproken
over uitkomsten van de landbouwenquête. In het bijzonder is aandacht
gevraagd voor het gebied dat als Reestdal wordt aangemerkt. Is dat niet
veel te groot? Wij willen niet dat er allerlei beperkingen komen op bijvoorbeeld
het gehele Westerhuizingerveld en gronden tot aan de Kanlaan. Als we de algemene beschouwingen van de SGP van de laatste jaren zien,
dan wordt daarin altijd iets over de landbouw en de ruilverkaveling geschreven.
Het zal u dan ook niet verwonderen dat wij met dit plan instemmen. Er staat geschreven dat in het Reestdal nog 350 ha natuur geworven moet
worden. Betreft dit echt alleen gronden langs De Reest en eventueel in
De Vledders, of ook gangbare agrarische grond elders, als bijvoorbeeld
gronden in het Westerhuizingerveld en nabij de Kanlaan? Wanneer daarvoor
ook gezocht gaat worden in beide laatste gebieden, dan moet wat onze fractie
betreft alles uit de kast gehaald worden om genoemde agrarische grond
onder het Reestdal gebied weg te halen.
21-11-07 In de commissievergadering Inwonerszaken van 13 november jl. is (opnieuw)
gesproken over plannen tot aanpassing van de bibliotheek. Het nu gepresenteerde
plan vindt de SGP-fractie heel wat realistischer dan het vorige plan.
Naast een verbouwing is het belangrijkste dat zelfbediening wordt ingevoerd.
Wij hebben aangegeven, dat wat ons betreft de uitleenfunctie de belangrijkste
taak van de bibliotheek moet blijven. Over de bibliotheek is de afgelopen tijd al vaker gesproken. Ook is in deze commissie (op 16 februari 2006) al eens een heel ambitieus plan gepresenteerd waarin vele veranderingen waren opgenomen. Daar hing toen een fors kostenplaatje aan. De SGP-fractie is er niet rouwig om dat dit toen niet in uitvoering is genomen. Wij vinden dat de eerste prioriteit moet zijn en blijven de bibliotheekfunctie. Daaronder verstaan wij vooral de uitleenfunctie. Wij hebben in de diverse stukken op de leeskamer kunnen lezen, dat de aandacht zich steeds meer gaat richten op andere zaken dan boeken. Het is voor een bibliotheek uitermate belangrijk dat die zich blijft richten op bevordering van het lezen. Natuurlijk weten wij ook dat dit heden ten dage niet populair meer is, maar het lezen is en blijft zeer belangrijk. Dat is heel goed voor de algemene ontwikkeling en voor het opbouwen van een flinke woordenschat. Positief is ook dat men meer aandacht wil schenken aan een goede afstemming o.a. op basis van de denominaties zoals die in Staphorst worden aangetroffen. Daarbij vragen wij tegelijkertijd nogmaals aandacht voor de geselecteerde boeken. Laat de bibliotheek ervoor zorgen dat die boeken ook inderdaad op de juiste plaatsen liggen en niet overal tussendoor gezocht, en gevonden, moeten worden. Dit laatste kan dan misschien opgelost worden door de overstap naar zelfbediening,
waardoor het personeel mogelijk wat meer tijd krijgt voor het correct
presenteren van de collectie. In de inleiding van het plan van aanpak voor het renovatietraject lezen wij dat het meubilair en heel de verdere aankleding gedateerd is. Wij onderschrijven dat en zijn het ermee eens dat daar wat aan moet gebeuren. De ontmoetingsfunctie heeft voor ons niet zo'n hoge prioriteit, omdat wij hiervoor al hebben aangegeven de oorspronkelijke functie van de bibliotheek veruit de belangrijkste te vinden. Wij gaan er vanuit dat de te maken kosten voor de inrichting op een doeltreffende, verantwoorde manier worden ingezet om ervoor te zorgen dat de bibliotheek weer een uitstraling krijgt die jaren mee kan. De kosten voor het realiseren van zelfbediening zijn wat ons betreft akkoord. Wij hopen dat daarmee inderdaad personeel vrijgemaakt kan worden voor andere functies. Helaas is het namelijk wel zo dat in de stukken veelvuldig aangehaald wordt dat er te weinig personeel beschikbaar is. Gevolg van de verbouwing en de zelfbediening is wel dat het bestuur denkt
daarvoor een lening te moeten afsluiten. De daaraan verbonden jaarlast
bedraagt € 23.770. En daarvoor wordt ons gevraagd om akkoord te gaan
met een structurele verhoging van de jaarlijkse subsidie van de gemeente
aan de bibliotheek. Vergelijking tarieven bibliotheken 2007 in diverse gemeenten
*Zwartewaterland heeft voor volwassenen de volgende tarieven: ** Rijssen hanteert vanaf 18 jaar de volgende tarieven: De conclusie die hieruit getrokken kan worden, is dat de bibliotheek
Staphorst veruit de laagste tarieven hanteert. Ook kunnen jongeren hier
langer gratis terecht. Daarbij hebben wij geconstateerd dat Staphorst
op haar website ook onjuiste informatie verstrekt over de tarieven. Zij
zegt allereerst dat de jeugd tot en met 18 jaar gratis terecht kan. Vervolgens
staat er dat volwassenen van 18 t/m 20 jaar € 18,50 moet betalen.
Wij kunnen ons voorstellen dat iemand van 18 jaar niet altijd volwassen
hoeft te zijn, maar zo'n tariefstelling is uitermate verwarrend. Wij beseffen en erkennen dat de tariefstelling een zaak is van het bestuur.
Omdat de gemeente echter wel een forse jaarlijkse subsidie verstrekt,
willen wij toch in overweging geven om nog eens goed naar de tarieven
te kijken. De SGP gaat verder akkoord met het verstrekken van een eenmalig bedrag
van
19-11-07 In de raadsvergadering van 6 november jl. is de begroting voor het jaar 2008 behandeld en vastgesteld. Eerst heeft elke fracties haar algemene beschouwingen voorgelezen. Daarna heeft het college bij monde van de burgemeester en de wethouders geantwoord op vragen van de diverse fracties over ieders portefeuille. In de tweede termijn konden de fracties reageren op de antwoorden van het college, nadere vragen stellen en moties en/of amendementen indienen. De SGP-fractie heeft uiteindelijk 2 amendementen ingediend. Deze zijn beiden aangenomen. In de ene wordt het college opgedragen 0,5 tot 1 personeelslid minder in te vullen dan in de lijst van investeringen voor het volgende jaar was verwerkt. Met het andere amendement, dat ook is aangenomen, wordt het vaste tarief voor de afvalstoffenheffing in 2008 met € 10 verlaagd van € 123 naar € 113. Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Verhoging OZB Uitbreiding personeel Schoolzwemmen Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) Museumboerderij Inzameling en recycling van verpakkingen In de week voor de begrotingsbehandeling was gebleken dat volgens de
tweede bestuursrapportage nog een extra bedrag van € 74.586 toegevoegd
kon worden aan de voorziening matiging afvalstoffenheffing. De afspraak
is dat dit bedrag weer ten goede komt aan de inwoners. Dit wordt ingezet
om het vaste tarief van de afvalstoffenheffing lager te kunnen vaststellen
dan volgens de kostenberekening nodig zou zijn. Dit amendement werd naast onze fractie gesteund door de ChristenUnie en is dan ook aangenomen met 9 stemmen voor en 6 tegen (van de fracties van CDA, GB/VVD en PvdA). Zwerfafval Wij hadden ook een opmerking gemaakt over hondenpoep. Vooral in de kernen is dat volgens ons een probleem en zou dat leiden tot veel klachten. Uit de beantwoording van wethouder Brand blijkt echter, dat daarover toch maar weinig klachten bij de gemeente binnenkomen. Voor dit jaar hebben wij dit dan ook verder laten rusten. Werktijd wethouders Door de fractie van GB/VVD is een amendement ingediend om de geraamde meerkosten voor 2008 toch uit de begroting te halen. De argumenten daarvoor waren onder andere dat vooruitgelopen wordt op landelijke ontwikkelingen, Staphorst nu nog niet voldoet aan het criterium voor 3 fulltime wethouders en dat dit wel leidt tot structurele meerkosten van € 50.000. Wanneer het college zou toezeggen ons de nodige informatie tijdig te verstrekken om tot besluitvorming te komen, was onze fractie op dit moment bereid om het bedrag in de begroting te laten staan. De andere fracties hebben evenwel het amendement gesteund, waardoor het amendement van GB/VVD met 10 stemmen voor en de 5 stemmen van de SGP tegen is aanvaard. Algemeen maatschappelijk werk Gehandicaptenkaart Al met al is er wel het een en ander gewijzigd in de begroting. Toch
kunnen wij daarnaast constateren dat er ook investeringsplannen zijn waarmee
forse bedragen gemoeid zijn. In ondermeer wegen, riolering en scholen
worden grote bedragen geïnvesteerd. Daar staan wij volledig achter.
Dat is voor ons (en ook voor de ChristenUnie en het CDA) een reden geweest
om dit jaar in te stemmen met een verhoging van de OZB met 12%. Voor onze
fractie is dat echter geen automatisme voor de komende jaren.
31-10-07 Het college heeft op 9 oktober jl. besloten om de Krodhoeksweg af
te sluiten voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer. Bij de SGP-fractie
is dat besluit vol onbegrip ontvangen. Wij hadden het college er al enkele
keren op gewezen dat wij dit absoluut niet willen. Omdat wij van het college
nog niet gehoord hadden van een terugdraaien van het besluit, was het
in onze ogen nuttig om het college te vragen nog niet tot actie over te
gaan. De wethouder heeft ons in de afgelopen commissievergadering mededeling
gedaan over het afsluiten van de Krodhoeksweg. De afsluiting van deze
weg voor autoverkeer vinden wij onacceptabel. De weg was oorspronkelijk bedoeld als: Het is een recht van het college om dergelijke verkeersbesluiten te nemen. Maar vanuit onze controlerende rol vinden we toch de basis voor de besluitvorming te mager. We denken ook dat, hoewel alles gepubliceerd wordt in de Staphorster,
de meeste mensen die deze problematiek aangaat, niet weten wat hen boven
het hoofd hangt. En zo niet, dan willen we dit als agendapunt opvoeren voor de as. commissievergadering. Door wethouder Brand is op onze vragen, en die van de ChristenUnie over ditzelfde onderwerp, geantwoord dat de beslissing tot afsluiting op dit moment niet doorgevoerd wordt. Hij weet dat er een handtekeningenactie op gang gekomen is tegen dit besluit. Verder deelde hij mee dat de Verkeersadviescommissie zich op D.V. 12 november a.s. opnieuw over de eventuele afsluiting van deze weg zal beraden. Op dit moment is onze fractie ermee ingenomen dat de afsluiting niet doorgaat. Wij vertrouwen erop dat men er geheel van afziet. Wanneer dat niet het geval is, komen wij er ongetwijfeld weer op terug.
31-10-07 2. De reden voor de handhaving van de WVG ligt tweeërlei en daarin
moeten wij als raad de komende tijd keuzes in gaan maken. b. Mocht er geen ontsluiting komen op deze locatie, dan zouden we als gemeente graag willen dat we er mogelijkheden ontwikkelen voor bedrijven met een lage m2 behoefte, kantoren etc. Het is een toplocatie en ook goed vanuit onze kernen benaderbaar. c. We vinden echter wel dat er individuen van deze invulling niet de dupe mogen worden. We vinden dat de bezwaren van de bedrijven die menen een zichtlocatie toegezegd gekregen te hebben behoorlijk zwaar wegen. 3. Kortom we vinden het noodzakelijk voor het behoud van de WVG dat het structuurplan aangenomen wordt, maar de trein zal wat ons betreft niet automatisch doorstomen naar een bestemmingsplan. Voor dat laatste dienen de betreffende bedrijven gekend te worden. 4. En wat ons betreft worden de agenda´s daar morgen voor getrokken. Het is allemaal nog niet aan de orde maar de lucht moet opgeklaard worden. We leven in een dorp.
24-10-07 In de commissievergadering Inwonerszaken van 9 oktober jl. is de beleidsnotitie
"De keten in beeld" besproken. Voor de SGP-fractie is het duidelijk
dat wij niet op de huidige wijze voort kunnen gaan. Er is duidelijk naar
voren gebracht dat er in diverse keten zaken aan de orde komen waarvoor
wij ons diep moeten schamen. De eerste verantwoordelijkheid om daar wat
aan te doen, ligt bij eigenaren van een keet, ouders van jongeren die
een keet bezoeken en de bezoekers zelf. Dat mag niet afgewenteld worden
op de gemeente. Wel heeft deze een taak om te letten op zaken als brandveiligheid
en alcoholmatiging. Ook het beperken tot aantallen waarbij gesproken kan
worden van vriendengroepen is een onderdeel waar de gemeente zich op moet
richten. Voorzitter, heren van de commissie, Tijdens de vorige commissievergadering hebben wij als SGP-fractie uitstel
van het agendapunt ketenbeleid gevraagd, omdat zorgvuldige voorbereiding
van dit uiterst belangrijke punt veel tijd vroeg. Bij het bestuderen van dit onderwerp, zowel landelijk als lokaal, hebben
we vele gesprekken gevoerd met jongeren, ouders, onze jongerenwerkster
alsook met de kerkelijke instanties in onze gemeente. We kwamen steeds
meer tot de conclusie dat er, de goeden niet te na gesproken, keten zijn
waar heel veel mis mee is. Ja sterker uitgedrukt, dat er keten zijn waar
we ons diep voor moeten schamen dat zoiets binnen onze gemeente, ook binnen
onze kerkelijke gemeenten, voorkomt. Niet alleen het overmatig alcoholgebruik, zelfs door zeer jeugdigen, maar ook een muziekkeuze waarvan je de haren ten berge rijzen door de vloeken en Godslasteringen die daarin voorkomen. Verder de onzedelijkheid die ten toon wordt gespreid, versterkt door de video's en dvd's die bekeken worden. Dit alles kan vaak onverbloemd gelezen en bekeken worden op de websites. Wat ons echter minstens zo veel zorgen baart en wat in onze beleving
een zeker zo grote zonde tegen God is, is het feit dat dit door veel ouders
klakkeloos wordt geaccepteerd en gedoogd uit gemakzucht of onverschilligheid,
zonder de verwoestende invloed onder ogen te willen zien. U zult begrijpen dat wij als SGP-fractie absoluut tegen optie 1 zijn; niets doen kunnen en mogen we niet langer accepteren. Voorzitter, we zijn ons zeker bewust van het feit, dat we al eerder aangehaald
hebben, dat er ook acceptabele keten zijn. Wij vinden in die hoedanigheid
vriendengroepen een passender naam. Dit feit, gecombineerd met de omschrijving
in ons verkiezingsprogramma, plus het coalitieakkoord, doet ons in grote
lijnen instemmen met het voorliggende collegevoorstel. 1. Vastgestelde openingstijden in verband met overlast. Niet alleen bij de keet zelf, maar ook bij het komen en gaan willen we geen overlast voor omwonenden. Ook is het niet eerlijk dat de horeca zich wel aan sluitingstijden moet houden en een keet niet. Eventuele opening op zondag is voor ons op geen enkele manier bespreekbaar. 2. Verplichte aanwezigheid van frisdrank in verband met alcoholmatiging. Het mag niet zo zijn dat de jeugd slechts kan kiezen tussen alcohol of op een droogje zitten. 3. Registratie. Het ketenbeleid staat of valt met een gedegen handhaving. De SGP-fractie vraagt zich af of dit aspect in de praktijk uit de verf zal komen. Om beter grip te krijgen op de keten, stellen wij het college voor te onderzoeken, of en hoe kan worden gekomen tot een vorm van registratie. Alleen wanneer vaststaat wie tot de reguliere keetbezoekers behoren, kan een doeltreffende naleving van de voorwaarden worden afgedwongen. Door een registratie in te voeren, kan verder meteen het probleem van de groepen "zwervende zuipers" worden aangepakt. Voorzitter, wat betreft de begrote 40.000 euro: dit is een fors bedrag,
maar wanneer hiermee de problemen opgelost kunnen worden, is het ons dat
bedrag zeker waard.
22-09-07 In de commissie Inwonerszaken van 11 september jl. is gesproken over
de startnotitie Regio IJssel-Vecht 2007 "Samenwerken aan Centra voor
Jeugd en Gezin". Van groot belang is voor de SGP-fractie dat de identiteit van het gezin
als uitgangspunt wordt gekoppeld aan een levensbeschouwelijke organisatie
die hierbij past.
22-09-07 Op 11 september jl. zijn in de commissie Inwonerszaken belangrijke
zaken besproken over de scholen in onze gemeente. Naast de instemming
met de uitwerking van plannen voor een nieuwe combischool in Rouveen,
is gesproken over een verbouwing van de Harmen Doornveldschool in Staphorst. Voorzitter, Meerdere malen hebben wij al gesproken over de uitbreiding van de Harmen
Doornveldschool. Ook hier worden wij geconfronteerd met 2 mogelijke oplossingen.
Gezien de groei van de school en het tot stand brengen van een praktische indeling geeft onze fractie de voorkeur aan plan B. Dit ondanks het feit dat onze fractie vindt dat de uitbreiding van de school in contrast staat met het verkleinen van het schoolplein. Dat plein zal dan inderdaad ook efficiënter moeten worden ingericht. Als toelichting hierop is nog het volgende te melden. 22-09-07 Op 11 september jl. is in de commissie Inwonerszaken gesproken over
de huisvesting van de basisscholen in Rouveen. Er wordt een voorbereidingskrediet
van € 30.000 beschikbaar gesteld om de plannen verder uit te werken.
De SGP kan zich goed vinden in het bouwen van een combischool. Gebleken
is namelijk dat de besturen er ook volledig achter staan. Wij zijn er
content mee dat de besturen van mening zijn veranderd en inmiddels het
duurste plan C (inclusief een multifunctioneel centrum) ook afwijzen. De huisvestiging van onze scholen blijft onze aandacht houden. Al enkele
jaren is er een discussie over het al dan niet in gang zetten van het
plan om te komen tot het realiseren van een combischool of het handhaven
van de huidige basisscholen. In het voorstel wat hier voor ons ligt, geeft het college aan na afweging
van de 3 verschillende varianten te kiezen voor de uitwerking van de plannen
tot het realiseren vaan een combischool met gymzaal. Hierbij kan nog opgemerkt worden dat de ChristenUnie bij monde van de heer Vedder en de heer Talen van Gemeentebelangen/VVD toch nog een pleidooi hielden voor een multifunctioneel centrum of Kulturhus. Dit ondanks het feit dat de schoolbesturen daar nu ook van afzien. In de stukken bij dit agendapunt staat te lezen dat dit, naast nog veel hogere investeringskosten met zich mee brengt, door het noodzakelijk zijn van een beheerder ook een sterke stijging van de jaarlijkse exploitatielasten tot gevolg zal hebben. Het is dan ook een goede zaak daarvan af te zien. De behoefte aan een grotere multifunctionaliteit dan al opgenomen is in variant B die nu verder uitgewerkt kan worden, is ook niet uit aanvragen gebleken.
22-09-07 Na heel veel discussie is uiteindelijk op 28 november 2006 1,8 miljoen
euro beschikbaar gesteld voor een nieuwe voetbalaccommodatie op het sportpark
Noorderslag. Omdat dit complex nagenoeg geheel voor wedstrijdsport gebruikt
wordt, stemde de SGP tegen. De ChristenUnie ging schoorvoetend akkoord
hoewel zij eigenlijk niet verder wilden gaan dan 1,5 miljoen euro. Er zijn meerdere zaken samengevoegd onder agendapunt 10. Voorafgaand aan de behandeling van dit punt heeft de burgemeester namens
het college excuus aangeboden voor niet nagekomen verwachtingen. Zoals
in het begin van dit stuk al is geschreven, had de ChristenUnie dit als
voorwaarde gesteld voor instemming met het bedrag van 1,8 miljoen.
15-09-07 Op 11 september jl. is in de commissie Inwonerszaken gesproken over
de startnotitie motorsportterrein Staphorst. Op het huidige crossterrein
is sprake van geluidsoverlast, parkeerproblemen en ook de veiligheid is
in het geding. Omdat de AMBC aangeeft het terrein absoluut niet op zondag
te gaan gebruiken, wil de SGP meewerken aan het vinden van een nieuwe
locatie. Planologische medewerking zegt wat ons betreft nog niets over
het beschikbaar stellen van geldmiddelen. Wij als SGP hebben er dan ook geen moeite mee om in te stemmen met het voorstel. Wanneer er een nieuwe locatie in beeld komt die de bestaande overlast en problemen oplost en de veiligheid ten goede komt, is dat voor alle betrokkenen winst. Wel willen we benadrukken dat planologisch meewerken niet automatisch betekent in een vervolgtraject ook altijd instemmend te reageren.
10-09-07 Tijdens de raadsvergadering van 4 september jl. is gesproken over
de concept begroting voor het jaar 2008. Er is enkele jaren in het voorjaar
gediscussieerd over de kaderstelling voor de begrtong voor het daaropvolgende
jaar. Dit keer is dat niet gedaan. Nu is de begroting echter al voor een
groot deel klaar. Daarom is het toch noodzakelijk weer terug te gaan naar
behandeling van de kaderstelling in het voorjaar. Uiteraard heeft de SGP-fractie
ook nu nog wel een aantal punten naar voren gebracht over de concept begroting.
U kunt onze inbreng hierna lezen. Vanavond mogen wij een kaderstellende reactie op hoofdlijnen geven. We kunnen nog enkele richtingen aangeven. Het college is toehoorder en informant. Gezien het laatste gaan we er dan ook vanuit dat het college op verschillende vragen vanavond een antwoord probeert te geven. We willen enkele punten uit de voorliggende concept programmabegroting onder de aandacht brengen. In de Inleiding staat dat we als gemeente hebben aangehaakt bij het landelijk bestuursakkoord waarbij gemeenten zich gezamenlijk hebben gecommitteerd aan de aanpak van verschillende maatschappelijke problemen. Problemen die ook onze zorg hebben. Het gevoel dat ons echter bekruipt, is dat er financieel niets tegenover dit commitment staat. Kan het college dit bevestigen? Door het college worden in het concept dekkingsplan enkele maatregelen genoemd die een structurele verlaging van het huidige voorzieningenniveau betekenen. In de meeste maatregelen die daarin genoemd worden, kunnen wij ons wel vinden. Enkele maatregelen hebben echter nog wel een grondige onderbouwing nodig. · Wat betreft het afschaffen van het schoolzwemmen lijkt het ons noodzakelijk dat we daarin een complete onderbouwing moeten hebben. Stel dat het schoolzwemmen afgeschaft wordt, komt er dan ook een grotere behoefte aan gymzalen? De hoeveelheid beweging die schoolkinderen krijgen, zal toch wel gelijk blijven. Stel dat er daarvoor een gymzaal bijgebouwd moet worden. Zijn we dan geen dief van eigen portemonnee? Daarnaast hebben we wel eens begrepen dat met name kinderen van de OBS en de CNS hun zwemdiploma A tijdens schoolzwemmen behalen. Nogmaals, we zien graag een goede onderbouwing van het college tegemoet. Ook dringen we erop aan dat dit als agendapunt in het schooldirecteurenoverleg opgevoerd wordt. · Een ander punt is het afschaffen van de kwijtschelding afvalstoffenheffing en rioolheffing. We zouden graag van het college willen horen hoe we dan omgaan met die gezinnen of alleenstaanden die het financieel niet trekken. Komt daar een compensatie in een andere vorm voor terug? Of wordt er door degenen waarvoor de regeling ten diepste bedoeld is, niet of nauwelijks gebruik van gemaakt? Ook dit punt verdient een goede onderbouwing. · Een punt dat we eigenlijk niet goed begrijpen is het "minder onderhoud groenvoorziening langs wegen in verband met later onderhoud singels". Wat wordt hier mee bedoeld? Andere voorstellen die we langs krijgen, laten juist zien dat we meer doen met groen. · In de stukken staat dat het vastrechtgedeelte van de afvalstoffenheffing
gelijk blijft. Wij verwachten dat een ieder de afgelopen tijd vele stukken
heeft gelezen over het akkoord dat gesloten is over de inzameling en recycling
van verpakkingen. De consument moet daarvoor volgend jaar een heffing
betalen. Tot nu toe is dat in het variabel deel begrepen en mogelijk ook
een deel in het vastrecht. Vanuit het programma Algemeen Bestuur en Organisatie leek het ons goed dat college nog komt met een uitgebreidere onderbouwing met betrekking tot de bezoldiging van de wethouders. We moeten het nu doen met de woorden: "aansluiting bij de landelijke ontwikkeling en decentralisatie taken". Dit kan nader gespecificeerd worden. Uit het programma Openbare Orde en Veiligheid willen we met name de aandacht vestigen op de brandweerkazerne. De huisvesting van de brandweer voldoet niet aan de normen. Ter voorbereiding op ver- of nieuwbouw moet een onderzoek uitgevoerd worden naar de mogelijkheden. De SGP-fractie vindt dit een erg belangrijk punt. De voorzieningen voor de brandweer moeten op een hoog niveau staan. Het is duidelijk dat er meer ruimte moet komen, een ruimere kantine etcetera. Een kader dat we mee geven is dat dit onderzoek zich dient te beperken tot de huidige locatie. Een uitkomst van het onderzoek kan zijn dat het huidige gebouw anders gebruikt en/of ingevuld wordt en/of dat er ter plaatse nieuwbouw plaatsvindt. Graag zouden we hier de instemming van de andere fracties op willen horen. We zijn er allen immers voor om niet ins blaue hinein te gaan onderzoeken. In het programma Economische Zaken en Landbouw wordt genoemd dat er in 2008 een leefbaarheidsmakelaar wordt ingevoerd. We hebben de afgelopen jaren al wat mensen gehad die bij de agrariër op de keukenstoel over allerlei soorten dingen komt praten. Zoiets hoeft van ons niet direct, tenzij we natuurlijk vanuit het college of de raad nog een goede onderbouwing horen. In het programma Verkeer Openbare Ruimte en Water staan veel zaken die we in de afgelopen tijd in verschillende plannen bedacht hebben. We willen wat betreft de wegen nog wel oproepen om de Industrieweg vlot aan te gaan pakken. Deze weg staat vaak op het prioriteitenlijstje, maar zal toch eigenlijk wel in 2008 aangepakt moeten worden. De weg is op dit moment zo slecht dat de keuze voor de Staphorster Kerkweg eerder gemaakt wordt dan voor de Industrieweg. Graag zouden we wat de opgevoerde wegen betreft even duidelijk willen hebben in welke volgorde we ze aanpakken. En van welke andere factoren de eventuele start van een aanpak afhankelijk is. Een ander punt uit dit programma is het Dorpsbos Rouveen. Is daar eigenlijk nog wel draagvlak voor in de Raad? We zijn niet verplicht om daar geld aan uit te geven. Als de raad vindt dat het niet noodzakelijk is om het dorpspark in te richten, gebeurt het niet. Graag zouden we van de andere partijen willen horen wat zij vinden van de noodzaak van het Dorpsbos. Vanuit IJhorst kun je bij de "stenen duiker" oversteken naar
het Staatsbos. Het fietspad waar je dan gebruik van kunt maken, is echter
veel te smal en onverhard. Wij dringen er op aan dat vrij korte stuk in
2008 te verharden om een goede doorgaande fietsroute te creëren. Uit het programma Sociale Zaken, Zorg en Burgerzaken willen
we de werkloosheidsbestrijding en de sociale werkvoorziening uitlichten.
In het programma Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme wordt de monumentensubsidie genoemd. Wij kunnen ons voorstellen dat het hele monumentensubsidiebeleid de komende tijd door ons als raad onder de loep genomen wordt. Met name door de terugloop van de ISV subsidies is er een grondige bezinning nodig. Gaan we het subsidiebeleid handhaven zonder de ISV subsidies maar dan vooral uit de gemeentelijke geldpot? Daar dienen we een besluit over te nemen en niet zomaar door te hobbelen. Vanuit het programma Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu
willen we benadrukken dat de Meerjaren Ontwikkelings Visie hoog op ons
prioriteitenlijstje staat. Er is begrip voor het feit waarom het er nog
niet is, maar het is voor de goede kadervorming een must. Wat betreft het totale financiële dekkingsplan willen we opmerken dat er hier en daar wel wat lucht geconstateerd wordt, maar dat van enkele verhogingen de noodzaak ons dwingt, met name omdat we de komende tijd ook veel gaan doen. De laatste puntjes op de i zullen de komende tijd nog gezet moeten worden. Het kan immers ook nog zo zijn dat de septembercirculaire nog invloed heeft op de voorliggende begroting? Voorzitter, tot zover onze bijdrage in eerste termijn.
30-05-07 De heer Wicher Hoeve treedt terug als raadslid van de gemeenteraad van
Staphorst. Hij is momenteel één van de volksvertegenwoordigers,
die voor de SGP in de gemeenteraad zitting hebben. Hij heeft één
jaar dienst gedaan als raadslid. In de raadsvergadering voor de zomervakantie
hoopt hij afscheid te nemen; zijn beslissing is gebaseerd op persoonlijke
afwegingen. Het bestuur respecteert zijn beslissing en is de heer Hoeve
erkentelijk voor zijn werkzaamheden gedurende zijn raadslidmaatschap.
Zijn plaats zal ingenomen worden door de heer Hendrik Troost. De heer
Troost is sinds 2002 lid van de steunfractie van de SGP. Troost is directeur-eigenaar
van een meubelfabriek. Het bestuur en de fractie zijn dankbaar, dat hij
bereid is de opengevallen plaats in te nemen. Hij zal D.V. de volgende
raadsvergadering geïnstalleerd worden.
12-05-07 In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 8 mei j.l. is onder
andere gesproken over een financiële bijdrage aan Stichting "Evenemententerrein
de Tippe". Het college had deze aanvraag afgewezen. Op verzoek van
de CDA-fractie is er nu in de commissie over gesproken. De SGP-fractie
staat wel achter het college om géén bijdrage te verstrekken
voor uitbreiding van de verharding. De gemeente heeft de afgelopen jaren
al fors geïnvesteerd in het evenemententerrein. Vanuit de bevolking
komen er ook klachten binnen over verschillende vormen van overlast. Als
fractie hebben wij ook moeite met verschillende activiteiten die er plaatsvinden. Wij hebben begrepen dat het college de aanvraag om een financiële
bijdrage heeft afgewezen. Hoewel het niet gaat om een fors bedrag, zijn
ook wij van mening dat wij daar niet toe over moeten gaan. In de beantwoording heeft wethouder Brand nog benadrukt dat de gemeente
in de afgelopen jaren al bijna € 384.000 heeft geïnvesteerd
in het terrein. Voor dat bedrag is het terrein aangekocht, nutsvoorzieningen
en drainage aangelegd en het terrein al voor een belangrijk deel verhard.
12-05-07 In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 8 mei j.l. is
onder andere gesproken over de bestuursopdracht samenwerking DOORSZ*(voor
betekenis, zie onderaan dit artikel). Op verschillende terreinen wordt
al samengewerkt. De bedoeling van dit stuk is een stuk uitleg en creëren
van draagvlak bij de gemeenteraad. Ook werd aan de raad een krediet gevraagd
om € 10.000 als werkbudget beschikbaar te stellen. Wij hebben ontvangen de nota 'Samenwerken loont!' en ook de visie: DOORSZ, meer mogelijk door samenwerken. Het stuk is, zo wij begrepen hebben, vooral bedoeld om ons als raad te
informeren over zaken die in gang gezet zijn. Uiteraard is het ook de
bedoeling om bij de raad draagvlak te krijgen om op de ingeslagen weg
voort te gaan en een krediet te verkrijgen als werkbudget. - Het reduceren van Kosten, Op meerdere terreinen zijn inmiddels al voordelen behaald. In de visie hebben wij verschillende keren kunnen lezen dat het streefbeeld is te digitaliseren om de 7x24 uurs beschikbaarheid, zelfbediening en efficiency van dienstverlening te realiseren en te borgen. Het is inmiddels al weer een aantal jaren geleden, maar ook toen hebben wij erop gewezen dat wat ons betreft 6x24 uur meer dan voldoende is. Wij beseffen terdege dat velen daar helaas anders over denken. Toch blijven wij van mening dat het een goede zaak zou zijn als onze gemeente de zondag als rustdag ook zo hoog in het vaandel zou hebben staan dat wij onze inwoners die dag ook echt rust gunden en ook geen gelegenheid boden om allerlei zaken met de gemeente te regelen op zondag. * De afkorting DOORSZ staat voor de gemeenten Dalfsen, Ommen,
Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst en Zwartewaterland
09-05-07 In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 8 mei j.l. is
onder andere gesproken over het geven van de sociale weerbaarheidstraining
"Schatjes, Katjes, Watjes" aan leerlingen op scholen in onze
gemeente. Eind vorig jaar leek het erop dat deze cursussen alleen vergoed
zouden worden als deze gezamenlijk door de GGD en Carinova verzorgd werden.
Daar had onze fractie moeite mee, omdat een aantal scholen om inhoudelijke
redenen aan de cursus een eigen invulling wilden geven. De sociale weerbaarheid/vaardigheid is al eerder in deze commissie aan
de orde geweest.
09-05-07 In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 8 mei j.l. is
onder andere besproken de brief die door 9 van de 10 schooldirecteuren
is verstuurd aan de leden van deze commissie. Dit naar aanleiding van
de in de vorige vergadering door vier van de vijf fracties gegeven toestemming
voor verruiming van de openingstijden van de feesttent op het marktterrein
tijdens de Staphorstdagen. Het zal duidelijk zijn dat wij ons geruggensteund voelen aangaande het
alcoholmatigingsbeleid door deze brief van de 9 van de 10 directeuren
van onze basisscholen en wij onderschrijven deze brief van harte.
05-04-07 In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 3 april j.l.
is onder andere de brief van de VHS aan de orde gekomen. Zij verzocht
om verruiming van de openingstijden van de feesttent op het marktterrein
tijdens de Staphorstdagen. Als enige fractie heeft de SGP aangegeven hier
niet mee in te stemmen. Duidelijk willen wij als SGP-fractie stellen dat wij op voorhand niet
voor allerlei tentfeesten zijn waar heel vaak luidruchtige muziek wordt
geproduceerd en overmatig alcohol wordt gedronken.
05-04-07 In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 3 april j.l.
is onder andere de Kadernota Integrale Veiligheid besproken. Veiligheid
in en om huis, openbare ruimte, uitgaan, alcohol en verkeer zijn de speerpunten
voor de komende vier jaar. Veiligheid, wie raakt dit niet? Wij hebben er allemaal in meerdere of mindere mate mee te maken. Het is dan ook belangrijk dat periodiek wordt gekeken of de aanpak bijstelling behoeft of dat verder gegaan kan worden op de ingeslagen weg. Er zijn een vijftal speerpunten benoemd waar wij ons in kunnen vinden.
Geeft de volgorde zoals deze genoemd is ook aan de mate waarin daar aandacht
aan geschonken wordt? Als dat zo is, dan betwijfelen wij toch of veiligheid
in en om huis wel bovenaan moet staan. Uiteraard betekent dat niet dat
ook wij daar geen problemen zien. Wel denken wij dat onze inwoners aan
dat terrein niet de hoogste prioriteit zouden geven. Een aantal zaken willen wij de revue laten passeren. Het is goed dat
er integraal gewerkt wordt aan het veiligheidsbeleid. Op pag. 10 lezen wij onder andere dat ook de ambtenaren zelf integraal besef dienen te ontwikkelen. Dat is een belangrijk punt want datzelfde lezen wij ook in de nota "Samenwerken loont!" Daar staat namelijk o.a. op pagina 16 in tabel 3: "Integraal gebruik van gegevens is geen gemeengoed" en ook: "Afdelingsoverstijgende samenwerking gebeurt maar in beperkte mate." Voorzitter, dit is dus een punt wat veel breder getrokken moet worden dan de behandeling van de Kadernota Integrale Veiligheid maar wel van uitermate groot belang. Wij hebben gelezen dat deze nota slechts zijdelings betrekking heeft op bedrijven. Een punt van zorg is voor ons wel dat er zo weinig bedrijven meedoen aan collectieve beveiliging van onze bedrijventerreinen. Wat is daarvan de oorzaak? Het is naar onze mening goed om daar veel aandacht aan te schenken wanneer ook over integrale veiligheid gesproken wordt met het bedrijfsleven. Het is bij verschillende gelegenheden al genoemd dat de hoeveelheid alcohol
die de jongeren gebruiken, sterk toeneemt. Dit is zeer verontrustend en
heeft een verwoestende uitwerking op de gezondheidstoestand van de jeugd.
Wij vertrouwen erop dat met alle mogelijke middelen geprobeerd wordt dat
verbruik/misbruik fors terug te dringen. Keer op keer komt uit enquêtes verder naar voren dat er veel overlast is van jongeren die racen op brommers en in auto's. Wanneer dit door velen als een probleem ervaren wordt, zal daar wat aan gedaan moeten worden. Wij beseffen terdege dat de politie niet alles tegelijk kan. Toch is dit een punt dat niet altijd kan blijven liggen. Het is een probleem dat volgens ons vooral speelt in de avonden en dan is helaas niet zoveel politie beschikbaar. Toch is het naar onze mening een zaak die extra inzet verdient. Is dat te regelen? Wat betreft brandveiligheid kunnen wij (op pag. 16 van de nota) lezen dat de brandveiligheid bij horeca en evenementen en in de keten extra aandacht zou kunnen krijgen. Dat staat er behoorlijk vrijblijvend. Is het niet noodzakelijk dat deze gelegenheden extra aandacht krijgen? Er is al vaker de vraag gesteld wie er op aangesproken wordt wanneer daar onverhoopt iets gebeurt. Is de gemeente dan niet aansprakelijk? Op pag. 17 staat dat de sleutelfiguren hebben aangegeven dat de traditionele gemeenschap van Staphorst niet direct open staat voor mensen 'van buiten'. Daardoor zijn er problemen in de buurt en signalen van discriminatie en conflicten tussen groepen. Nu zal er best eens ergens iets zijn, maar zo algemeen als het hier is opgeschreven, lijkt ons zwaar overtrokken. Daarbij denken wij ook dat het belangrijk is dat die mensen 'van buiten' zich realiseren waar zij in die gevallen gaan wonen. Wij hebben de indruk en dat is ook meerdere keren bevestigd dat men er best tussen kan komen. Het vraagt dan uiteraard ook om een open instelling van de mensen die hier komen wonen. Wanneer er moeilijkheden komen, is dit vaak iets dat van 2 kanten komt. Wij vinden het onjuist dit uitsluitend neer te leggen bij de traditionele Staphorster bevolking. Tot slot nog enkele opmerkingen over de onder de speerpunten genoemde activiteiten voorzover wij er hiervoor al niet wat van gezegd hebben. Onder speerpunt 3, alcohol, staat bij b (zie pag. 20): "zorgen voor een beperking van beschikbaarheid van alcohol voor jongeren onder de 16 jaar". Wij vinden het belangrijk om dit punt, samen met winkeliers, horeca én ouders heel goed op te pakken. Uit steeds meer publicaties lezen wij welke grote gevolgen dit voor de jongeren van nu op latere leeftijd kan krijgen. Onder speerpunt 4, uitgaan, lezen wij over het ontwikkelen van beleid rond uitgaansgebieden. In de veiligheidsanalyse staat daarover (op blz. 23): "Horecaondernemers hebben een verantwoordelijkheid voor het beperken van deze overlast. Hiertoe zijn voorschriften opgenomen in de exploitatievergunning. Er is nog geen beleid voor de handhaving van deze voorschriften. Nu hebben wij enige tijd terug vernomen dat er met die exploitatievergunningen nog niet veel vorderingen zijn gemaakt. Hoe denkt het college dit nu te gaan aanpakken? Dat klemt temeer daar er inmiddels ook twijfels zijn of de exploitatievergunningen wel een begaanbare weg is. In diezelfde veiligheidsanalyse is over evenementen het volgende te lezen:
"De meeste evenementen in Staphorst komen elk jaar terug en verlopen
altijd op dezelfde manier. Echter de controle op de voorschriften bij
de vergunning verloopt min of meer ad hoc en krijgt bij veel evenementen
nauwelijks aandacht en bij anderen wel. De handelwijze van de gemeente
is volstrekt onvoorspelbaar. Hierdoor is het voor de organisatie onduidelijk
wat van hen verwacht wordt, maar is voor de hulpdiensten (politie en brandweer)
ook onduidelijk wat ze kunnen verwachten van het evenement. Voorzitter, veel hebben wij er inmiddels al van gezegd en wij zouden er nog veel meer over kunnen zeggen. Toch willen wij het op dit moment hierbij laten. In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van 3 april j.l.
is ook de Kadernota Sport besproken. Er is in deze nota meer aandacht
voor niet in verenigingsverband georganiseerde activiteiten gericht op
meer beweging. Grote bedragen worden ook nu weer ingevuld voor verschillende
wedstrijdsporten. Door ongezonde eetgewoonten in combinatie met te weinig beweging doen zich, zowel bij de jeugd als in de andere leeftijdscategorieën, problemen voor met de gezondheid. Hierover worden vanuit medische hoek regelmatig alarmerende berichten geventileerd. De SGP fractie onderkent het belang van gezonde dosis beweging. Wij hebben altijd tegen het beschikbaarstelling van miljoenen voor sport gestemd. De zondagsport zal van onze fractie ook geen enkele steun ontvangen. Aangezien dit de dag van de HEERE is die wij dan mogen gebruiken in Zijn dienst. Een rustdag voor ons lichaam en een dag om op te gaan naar de kerk. Waar Hij ons Zijn Woord laat verkondigen. Daar waar de echte rust kan worden ontvangen. De SGP fractie is verheugd dat de Kadernota Sport is uitgekomen. Nu wordt inzichtelijker gemaakt wat voor bijdrage per inwoner aan sport uitgegeven wordt. In 2007 is met sport in Staphorst € 1.688.000 gemoeid ofwel € 105,50 per inwoner. De nieuwe accommodatie voor de Voetbalvereniging Rouveen staat alvast voor anderhalf miljoen euro in de boeken voor 2009. Wij zouden graag in de Kadernota Sport meer waardering zien voor hen
die sporten buiten een georganiseerd verband. De SGP fractie is voor voldoende
speelruimte voor de kinderen in de kernen van onze gemeente. Trapveldjes
en basketbalveldjes voor de oudere jeugd. De gemeente moet hier in hun
ruimtelijk ordeningsbeleid veel aandacht aan geven en er middelen voor
uittrekken. Tenslotte, de gemeentelijke taak is voor sport voorwaardenscheppend,
zegt men. Het is een gevleugeld woord, ook in de politiek, maar het is
nergens wettelijk vastgelegd. In die zin is er dus nog niet zo snel sprake
van wanbeleid, als men over sport een andere mening heeft dan de meerderheid.
Ons land kent geen sportwet. Ook in de Gemeentewet staat niets over een
voorwaardenscheppende taak van de overheid. Alleen artikel 22 van de Grondwet
zegt in lid 3: De overheid draagt zorg voor de volksgezondheid (...) en
schept voorwaarden voor vrijetijdsbesteding. Daar zal het dan onder moeten
vallen. Toch wel erg weinig voor een zo algemeen aanvaard gebeuren.
06-03-07 Maandag 5 maart werd een verkiezingsavond belegd in de Vijverhoeve voor de verkiezingen van Provinciale Staten. Er was een redelijke opkomst en de sfeer was goed. Diverse onderwerpen passeerde de revue, de A28, de A50-N50, de Deventer aanpak voor alcoholmisbruik door minderjarigen etc. De heren van Dijk, Slagman en Talen kwamen goed beslagen ten ijs.
08-02-07 Tijdens de rondvraag van de commissie Grondgebied van 7 februari jl. heeft de SGP-fractie aandacht gevraagd voor vrachtwagens die op de rijbaan staan op industrieterrein de Baarge. Wanneer deze auto's geladen of gelost worden, ontstaan er nogal eens gevaarlijke situaties. De inrichting van de groenstroken langs de wegen is daar volgens ons vooral de oorzaak van. Toegezegd is dat geprobeerd zal worden het laden en lossen in de toekomst zoveel mogelijk op eigen terrein te laten plaatsvinden. Op het industrieterrein de Baarge staan vrachtwagens die geladen of gelost
worden vaak op de rijbaan. De oorzaak hiervan ligt in de verplichte groenstroken
langs de weg. Dit is erg gevaarlijk en heeft er al eens voor gezorgd dat
er een auto op een lossende vrachtwagen is gebotst. Tegelijk is er een vraag aan gekoppeld over navigatiesystemen. TomTom
zou graag van de gemeenten optimale routes aangeleverd willen krijgen.
De wethouder geeft hierbij aan dat de gemeente zich gaat verdiepen in
de materie. Door de goede routes aan te geven voorkomen we wellicht ook
dat vrachtwagens in zandwegen terecht komen. In de toekomst kan de gemeente
ook de optimale route van en naar de Baarge aan TomTom doorgeven.
08-02-07 Op de agenda van de commissie Grondgebied van 7 februari jl. stond ter kennisname onder andere een drietal brieven van inwoners nabij het geplande wandelpad naast de groenwal in de nieuwe wij de Slagen. In een eerdere vergadering hierover heeft onze fractie al aangegeven, aanleg van dit wandelpad te willen doorzetten. Wel is het belangrijk dat vanaf nu voor iedereen, die daar een woning koopt, duidelijk moet zijn dat er een wandelpad is gepland. De SGP-fractie onderschrijft dat de aanleg van een wandelpad op dit moment
zuur is voor de aanliggende bewoners. Er is echter ook onlangs opnieuw
een woning verkocht die grenst aan de groenwal. Het betrof een woning
van MEGA. Een vraag van de fractie was of deze nieuwe eigenaren nu wel
voldoende op de hoogte zijn van de plannen betreffende het wandelpad.
Hoe wordt geborgd dat vanaf nu bij iedereen bekend is dat er een wandelpad
komt?
08-02-07 Op de agenda van de commissie Grondgebied van 7 februari jl. stond
ook de ontwikkeling van een Medisch Centrum (MC) aan de Van Andelweg in
Staphorst. In een eerdere commissievergadering, 15 februari 2006, is de
principe-uitspraak gedaan om medewerking te verlenen aan de oprichting
van een MC. Nu ging het meer over de te hanteren stedenbouwkundige randvoorwaarden. Het is eigenlijk ook maar de vraag waarom er nu een kronkel in de Van Andelweg moet komen. Geen kronkel betekent dat de riolering helemaal niet omgelegd hoeft worden, dat er bijna niets voor de buren verandert en dat het stuk grond van MEGA niet nodig is. Wanneer de kronkel vervalt, kan dus direct gestart worden met de bouw. We zijn er blij mee dat een dergelijk centrum er komt, en dat dit komt in het dorp Staphorst. De zuidkant van de kern van Staphorst is ook wel logisch vanwege de centrale ligging voor al de inwoners van onze gemeente. Alleen het verplaatsen van de apotheek is eigenlijk een beetje een minpunt. Ouderen uit de kern van Staphorst zullen nu vaker zelf hun medicijnen komen ophalen dan in de toekomst. We hebben enkele vragen. De wethouder gaf aan dat de kronkel in de Van Andelweg moet komen om tot een duidelijker 30 km/uur zone te komen en dat deze kronkel eigenlijk al vast ligt. Het gehele plan, de vorm van de gebouwen e.d., is gebaseerd op de aanwezigheid van de kronkel. De wethouder zei ook dat de noodzaak tot het omleggen van de riolering nog onderzocht moest worden. Daarop is namens de SGP-fractie geantwoord dat dit toch wel essentieel is voor een goede besluitvorming waarbij we de kosten vooraf in beeld hebben. Het betreft waarschijnlijk wel een operatie die de gemeente enkele eurotonnen kost. Wethouder De Jong gaf aan dat de belettering van het pand meer bescheiden zal worden. Ook deed hij de toezegging dat bij een eventuele omlegging van de Van Andelweg het bestek op een dusdanige wijze beschreven wordt, dat omleiding van het vrachtverkeer maximaal enkele dagen nodig zal zijn.
08-02-07 Tijdens de vergadering van de commissie Grondgebied van 7 februari jl. is het concept voorontwerpbestemmingsplan "De Esch III" besproken. Hieronder leest u de aandachtspunten die daarbij door ons naar voren gebracht zijn. De SGP-fractie had voor dit punt de volgende inbreng: Ook voor dit plan geldt, dat de praktische inrichting belangrijker is
dan het mooie beeld. Langs de A28 willen we wel wat uitstraling hebben,
maar ik geloof niet dat dat er komt door de eisen die gesteld zijn, zoals: Dan wordt er voor de gehele beeldkwaliteitszone gesteld dat er geen buitenopslag mag zijn. Ook geen terreinafscheidingen op de grens met openbare terreinen worden niet toegestaan. Ook dit gaat ons te ver. Er zijn voldoende bedrijven die net als OPG, transportbedrijven, aannemersbedrijven bijvoorbeeld een afscheiding nodig hebben tussen hun eigen terrein en de openbare weg. Dit moet toch mogelijk zijn? Of wordt hier iets anders bedoeld? De Esch III wordt een bedrijventerrein zonder bedrijfswoningen. Dat is
ook wel logisch vanwege de nabije A28, maar het heeft wel een negatief
gevolg. De gevallen van inbraak en roof komen op dit soort terreinen vaker
voor dan op bedrijfsterreinen waar wel bedrijfswoningen zijn. De intentie van de bijdrage van de SGP nam het college over. In het voorontwerpbestemmingsplan worden echter nu nog geen wijzigingen aangebracht. De wijzigingen worden pas doorgevoerd na de periode van inspraak.
07-02-07 Op de agenda van de vergadering van de commissie Inwonerszaken van
6 februari j.l. stond onder andere de bespreking van het jaarplan van
de politie in het team Horst en Waterland. Daarvoor was bij deze bespreking
ook aanwezig, de heer H. Deiman, teamchef van het hiervoor genoemde team.
Op een gedegen en enthousiaste wijze heeft hij de vragen en opmerkingen
van de commissieleden uitvoerig beantwoord. Allereerst hebben wij de complimenten overgebracht voor het duidelijke en beknopte jaarplan 2007. Geen lijvig boekwerk wat bij de politiestukken die wij als commissieleden onder ogen krijgen, helaas vaak wel het geval is. Dergelijke stukken nodigen niet uit om te lezen. Dat geldt gelukkig niet voor het jaarplan. Wijkzorg Staandehoudingen Ziekteverzuim Geluidsoverlast Ontwikkeltraject jeudzorg Verkeer (en verkeersveiligheid) Milieu grijs Convenant horeca Onze fractie wil in de eerstvolgende vergadering als bespreekpunt opgevoerd zien het convenant met de horeca. Met harde cijfers onderbouwd willen wij zien hoever het daarmee staat. Tot nu toe wordt ons voorgehouden dat het heel voorspoedig verloopt. Op genoemde avond zijn ons echter verontrustende berichten ter ore gekomen. In de gevraagde rapportage dient duidelijk te worden ingegaan op de wijze hoe de horecaondernemers staan tegenover het convenant, hoe afgesloten convenanten worden gecontroleerd, hoe het zit met naleving van de afspraken enzovoort. Door de burgemeester als portefeuillehouder openbare orde en veiligheid is dat nog niet toegezegd. Wel heeft hij geantwoord dat er op dit moment nog geen convenant is afgesloten. Er worden wel exploitatievergunningen afgegeven. Ook wordt er volgens de beantwoording wel gehandeld naar de strekking van het af te sluiten horecaconvenant.
|
|
||||||