|
- Stand van zaken projecten A28/A32 - Programma van huisvesting Prins Mauritsschool - Vestiging handelsbedrijf op perceel Rijksweg 2 te Staphorst - Voortgang bouwplannen Winters - Aanpassing vlaginstructie - Herziening Planschade- en Legesverordening - Wijziging verordening op de raadscommissies 2002 - Rijksparallelweg: Fietsvoorziening en aanpassing kruising - Wegcategorisering
03-07-04 Op 14 juni 2004 is door de commissie Grondgebied opnieuw gesproken over het inrichten van Staphorst-Noord tot 30 km/uur gebied. Het ging dit keer met name nog over eventuele aanpassingen naar aanleiding van de ter inzage legging van het conceptplan. De belangrijkste aanpassing die toen is voorgesteld, betrof het handhaven van de drempels in de Parallelweg. De SGP-fractie is daar niet zo gelukkig mee. Hierna kunt u één en ander lezen van de inbreng van onze fractie in die vergadering en de besluitvorming in de raadsvergadering. De commissie Grondgebied behandelde op 14 juni 2004 het plan om een 30 km/uur gebied in te richten in Staphorst-Noord. Deze gebieden kennen we al lange tijd in plan-Zuid. De plannen waren al verschillende keren besproken en gewijzigd. De wijziging die tijdens deze vergadering met name besproken werd, was het handhaven van de drempels in de Parallelweg. Onze fractie is nog steeds een voorstander van het verwijderen van deze drempels. Hiervoor blijkt echter geen draagvlak, mede door een handtekeningenactie van degenen die in de Generaal Eisenhowerlaan wonen. Waarom zijn we voor het verwijderen van de drempels? Daarvoor schetsten we de situatie op een willekeurige werkdag. Parallelweg: Als wij kijken naar de situatie op een zaterdag, zien wij op deze wegen
het volgende. Parallelweg: Wanneer we het bovenstaande bekijken, is het vooral van belang dat de Ebbinge Wubbenlaan meer ontlast wordt van landbouwverkeer en vrachtwagens. Dat verkeer hoort zo min mogelijk door een woon- en winkelgebied te gaan. Dan ligt het meer voor de hand om het landbouw- en vrachtverkeer gebruik te laten maken van de Parallelweg. Dát is namelijk een weg die aan de rand van de kern Staphorst-Noord is gelegen. (Daarom heeft de SGP-fractie destijds als enige fractie tegen de aanleg van drempels in de Parallelweg gestemd). Het ontlasten van de Ebbinge Wubbenlaan van zwaarder verkeer kunnen we
dus niet anders doen, dan ten koste van een andere weg. De Parallelweg
zou hiervoor een optie kunnen zijn. In de commissievergadering werd ons
toen verweten dat we de sportjeugd liever een ongeluk gunden dan de jeugd
van onze eigen scholen. Wel voorzien wij hiermee dat er in de toekomstige vernieuwing van de Ebbinge Wubbenlaan veel kosten gemaakt moeten worden om daar het zware verkeer te weren. Ook een brief van een verontruste ouder die het vorig jaar had over het problematisch oversteken van de schooljeugd van de Prins Willem-Alexanderschool leggen we in dezen naast ons neer. Hoewel we er ons ongemakkelijk bij voelden, gingen we akkoord met het voorliggende plan. Een vraag die nog wel tijdens de commissie naar boven kwam was, waar we het 30km/u gebied op de Ebbinge Wubbenlaan zouden willen laten beginnen, bij de Burgemeester Van der Walstraat of bij de Admiraal Van Nesstraat. Als SGP-fractie kozen we voor de Admiraal Van Nesstraat omdat we hiermee de driehoek Admiraal Van Nesstraat, Ebbinge Wubbenlaan en een deel van de Burgemeester van der Walstraat, met daarin onder andere een school en een hertenkamp, konden meenemen in het 30km/u gebied. Na een uitvoerige discussie in de raadsvergadering van 29 juni 2004 is inderdaad besloten in Staphorst-Noord een 30 km/uur gebied in te richten inclusief bovengenoemde driehoek. Hoewel het niet onze voorkeur had, zoals hiervoor duidelijk is weergegeven, hebben wij uiteindelijk toch ingestemd met handhaving van de drempels in de Parallelweg. Wel is nu overeengekomen dat de op- en afritten van de verkeersdrempels worden verflauwd.
03-07-04 In de vergadering van de commissie Grondgebied op 14 juni 2004 stond
onder andere ook op de agenda uitleg over de stand van zaken met betrekking
tot de projecten A28/A32. Op dit moment is Rijkswaterstaat bezig met studies naar de wijze waarop
bij Meppel-Zuid een goede aansluiting gecreëerd kan worden van de
A28 op de A32 en omgekeerd. De Gemeente Staphorst dient er vanuit te gaan
dat de studies zullen uitwijzen dat dit dan gerealiseerd zal worden op
haar grondgebied. Daarom heeft zij er op aangedrongen daar volop bij betrokken
te willen zijn. Als gemeente hebben wij ook nog wel een aantal wensen
op ons lijstje staan die wij graag verwezenlijkt zouden zien. Verder is
het zo dat, wat er ook precies gaat gebeuren, dit altijd gevolgen zal
hebben voor onze inwoners. In de vergadering van die commissie op 14 juni jl. is door onze fractie doorgegeven dat we onlangs door een inwoner nog gevraagd zijn vooral ook aandacht te schenken aan het geluidsaspect. Het ging in dat geval met name om Staphorst-Noord, maar voor Staphorst-Zuid geldt natuurlijk hetzelfde. Er zijn op beide plaatsen geen voorzieningen die het geluid tegen houden. Wij hebben de portefeuillehouder gevraagd aandacht te willen schenken aan geluidsvoorzieningen in de komende bestuurlijke besprekingen. Dit bleek geheel in de planvorming te worden meegenomen. Er moet een geluidsonderzoek plaatsvinden om naar een extra rijstrook te mogen gaan. Het eerste project, "Kortsluiting Hoogeveen Steenwijk" bij
Knooppunt Lankhorst, wordt door de andere partijen, Rijkswaterstaat en
de Provincies Overijssel en Drenthe, meer en meer los gezien van de andere
projecten. Hierin schuilt naar mening van de SGP-fractie een gevaar. Het
project waar men de Gemeente Staphorst voor nodig heeft, is straks voor
elkaar en Rijkswaterstaat heeft geen enkele verplichting op zich genomen
voor het realiseren van een afslag nabij de Gorterlaan.
03-07-04 In de vergadering van de raadscommissie Inwonerszaken van 7 juni 2004 is onder andere gesproken over het opnemen van het verbouwingsplan van de Prins Mauritsschool in het Programma van huisvesting onderwijs 2005. In eerste instantie werd gedacht aan onderhoud en verbouwing in drie fasen. Dit was in het voorstel dat in bespreking werd gegeven al teruggebracht naar twee fasen. De eerste (daarvoor aangemerkt als eerste en tweede) fase zou dan in 2005 kunnen worden uitgevoerd en de tweede ( in het voortraject derde) fase in 2007. De woordvoerder van de SGP-fractie bij onderwijszaken, de heer K. Slager, had contact opgenomen met het schoolbestuur en gevraagd of die niet bereid zouden zijn om de derde fase voor te financieren. Als men daartoe bereid zou zijn, heeft dat verschillende voordelen voor de school. Wethouder Bron heeft toegezegd dat hij met het schoolbestuur zou gaan praten over de voorfinanciering en dan uitvoering in één keer in 2005. De Prins Mauritsschool is gebouwd in 1973. Dit was een tijd waarin het
geven van klassikaal onderwijs de norm was. In het Integraal Huisvestingsplan is opgenomen dat een schoolgebouw,
gezien de onderwijskundige vernieuwingen, naast de noodzakelijke lokalen
(inclusief speellokaal), dient te beschikken over de volgende ruimtes:
directiekamer, gemeenschapsruimte, personeelskamer, twee extra ruimtes
voor intern begeleider e.d. en handenarbeidruimte of ICT-ruimte. Daarnaast heeft de school geen doorlopend gangenstelsel. Deze worden onderbroken door een lokaal, de directiekamer en de personeelskamer. Om in enkele lokalen te kunnen komen, moet men door een ander lokaal. Onderwijskundig gezien en vanuit brandveiligheidsoogpunt een verre van ideale situatie. Verder is er nog gepland onderhoud dat nog niet is uitgevoerd, zoals het vervangen van ijzeren en roestige gasleiding, het vervangen van de meterkast en vervanging van voegwerk. Ook zijn er geen tochtsluizen bij de ingangen, is het sanitair verouderd en zijn diverse gangen te smal en moeten er nog enkele brandveiligheidaanpassingen worden uitgevoerd. Dit alles samen heeft ertoe geleid dat samen met het bestuur een meerjarenhuisvestingsplan
is opgesteld. Op grond daarvan zou het gebouw in twee fasen worden aangepast.
De gemeenschapsruimte zou dan ook echt die functie kunnen gaan vervullen. Tijdens de raadsvergadering van 29 juni 2004 is duidelijk geworden dat
de andere fracties wel kunnen instemmen met het door de SGP-fractie gedane
voorstel van realisering in één keer en voorfinanciering
van de tweede fase door het schoolbestuur. Er rees toen echter nog wel
de vraag (van de PvdA-fractie en ondersteund door de fracties van CU,
CDA en Gemeentebelangen/VVD) of voorfinanciering tot 2007 in plaats van
2013 geen precedent schept. De PvdA-fractie meende dat de CNS in het verleden
in een vergelijkbare situatie wel moest voorfinancieren tot de termijn
dat men aan de beurt is voor ingrijpend onderhoud (als de school 40 jaar
oud is). Wij als SGP-fractie kunnen ons echter niet voorstellen dat de
CNS in een vergelijkbare situatie in staat is geweest een dergelijk bedrag
als waar het hier om gaat, voor te financieren.
14-06-04 De heer Dunnink heeft het pand Rijksweg 2 te Staphorst aangekocht om daar een handelsbedrijf in bestratingsmaterialen te gaan uitoefenen. Omdat dit perceel de bestemming "agrarische doeleinden" heeft en er zo dus geen detailhandel gevestigd kan worden, wil het college onder voorwaarden medewerking verlenen aan een partiële wijziging van het bestemmingsplan. In de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening van
9 juni 2004 is onder andere behandeld het verzoek van de heer Dunnink
om medewerking te verlenen aan een bestemmingswijziging van het door hem
aangekochte perceel Rijksweg 2 te Staphorst. (Hoewel dat een heel ander verhaal is, hadden wij dan destijds veel liever medewerking verleend aan de uitbreiding van Troost aan de Oosterparallelweg waar hij al een handelsbedrijf in bestratingsmateriaal uitoefende maar enige uitbreiding had aangevraagd. Onze fractie had daar niet zo veel moeite mee, maar dat kon bij de andere fracties niet op steun rekenen).
12-06-04 De heer Winters heeft een aanvraag ingediend voor de bouw van een
drietal woningen op een perceel grond dat nu nog een agrarische bestemming
heeft. Die grond is gelegen tussen de Gemeenteweg, Bergerslag, Evert Reddersland
en Berghorstland. Momenteel is dat nog een groene buffer tussen de oorspronkelijke
lintbebouwing langs de Gemeenteweg en het begin van de bebouwing in de
eerste nieuwbouw van Staphorst-Zuid. De fractie van de SGP kan zich wel
indenken dat de bewoners niet zo enthousiast zijn over de gepresenteerde
plannen. Wij vragen ons dan ook af of het wel verstandig is als de heer
Winters de plannen in de oorspronkelijke vorm probeert door te voeren
en niet in overleg met de omwonenden treedt om te komen tot een voor alle
partijen aanvaardbare oplossing. De plannen van de heer Winters zijn eerder in deze commissie besproken
op 4 februari 2004. Namens de omwonenden is toen ingesproken door de heren
Schraa en Molenaar. Er is toen echter geen beslissing genomen om medewerking te verlenen omdat alle fracties eerst meer zekerheid wilden hebben over de mogelijkheden om eventuele verzoeken om vergoeding van planschade voor rekening van de aanvrager, in dit geval de heer Winters, te laten komen. De raad wil absoluut niet opdraaien voor vergoeding van planschade als een particulier een bouwplan wil realiseren. In genoemde commissievergadering heb ik namens onze fractie gezegd dat het rijk en de provincie steeds meer nadruk gaan leggen op het benutten van de mogelijkheden van inbreiding. Dit betekent echter niet dat alle open plekken geheel vol gebouwd moeten worden. Verder hebben wij gezegd het te betreuren dat de aanvrager toen nog geen contact had opgenomen met de omwonenden. Wil men iets realiseren, dan is het wel belangrijk af te tasten wat de mogelijkheden of beperkingen zijn. Wij hebben echter begrepen dat er helaas ook nu nog geen contact gezocht
is door de heer Winters met de bewoners aan Bergerslag, Evert Reddersland
en Berghorstland. Naar onze mening is dat heel onverstandig. Ook toen
hebben wij aangegeven dat er in overleg met de omwonenden wel wat te realiseren
is. Wel zal het dan misschien beperkt moeten blijven tot 2 woningen. Maar
wanneer men op een redelijk snelle wijze mogelijk 2 woningen kan bouwen
of anders de omwonenden zich tot het uiterste zullen verzetten tegen de
plannen, is naar onze mening de keuze niet zo moeilijk. Wel adviseren wij dan medewerking te verlenen aan bijvoorbeeld 2 woningen,
na overleg met omwonenden over hun op- en aanmerkingen en de wensen van
de heer Winters.
12-06-04 De raadsleden Koobs en Slager hebben gevraagd waarom er niet gevlagd werd vanaf de kerktorens in Staphorst en Rouveen op de verjaardag van Prins Willem Alexander (27 april 2004). Waarschijnlijk is dat aangesloten werd bij de richtlijnen voor het vlaggen vanaf rijksgebouwen. Daarom is de raad voorgesteld dit aan te passen en in het vervolg ook bij de verjaardagen van de Prins van Oranje en zijn vrouw de vlag uit te steken vanaf de kerktorens te Staphorst en Rouveen. In de raadsvergadering van 27 april 2004 is door de heer H. Koobs van de ChristenUnie gevraagd waarom er op de verjaardag van Prins Willem Alexander niet werd gevlagd vanaf de torens van de Hervormde kerken in Staphorst en Rouveen. K. Slager van de SGP had dezelfde vragen en was er ook over benaderd door inwoners van onze gemeente. Als gevolg van deze vragen is nagezien wat de vlaginstructie in onze
gemeente is bij de verjaardagen van de Prins van Oranje en Prinses Maxima.
Uit de stukken is ons gebleken dat waarschijnlijk aansluiting gezocht
is bij de richtlijnen voor het vlaggen vanaf de rijksgebouwen. Daar wordt
op de verjaardagen van Prins Willem Alexander en Prinses Maxima 'beperkt'
gevlagd. Dat wil zeggen alleen van de hoofdgebouwen van de departementen
en de hoofdgebouwen van de niet onder de departementen vallende instellingen. Namens de SGP-fractie heeft de heer Den Ouden gezegd ermee in te stemmen dat de vlaginstructie zodanig aangepast wordt dat in het vervolg de vlag ook wappert van de kerktorens in Staphorst en Rouveen bij de verjaardagen van het kroonprinselijk paar. Verder was in de vlaginstructie te lezen dat wanneer 4 of 5 mei op een
zondag valt, die dag ook gevlagd zal worden. Het zal duidelijk zijn dat
de SGP er niet voor is om in voorkomende gevallen 's zondags te vlaggen.
Dit betreft dus 4 en 5 mei. Wij zien 4 mei (Dodenherdenking) graag verschoven
naar 3 mei, omdat je anders op 5 mei terecht komt. 5 mei (Bevrijdingsdag)
zal dan wat de SGP-fractie betreft naar 6 mei verschoven moeten worden. Tenslotte hebben wij gevraagd waarom IJhorst niet genoemd wordt in het rijtje van gemeentelijke locaties waar wordt gevlagd. Wordt daar nooit gevlagd? Daarop is geantwoord dat er in IJhorst helaas geen geschikte locatie is om te vlaggen. In de tweede termijn hebben wij aangegeven het te betreuren dat wij voor het verplaatsen van Dodenherdenking en Bevrijdingsdag naar de zaterdag respectievelijk maandag als 4 of 5 mei op zondag vallen, weinig bijval kregen, zelfs niet van de vertegenwoordiger van de ChristenUnie. Wel heeft burgemeester Alssema nog toegezegd het vlaggen op 4 mei direct te willen koppelen aan het feit of er wel of geen officiële herdenking in onze gemeente plaatsvindt als deze datum op zondag valt.
05-06-04 Door als gemeente mee te werken aan wijziging(en) in bestemmingsplannen, is het mogelijk dat anderen naar hun mening daardoor schade lijden aan hun eigendommen. Men kan dan een verzoek indienen om de hoogte van die schade te laten vaststellen op grond van daartoe strekkende bepalingen in de Wet op de Ruimtelijke Ordening. In de afgelopen tijd is er veelvuldig gesproken over het onderwerp planschade. Eén van de punten die daarbij ook een aantal keren aan de orde is geweest, betrof het verplicht zijn om advies te vragen aan de SAOZ. Hoewel SAOZ een onafhankelijk advies dient uit te brengen over de hoogte van de geleden planschade, waren wij er vooral niet van overtuigd of men voldoende rekening heeft gehouden met de in onze ogen bij een ieder als gegeven bekend zijnde uitbreiding Staphorst-Zuid achter de Van Andelweg. Ondermeer dat heeft de vraag opgeroepen of het niet zinvol zou zijn om per geval te beoordelen wie wij in voorkomende gevallen in de arm nemen voor de beoordeling van een verzoek om vergoeding van planschade. De SGP-fractie stemt ermee in dat de verordening wordt aangepast zoals verwoord is in het voorstel. Per aanvraag zal dan bepaald worden aan wie een onafhankelijk advies gevraagd wordt om te bepalen hoe hoog de geleden schade is als gevolg van de verleende medewerking aan een wijziging van het bestemmingsplan. Daarnaast wordt voorgesteld om de Legesverordening aan te passen om daarmee
te voorkomen dat al te lichtvaardig een verzoek om vergoeding van planschade
wordt ingediend. In de commissievergadering van 11 mei jl. was ook in
het door het college ter bespreking ingediende stuk uitgegaan van een
tarief van € 300,--. Namens onze fractie is toen het voorstel gedaan
om daar € 1.000,-- van te maken. Verschillende gemeenten hanteren
tarieven in die orde van grootte of nog meer. Unaniem is daar toen voor
gekozen. Het heeft ons dan ook aangenaam verrast toen wij in de B&W
notulen van week 21 en nu ook in het raadsvoorstel lezen dat het college
toch het tarief van € 300,-- blijft hanteren. Als enige argument
daarvoor lezen wij dat in de concepttekst van de nieuwe Wet ruimtelijke
ordening dat bedrag is opgenomen. Dat was ons ook bij de commissiebehandeling
wel bekend. Wij zijn van mening dat zo'n verzoek veel meer kosten teweeg
brengt dan de genoemde € 300,--. Aanpassing legesverordening 2004 De raad van de gemeente Staphorst in vergadering bijeen d.d. 1 juni 2004; Ondergetekenden, leden van de fractie van de S.G.P. stellen met betrekking tot bovengenoemde legesverordening het volgende amendement voor ten aanzien van
Toelichting:
05-06-04 Enige tijd terug heeft de heer G. Doornbos (PvdA) zijn ontslag ingediend
als voorzitter van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening. Daarna
is aan de heer J. Talen (toen plaatsvervangend voorzitter) het 1e voorzitterschap
van die commissie aangeboden. Hij heeft dat geweigerd en zelfs bedankt
voor het 2e voorzitterschap. Met een brief van 9 april 2004 heeft de heer G. Doornbos op eigen initiatief
ontslag genomen als voorzitter van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening
met ingang van 27 april 2004. Daarvoor heeft hij met name 2 redenen aangevoerd. Het ontslagverzoek is uiteraard ingewilligd door de raad. De fracties
van SGP, CU en CDA hebben daarna de heer J. Talen gevraagd of die in plaats
van 2e voorzitter van die commissie 1e voorzitter zou willen worden. Dit
heeft hij niet aanvaard, hij heeft zelfs ook zijn ontslag ingediend als
2e voorzitter van deze commissie. Als redenen daarvoor voert hij aan dat
hij bedenkingen heeft bij diverse bestuurlijke facetten en het managen
van de afdeling Ruimtelijke Ordening. Daarnaast heeft hij het volgende
geschreven: "Gezien de huidige politieke constellatie en het gevoerde
beleid aangaande Ruimtelijke Ordening kan en wil ik hier als voorzitter
van de betreffende commissie geen verantwoording voor dragen. Een vruchtbare
samenwerking met de portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening ligt wellicht
niet in het verschiet". Bij de start van deze raadsperiode is de bemensing van de 3 commissies
en de verdeling van de voorzitterschappen afgesproken. Na 2 jaar zijn
met name de heren Doornbos en J. Talen tot de conclusie gekomen dat het
functioneren als voorzitter van de Commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening
en tevens volwaardig lid van die commissie namens hun partij niet eenvoudig
is. Wij kunnen ons daar wel iets bij voorstellen. Daardoor werd het echter noodzakelijk om de verordening aan te passen
omdat de heer Mes alleen als technisch voorzitter wil fungeren. Als gevolg
daarvan zou het CDA met 2 personen vertegenwoordigd worden in deze commissie
maar de verordening biedt daarvoor nu niet de ruimte. In de raadsvergadering hebben wij verder aangegeven het de heer J. Talen zeer kwalijk te hebben genomen dat hij de laatste vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening (11 mei 2004) een drietal punten niet op de agenda wilde hebben. De aanwezigheid van wethouder Kruidhof als portefeuillehouder van Ruimtelijke Ordening vond hij in die vergadering niet gewenst. Onbegrijpelijk vonden wij dat van iemand die anders altijd het hardste roept dat de burger en het bedrijfsleven er niet de dupe van mogen worden als alles op de afdeling Ruimtelijke Ordening niet geheel vlekkeloos verloopt. Juist door dit nu te weigeren zouden door zijn toedoen een aantal procedures vertraging oplopen. (Gelukkig hebben de fracties van SGP, CU en CDA er toen, met instemming van de PvdA, voor gezorgd dat het punt dat anders zou leiden tot vertraging alsnog aan de agenda van die commissievergadering is toegevoegd). Al met al een felle discussie waarin uiteindelijk dus de heren Mes en Den Ouden zijn benoemd tot de nieuwe 1e en 2e voorzitter van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening.
05-06-04 In de raadsvergadering van 1 juni 2004 is besloten tot aanleg van een fietsverbinding tussen de Oude Rijksweg en de Rijksparallelweg/Viaductweg. Dit ging niet zonder slag of stoot. SGP en CU hebben hier voor gestemd en CDA, Gemeentebelangen/VVD en PvdA waren tegen dit voorstel. De tegenstanders noemden het plan 'een halve maatregel voor teveel geld'. De inbreng van de SGP-fractie kunt u hierna lezen. Voor degenen die op de fiets naar Meppel gaan, gaat er binnenkort veel
verbeteren. Het bestaande fietspad langs de Rijksparallelweg wordt doorgetrokken
tot de Schuthekkeweg. Vanaf de Schuthekkeweg tot de kruising met de Viaductweg
wordt de Rijksparallelweg voorzien van rode fietssuggestiestroken. In de vergadering van de commissie Grondgebied op 18 mei 2004 is gesproken over een plan om te komen tot een nieuwe wegcategorisering van de wegen in het buitengebied. Het meest in het oog springende deel van dit plan was dat het gehele buitengebied een maximale snelheid krijgt van 60 km per uur. Uitzonderingen daarop zijn de Stadsweg, de Conradsweg en een deel van de Rijksparallelweg. Vanuit de SGP-fractie zijn hierbij wel enkele kanttekeningen geplaatst. Het is ons inziens het beste om met wegcategorisering verkeerstromen
te sturen. Daarvoor moeten er voorkeurswegen gekozen worden waar iets
harder gereden mag worden. En er dient juist op de plaatsen die gevaarlijk
zijn een snelheidsbeperking te gelden. Dus met name bij veel bebouwing,
fietsroutes voor de schooljeugd en kruisingen. Door zo te werken wordt
het gevoel bij de weggebruiker beter ontwikkeld, dan door een heel gebied
te bombarderen tot 60 km/uur gebied. |
|
|