|
- Concept voorontwerp bestemmingsplan "De Slagen", fase 1 - Adviesraad Monumenten - Dossier Achthoevenweg - Winkelcentrum 4e kwadrant - Geluidsoverlast Koninginnedag - Wilhelmus - Multifunctioneel Centrum - Nota reservebeleid 2003 - Verzoek Harke om medewerking voor kantoorgebouw - Actualisatie bestemmingsplan Buitengebied - Verzoeken om uitkering planschade ivm combischool - Oprichten bijgebouwen bij Oude Rijksweg 124 - Historisch Archief, periode 1588-1939 - Toelichting B&W over vertrek dokter Lanzing - Brandveiligheid sportgebouwen - Bestemmingsplan "Staphorst -uitbreiding"
01-09-03 In de vergadering van maandag 1 september 2003 van de commissie Inwonerszaken van de gemeenteraad van Staphorst heeft de fractie van SGP de nodige inbreng gehad. De derde van een keuze van drie onderwerpen betreft de formulering van de uitgangspunten van de accommodatie van de Voetbalvereniging Staphorst en de toekomst van de gymzaal aan de Burgemeester van der Walstraat. De besluitvorming betrof onderstaande punten:
1. Instemmen met uitwerking nieuwbouwplannen sportpark `t Noorderslag
Ten aanzien van dit agendapunt is mijn fractie van mening dat de gemeente ervoor moet oppassen zich teveel met de voetbalvereniging te vereenzelvigen. Tot mijn blijdschap lijkt verder een meerderheid van de commissie bereid om het handhaven van de locatie van de huidige gymzaal aan de Burgemeester van der Walstraat op zijn minst welwillend te bezien.
De bijdrage was als volgt:
Voetbalvereniging
Eerst zal ik ingaan op de plannen van de voetbalvereniging, te weten de punten 1, 2 en 4. In de inleiding van het voorstel staat dat de meerderheid van de commissie zou hebben besloten dat ´t Noorderslag zo mogelijk een multifunctioneel karakter moet krijgen. Als daarmee wordt bedoeld dat onderscheiden belanghebbenden mogelijk kunnen inhaken bij de nieuwbouwplannen van de plaatselijke voetbalvereniging, is mij het gebruik van die term duidelijk. Ik mag toch aannemen, dat de wethouder niet van plan is via de achterdeur alsnog een multifunctioneel centrum op het sportpark te realiseren.
Over de wijze waarop de gemeente zich met de voetbalvereniging bezighoudt, merk ik het volgende op. Ik vraag mij af, in hoeverre het terecht is dat de gemeente tot in de finesses bij de nieuwbouwplannen is betrokken. In de Sportnota 2002-2006 staat de voorwaardenscheppende rol van de gemeente voor de sportbeoefening en de sportinfrastructuur verwoord. Dat betekent echter allerminst, dat de gemeente zich dus meteen met de voetbalvereniging moet vereenzelvigen. Al gaan er duizenden euro´s in die richting, de voetbalvereniging is daarmee géén gemeentelijke instelling. Mijn fractie zou graag zien, dat u de onderscheiden positie van de overheid aan de ene kant en particulieren aan de andere kant voldoende onderkent.
De noodzaak van nieuwbouw is duidelijk. Vervolgens komt de vraag: hoe moet zo´n accommodatie eruit zien? Zo te zien accepteert de gemeente de richtlijnen van de KNVB als een onwrikbare, ijzeren wetmatigheid. Ik zie in ieder geval geen enkele nuancering in de zin van: de KNVB schrijft hier weliswaar dit voor, maar het zou ook anders kunnen. Het uitgangspunt voor de normering is de huidige situatie, namelijk een positie in de 1e klasse van het zaterdagvoetbal. Naar verluidt, is er een zware druk op de voetbalvereniging op een nog hoger niveau te gaan spelen. Koste wat kost, moet en zal VV Staphorst in de hoofdklasse belanden. Moet de gemeente er nu al rekening mee houden dat de eisen aan de accommodatie in dat geval nog verder worden opgeschroefd? Of bestaat er ook een mogelijkheid dat de voetbalvereniging een stapje terug zal doen?
Voorzitter, het is eenvoudig schouderophalend voorbij te gaan aan de bedenkingen van mijn fractie bij dit onderwerp. Ten opzichte van de meerderheid in de raad neemt de SGP nu eenmaal een minderheidsstandpunt in op dit vlak. Toch denk ik, dat zelfs afgezien van partijpolitiek een zekere mate van kritische distantie de gemeente zou sieren.
Gymzaal
Vervolgens kom ik bij onderdeel 3 van dit agendapunt, de standpuntbepaling ten aanzien van de gymzaal aan de Burgemeester van der Walstraat. In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van do.080503 heb ik reeds naar voren gebracht wat op hoofdlijnen de visie van de SGP-fractie is. [1] Handhaven van de gymzaal op de huidige locatie geniet verreweg onze voorkeur. Daarbij zijn meer elementen van belang dan alleen de kille rekensom van een boekhouder.
In de eerste plaats wijs ik op de ligging van de gymzaal. Voor de twee basisscholen die er gebruik van maken, zou verplaatsing voor een langere route betekenen. [2] Hoe verder de gymzaal uit van de school is verwijderd, hoe meer risico´s in het verkeer dit met zich meebrengt. Laten we toch alsjeblieft de kinderen van onze gemeente niet over het hoofd zien. Ik kan er niet genoeg op hameren, dat hun veiligheid zwaar dient mee te wegen in de besluitvorming.
Daarbij komt, ten tweede, dat ook de senioren die in zorgcentrum De Berghorst wonen, belang hebben bij een gymlocatie in de buurt. Een flink stuk lopen kan heel goed zijn voor de gezondheid. Maar wat de SGP-fractie betreft, hoeft de aanleiding daartoe vooral niet te zijn dat ouderen voortaan een stuk verder van een voorziening vandaan wonen die ze nu nog vlak voor de deur hebben.
Met andere woorden, de bereikbaarheid van de huidige locatie aan de Burgemeester van der Walstraat is voor zowel kinderen en senioren uitstekend te noemen. Een gemeente die oog heeft voor jongeren en ouderen, kan er niet omheen de belangen van uitgerekend deze groepen achteloos aan de kant te schuiven, nu de toekomst van de gymzaal in het geding is.
In de derde plaats snijd ik een principieel punt aan. Een aanzienlijk deel van de Staphorster bevolking probeert zoveel mogelijk afstand te houden van zaken waaraan het etiket "sport in competitieverband" hangt. Tot nu toe is de confrontatie voornamelijk indirect, namelijk via allerlei subsidies in de portemonnee. Een gymzaal die in alle opzichten in een accommodatie op ´t Noorderslag is ingekapseld, betekent een radicale verandering in deze situatie. Van het verplaatsen van de gymzaal gaat een boodschap uit die veel verder reikt dan een plat kostenplaatje. Zo´n besluit kan betekenen dat u heenwalst over de gevoelens van een groot deel van de bevolking. Wilt u gebruik maken van de gymzaal? Dan moet u naar het sportpark komen dat u altijd hebt weten te mijden. Besef goed, met het platgooien van de huidige gymzaal ontneemt u een deel van de gemeenschap een waardevol bezit. Daar verandert een aparte ingang in het nieuwe gebouw niets aan.
In de vierde plaats wijs ik op de gedachtenvorming rond de eventuele vorming van verschillende clusters. Voor de SGP-fractie is de locatie aan de Burgemeester van der Walstraat zeer geschikt voor een nieuw dienstencentrum. De gymzaal zou mooi bij die plannen kunnen aansluiten.
Tot slot, voorzitter, spreek ik mijn ongenoegen uit over de vanzelfsprekendheid waarmee de toekomst van de gymzaal is gekoppeld aan het nieuwe onderkomen van de voetbalvereniging. In dit voorstel is de gymzaal slechts een aanhangsel van de plannen van VV Staphorst. Dat vind ik zeer onterecht. Als ik dan bovendien nog lees: "Gelet op het standpunt van de commissie Inwonerszaken waarbij wordt gesproken over een samenvoeging van de gymzaal Rouveen bij de Sportclub Rouveen, kan dit als richtinggevend worden aangemerkt", breekt mij de klomp. De situatie in Staphorst en Rouveen zonder omwegen over een kam scheren, getuigt op zijn minst van slecht nadenken. De commissie is in meerderheid accoord gegaan eens te bezien of en onder welke voorwaarden het mogelijk zou kunnen zijn één nieuw gebouw neer te zetten voor de plaatselijke voetbalclub en de gymzaal. Verder is daar nog niets richtinggevends uitgekomen.
-------------------------------------------------------------------------------- [1] "In dit stadium is het nog niet aan de orde gedetailleerd aan te geven wat er nu staat te gebeuren. Wel geeft mijn fractie op hoofdlijnen te kennen in welke richting wij met de voorzieningenstructuur zouden kunnen uitgaan. De door ICS genoemde clusters kunnen daarbij een handreiking vormen. Sportpark Het Noorderslag kan bijvoorbeeld een commercieel geëxploiteerd activiteitencluster huisvesten. Rond de Berghorst zou op termijn een cluster van zorgvoorzieningen kunnen worden verwezenlijkt. Verder zou mijn fractie graag onderzocht willen zien, of er een nieuw Dienstencentrum aan de Burgemeester van der Walstraat totstand kan komen. Wat mijn fractie betreft, blijft de huidige gymzaal op die locatie gehandhaafd. Elementen die voor de SGP zwaar wegen, zijn de geringe afstand die kinderen en ouderen hoeven af te leggen, de vorm van kapitaalvernietiging die sloop van het gebouw meebrengt en de bezwaren die een groot deel van de Staphorster bevolking heeft tegen het stapelen van allerlei sportvoorzieningen op het Noorderslag." [2]
Ds. Harmen Doornveldschool, Willem-Alexanderschool.
26-06-03 Na vele jaren van onderhandelen ligt gelukkig eindelijk een concept voorontwerp bestemmingsplan "De Slagen" voor de 1e fase op tafel. Dit is besproken in een extra vergadering van de Commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening op 26 juni 2003. De kern Staphorst heeft naar de mening van de SGP-fractie eigenlijk veel te lang moeten wachten op een nieuwe uitbreidingslocatie voor de woningbouw. Wat dat betreft kunnen wij de woorden herhalen die uitgesproken zijn in de raadsvergadering van 24 juni 2003. In Rouveen was weer een fase van de nieuwbouw volgebouwd. Relatief kort daarna hebben wij weer gesproken over het bouwrijp maken van een volgende fase. Dit is daar mogelijk omdat de gemeente in die kern gelukkig wel een sterke grondpositie heeft. Jammer dat de gemeente zelf in "De Slagen" niet meer gronden in eigendom had. Als je dit ontwerp doorleest, zou je bijna de indruk krijgen dat het een wijk met veel groen is, die bovendien ruim wordt opgezet. Toch hebben wij uit eerder verkregen informatie juist vernomen dat er gewerkt wordt met een aanzienlijk dichtere bebouwing dan wij tot nu toe gewend waren. In de stukken lazen wij een aantal keren dat nu 60 tot 70% bebouwd gaat worden. Zal de praktijk straks niet leren dat het dichter bij de 70 dan 60% zal uitkomen? Uit het ontwerp lezen wij gelukkig wel dat het de bedoeling is een gevarieerd
aanbod van woningen te bouwen. Ook wordt verwezen naar de Beleidsnota
wonen 2002-2006. Hierna hebben wij aandacht gevraagd voor enkele punten waarbij de nummers van de bladzijden slaan op die in het concept voorontwerp. Blz. 33: Ook vanaf de Industrieweg kan men op twee plaatsen het gebied in. Is dit wel zo'n gewenste optie? Als daarvoor de geluidswal moet worden doorbroken lijkt ons dat niet verstandig. Verder vinden wij het gewenst de Industrieweg zoveel mogelijk te gebruiken voor het vrachtverkeer van en naar industrieterrein De Baarge. Personenauto's van en naar de nieuwe woningbouwlocatie kunnen naar onze mening gebruik (blijven) maken van de Staphorster Kerkweg. Op die wijze wordt het vrachtverkeer en de personenauto's zoveel mogelijk gescheiden gehouden. Blz. 34: Parkeren voor bezoekers en t.b.v. rijenwoningen zal in het openbaar gebied worden gerealiseerd. Is een parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning dan wel voldoende? Wij zijn van mening dat dit krap is. Gemiddeld is het aantal personen per woning in Staphorst hoger dan elders met onder andere als gevolg dat er meestal ook meer auto's toebehoren aan de bewoners. Blz. 34: De gemeente zal middels vergunningverlening en het stellen van
nadere eisen op grond van de wet milieubeheer de overlast (genoemd wordt
de geluidshinder) van de bedrijventerreinen moeten beheren.
Genoemd is het beeldkwaliteitsplan. Voor het concept voorontwerp bestemmingsplan
is dit niet direct van belang. Wel is onze fractie van mening dat de raad
volop de gelegenheid moet krijgen mee te denken over het beeldkwaliteitsplan.
Wij willen daarin Mega c.s. sowieso niet teveel vrijheid geven, omdat
wij er te weinig ervaring mee hebben of die bouwen zoals onze bevolking
dat graag wil.
12-05-03 In de gemeente Staphorst zijn zo'n 600 monumenten. Deze zijn onderdeel van het karakteristieke beeld van 'de Streek'. Belangrijk genoeg om er zorgvuldig mee om te springen. Zodoende krijgt Staphorst een Adviesraad Monumenten (ARM). Deze beoogt een bijdrage te leveren aan het behoud van de cultuurhistorische kenmerken van onze gemeente. De SGP kan wel leven met zo'n commissie. In de vergadering van de commissie Inwonerszaken van donderdag 8 mei, waar dit onderwerp op de agenda stond, heeft onze fractie benadrukt dat de commissie geen bureaucratisch obstakel mag vormen die bewoners van monumenten het leven zuur gaat maken. Noodzakelijk inlevingsvermogen vergt dat óók bewoners van monumenten zitting hebben in de commissie. Adviezen voor het gemeentelijk schoon zijn prima, maar tegelijk moeten de monumenten leefbaar blijven. Ook als een verbouwing nodig is.
12-05-03 In de commissievergadering van 5 maart 2003 is naar aanleiding van de
vraag van Harke Administratie gesproken over ontwikkelingen, toezeggingen
e.d. ten aanzien van het "Bedrijventerrein Achthoevenweg". Op
een gegeven moment was er in verwijtende zin door J. Talen van de fractie
van Gemeentebelangen/VVD (GB/VVD) het een en ander gezegd richting wethouder
Kruidhof. In de commissievergadering Middelen/Ruimtelijke Ordening van 7 mei 2003 is het rapport besproken met de gestelde vragen en daarop gegeven antwoorden door het college en de heer J. Talen. Als SGP-fractie is daarbij het volgende naar voren gebracht. Het rapport is met veel bravoure aangekondigd, maar de heer Talen is naar onze mening niet bij machte geweest ons echt iets nieuws te vertellen. Over concrete toezeggingen is het rapport nog vaag. Wij hebben de indruk dat alle commotie is terug te voeren tot het spreken over verschillende percelen door de wethouder en J. Talen in de commissievergadering van 5 maart jl. In het rapport op blz. 5 onderaan staat dat ondernemers vanaf 1998 al de mogelijkheid hebben om te bouwen aan de Achthoevenweg. Een strook langs deze weg heeft als bestemming bedrijventerrein. Dit is echter iets heel anders dan de aanvraag van Harke waarom het allemaal begonnen is. Daar ging het om een perceel aan de Hoogeweg. Dat perceel heeft een agrarische bestemming. Op blz. 6 in het midden wordt gesteld dat dit rapport een breed transparant
beeld geeft dat een status quo is en kan dienen voor een verdere toekomstige
invulling. Op pagina 7 lezen wij dat Fabo gevraagd heeft naar een locatie zo dicht
mogelijk bij de Gemeenteweg. Wij hebben altijd begrepen dat de provincie
geen toestemming gaf voor een meer noordelijk gelegen locatie. Is dit
juist? Op blz. 9 onder 3.3 bij het eerste streepje staat: "In het wegenstructuurplan
van 1998 is zeer nadrukkelijk het gehele gebied tussen de Molenweg en
Achthoevenweg, begrensd door de Hoogeweg, aangegeven als bedrijventerrein." Op blz. 9, maar ook blz. 13 wordt geschreven dat het kadaster om rectificaties vraagt. Het kadaster registreert eigendomsverhoudingen maar verzoekt volgens ons niet om wijzigingen in bestemming aan hen door te geven. Wat in het rapport op blz. 11 geschreven staat over Kin Sanitair is voorzover wij weten helemaal niet waar. Men had veel liever het pand van Slager Industriële Dienstverlening. Omdat men in eerste instantie niet zeker was of men daarmee tot overeenstemming kon komen, was Kin Sanitair ook bezig met een plan voor een locatie aan de Achthoevenweg. Wij citeren een deel van blz. 15: "Reeds in 1994 had er een visie/plan
moeten liggen voor de ontwikkeling van De Esch Noord". Volgens een opmerking op blz. 17 zou zelfs door de verbouw van maïs in dit gebied geen sprake meer zijn van onbelemmerd uitzicht. Je zou je dan bijna afvragen of J. Talen wel maïs kent. Wel is het belangrijk dat in situaties zoals hier gespeeld hebben, de afspraken schriftelijk worden vastgelegd. Maar dat geldt veel breder en dat zal in deze tijd ook al veel meer gebeuren omdat dat een algemene trend is. GB/VVD doet de suggestie om binnenkort een visie te ontwikkelen voor
het hele gebied ten noorden van het huidige industrieterrein De Esch 1.
Onze fractie wil vooralsnog de bestemming van dat gebied volgens het bestemmingsplan
(agrarisch gebied met landschappelijke waarde) handhaven. De uitbreiding
van industrie is nu naar het zuiden gericht. Wanneer de mogelijkheden
in dat gebied te zijner tijd beginnen op te raken, gaan wij ons bezinnen
over de daarna gewenste en mogelijke verdere uitbreiding van industrieterrein.
12-05-03 Meerdere keren is al gesproken over de afronding van de omgeving van
de rotonde en dan met name het 4e kwadrant. Inmiddels is er overeenstemming
over de invulling van dat gebied. Uit de stukken hebben wij kunnen lezen
dat er dit jaar nog diverse besprekingen zijn gevoerd. Daaruit kunnen
wij de conclusie trekken dat dit niet tevergeefs is geweest. Een eerdere
planpresentatie riep bij de aanwezigen vooral vragen op met betrekking
tot het parkeren. Onze fractie heeft daar ook vanaf het begin op gehamerd.
In de voorstellen die nu voor liggen is dit aanzienlijk beter dan in de
eerdere schetsontwerpen. Op het huidige terrein van Boni komen 110-120 parkeerplaatsen. Wij verwachten
dat Boni die niet één, twee, drie zal gaan verminderen omdat
men de ruime parkeergelegenheid ook als trekker zal gaan gebruiken voor
bezoekers van hun winkel. Toch de vraag of daarover afspraken gemaakt
zijn om dat te voorkomen? In het verslag van de informatieavond op 14 januari jl. lezen wij als
antwoord op een vraag (nr. 5) dat onder het nieuwe complex ook parkeerplaatsen
gerealiseerd zullen worden. (Gedacht werd toen aan 30 tot mogelijk 50
stuks). In de toelichting bij de stukken wordt nu echter nog maar gesproken
van 20 tot 25 parkeerplaatsen in de parkeerkelder. Is er al meer van bekend of er inderdaad een aantal huurappartementen in dit complex komt? Wij lezen dat, indien dat zal gebeuren, een deel van de grond-/bouwkosten afgetopt moet worden. Onze fractie er is nog niet voor om dat te doen voor rekening van de gemeente. Een goede zaak is verder dat nu, in tegenstelling tot De Horst, elk appartement wel een rioolaansluitbijdrage moet betalen. Gelukkig heeft het college dit nu wel meegenomen in de onderhandelingen. Wij lezen verder nog dat recent gebleken is dat voor een vergunning voor grondwateronttrekking en het lozen van oppervlaktewater een bedrag verschuldigd zal zijn van ± € 81.000,--. Dit zou een tegenvaller zijn en er zou bezien moeten worden voor wiens rekening dit moet komen. Wij zijn van mening dat dit risico is van en voor Planoform. Wanneer krijgen wij inzage in de kosten die in verband hiermee voor rekening komen van de gemeente Staphorst? Hoewel wij hiervoor wel een aantal opmerkingen hebben geplaatst, is dit plan een aanzienlijke verbetering dan eerdere presentaties. De meeste opmerkingen die ook geplaatst zijn bij informatieavonden e.d. zijn met dit laatste plan naar onze mening geheel of in ieder geval voor een zeer groot deel gehonoreerd. Het college heeft hiermee naar onze mening goed werk geleverd.
12-05-03 In de vergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening op 7
mei 2003 is door de fracties van SGP en CDA aandacht gevraagd voor de
geluidsoverlast op koninginnedag. Wij hebben verschillende reacties gehad over de geluidsoverlast die op
grote afstand, zelfs tot aan de Industrieweg in Staphorst, was te horen.
Naar onze mening wordt het tijd om maatregelen te nemen tegen deze geluidsoverlast. Met Koninginnedag is het een mooie gewoonte dat de bevolking van Staphorst 's ochtends op het marktplein bijeenkomt. Een toespraak door de burgemeester, het zingen van ons volkslied, kinderen die ballonnen oplaten - het hoort er allemaal bij. Jammer alleen, dat de toespraak voor degenen die op het marktplein stonden niet te verstaan was, omdat de burgemeester te ver weg stond. Ook de muziek was niet te horen, wat een negatieve weerslag had op het zingen van het Wilhelmus. Jammer! De fractie van de SGP heeft in de commissie Inwonerszaken van donderdag 8 mei verzocht of hier iets aan kan worden gedaan. Want volgend jaar, bij leven en welzijn, moet iedereen kunnen horen wat onze burgemeester te zeggen heeft. En daarna zingen, uit volle borst!
12-05-03 Over en sluiten. Dat geldt voor het multifunctioneel centrum (mfc). Een breed opgezet onderzoek de afgelopen maanden door bureau ICS, onderdeel van Deloitte&Touche, heeft uitgewezen dat voor zo'n voorziening amper draagvlak bestaat in Staphorst. De conclusie van het onderzoek maakt dit in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk. Veel van ondervraagde mensen en verenigingen zeggen het oprichten van zo'n mfc zelfs als een stap achteruit te beschouwen! Een paar opvallende zaken in het rapport. · De combinatie van sport en andere activiteiten wordt als bezwaarlijk
ervaren; Het rapport stelt omfloerst vast dat bij de inhoudelijke meerwaarde van een mfc -een "dergelijke accommodatie" genoemd- vraagtekens vallen te plaatsen. In wezen zet ICS een groot uitroepteken, door al een voorschot te nemen op een vervolgtraject zónder mfc. Daarin zijn de wensen van de voetbalvereniging, die zo'n mfc wel zag zitten, te onderscheiden van een brede visie op de voorzieningenstructuur. Daarbij implicieert een ontkennend antwoord op de vraag of een mfc haalbaar is, voor ICS niet dat vervolgens automatisch de vraag rijst, of zo'n gebouw dan wellicht wenselijk is. Het rapport waarschuwt letterlijk: "Het realiseren van accommodaties moet niet tot doel worden verheven." In dit stadium is het nog niet aan de orde gedetailleerd aan te geven wat er nu staat te gebeuren. Wel heeft de fractie van de SGP in de vergadering van de commissie Inwonerszaken van donderdag 8 mei op hoofdlijnen te kennen gegeven in welke richting wij met de voorzieningenstructuur zouden kunnen uitgaan. De door ICS genoemde clusters -een activiteitencluster, een sociaal-maatschappelijk cluster en een woon-zorgcluster- kunnen daarbij een handreiking vormen. Zo zou sportpark Het Noorderslag bijvoorbeeld een commercieel geëxploiteerd activiteitencluster kunnen huisvesten. Rond zorgcentrum de Berghorst zou op termijn een cluster van zorgvoorzieningen kunnen worden verwezenlijkt. Verder zou de SGP graag onderzocht willen zien, of er een nieuw Dienstencentrum aan de Burgemeester van der Walstraat totstand kan komen. Wat onze fractie betreft, blijft de huidige gymzaal op die locatie gehandhaafd. Elementen die voor de SGP zwaar wegen, zijn de geringe afstand die kinderen en ouderen hoeven af te leggen, de vorm van kapitaalvernietiging die sloop van het gebouw meebrengt en de bezwaren die een groot deel van de Staphorster bevolking heeft tegen het stapelen van allerlei sportvoorzieningen op het Noorderslag.
22-04-03 In de commissievergadering van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening
op 2 april 2003 is de nota reservebeleid 2003 besproken. Voor de raadsvergadering
van 22 april 2003 stond deze nota vervolgens ter bespreking en vaststelling
op de agenda. 3 jaar geleden is de vorige notitie "Reservebeleid" vastgesteld.
Het is goed om dit beleid periodiek te heroverwegen en dat kan het beste
gebeuren zo kort mogelijk na de start van een nieuwe raadsperiode. Daar
komt bij dat er vanaf 2004 geen rente aan de reserves meer mag worden
toegevoegd. Voorgesteld wordt het voordeel dat daardoor ontstaat toe te
voegen aan de "voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen"
€ 100.000,-- en aan de "voorziening vervanging materiaal en
materieel" Algemene Reserve Reserve Wet Voorziening Gehandicapten In het raadsvoorstel is het college hier nu toch op teruggekomen en wordt
er geen bedrag overgeboekt. Reserve Verkeersinfrastructuur en Reserve Verkeersontsluiting Reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen Voor het overige kunnen wij instemmen met de voorstellen uit de Nota Reservebeleid 2003. Het college heeft in de raadsvergadering aangegeven te willen vasthouden
aan de voorstellen zoals die zijn opgenomen in het raadsvoorstel. Wij
hebben toen ook overwogen een amendement in te dienen met betrekking tot
de "algemene reserve" op basis van de redenen die hiervoor zijn
genoemd. Uiteindelijk hebben wij daar toch van afgezien. Na de aftopping
heeft de "algemene reserve" nog een stand van Wel hebben wij een tweetal andere amendementen ingediend. Het college
heeft de amendementen ontraden. Daarnaast hebben wij een amendement ingediend om niet € 1.000.000,-- te storten in de "reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen" maar toe te voegen aan de "reserve verkeersinfrastructuur" om daarmee groot onderhoud te kunnen uitvoeren aan de Oude Rijksweg en Gemeenteweg. Helaas kreeg dit voorstel geen steun van andere fracties. De fractie van de ChristenUnie heeft naar aanleiding van ons amendement een iets gewijzigd voorstel ingediend, namelijk om die € 1.000.000,-- te splitsen in € 500.000,-- te storten in de "reserve verkeersinfrastructuur" en eveneens € 500.000,-- in de "reserve groot onderhoud gemeentelijke gebouwen". Omdat daarbij de toelichting is weggelaten dat dit vooral bedoeld zou zijn voor groot onderhoud aan de kleedaccommodaties van de voetbalverenigingen of voor de stichting van een Multifunctioneel Centrum hebben wij dat amendement gesteund. Deze wijziging is toen aangenomen met de stemmen van ChristenUnie en SGP, terwijl de andere fracties er tegen stemden.
03-04-03 Door de heer Harke van Harke Administratie is enkele keren aan het college
gevraagd om medewerking te verlenen voor het oprichten van een nieuw kantoorgebouw
op een perceel grond aan de Hoogeweg, welk perceel bij hem in eigendom
is. Onder andere zijn perceel heeft echter de bestemming "agrarisch
gebied met landschappelijke waarde". De provincie heeft in het verleden
aangegeven dat er niet verder naar voren, richting Gemeenteweg, gebouwd
mocht worden. Zou dit destijds wel mogelijk geweest zijn, dan had de firma
Boer ook wel verder naar voren willen bouwen. De afgelopen jaren is in
correspondentie met Boer vele malen geschreven over afspraken die gemaakt
zijn om de percelen voor hun panden niet zodanig te bebouwen dat deze
niet duidelijk zichtbaar blijven vanaf de A-28. Wij hebben begrepen dat Harke een locatie is aangeboden aan de Achthoevenweg
en dat daar een kantoorfunctie past binnen de regels van het bestemmingsplan. Tenslotte willen wij nog even terugkomen op de discussie in de commissievergadering
van 5 maart 2003 waarin door de heer Talen van Gemeentebelangen/VVD met
veel bravoure is aangekondigd dat er toezeggingen gedaan zouden zijn om
in het onderhavige gebied een kantoor te mogen bouwen. Minder dan een uur voor de raadsvergadering van 25 maart 2003 hadden wij echter nog niets ontvangen. Nu lezen wij in de commissiestukken voor volgende week dat het daar op de agenda staat. Naar onze mening hoort dit echter te worden betrokken in deze discussie van deze raadsvergadering waarin wij beslissen om het verzoek van Harke af te wijzen of te honoreren. Wij hebben nu de indruk dat Talen heel hoog van de toren heeft geblazen
maar dat het een storm in een glas water is geweest.
03-04-03 "Recreatie en toerisme als nevenactiviteit bij een agrarisch bedrijf" In de commissievergadering van 5 maart 2003 is gesproken over een thematische
partiële aanpassing van het bestemmingsplan Buitengebied. In deel 1 van het voorontwerp lezen wij terecht dat nieuwe activiteiten zoals verblijfsrecreatie, kamperen of Bed & Breakfast geen belemmering mogen vormen voor de agrarische of andere economische functies in het buitengebied. Dit is voor ons een harde voorwaarde. Als wij dat niet doen, verplaatsen wij de problemen die wij aan de streek proberen op te lossen met dezelfde gang weer naar het buitengebied. Wat wordt in deel 2, artikel 3, lid 1 bedoeld met de tussen haakjes geplaatste zin "nb. flexibiliteitsbepaling opgenomen t.a.v. voormalig agrarisch bedrijf"? Geeft dit toch ruimte aan bedrijven die gestopt zijn met de agrarische activiteiten? Staat dit ook niet op gespannen voet met een ander artikel, namelijk artikel 3, lid 9 waar staat: "Beëindiging van de agrarische hoofdactiviteit houdt tevens de beëindiging van het recreatief medegebruik in"? Agrariërs moeten echter niet te gemakkelijk denken op deze manier veel extra inkomsten te kunnen verwerven als men een nevenactiviteit van een kwalitatief goed niveau wil realiseren. Wij hebben daarover meerdere keren artikelen gelezen en ook vanuit de praktijk vernomen. Wanneer recht gedaan wordt aan het veiligstellen van de belangen van
de agrariërs in het buitengebied en kleinschaligheid voorop blijft
staan, kunnen wij met deze nota instemmen.
03-04-03 In de commissie- en raadsvergadering van respectievelijk 5 en 25 maart 2003 is uitvoerig gesproken over de verzoeken van een tweetal inwoners om uitkering van planschade in verband met de bouw van een combischool op de hoek van de Staphorster Kerkweg en de J.C. van Andelweg. Onze fractie weet best dat deze aanvragers, al betreft het ambtenaren
van onze gemeente, net zoveel rechten hebben om een verzoek tot uitkering
van planschade in te dienen dan andere inwoners van onze gemeente. Wij blijven van mening dat het al vele jaren duidelijk is, dat de uitbreiding
van Staphorst-Zuid niet zou stoppen bij de Van Andelweg. Onze fractie
deelt dan ook niet de mening die in de stukken is verwoord. Daar staat
dat de planologische wijziging op het moment van aankoop van de percelen
(juni 1990 en augustus 1992) door de verzoekers niet voorzienbaar was.
Iedereen die zich enigszins verdiept zou hebben in de volgende uitbreidingsfase,
had in redelijkheid kunnen verwachten dat er achter de Van Andelweg gebouwd
zou gaan worden. Wij zijn van mening dat niet alleen gekeken moet worden
naar de vastgestelde bestemmingsplannen maar ook naar structuurschetsen,
ontwikkelingsvisies enzovoort. Onze fractie wijst dan ook de verzoeken om uitkering van planschade ex artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening af. Wellicht is het verder zinvol om de "Procedureverordening Planschade 1968" eens tegen het licht te houden. Nu is men eraan gebonden om bij de SAOZ advies te vragen. Naar onze mening is het beter om geen naam te vermelden. De laatste tijd hebben wij meerdere keren gelezen dat gemeenten bezig zijn om in de legesverordening een bedrag op te nemen voor het in behandeling nemen van aanvragen om vergoeding van planschade. Ons inziens is het gerechtvaardigd dit ook te doen in onze gemeente. Enerzijds om enigszins een rem te zetten op het al te lichtvaardig overgaan tot een dergelijk verzoek. Anderzijds omdat het de gemeente een aanzienlijk aantal uren kost om informatie te verstrekken aan het adviesbureau, overleg te plegen enzovoort. Onze fractie verzoekt het college de mogelijkheden te onderzoeken om ook in onze gemeente daarvoor iets op te nemen in de legesverordening.
03-04-03 In de commissievergadering van 5 maart 2003 aan de orde geweest een aanvraag
voor het oprichten van een bijgebouw van 218 m² bij de gesplitste
boerderij aan de Oude Rijksweg 124 te Staphorst. Op zich is het, ook in dit geval, een goede zaak dat de oude schuren
vervangen worden door een nieuwe schuur van maximaal 200 m². Wij
weten allen dat dit vooral bij boerderijsplitsingen in het verleden meer
dan eens geleid heeft tot onvrede bij de inwoners. Sloop van een grote
oppervlakte aan schuren in veelal slechte staat van onderhoud, kon slechts
leiden tot 50 m2 nieuwbouw. Dit was echt onbevredigend maar in de vorige
bestuursperiode was de wil er niet om daar iets aan te doen. Gelukkig
lijkt daarin nu verandering te zijn gekomen. In het stuk lezen wij dat het college al heeft ingestemd met het nieuwe
beleid. Moet dit evenwel ook niet door de raad worden vastgesteld?
02-04-03 Op woensdag 2 April jl. vermelde de agenda van de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening een voorstel omtrent de positie van het Historisch Archief, periode 1588-1939. De raad moet straks een beslissing nemen of het gemeentearchief in eigen beheer blijft, of dat het overgebracht wordt naar het Historisch Centrum Overijssel. Wat is het standpunt van de SGP? Kennis van het verleden zou ons kunnen brengen tot het nederige besef dat het heden waar wij in leven niet meer is dan een korte fase in een lange geschiedenis. Kennis van het verleden is nodig voor een juist begrip van de wereld waar wij in leven, en voor de bepaling van onze koers in deze wereld. Kennis van het verleden is hoogst noodzakelijk voor de overdracht van waarden en normen. Een aantal hooggestemde noties als uitgangspunt voor ons standpunt over het Gemeentearchief, want archieven vormen een belangrijke bron voor het verkrijgen van die kennis van het verleden. Het zal duidelijk zijn dat wij van harte instemmen met het voorstel tot conservering en restauratie van ons archief. Een cultuur is verplicht de nalatenschap van voorgeslachten met zorg te beheren. Een cultuur is ook verplicht zichzelf voor het nageslacht met de stukken te verantwoorden over haar reilen en zeilen. Naast al het zojuist genoemde is archiefonderzoek een zeer nuttige vorm van vrijetijdsbesteding. Door de toenemende vrije tijd gaan meer mensen op zoek naar de geschiedenis van het eigen voorgeslacht en naar de eigen wortels. Deze zoektocht kan op zichzelf al veel genoegen verschaffen. Voor deze vorm van vrijetijdsbesteding stelt de SGP graag gelden beschikbaar. De gemeente mag hierin best een stimulerende rol spelen. Er zijn zaken waar de SGP het geld minder graag naar toe ziet gaan. Mede in dat kader achten wij het een goede zaak dat het archief in eigen beheer blijft; dat wil zeggen: in het Gemeentehuis. Het archief blijft dus dicht bij de eigen inwoners. Dat houdt de drempel laag.
11-02-03 Aanleiding Hoge prioriteit voor zorg Eigen initiatief Ten tijde van de eerste contacten met de gemeente is deze zorg voor een
goede huisvestingslocatie richting de heer Lanzing geuit. Tijdens de volgende
contacten is ook door de gemeente nog eens aangegeven dat de gemeente
zich maximaal zal inspannen om te komen tot een adequate huisvesting.
Er kan dan ook geen misverstand bestaan omtrent de intentie van de gemeente
voor een goede huisvesting van de heer Lanzing. Korte terugblik Perceel Ebbinge Wubbenlaan/Prinses Beatrixstraat Peuterspeelzaal Voormalige CNS-locatie Staphorst-zuid Burgemeester van der Walstraat Planologische procedure Toekomst NB: deze tekst is tot stand gekomen in gezamenlijk overleg tussen gemeente, de heer Lanzing en de overige huisartsen binnen de gemeente Staphorst.
21-01-03 De gemeenteraad heeft besloten een krediet van 18.000 euro beschikbaar
te stellen om de voorgeschreven brandveiligheidseisen bij een drietal
panden door te voeren. Het betreft de gebouwen van de gemeente die in
gebruik zijn bij de VV Staphorst, SC Rouveen en de duivensportvereniging
te Staphorst. Hoewel de SGP ernstige bedenkingen heeft bij de wedstrijdsport,
weegt de voorbeeldfunctie van de gemeente op het gebied van de brandpreventie
zo zwaar, dat onze fractie bereid was in te stemmen met een krediet van
14.000 euro. De gemeente is tenslotte eigenaar van de betreffende gebouwen.
De overige 4000 euro, die verband houdt met aanpassingen die los staan
van de gebouwen zelf -bijvoorbeeld het aanschaffen van een brandveilig
soort prullenbakken-, moet naar onze mening voor rekening komen van de
sportclubs. Als gebruiker (huur betalen is er niet bij) hebben óók
zij een verantwoordelijkheid ten opzichte van de brandveiligheid. Omdat
het college vond dat de gemeente het hele bedrag maar moest ophoesten,
diende onze fractie een motie in. De CDA-fractie, die aanvankelijk het
standpunt van de SGP deelde, stemde op één lid na alsnog
tegen de motie. Motie verworpen, zodat de sportverenigingen weer kunnen
rekenen op een paar duizend euro extra aan gemeenschapsgeld. Daarvoor
in ruil helpen zij bij het uitvoeren van de aanpassingen. Iets waarvoor
zij kennelijk enorm moeten worden geprezen. Volgens een woordvoerder van
de PvdA-fractie valt 4000 euro overigens in het niet bij de miljoenen
die omgaan in de gemeentelijke begroting. Wie daarover zeurt, zou zich
schuldig maken aan een kruideniersmentaliteit. Deze ware representant
van de sociaal-democratie vond het zelfs vreemd dat de SGP hier volslagen
anders tegenaan kijkt. Tja, smijten met geld staat ons nu eenmaal tegen.
Al betreft het slechts 4000 euro. Wie het kleine niet eert, is het grote
niet weerd.
08-01-03 Op 8 januari jl. is in de commissie Middelen/ Ruimtelijke Ordening gesproken
over de stand van zaken met betrekking tot het bestemmingsplan om te komen
tot woningbouw in Staphorst -Zuid achter de J.C. Van Andelweg. Bij de stukken die ter inzage lagen, was ook de reactie van voornoemde
Subcommissie. Na lezing van dat stuk werden wij niet vrolijker. Er zijn
in onze ogen nogal wat kritische opmerkingen geplaatst. Recente artikelen
hierover in de krant melden echter dat het college van mening is dat het
mogelijk moet zijn om tot overeenstemming te komen. - Omvang plangebied Daarnaast vragen wij ons af of het, gezien de uitkomsten van het woningmarktonderzoek, wel nodig is om het plangebied zo fors te verkleinen. - Woningbouwprogrammering en zuinig ruimtegebruik In het voorstel aan MEGA wordt verder gesproken over 90 woningen in categorie
3, waarvan 50% in de prijsklasse tot € 300.000 en dus 50% daarboven.
Nu lezen wij in de beleidsnota wonen dat er in de hele gemeente geen vraagoverschot
is naar woningen tussen de € 300.000 en € 400.000 en slechts
een vraagoverschot van 20 woningen in de prijsklasse boven € 400.000.
Wel is er enig verschil tussen de kern Staphorst en de kleine kernen. Worden er in die eerste fase nu ook een aantal woningen in de goedkopere prijsklasse gebouwd in een rij van bijvoorbeeld vier? Wij lezen daar niets over. Het is dus overduidelijk dat onze fractie meer aandacht vraagt voor woningbouw in de goedkopere prijsklasse. - Milieuaspecten als gevolg van de bedrijventerreinen
De Baarge en De Esch - Verkeersontsluiting In de notitie hebben wij verder gelezen dat MEGA in ieder geval voor
dit plan geen gebruik meer maakt van de diensten van SAB, het stedenbouwkundig
bureau dat het ontwerp van dit plan heeft gemaakt. De invloed hierop van
de gemeente zal mogelijk niet groot zijn. Wel dienen wij erop aan te dringen
dat wij als gevolg van die ontwikkelingen geen vertragingen accepteren. Op blz. 3 onder punt 4.4, zuinig ruimtegebruik, staat dat de subcommissie
van mening is dat de in het plangebied aanwezige ruimte intensiever dient
te worden gebruikt door een veel hogere woningdichtheid na te streven. Tot slot vernemen wij nog graag een reactie over de gemaakte opmerkingen over bijvoorbeeld duurzaamheid, de afstand tot scholen enz.
11-03-03 - Zwolse Courant De uitslag van de Provinciale Statenverkiezing in Overijssel
kon wel eens een flinke oppepper betekenen voor de Staatkundig Gereformeerde
Partij (SGP) in Staphorst. De partij, die tijdens de Tweede Kamerverkiezing
in januari plaatselijk door het CDA van de troon gestoten werd, kan wel
een extra impuls gebruiken. Toch heeft de fractie nu hooggespannen verwachtingen. Verondersteld wordt dat veel kiezers, die in januari nog 'strategisch' kozen voor het CDA (en dus voor Balkenende als minister-president) nu weer op het oude nest zullen terugkeren. 'Het gaat niet om grote zaken, niet om het premierschap', zegt Sytse de Jong (31) van de jonge SGP-garde in de Staphorster raad. Juist daarom kan deze verkiezingdag een goede graadmeter zijn: 'de provincie leent zich niet voor sterke profilering, het zijn vlakke verkiezingen. Voor velen ook een ver-van-hun-bed-show; een grote groep mensen neemt niet eens de moeite om te stemmen.' Aspecten die in het voordeel werken van kleinrechts. 'Want onze achterban is wèl erg trouw in opkomst, daar zijn we enorm blij mee.' Sytse de Jong, zoon van de dominee in Staphorst, heeft een goed gevoel over de uitkomst van vandaag, wijt het recente verlies aan het 'Balkenende-effect'. Niets alarmerends aan. 'De Kamerverkiezingen draaiden zo duidelijk om de vraag: wie wordt premier? Je mag de cijfers van toen niet als sjabloon op de plaatselijke situatie leggen. Onze achterban bleef trouw, koos voor beginsel in plaats van macht. Al is dat geen garantie voor de toekomst.' Veel minder stabiel toonde de aanhang van ChristenUnie zich. Die partij (een samenvoeging van RPF en GPV) kelderde van 1648 stemmen vorig jaar naar 1335 in januari. 'Een levensgroot probleem', denkt De Jong. 'Het dilemma van veel kiezers was: bezorgen we CU een zetel extra in de Kamer, maar niet genoeg om te regeren? Of zorgen we dat CDA de grootste blijft?' CU raakte in Staphorst meer dan 300 stemmen kwijt. 'Dat doet pijn', zo reageerde burgemeester Joop Alssema (van CU-signatuur) toen aangeslagen. 'Ik heb echt het gevoel alsof er wat weggesneden is.' Maar hij relativeert ook: 'die campagne was er één van poppetjes, media en strategie, in Amerikaanse stijl. Het ging niet echt meer om de inhoud. Daar heb ik moeite mee.' De burgemeester voorziet moeizame jaren voor kleinrechts: 'wie eenmaal anders heeft gestemd keert niet zo snel weer terug op het oude nest. SGP en CU zullen zich politiek nog beter moeten profileren, hun visie moeten presenteren. Er is méér inzet nodig om die groep verloren kiezers weer voor je te winnen.'
06-03-03 - Zwolse Courant De raadscommissie Inwonerszaken van Staphorst heeft ingestemd
met het collegevoorstel om de begraafplaats in IJhorst met zo'n 2.500
vierkante meter uit te breiden. De heikele kwestie over al dan niet een
urnenmuur bleef echter zo goed als onbesproken. De PvdA in Staphorst pleit al jaren voor een urnenmuur in IJhorst, en dat stelde H. van Lambalgen nog eens in de commissie. Het stoort de sociaal-democraten dat er vanwege religieuze opvattingen in de raad nog steeds geen urnenmuur is. De scheiding tussen kerk en staat noemt de partij een groot goed en dat moet volgens de Staphorster PvdA ook worden doorgetrokken in het respecteren van andere geloofsopvattingen. De partij vindt dat de gemeente nu eindelijk z'n verantwoordelijkheid eens moet nemen en tegemoet komen aan de wensen van de IJhorst bervolking. De discussie zal nog wel volgen. 'Op Bijbelse gronden wijzen wij crematie af. Uitbreiding begraafplaats geen probleem, maar we zijn en blijven tegen een urnenmuur', betoogde K. Slager (SGP). Algehele steun dus wel voor de uitbreiding van de begraafplaats, nodig
omdat het aantal grafruimten uitgeput raakt. Voor de uitbreiding is twintigduizend
euro nodig. De voorbereiding en realisatie van de uitbreiding neemt zeker
drie jaar in beslag. De voorbereiding betreft onder andere het opstarten
van een bestemmingsplanwijziging, aankoop van een perceel grond achter
de begraafplaats van Landschap Overijssel, het horen van de betrokken
regionale inspecteur van volksgezondheid en een gedachtenwisseling met
diverse belanghebbenden (waaronder de dorpsraad IJhorst). Zo komt dan
ook weer de vraag aan de orde of er een strooiveldje moet komen, een urnentuin
of een urnenmuur.
06-03-03 - Zwolse Courant Het Staphorster college moet meer druk op de provincie uitoefenen
om het gewenste fietspad van Lichtmis naar Hasselt gerealiseerd te krijgen.
Die boodschap gaf Henk Bisschop (SGP) wethouder Wisse Bron deze week mee,
nu het Uitvoeringsprogramma Overijssel (UPO) geen gewag maakt van zo'n
tracé. 'Men eist van de gemeente wel veel zorg voor het buitengebied', ageerde Bisschop, 'en we doen ook vaak genoeg actief mee aan provinciaal beleid. Maar de provincie is zelf niet bereid veel terug te doen en geeft het verkeerde voorbeeld. Hamert u daar rustig nog eens op in regioverband', aldus Bisschop. 'Hier moet Staphorst zich sterk voor maken', stelde ook Jaap Eissen (VVD) in commissieverband. Hij vindt het fietspad vooral uit veiligheidsoogpunt van groot belang. Ook Klaas Harke (ChristenUnie) schaarde zich daarachter. Het UPO is al door Gedeputeerde Staten vastgesteld, maar een politieke meerderheid in Staphorst wil alsnog in de bres voor het beoogde fietspad. Wettelijk is zo'n routing volgens de fracties zelfs verplicht: nu de weg van Lichtmis naar Hasselt 80km-zone blijft moet voor landbouw- en fietsverkeer een parallelweg worden aangelegd. Maar uit onderzoek blijkt volgens de provincie dat de verkeersintensiteit zo gering is dat een parallelweg een te kostbare oplossing wordt.
24-01-03 - Meppeler Courant Waar winnaars zijn, zijn vaak ook verliezers en in Staphorst
is dat niet anders. De ChristenUnie behoort tot de verliezers. Ruim driehonderd
kiezers keerden zich in deze gemeente van de ChristenUnie af. Dit tot
teleurstelling van ChristenUnie-burgemeester Joop Alssema en de fractievoorzitter
van de lokale partij, Henk Koobs. Hun verklaring is helder: de mensen
hebben landelijk strategisch voor het CDA gekozen en hier is dat niet
anders geweest.
24-01-03 - Meppeler Courant In de woensdageditie van deze krant stond een artikel over de Staphorster
SGP-fractie die tegen het collegevoorstel stemde om de gebouwen van SC
Rouveen, VV Staphorst en de Duivenvereniging brandveilig te maken. De
partij vindt en vond dat de huurders van die panden zelf ook wat moeten
doen. Het werd een principekwestie en de partij stemde dan ook tegen het
voorstel.
22-01-03 - Meppeler Courant De SGP-fractie is dinsdagavond tijdens de raadsvergadering niet meegegaan
met het collegevoorstel om noodzakelijke brandveiligheidseisen in de gebouwen
van VV Staphorst, SC Rouveen en de Duivensportvereniging uit te voeren.
18-01-03 - Reformatorisch Dagblad Verkiezingsbiljetten, knaloranje ballonnen, partijprogramma's en een aantal kandidaat-kamerleden. Ze zijn er allemaal op de speciale verkiezingsbijeenkomst voor gehandicapten in Staphorst. Bezoekers van het dagactiviteitencentrum Horstheim verdiepten zich daar gisteren in de gebeurtenissen van komende woensdag. Voor velen staat één ding al vast: "De SGP is de beste." Het verslag is van journalist Albert-Jan Regterschot van het Reformatorisch Dagblad. "Waarom staat er een negen op het pamflet van de SGP?" wil een gehandicapte weten. Een lastige vraag, zeker als je net hebt betoogd dat je partij twee kamerzetels heeft, maar er liefst drie of meer wil. Het gegoochel met cijfertjes is duidelijk niet aan iedereen besteed. SGP-kamerlid mr. C. G. van der Staaij moet moeite doen om het uit te leggen. Want het getal slaat aan de ene kant niet op het zetelaantal, maar het heeft er aan de andere kant wel veel mee te maken. Het aantal zetels dat een partij heeft, bepaalt immers wel welk cijfer er op de verkiezingsbiljetten komt. De vraag over de negen is een van de vele die bezoekers van Horstheim, het dagactiviteitencentrum van de stichting Adullam in Staphorst, stellen aan politici. Zo'n tachtig aanwezigen, vooral bezoekers en personeel van de voorziening, hebben er zich de hele week al op voorbereid. Afgelopen maandag ontstond spontaan het idee voor het houden van een verkiezingsbijeenkomst. In nog geen week tijd werd het plan uitgewerkt. Gisteren was het al zover. Dat de sympathie van veel bezoekers uitgaat naar de staatkundig gereformeerden lijdt geen twijfel. Veel gehandicapten zijn getooid met een oranje zonneklep met de letters SGP erop. Anderen houden het bij een button in dezelfde kleur, waaraan bovendien nog rood-wit-blauwe linten wapperen. Ook politici van dezelfde 'kleur' zijn aanwezig: kamerlid Van der Staaij, gemeenteraadslid Slager en de plaatselijke predikant ds. Tj. de Jong, die kandidaat-kamerlid is. Zijn naam prijkt op de 28e plaats van de SGP-kieslijst. Hij weet zich in goed gezelschap van burgemeester J. D. Alssema. Die staat bij de kamerverkiezingen op nummer 30 op de lijst van de ChristenUnie. "Referaten", noemt Horstheimdirecteur J. D. van Dijk met een duur woord de toespraken die de politici houden. Als eerste is de burgemeester aan het woord. Die legt uit waarom er verkiezingen zijn. Om de regering aan te wijzen is een druk op de rode knop voldoende. Daarna vertelt raadslid Slager wat de gemeenteraad doet. "We zorgen voor goede wegen. Er mogen geen bobbels in de weg zitten, want dan kun je er moeilijk over lopen of over rijden met je rolstoel." Hij legt uit dat bijna iedere partij dat soort dingen belangrijk vindt. "Maar de SGP let ook op andere dingen, zoals de zondagsrust. Op zondag hoor je in de kerk te zitten en niet te winkelen." Dan is er pauze. Maar eerst wordt nog een telegram gestuurd naar de Koningin. "Dat hoort nu eenmaal bij SGP-bijeenkomsten", zegt Van Dijk. "Ik las pas dat daar kritiek op is, maar ik vind het een goede gewoonte." In het telegram doen de bezoekers Hare Majesteit de hartelijke groeten. "We weten van uw verdriet over het overlijden van prins Claus. We hopen dat u in uw gezin en werk krachten krijgt van de Hemelmajesteit." Als afsluiter volgt nog een vraag. "Hebt u nog gelegenheid om eens bij ons op de koffie te komen?" "Daar hopen we natuurlijk op", aldus Van Dijk. Als kamerlid Van der Staaij het woord krijgt, vraagt die eerst aan de zaal hoe het komt dat er nu al weer verkiezingen zijn. "Dat was vorig jaar toch ook al?" Het antwoord van een gehandicapte lijkt niet helemaal bij de vraag te horen. "Je moet SGP stemmen." Daar kan Van der Staaij natuurlijk geen nee op zeggen. Toch probeert hij uit te leggen wat hij bedoelde met de vraag. "Er zijn vorig jaar veel nieuwe kamerleden gekomen. Die maakten ruzie. Ook ministers waren het vaak oneens. Toen is besloten om maar opnieuw te gaan stemmen." In zijn uitleg over wat de SGP voorstaat, wijst het kamerlid op de Bijbel. "Wij willen dat de regering luistert naar de geboden die daarin staan." Wat dat betekent? "Bijvoorbeeld dat niet mensen maar de Heere baas is over het leven. Baby's mogen niet gedood worden in de buik van de moeder. En het is fout dat oude mensen zelf mogen beslissen wanneer ze sterven." Maar ook veiligheid is belangrijk, vertelt hij. "Je moet niet bang hoeven te zijn op straat voor boeven. Er moet dus meer politie komen." Bij de beantwoording van vragen die daarop volgt, krijgt ook Marinus van den Born het woord. Hij is bezoeker van Horstheim en de grote motor achter de verkiezingsbijeenkomst. Zittend naast Van der Staaij weet hij haarscherp uit te leggen hoe de SGP is ontstaan. Dat levert hem een welgemeend compliment op van de politicus. Waarom hij deze bijeenkomst mede op touw heeft gezet? "Ik vind politiek interessant. Ik hoop dat andere bezoekers er door deze bijeenkomst ook iets van gaan begrijpen." Het meest geniet hij echter nog van alle media-aandacht. "Er zijn veel fotografen en journalisten. Daar ben ik blij mee." Waar hijzelf op gaat stemmen is geen moeilijke vraag. "Op de SGP natuurlijk. Die partij heeft het beste met ons voor." |
|
|