Algemene
beschouwingen 2003, 2002,
Terug
Geacht College, Leden van de Raad,
Er is een boek met de titel: "Wij zijn nooit modern geweest".
Modern zijn betekent dat de mens meent alles te kunnen beheersen. Zowel
de natuur als de cultuur volledig in zijn macht te hebben. De huidige
tijd wordt ook wel postmodern genoemd. De mens is zoekende; het vertrouwen
in alleen de techniek, de cultuur en het verstand is voorbij. Men gelooft
ook niet langer dat er ooit een tijd zal komen waarin men alles zal kunnen
beheersen. Vandaar: "Wij zijn nooit modern geweest".
Ook in het afgelopen jaar zijn wij nationaal en internationaal er meermalen
op gewezen hoe weinig wij mensen alle dingen maar beheersen. We denken
daarbij aan de stroomuitval in de Verenigde Staten, Italië en in
één van onze buurgemeenten. Er was ziekte onder het vee:
na de varkenspest en MKZ, nu de vogelpest. In de media was er een voortdurende
berichtgeving over moord en doodslag. Wij gaan ons door al deze dingen
kwetsbaar voelen. Wanneer we er goed bij nadenken, zouden wij er wel wanhopig
van kunnen worden. Wat zal er morgen gebeuren? Zal dit of dat wel goed
aflopen? De psalmdichter zegt echter: Geen onheil zal de stad verstoren,
waar God Zijn woning heeft verkoren (Ps. 46). Geloven in God, leven naar
de geboden die Hij ons gegeven heeft, dat geeft vertrouwen in de toekomst.
Het is immers maar de vraag of de mens menselijk kan blijven in een cultuur
waarin voor God geen plaats is. Maar wanneer de burgers, het college en
de raad werken volgens en naar Gods Woord, dan mogen wij de toekomst van
onze gemeente met vertrouwen tegemoet zien.
De landelijke politiek, en ook in het bijzonder het nieuw aangetreden
kabinet "Balkenende II", heeft een flinke kluif aan de economische
recessie. Er moeten harde maatregelen genomen worden. Het wordt door een
ieder aan de orde gesteld dat de zwakkeren in de samenleving hier niet
de dupe van mogen worden. Wij onderschrijven dat. Maar er moet wel bezuinigd
worden. Dat is ook de opdracht aan de gemeenten. Toch heeft de landelijke
politiek ook een bredere taak dan alleen de economie. Dat wij deze als
eerste aan de orde stellen, getuigt er al van hoe de samenleving doordrongen
is van het feit dat alles om het geld draait. In de jaren voor het huidige
kabinet zijn wetten gemaakt, die zondermeer teruggedraaid zouden moeten
worden om een gezonde samenleving te krijgen. We denken daarbij aan zaken
als euthanasie, abortus en het homohuwelijk. En nog steeds is het beleid
gericht op stimulering van het tweeverdienerschap. Daardoor wordt kinderen
het opgroeien in een fijn gezin onthouden. Een keuze die gemaakt is door
de tweeverdienende goedopgeleide theoretici. Een keuze die gemaakt is
voor de practici aan de minimumkant van de samenleving die beide vanaf
nu moeten werken om hun gezin en hun huis in stand te houden. Om de kwaliteit
van de samenleving in Nederland te verbeteren dienen deze zaken te veranderen.
In de plaatselijke politiek mochten we in het afgelopen jaar allen gespaard
worden. Wij denken hierbij in het bijzonder ook aan onze burgemeester,
die nu herstellende mag zijn van een medische behandeling. Zo het nu lijkt,
mocht het een middel in Gods hand zijn tot voorlopig herstel. We wensen
hem een voorspoedig verder herstel toe.
Dit is het eerste begrotingsjaar geweest in het duale stelsel. Om het
dualisme tot een succes te maken, zal het zich verder moeten ontwikkelen.
Evenals het sturen op hoofdlijnen, omdat het allemaal nog in een groeiproces
zit. Bovendien dient de politiek de betrokkenheid van de burger te vergroten.
De burger is vaak meer geïnteresseerd in de voor hem belangrijke
details. Misschien krijgt de burger wel meer behoefte aan een publieke
tribune op bijvoorbeeld de afdeling Ruimtelijke Ordening dan in de Raadszaal.
Hoewel er nog veel meer te zeggen valt, willen wij de inleiding besluiten
met onze mening over de normen en waarden discussie. Het is goed dat deze
discussie plaatsvindt. Echter, het heeft eigenlijk alleen maar waarde
wanneer de uitkomst van deze discussie wijst op de Tien Geboden zoals
die ons gegeven zijn in Gods Woord. Dit kan worden samengevat tot: "God
lief te hebben boven alles, en de naaste als ons zelf". Wanneer de
gemeente vanuit dit gebod mag leven, dan mag er zegen verwacht worden.
In de 84ste psalm het 6e vers komt dit ook duidelijk naar voren waar wij
lezen:
Want God, de HEER´, zo goed, zo mild,
Is ´t allen tijd een zon en schild;
Hij zal genaad´ en ere geven;
Hij zal hun ´t goede niet in nood
Onthouden, zelfs niet in den dood,
Die in oprechtheid voor Hem leven.
Welzalig, HEER´, die op U bouwt,
En zich geheel aan U vertrouwt.
Voorzitter, we vervolgen deze algemene beschouwingen, door enkele punten
uit de ons aangeboden beleidsbegroting te accentueren.
Openbare orde en veiligheid
Als het over orde en veiligheid gaat, is dat in de eerste plaats een zaak
van verantwoordelijkheid die iedere inwoner heeft ten opzichte van de
samenleving. De ontwikkelingen in onze moderne samenleving vervullen ons
met grote zorg. Als eigenliefde niet meer vergezelschapt wordt door naastenliefde,
gaan op termijn orde en veiligheid teloor. Openbare orde en veiligheid
worden namelijk niet gerealiseerd door het afdwingen van, en het verplichten
tot allerlei zaken; maar zijn in de eerste plaats een kwestie van mentaliteit.
Daarbij zijn er wel regels nodig en is er regulier toezicht nodig. Handhavend
optreden is het sluitstuk van het traject. Een noodzakelijk en onmisbaar
sluitstuk. In die gevallen moet de overheid haar gezag onbeschroomd tot
gelding brengen. Onze fractie stemt in met de weergegeven visie en beleidsuitgangspunten
voor dit onderdeel.
Gemeentehuis
De verbouwing van het gemeentehuis is in gang gezet. We spreken de wens
uit dat deze verbouwing onze gehele gemeente ten nutte mag komen. Dat
betreft zowel het bestuur, het ambtelijk apparaat en verder iedere inwoner
die voor allerlei zaken op het gemeentehuis moet zijn. Het moet een bijdrage
leveren tot het instandhouden en zo mogelijk verbeteren van het product.
Daarbij moet in een tijd van bezuiniging het budget goed bewaakt worden.
Welstandsbeleid
In de komende periode zal het welstandsbeleid gestalte krijgen door het
opstellen van een startnotitie. Welstand behoort niet tot de zaken die
te maken hebben met de eerste levensbehoeften. Dat relativeert het belang
van deze zaak ten opzichte van vele andere zaken die op gemeentelijk niveau
geregeld worden. Dat neemt echter niet weg dat de SGP het totstandkomingsproces
met grote belangstelling volgt, en niet op voorhand met elk product in
zal stemmen. Cultuurbehoud en zorgvuldige omgang met het historisch bepaalde
dorpsgezicht zijn voor ons belangrijke aandachtspunten. Bij dit alles
moet het leefbaarheidsaspect een keihard criterium blijven. Welstand moet
dienstbaar blijven aan het welbevinden van onze inwoners.
Wegen
In de vorige algemene beschouwingen heeft de SGP-fractie aangedrongen
op een daadwerkelijke uitvoering van de voorgestelde wegen voor groot
onderhoud op de investeringslijst 2003 en geen uitstel te accepteren.
Het college heeft een en ander voortvarend aangepakt en zelfs nog een
aanmerkelijk bedrag van het beschikbare budget over kunnen houden vanwege
de scherpe prijsstelling van de inschrijvers in verband met de neerwaartse
conjunctuur die ook dit marktsegment niet voorbijgaat. Als gemeente kunnen
wij daar ons voordeel mee doen, en deze gelden omzetten in extra te reconstrueren
wegen waarvoor de plannen inmiddels gereed liggen.
Het nieuwe wegenbeheersplan zal eind deze maand worden gepresenteerd.
Op de investeringslijst 2004 is hiervoor een bedrag van circa 1,50 miljoen
euro opgenomen. Inhoudelijk is hier dus nu nog niets van te melden. Als
SGP-fractie gaan wij er wel van uit dat er een ruime post opgenomen is
voor het aanpakken van de Oude Rijksweg en de Gemeenteweg. Kunt u hier
al wat van zeggen? Want de onderhoudsstaat van deze verkeersslagader in
onze gemeente baart ons steeds meer zorgen, temeer omdat de gehele lengte
onzes inziens niet in een paar jaar tijd gereconstrueerd kan worden, maar
een langduriger proces zal zijn. Wij blijven pleiten voor uitvoering in
straatklinkers, maar zijn evengoed nog geïnteresseerd in een proefvak
asfalt met steenprint waarbij de molgoten en de voetpaden wél in
klinkers worden uitgevoerd.
Verkeer
De verkeerscirculatie binnen onze gemeente wordt meer en meer beïnvloed
door de ondercapaciteit van de A28. We willen geen sluipverkeer, maar
we willen ook geen lastige hobbels en bobbels voor onze eigen mensen.
Alle mogelijke lobby om de capaciteit van onze snelweg te verhogen, ondersteunen
wij daarom ook van harte.
De nieuwe aansluiting met de A28 staat qua prioriteit bovenaan in ons
verlanglijstje. Het is een groot knelpunt in onze gemeentelijke verkeersstroom.
Daarnaast hebben we voor het komende jaar enkele andere, in eigen regie
uitvoerbare wensen. De Parallelweg dient vriendelijker gemaakt te worden
voor het agrarisch verkeer. De daar aanwezige drempels zorgen ervoor dat
het landbouwverkeer voornamelijk de, vanwege ouderen en kinderen, drukke
route Ebbinge Wubbenlaan-Gemeenteweg kiezen in plaats van de rustige route
langs de spoorlijn. De daar aanwezige drempels dienen verlaagd te worden
of vervangen door een wegversmalling. De aanleg van de fietsroute in de
omgeving van de Rijksparallelweg tussen de bebouwde kom en de Viaductweg
is een must. De schoolgaande jeugd naar Meppel dient een veilige route
te kunnen nemen. Het is verstandig om in dit plan ook de route van de
schoolgaande kinderen naar de ds. Harmen Doornveldschool mee te nemen.
Binnen het kader van het RUP (Regionaal Uitvoeringsprogramma) dienen
wij als raad een gezonde afweging te maken. Wegaanpassingen voor de veiligheid
akkoord, maar het moet wel werkbaar blijven voor het steeds groter wordende
landbouwverkeer en de eigen burgers die in omringende steden en dorpen
hun werk hebben. Het sluipverkeer dient niet in de eerste plaats voorkomen
te worden door verkeersbeperkende maatregelen maar door de verkeerscapaciteit
van de omringende interlokale, interregionale wegen te vergroten. Het
RUP zal daarom zijn uitwerking niet hebben wanneer de provincie de weg
Lichtmis Hasselt niet voorziet van een goede parallelweg voor landbouwverkeer
en fietsers.
Riolering
Voor 1 januari 2005 dienen alle percelen in het buitengebied, welke niet
in aanmerking komen voor een rioolaansluiting, te zijn voorzien van een
IBA-systeem. Er is dus niet veel tijd meer en wij vragen ons af of dit
nog wel gaat lukken. Ziet het college hier geen probleem ontstaan?
De SGP-fractie heeft meerdere malen aangedrongen op een herberekening
van de aansluitkosten per perceel, waardoor er onder de huidige marktomstandigheden
waarschijnlijk nog extra percelen aangesloten kunnen worden op de riolering
zonder de daarvoor gestelde normbedragen in de verschillende gebieden
te overschrijden. Hoe ver is het hier mee? Onze fractie is van mening
dat een weg als de Klaas Kloosterweg, dé boerenstreek van de toekomst,
riolering moet hebben. Wij hebben daar eventueel middelen voor over als
de aansluitkosten per perceel boven de gestelde normbedragen uit zouden
komen.
Wat voor activiteiten worden er ondernomen om riooloverstorten te voorkomen?
Op sommige plaatsen geeft dit overlast en ergernis. De gemeente kan wel
stellen dat naar aanleiding van onderzoek gebleken is dat dit geen gevolgen
heeft voor de gezondheid van het vee. Maar dit wordt in twijfel getrokken.
Als het geen kwaad kan; plaats dan maar een artikel in de Staphorster
zodat iedereen er kennis van kan nemen en bij de gemeente aan kan kloppen
voor vergoeding van de kosten als er onverhoopt toch iets mis gaat. Blijft,
dat de rommel wel steeds in de weilanden terechtkomt.
Groen
De transport- en stortingskosten van vijzelmateriaal uit bermen, specie
uit sloten en plantsoenafval rijzen langzamerhand de pan uit! Is het niet
mogelijk zelf een opslagplaats te realiseren waar de zaak eerst kan uitlekken
en drogen voordat het afgevoerd wordt naar een verwerker? Of is dit prijstechnisch
niet interessant? Hier zou onderzoek naar gedaan worden maar tot op heden
hebben wij nog niets vernomen!
Openbare verlichting
Openbare verlichting is een zaak die voortdurend de aandacht van de raad
heeft. Enerzijds moeten inwoners zich in het donker op straat veilig kunnen
voelen, anderzijds draagt voldoende verlichting ook bij aan andere veiligheidsaspecten
en gaat er ook een preventieve werking van uit. Eén en ander wil
niet zeggen dat er op elke wens vanuit de gemeente gehoor gegeven kan
worden. Maar elk geval dient serieus bekeken te worden om de burger te
motiveren mee te denken in deze zaak. Per geval dient, zoals ook nu gedaan
wordt, een zorgvuldige afweging te worden gemaakt. Het stappenplan openbare
verlichting inclusief vervanging oranje licht door wit licht zal volgens
de planning van het bestuurskader ons in dit kwartaal gepresenteerd worden
en kan hierbij als leidraad dienen.
Buurt- en Wijkbeheer
De gemeente gaat burgers nauwer betrekken bij het leefbaar houden van
hun eigen woonomgeving. Een zorgvuldig doordacht en uitgevoerd stelsel
van buurt- en wijkbeheer kan hiertoe bijdragen. Daarbij biedt een gestage
natuurlijke ontwikkeling de beste kans op het welslagen ervan. De gemeente
moet daarentegen voorkomen dat er een ondoorzichtig woud van bestuurdersclubjes
ontstaat. Wat de SGP betreft, ligt het accent in de komende periode vooral
op het voortbouwen op de succesvolle start van de wijkbeheerders. De inwoners
van onze gemeente moeten goed weten dat zij de voornaamste aanspreekpunten
zijn voor allerlei vragen die betrekking hebben op hun woonomgeving.
Belangen huurders en woningeigenaren
Voor zover het in haar vermogen ligt, behartigt de gemeente de belangen
van zowel huurders als eigenaren van een woning. Ten aanzien van de eerste
groep bereiken de fractie van de SGP verontrustende geluiden. Is het college
ervan op de hoogte dat hun belangen dreigen te worden veronachtzaamd?
Beschikt de gemeente over mogelijkheden om voor de huurders op te komen?
Als het antwoord bevestigend luidt, is er sprake van een doeltreffende
benutting van dit instrumentarium? Deze vragen hebben mede als achtergrond
de plannen van woonstichting Vechthorst met betrekking tot de verkoop
van het bestand aan huurwoningen.
Zorg
Zelfredzaamheid en zelfstandigheid zijn begrippen die wat de SGP-fractie
betreft ook op ouderen en mensen met een handicap van toepassing zijn.
Het beleid dient op de bevordering hiervan te zijn afgestemd. De diverse
voorzieningen die er zijn, moeten optimaal worden ingezet. Voor ouderen
die op een woning in het zorgcentrum "de Berghorst" zijn aangewezen,
is het van groot belang dat er voldoende plaats is.
Dienstverlening
Staphorst dient een gemeente te zijn met een vriendelijk gezicht naar
de eigen burgers toe. Een optimale dienstverlening is voor de SGP een
prioriteit. Om dat te waarborgen, is een drietal zaken te onderscheiden.
Voorop staat een positieve mentaliteit en houding van ambtenaren en bestuurders.
Daarnaast horen procedures en werkprocessen inzichtelijk en gestroomlijnd
te zijn. Verder zal de nieuwe inrichting van het te verbouwen gemeentehuis
in grote mate bijdragen aan een verbetering van de wijze waarop de contacten
tussen de inwoners en de gemeente verlopen.
Dienstencentrum
Het Dienstencentrum in Staphorst aan de Berkenlaan zal nog enkele jaren
dienst kunnen bewijzen. Daarna moet er een alternatief voorhanden zijn.
De SGP acht de omgeving van de gymzaal aan de Burgemeester van der Walstraat
een uitstekende locatie voor een nieuw onderkomen met een multifunctioneel
karakter. Er is voldoende grondoppervlak aanwezig, ook voor parkeergelegenheid.
De bereikbaarheid is goed, waarbij de nabijheid van Zorgcentrum De Berghorst
een pluspunt is voor senioren. Onze fractie zou het toejuichen als komende
periode een begin wordt gemaakt met de planvorming om te bezien of een
nieuw Dienstencentrum op genoemde locatie daadwerkelijk een reële
optie is.
Arbeidsmarkt
Wie zichzelf niet of onvoldoende kan redden, kan voor inkomensondersteuning
op de overheid terugvallen. De nieuwe Wet Werk en Bijstand legt een sterker
accent op de gemeente om mensen weer aan de slag te krijgen. Eigen initiatief
van burgers gaat zwaarder wegen. Eerst intensief naar werk zoeken, als
dat niet slaagt een uitkering aanvragen. Voor moeders met jonge kinderen
weegt de verantwoordelijkheid van de zorg en opvoeding echter zwaarder
dan het belang van betaalde arbeid, vindt de SGP. Als de wetgeving ruimte
biedt om hen van de sollicitatieplicht te ontslaan, moet deze worden benut.
Begraven
De staat van onderhoud waarin de gemeentelijke begraafplaatsen zich bevinden,
alsmede de beschikbare ruimte heeft voortdurend de aandacht van de gemeente.
Dat geldt de komende tijd in het bijzonder Rouveen (Meidoornlaan) en IJhorst.
De SGP wijst op grond van Gods Woord crematie af. Dit standpunt zal voor
onze fractie zwaar wegen bij de besluitvorming rond de voorgenomen uitbreiding
van de gemeentelijke begraafplaatsen.
Sport
Gezonde ontspanning en lichaamsbeweging zijn nodig. Op sommige onderscheiden
punten kan de gemeente daarbij een voorwaardenscheppende rol vervullen.
Deze rol wordt kleiner, naarmate het wedstrijdelement gaat overheersen.
Wat betreft sport als passief vermaak wil de SGP in ieder geval géén
belastinggeld ter beschikking stellen. De gemeente Staphorst dient over
gymzalen te beschikken met een toereikende capaciteit, die ook voor het
overige voldoen aan kwalitatieve maatstaven die er aan kunnen worden gesteld.
Recreatie
Kleinschalige vormen van recreatie waarbij de eigenheid van de gemeente
Staphorst respect geniet, kunnen op de instemming van de SGP rekenen.
Gelet op recente ontwikkelingen, is de voorgenomen komst van een VVV-kantoor
voor onze fractie geen vanzelfsprekende zaak. Bezien zal moeten worden,
of toeristische middelen eventueel doeltreffender en doelmatiger via andere
kanalen kunnen worden besteed. Fietsers zijn met name in het gehele buitengebied
gebaat bij bankjes om even uit te blazen én bij een goede bewegwijzering.
Meerjaren Ontwikkelings Visie
Het opstellen van een samenhangende visie over wonen, werken, verkeer
en voorzieningen is een goede zaak. Dan komt ook aan de orde waar wij
de woningbouw in de verschillende dorpen voornamelijk willen concentreren.
Ditzelfde geldt ook voor de bedrijventerreinen. Daarbij dienen alle betrokken
partijen de nodige zorgvuldigheid te betrachten. Wij denken in het bijzonder
aan de presentatie van de concept-visie. Het is noodzakelijk dat wij daarover
vooraf goede afspraken maken.
Ruimtelijke Ordening
Over de manier van werken op deze afdeling is de afgelopen jaren veelvuldig
gesproken. Helaas horen wij als raad vanuit de bevolking nog steeds van
zaken die niet op een snelle wijze worden afgehandeld. Dit betekent niet
dat wij ervoor pleiten dat aanvragen altijd ingewilligd kunnen worden
zoals deze zijn ingediend. Onze fractie vraagt, evenals vorig jaar, om
een klantvriendelijke afdeling die creatief meedenkt over oplossingen
die wél zijn toegestaan en ook de instemming van de aanvragers
kunnen krijgen. Verder dienen zaken veel sneller in behandeling te worden
genomen. Wil het college zich hiervoor inspannen zodat op korte termijn
verbeteringen zichtbaar worden?
Financiële positie van de Gemeente Staphorst
De gemeente Staphorst is reeds enkele jaren niet in staat de kosten te
dekken uit de exploitatiebaten. Steeds vaker dient een beroep te worden
gedaan op reserves en incidentele opbrengsten. Als dit zo nu en dan eens
aan de orde is, hoeft dit geen grote gevolgen te hebben. Als het een permanent
karakter dreigt te krijgen, dienen wij ons te bezinnen op passende maatregelen.
Meer dan voorheen zal het accent op structurele dekking van de investeringen
moeten komen te liggen.
Voor de fractie van de SGP is het een uitgemaakte zaak dat een terughoudend
en sober financieel beleid Staphorst het meeste heeft te bieden. Belastinggeld
dient aan de samenleving ten goede te komen. Geld dat de overheid uitgeeft,
is immers door de gemeenschap opgebracht. Vanuit dit gezichtspunt bezien,
is op de kleintjes letten voor onze gemeente eerder een aanbeveling dan
een schande. De SGP staat een zorgvuldige afweging bij het doen van (grote)
investeringen en andere uitgaven voor. Voor wat betreft het omspringen
met subsidies geldt voor onze fractie dat het licht niet per definitie
op groen staat.
Aannemelijk is, dat door de verslechterde economische vooruitzichten
de algemene uitkering uit het Gemeentefonds niet zal stijgen. Daarbij
komt, dat de suppletie-uitkering (een soort tijdelijke uitkering van het
Rijk) in enkele jaren wordt afgebouwd tot 0. Voor het begrotingsjaar 2004
betekent dat een inkomstenderving van 100.000 euro. Intussen nemen de
kosten wel toe. Door de combinatie minder geld ontvangen en meer geld
uitgeven, ontstaat een spanningsveld. Een greep uit de reserves is dan
een gemakkelijke en tot op zekere hoogte verantwoorde oplossing.
Om het gemeentelijke huishoudboekje sluitend te krijgen, ontkomen wij
daarnaast verder niet aan het verhogen van de belastingen. In het verleden
is meer dan eens gebleken dat er aan het eind van de rit toch nog meevallers
waren. Vandaar dat er nogal eens oppositie was tegen de voorgestelde verhoging
van de belasting op onroerende zaken (OZB). Na discussie konden de partijen
elkaar vervolgens in een aangepast voorstel vinden. Wij deden daar ook
volop aan mee. Dat in aanmerking genomen, heeft onze fractie echter altijd
gesteld dat wanneer het onontkoombaar is, wij instemmen met het verhogen
van het tarief.
Voor komend jaar stelt het college een extra OZB-verhoging voor van 5
procent. Dit is geen populaire maatregel. Hoewel het tarief van Staphorst
in vergelijking met de meeste gemeenten in Overijssel laag blijft, is
er geen eer mee te behalen. Want wij beseffen heel goed, dat de burger
het moet opbrengen in een tijd, waarin diezelfde burger te maken krijgt
met bevriezing van lonen en andere tegenvallers. De medaille heeft echter
ook een keerzijde. Zonder tariefsverhoging zal het steeds lastiger vallen
de gemeentelijke begroting op verantwoorde wijze sluitend te krijgen.
Het voorstel staat terdege beargumenteerd en onderbouwd op onze agenda.
Na uitvoerig intern overleg heeft de fractie van de SGP op grond van bovenstaande
overwegingen besloten met deze stijging akkoord te gaan.
Slot
Voorzitter, zo mochten wij enkele onderwerpen onder uw aandacht brengen.
De begroting is het resultaat van een behoorlijke inspanning van vele
betrokken ambtenaren. We willen een ieder hartelijk dank zeggen voor de
gedane inspanning. Dat geldt voor alle gemeentelijke medewerkers in binnen-
en buitendienst en voor het vrijwillige brandweerteam.
We spreken de wens uit dat we ook in de komende periode met hen en het
college in goede onderlinge verhoudingen mogen werken. Ten dienste van
de samenleving en onder de zegen des Heeren. Daarom besluiten we deze
beschouwing ook met de 127ste Psalm het 2e vers:
Vergeefs op bouwen toegelegd;
Vergeefs -om ´t huis voltooid te zien-
Gezwoegd, gezweet, o arbeidsliên,
Zo God Zijn hulp aan ´t werk ontzegt.
Vergeefs, o wachters, is uw vlijt,
Zo God niet Zelf de stad bevrijdt.
Staphorst, 4 november, Anno Domini 2003
terug
>>
|