Algemene
beschouwingen 2002, 2001, Terug
Geacht College, Leden van de raad,
In het afgelopen jaar is indringend gebleken, hoe waar de woorden van
de dichter van psalm 146 zijn. Hoop bouwen op mensen of vertrouwen vesten
op prinsen kan aanlokkelijk lijken. Maar uiteindelijk kan het geen heil
brengen. Op 6 mei werd ons volk opgeschrikt door een brute moord. Pim
Fortuyn had het maatpak al gereed dat hij als premier zou dragen, maar
God beschikte anders. Nog geen half jaar later, op 6 oktober, kwam prins
Claus te overlijden. Voor de echtgenoot van Koningin Beatrix, die onze
vorstin nauw terzijde stond, gelden eveneens de eenvoudige woorden:
en hij stierf. Na veertig jaren viel over het Huis van Oranje en daarmee
over Nederland opnieuw de schaduw van de dood. Over ons heeft God Zijn
beschermende hand nog uitgestrekt. Het zou een voorrecht zijn, als wij
ons ook in ons politieke handelen laten leiden door de wetenschap dat
ons aardse bestaan eindig is, maar dat wij onze eeuwige bestemming in
Gods hand weten.
De landelijke politiek maakt een turbulent jaar door. Vanwege de val
van het kabinet-Balkenende zijn nieuwe verkiezingen in zicht. Eerder
dit jaar zagen we op 15 mei een aardverschuiving toen de Paarse coalitie
werd weggevaagd. Begrijpelijk is dat emoties de verkiezingen domineerden.
Burgers kregen jaar op jaar in de troonrede te horen dat het zo goed
gaat met ons land. Intussen durven zij 's avonds niet meer over straat
te gaan en moeten zij naar het buitenland voor medische behandeling.
Met hun stem gaven zij een ondubbelzinnig signaal af. Politiek moet
meer behelzen dan een technocratisch proces van, voor en door politici.
De eenzijdige aandacht in Den Haag voor materiëel gewin blijft
helaas overheersen. Op uitgerekend het vlak dat zich daar bij uitstek
voor leent, zal naar te vrezen valt geen verandering komen. Het ziet
er niet naar uit dat de stappen die zijn genomen ten aanzien van het
huwelijk, zaken rond leven en dood en prostitutiebeleid, zullen worden
teruggedraaid. Een enorme gemiste kans, die ons land zeker zal opbreken.
Terwijl de waarde van het gezin met de mond wordt beleden, is de praktijk
anders. Over een aantal jaren, zei de directeur van de Edmund Burke-stichting,
zullen de romans verschijnen van mensen die een slechte jeugd hebben
gehad omdat hun beide ouders zo nodig altijd moesten werken.
Voor de plaatselijke politiek waren de gemeenteraadsverkiezingen van
6 maart een gewichtige datum. Staphorst was één van de
gemeenten waar de SGP-fractie er een zetel bij kreeg. Wij zien met dankbaarheid
op de uitslag terug. Tegelijk dienen wij terdege te beseffen, dat God
met de vermeende macht van het getal geen rekening houdt. Ook in begrotingsjaar
2003 dient de eer van God, tot heil van de naaste voorop te staan. Dan
zoeken wij geen kracht in onszelf, maar in Gods Woord.
De verkiezingen markeerden de overgang naar het duale stelsel. Raad
en College hebben ieder duidelijk onderscheiden bevoegdheden gekregen.
De begroting voor 2003 past slechts moeizaam in de nieuwe verhoudingen.
In zeker opzicht is deze een van de laatste formele restanten van het
monisme. Hierna is het afgelopen met de stapel boekwerken die de financiële
huishouding van de gemeente tot in detail behandelt. Uitputtend turen
op cijfers achter de komma laat zich moeilijk rijmen met het dualistische
stelsel. Ook in financieel opzicht gaat de raad sturen op hoofdlijnen.
Voorzitter, er valt nog veel meer te zeggen over de begroting 2003.
Dat doen wij ook, maar toegespitst op onderscheiden beleidsterreinen.
Voor wij daartoe overgaan, besluiten wij deze inleiding met de woorden
uit de psalm waarmee wij begonnen. Want komende periode hoeven wij onze
hoop niet op mensen of prinsen te stellen, laat staan op onszelf. De
dichter van psalm 146 wijst in vers 8 (berijmde versie) de enige juiste
weg:
't Is de HEER' van alle heren,
Sions God, geducht in macht,
Die voor eeuwig zal regeren
van geslachte tot geslacht.
Sion, zing uw God ter eer;
prijs Zijn grootheid; loof de HEER'!
Wij vervolgen deze algemene beschouwingen met een behandeling van de
begroting aan de hand van onderwerpen die de Aanbiedingsbrief aan de
orde stelt. Daarbij zal de fractie van de SGP eigen accenten leggen.
VEILIGHEID EN LEEFOMGEVING
brandweer
Gedurende de laatste decennia heeft de aanduiding "brandweer"
een andere inhoud gekregen. Reden is de gestage groei van het takenpakket.
In toenemende mate richt de brandweer zich bovendien op preventie. De
naam "brandweer" zou eigenlijk meer recht moeten doen aan
het brede scala van werkzaamheden. Gelukkig is de formatie weer op volle
sterkte. De leden van het korps vrijwillige brandweer stellen enorm
veel van hun tijd ter beschikking. Het is wel zaak de motivatie op peil
te houden. Goed materieel draagt daaraan bij. Dit verhoogt tevens de
efficiency van onze brandweer. Voor het komende begrotingsjaar staat
een investering gepland voor vervanging van het waterongevallenvoertuig
en voor randapparatuur voor het communicatienetwerk C-2000. Hierdoor
kunnen bestaande beperkingen worden opgeheven. De fractie van de SGP
staat dan ook van harte achter deze uitgaven.
herinrichting (verkeers)veiligheid
Het komende jaar zal het Regionaal Uitvoeringsplan (RUP) actueel zijn.
De visie van de SGP hierin is: veiligheid voor alles, maar wel op rationele
wijze. De snelheid in grote delen van het wegennet in het buitengebied
tot 60 kilometer per uur beperken, past hierin niet.
wegen
Voor het komende begrotingsjaar staat een zevental wegen op de investeringslijst
voor groot onderhoud. Voor de SGP-fractie heeft dit zeer hoge prioriteit.
Wij dragen het college op in 2003 hiervan daadwerkelijk werk te maken.
Het doorschuiven van genoemde investeringen, of een deel daarvan, zullen
wij niet accepteren. De onderhoudskosten stijgen immers enorm. Dat is
een slechte zaak. Het wegwerken van de achterstand zal in de komende
jaren een behoorlijke aanslag op de gemeentelijke begroting met zich
meebrengen. Daarom is het van groot belang dat de raad voor de zomervakantie
van 2003 de nieuwe, allesomvattende wegennota kan goedkeuren, zodat
er in de begroting van 2004 rekening mee kan worden gehouden. Wil het
college deze toezegging doen? Wij dienen er allen van te zijn doordrongen
dat naast het normale groot onderhoud er grote bedragen mee zullen zijn
gemoeid om bijvoorbeeld de Oude Rijksweg en de Gemeenteweg, eventueel
in combinatie met rioolvervangingen, te reconstrueren. Hiervoor moeten
in komende jaren veel middelen worden vrijgemaakt. Wij moeten niet het
risico lopen dat wij de achterstanden niet meer kunnen inlopen omdat
wij met uit de hand lopende onderhoudskosten worden geconfronteerd.
Groot onderhoud van wegen vereist derhalve een voortvarende aanpak.
openbare verlichting
Elk begrotingsjaar wordt een behoorlijk bedrag uitgetrokken voor optimalisering
van de openbare verlichting. Een prima streven. De criteria voor de
beoordeling van de aanvragen zijn helder. De wijze waarop onlangs in
de vergadering van de commissie Grondgebied het voorstel met onderbouwende
stukken werd gepresenteerd, was in orde. Wat onze fractie betreft, mag
deze zaak in het vervolg aan het college worden gedelegeerd. Voor wat
betreft de toepassing van 'wit' licht zien wij graag binnen een jaar
een beleidsnotitie tegemoet. Kunt u dit toezeggen?
wijkbeheer
De SGP-fractie volgt de ontwikkelingen met betrekking tot het in te
voeren wijkbeheer met belangstelling. Wanneer er volgens de plannen
gaat worden gewerkt, zal er een laagdrempelig contact tussen de burger
en de gemeente totstandkomen. We gaan er van uit dat hiervoor onder
eigen personeel voldoende belangstelling bestaat. Kan het college dit
bevestigen?
ZORG EN WELZIJN
onderwijs
Het is goed, dat de renovatie van de Maarten Lutherschool gestalte krijgt.
De lappendeken aan bijgebouwen kan zodoende eindelijk tot een geheel
worden aaneengesmeed.
speeltuinen/trapveldjes
De fractie van de SGP is voorstander van goede speelvoorzieningen voor
de jeugd in de kernen. Regelmatig onderhoud aan de speeltoestellen is
een eis. Maar ook het onderhoud aan de tuintjes en veldjes zelf moet
regelmatig gebeuren. En daar schort het hier en daar nog wel eens aan,
waardoor het niet aantrekkelijker wordt gemaakt om er te gaan spelen.
Goede aandacht hiervoor en duidelijke afspraken hierover met de uitvoerende
partij zijn van groot belang.
veiligheid
Inwoners van onze gemeente langs de "streek" klagen regelmatig
over de herrie en vernielzucht in de nacht van zaterdag op zondag. Allereerst
betreurt onze fractie het dat op deze wijze Gods dag wordt ontheiligd.
Het is de plicht van alle ouders om dit te bespreken met hun kinderen.
Onlangs hebben wij van de politie begrepen, dat die al enige tijd extra
aandacht schenkt aan de zojuist genoemde nachtelijke overlast. Wij vinden
dat een goede zaak en wat onze fractie betreft zou een verdere uitbreiding
gewenst zijn. Onopvallende surveillances kunnen daarbij naar onze mening
goede diensten bewijzen.
Datzelfde geldt voor het opsporen van hen die menen op onverantwoorde
wijze gebruik te kunnen maken van de rotonde en stovonde. Op die wijze
speelt men met zijn eigen leven en brengt men het leven van medeweggebruikers
in gevaar.
Veel burgers ervaren het rondhangen van jongeren in en bij publiek
toegankelijke ruimten als buitengewoon storend. De hinderlijke aanwezigheid
bij geldautomaten of de ingang van de bibliotheek kan er zelfs toe leiden
dat van het gebruik van deze voorzieningen wordt afgezien. De SGP-fractie
ziet graag dat de politie intensief contact houdt met de jeugd, om de
openbare orde ook in dit opzicht in goede banen te leiden.
speelotheek
Een zogeheten speelotheek kan in onze gemeente goede diensten bewijzen.
Wel vraagt de SGP-fractie zich af, zeker gelet op het stevige investeringsbedrag
van € 40.000 euro, hoe een en ander daadwerkelijk gestalte gaat
krijgen. In onze visie zijn er grenzen aan de taken van de overheid.
Daar valt veel over te zeggen, maar dat valt buiten het bestek van deze
algemene beschouwingen. In ieder geval is een speelotheek geen primaire
gemeentelijke taak. Het is daarom van belang, dat op korte termijn duidelijkheid
komt over de exploitatie.
zorg
Er is sprake van een wachtlijst bij De Berghorst. De SGP-fractie dringt
erop aan dat de gemeente in samenwerking met "Zorgspectrum Het
Zand" aan de slag gaat om uitbreiding van het complex te realiseren.
Ook minder valide inwoners moeten in onze gemeente uit de voeten kunnen.
Daar waar de mogelijkheden er zijn, moeten hun belangen in het oog worden
gehouden. De SGP-fractie staat een ruimhartig beleid voor met betrekking
tot de beschikbare middelen en een tegemoetkomende bejegening van burgers
die met vragen bij de gemeente komen.
sport
Gebruikers van Sportpark Noorderslag staat een ingrijpende aanpassing
van de gebouwen voor ogen. Onder stringente voorwaarden is de SGP bereid
mee te denken over de eventuele realisatie van een multifunctioneel
centrum. Realisatie is in deze raadsperiode absoluut geen noodzaak.
Reden voor onze terughoudendheid vormen de aanzienlijke kosten die hiermee
zijn gemoeid en onze bedenkingen bij de wedstrijdsport. Gezonde lichamelijke
beweging en ontspanning is goed. De SGP-fractie keert zich echter tegen
de onstilbare honger naar prestaties in de sportwereld en de bewieroking
van mensen die daarmee gepaard gaat.
recreatie
De komst van een VVV kan op instemming rekenen van de SGP-fractie. Niet
omdat wij zo graag een grootschalige toeristenindustrie wensen. Integendeel,
Staphorst is gebaat bij vormen van recreatie die inspelen op het groene
en landelijke karakter van onze gemeente. Daarbij zal onze fractie nauwlettend
toezien op het kostenaspect van de VVV. Het binnenhalen van een toeristische
voorziening in onze gemeente mag geen eigentijdse financiële versie
zijn van het drama rond het paard van Troje.
BOUWEN EN WONEN
ruimtelijke ordening
In de nieuwe raadsperiode heeft de raad al twee keer met de wethouder
gesproken om te komen tot een meer gestructureerde aanpak van de werkzaamheden
op deze afdeling. Er zal onder andere worden gewerkt aan actualisering
van de bestemmingsplannen, nadere regels voor de maximale oppervlakte
van bijgebouwen en het bebouwingspercentage, een regeling voor bijgebouwen
bij boerderijen die in wooneenheden zijn of worden gesplitst. Ondermeer
onze fractie heeft er ook sterk op aangedrongen zo snel mogelijk extra
(tijdelijk) personeel aan te trekken voor het wegwerken van achterstanden
in de vergunningverlening.
Daarbij vinden wij het belangrijk dat de medewerkers goede uitleg geven
van de mogelijkheden die bestemmingsplannen bieden. Het is best mogelijk
dat ingediende plannen volgens de geldende regels niet kunnen worden
gerealiseerd. Een klantvriendelijke afdeling die creatief meedenkt over
oplossingen die wél zijn toegestaan, zal bij het gros van de
aanvragers op meer begrip kunnen rekenen dan een slecht gemotiveerde
afwijzing. Zo'n positieve, servicegerichte houding kan naar de mening
van onze fractie op termijn tevens bijdragen aan vermindering van de
werkdruk.
project Belvedère
Dit project is gericht op het bereiken van een beter evenwicht tussen
ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen langs de "streek"
en het ruimtelijk beleid en cultuurbehoud. Wat de SGP-fractie betreft,
staat het behoud van de eigenheid van de "streek" voorop.
Aandacht voor de leefbaarheid is daarbij van groot belang. Stimulering
van kleinschalige, ambachtelijke en dienstverlenende bedrijvigheid in
vrijkomende agrarische panden verdient de aandacht naast het geschikt
maken voor de woonfunctie. Daarbij moeten wij ervoor waken dat Staphorst
een variant op Orvelte wordt.
woningbouw
Wij hebben begrepen dat het college de mogelijkheden van bebouwing van
open plekken in de gemeente wil bezien. Kan het college ons duidelijk
maken wat zij onder open plekken verstaat? De SGP-fractie staat hier
welwillend tegenover. Het is echter van belang hierover goed na te denken,
omdat dergelijke aanvragen al vele jaren consequent werden afgewezen.
Daarbij dient te worden gewezen op de wijzigingen in opvattingen op
landelijk niveau. Er komt nu meer aandacht voor bebouwing van open ruimten
binnen de dorpen en steden voordat er weer nieuwe woonwijken uit de
grond worden gestampt.
Als wij aandacht gaan schenken aan open plekken, dienen wij 'rotte
plekken' niet te vergeten. Dergelijke panden doen grote afbreuk aan
de inspanningen die anderzijds geleverd worden voor instandhouding en
opwaardering van karakteristieke panden. Wij roepen het college op te
proberen eigenaren van bouwvallen te bewegen tot herbouw.
Al meerdere keren is in de beleidsbegroting de verwachting uitgesproken
dat de woningbouw in Staphorst-Zuid weer van start zou gaan. Onze fractie
heeft haar teleurstelling daarover menig keer kenbaar gemaakt. Wij roepen
alle hierbij betrokken partijen op alles op alles te zetten om zo snel
mogelijk te komen tot uitvoering van de plannen. Bijzondere aandacht
vragen wij voor het aanbieden van kleinere kavels en zoveel mogelijk
ruimte voor eigenbouw. Wij verwachten dat de behoefte daaraan overduidelijk
naar voren komt in het binnenkort vast te stellen beleidsplan Wonen.
structuurplannen
Regeren is vooruit zien. Het is van belang in welke richting wij in
de toekomst willen uitgaan met onze woningbouw en met de industrieterreinen.
Er dienen visies te worden ontwikkeld die als basis voor de toekomst
kunnen dienen. Ook met het oog op grondaankopen die dan tijdig plaats
kunnen vinden voordat projectontwikkelaars er de vingers achter kunnen
krijgen, is dit van groot belang. Wij dienen als gemeente een dominantere
rol te kunnen spelen, zodat in bijvoorbeeld uitbreidingen van woonwijken
er ook ruimte is voor openbare voorzieningen. De gemeente moet weer
een stevige partij worden bij de totstandkoming van uitbreidingsplannen,
ook voor de woningbouw. Onze inwoners zijn daarbij gebaat. De SGP-fractie
roept het college op de mogelijkheden te onderzoeken welke ruimte er
is om zelf actief gronden aan te kopen.
station
Doordat de provincie op dit moment teveel moet bijdragen aan de buslijnen
door de gemeente Staphorst, is het plan opgevat een station te realiseren.
Voor de bevolking en de bedrijven dicht bij het station betekent dit
een voordeel, voor diegenen die verderaf en langs een bestaande buslijn
wonen een nadeel. Daarnaast is het zo dat de doorstroming van de A28
de komende jaren zal verslechteren. Hierdoor zal het openbaar vervoer
per trein richting Zwolle wellicht een goede optie zijn. De SGP-fractie
is van mening dat, afhankelijk van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek,
het college in beginsel positief tegenover de realisatie van een station
dient te staan.
bedrijvigheid
Het is een goed voornemen door middel van bedrijfsbezoeken de contacten
met onze ondernemers te verstevigen. Op die manier komen zaken die er
leven eerder onder de aandacht van het college. Dat is met het oog op
de toekomst een belangrijk gegeven. Want we hebben elkaar nodig om de
werkgelegenheid in onze gemeente op peil te kunnen houden. We hebben
dan ook de plicht voorwaardenscheppend bezig te zijn.
agrarische zaken
De fractie van de SGP prijst zich gelukkig met het feit dat er vanuit
het college een warme belangstelling is voor het reilen en zeilen in
de agrarische sector. Ook ten aanzien van de ontwikkelingen rondom de
ruilverkaveling met administratief karakter (RAK). Al kan een gemeente
op dit vlak in directe zin niet echt veel betekenen voor deze sector,
toch kan in de indirecte sfeer door een goed contact in en met de verschillende
organisaties sprake zijn van een ondersteunende, aanmoedigende en bemiddelende
rol.
MILIEU EN GROEN
uitvoering en handhaving milieuwetgeving
Milieu is altijd een gevoelig onderwerp, waarover veel wordt gesproken.
In de wandelgangen horen wij nog weleens opmerkingen in de zin van "ze
kunnen zo slecht luisteren in het gemeentehuis, je wordt al tegengesproken
voordat je bent uitgepraat." Dit komt de verstandhouding met het
publiek niet ten goede. Ook de opmerking dat de Regio soepeler en praktischer
is in het meedenken zegt heel veel. Dienen wij onze aanpak dan niet
eens onder de loep te nemen om een verandering ten goede te bewerkstelligen?
groenonderhoud langs wegen, bermen en sloten
Voor groenonderhoud is steeds meer geld nodig, vooral ten aanzien van
transport- en verwerkingskosten. Hier ligt dan ook een taak voor de
gemeente om zonder afbreuk te doen aan de gestelde kwaliteitseisen,
alternatieven te ontwikkelen waardoor diverse kosten kunnen worden gedrukt.
Voor sommige onderdelen meer gebruik maken van de marktwerking is een
pré. Heeft het college hieromtrent al een bepaalde visie? Er
is namelijk in de oude commissie Openbare Werken al eens over gesproken.
Het gaat onze fractie er niet om, minder aan groenonderhoud te doen.
Integendeel, vooral met het oog op de verkeersveiligheid is groenonderhoud
een noodzakelijkheid. Desondanks komen er toch altijd nog klachten van
inwoners over te hoge begroeiing bij kruisingen of onoverzichtelijke
bochten door te ver naar de weg overgroeiende bebossing. Klachten hierover
dienen serieus te worden genomen. Met de planning van de werkzaamheden
dient meer rekening te worden gehouden met deze aspecten.
afvalinzameling
Na invoering van Diftar bleek een aanzienlijke daling van het huishoudelijk
afval te ontstaan. Nu blijkt er weer een lichte toename van het aanbod
te zijn. Dit verheugt de fractie van de SGP, omdat er dan waarschijnlijk
minder in het verkeerde circuit terechtkomt. Het aanbod van GFT-afval
valt vooral in het buitengebied fors tegen. Dit is in een plattelandsgemeente
niet verwonderlijk. Onze fractie pleit er voor om te onderzoeken of
de interval van lediging van GFT-containers niet verder kan worden opgerekt,
of in sommige gebieden geheel kan worden afgeschaft. Met de besparing
die er dan is, kan dan misschien eens of twee keer per jaar een grofvuilroute
worden ingesteld. De ROVA wil dit wel, maar hangt daaraan een prijskaartje.
We kunnen alles krijgen, als we maar betalen. Daarom geven wij het college
de opdracht om te bezien wat de mogelijkheden zijn om met ongeveer dezelfde
kosten het één wat minder te maken en het ander in te
voeren.
hertenkamp Staphorst-Noord
De SGP-fractie is van mening dat enerzijds het eventueel overhevelen
van het hertenkamp naar een stichting een mogelijkheid is die mag worden
onderzocht. Anderzijds vinden wij wel dat gezien de geringe kosten,
de educatieve en recreatieve waarde zodanig zijn, dat van opheffing
of inkrimping geen sprake mag zijn. Vele jonge kinderen en oudere mensen
vinden hier bij tijd en wijle een fijne ontspanning. Dit mag hen niet
worden ontzegd.
BEHEER
huisvesting
De fractie van de SGP onderkent de behoefte aan meer ruimte in het gemeentehuis.
Als onze ambtelijke organisatie in bouwkundige zin bekneld raakt, en
de burger niet meer naar behoren aan het loket kan worden geholpen,
is discussie overbodig: Er moet uitbreiding plaatsvinden. Het positioneren
van de verschillende loketdiensten vlakbij de ingang heeft onze instemming.
Daarbij moeten de veiligheid van de ambtenaar en de privacy van de burger
zijn gewaarborgd. De entree van het gebouw mag de uitstraling van overheidsgebouw
versterken. De patio mag worden toegevoegd aan de inpandige ruimte,
maar dit moet meer effectieve ruimte opleveren dan in het voorontwerp
is voorgesteld. Voor de raadszaal acht de SGP-fractie een grootschalige,
geldverslindende verbouwing op dit moment niet noodzakelijk. Samenvattend:
De uitbreiding moet qua stijl naadloos aansluiten op het bestaande.
De grootte van de investering moet in verhouding staan tot hetgeen wordt
gerealiseerd. Onze fractie is wat beide elementen betreft niet helemaal
gerust.
Een goed beheer van het gemeentearchief is een gemeentelijke verplichting.
Historisch materiaal moet bewaard blijven, en dat mag zoveel kosten
als het waard is - niet meer en niet minder. Wij zien de voorstellen
van het college met belangstelling tegemoet. Overigens, gezien hetgeen
recent in Wijk bij Duurstede is voorgevallen, achten wij een kelder
hiervoor niet geschikt.
FINANCIËN
De uitkomsten van de septembercirculaire van het Ministerie van Binnenlandse
Zaken hebben menige gemeente verrast. In onze gemeente leidt dit er
toe dat de algemene uitkering uit het Gemeentefonds 359.435 euro hoger
is dan geraamd in de begroting op basis van de meicirculaire.
Na het opstellen van de begroting is daarnaast van een aantal posten
gebleken dat die te laag zijn geraamd. Om de begroting sluitend te maken,
was oorspronkelijk ook 1/30 deel onttrokken aan de Algemene Reserve.
Dit kon nu weer ongedaan gemaakt worden. Volgens de definitieve dekkingsvoorstellen
kan 70.669 euro worden toegevoegd aan de post "onvoorzien".
Onze fractie stemt in met de verhoging van de belastingen en rechten
met 5 procent. Dit omdat die bijstelling gebaseerd is op een verwachte
inflatie van 3,5 procent voor 2003 en wij in de afgelopen jaren zijn
achtergebleven in aanpassing van de tarieven aan de werkelijke inflatie.
Ook nu wordt ons, evenals in het verleden meerdere keren is gedaan,
voorgehouden dat de tarieven voor belastingen en rechten in onze gemeente
relatief laag zijn. Wij willen dat graag zo houden als daardoor bijvoorbeeld
onderhoud aan wegen en groenvoorzieningen niet in de knel komt. Wij
hebben hiervoor aangegeven daarover wel toenemende zorgen te krijgen.
Vooral op onze fractie is en wordt een beroep gedaan om daarover na
te denken. Wij hebben ook in het verleden aangegeven daarover in gesprek
te willen gaan. Wel zijn wij van mening dat dan niet bij voorbaat bepaalde
zaken moeten worden uitgesloten van forse tariefsverhogingen.
Daarbij komt, dat ook de uitgaven kritisch tegen het licht moeten worden
gehouden. Als voorbeeld halen wij het reeds genoemde multifunctionele
centrum aan. Diverse partijen dringen aan op een voortvarende realisatie,
maar over de financiering heerst tot dusverre een beklemmend stilzwijgen.
De SGP-fractie is in ieder geval niet bereid daarvoor jaarlijks grote
bedragen aan gemeenschapsgeld beschikbaar te stellen. De gebruikers
zullen een belangrijk deel van de gelden moeten opbrengen. Onze voorkeur
gaat uit naar een kostendekkende exploitatie.
In het licht van een mogelijk te voeren discussie over verhoging van
de structurele inkomsten verzoeken wij het college inzicht te geven
in de hoogte van investeringen en andere uitgaven waarvan het college
van mening is dat daarvoor structurele verwerving van inkomsten noodzakelijk
is. Graag zien wij een heldere uiteenzetting tegemoet, waarin bij voorkeur
verschillende scenario's worden doorgerekend. Aan het college de taak
onomwonden duidelijk maken in hoeverre daadwerkelijk sprake is van een
scheefgroei in de dekking van de gemeentelijke uitgaven.
Voorzitter, nu wij een aantal onderwerpen nader hebben toegelicht,
ronden wij de algemene beschouwingen af.
Vele zaken uit de begroting zijn aan de orde gekomen. Wij hebben, zo
wij tijd van leven krijgen, opnieuw een druk jaar voor de boeg. Willen
wij de belangen van onze gemeente optimaal behartigen, dan dienen wij
de handen ineen te slaan waar dat mogelijk is. Daartoe spreken wij de
wens uit op een goede verstandhouding in de raad en met het College.
Bovendien hopen wij, evenals in voorgaande jaren mogelijk is gebleken,
op een vruchtbare wisselwerking tussen politiek en ambtelijk apparaat.
Met inachtneming van en respect voor ieders onderscheiden positie kunnen
politici en ambtenaren samen de belangen van de inwoners van onze gemeente
behartigen.
Tot besluit citeren wij J. d'Outrein, een godgeleerde uit langvervlogen
tijden. Zijn woorden spreken ook nu onmiskenbaar duidelijke taal, voor
burgers en overheid. Aan de handen uit de mouwen steken gaat het vouwen
van de handen vooraf.
"Gave God, dat al de inwoners, in elk geval die het wel menen
met het lieve vaderland en de kerk, ook sterk mochten zijn en hun handen
niet mochten laten verslappen, in het ernstig bidden tot God, en in
het arbeiden en werken van hetgeen goed en Gode-behaaglijk is; in standvastigheid,
onbeweeglijk, altijd overvloedig in het werk des Heeren, al wetende
dat zulks niet ijdel zal zijn in de Heere; maar dat er een genadige
vergelding des loons op volgen zal, hetzij in dit leven of na dit leven".
Staphorst, dinsdag 5 november, Anno Domini 2002