|
27-11-02 - Beleidsnota
wonen 2002-2006 en woningmarktonderzoek
26-11-02 - Evaluatie Stovonde 26-11-02 - Handhaven of beëindigen Jaarmarkt 05-11-02 - Drank en sport 28-10-02 - Multifunctioneel
centrum
03-10-02 - Ontwikkelingsvisie
Staphorst-Noord
03-10-02 - Winkelconcentratie
centrum, 4e kwadrant
03-10-02 - Herziening
bestemmingsplan t.b.v. pand Boer
05-09-02 - Beleidskader
interne en externe communicatie
01-07-02 - Interactief
(be)sturen op de Muldersweg
26-06-02 - Steunpunt
vrijwilligerswerk
08-06-02 - Stand van zaken
ruimtelijke ordening
08-06-02 - Projecten
windenergie
07-06-02 - Leerlingenvervoer
25-04-02 - Verkiezing
wethouders
25-04-02 - Vaststelling bestuurskader
2002-2006
10-04-02 - Vakantiewoningen
08-04-02 - Sluipverkeer
27-11-02 Op 11 november jl. zijn de concepten van de beleidsnota wonen 2002-2006 en het woningmarktonderzoek gepresenteerd. Dit is gedaan door de het onderzoeksbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de SGBO. Deze presentatie daarvan was voor een ieder toegankelijk. Het viel ons tegen dat er zo weinig belangstelling was vanuit de bevolking en bijvoorbeeld de aannemersbedrijven. Wellicht moeten dergelijke bijeenkomsten veel duidelijker aangekondigd worden in de Staphorster. In de commissievergadering van woensdag 27 november jl. zijn genoemde concepten besproken. Momenteel liggen deze stukken ook ter inzage en heeft de bevolking de gelegenheid tot inspraak van 13 november tot en met 10 december 2002. De planning is dat dit onderwerp opnieuw aan de orde zal komen in de commissievergadering van D.V. 8 januari 2003. Vervolgens zal de Beleidsnota wonen door de raad vastgesteld op D.V. 21 januari 2003. Door onze fractie is bij de bespreking op 27 november ondermeer het
volgende naar voren gebracht. Wij denken dan aan: Tijdens de presentatie had de heer Vos van het SGBO het over een benodigd aantal woningen van 175 per jaar maar dat hij 110 per jaar had aangehouden. De motivatie daarvan was dat de provincie geen ongebreidelde groei toestaat. Wanneer dit echter een reële vraag naar woningen is op basis van het gehouden onderzoek zal toch het getal van 175 aangehouden moeten worden. Als dit niet haalbaar is op de korte termijn, is minimaal vereist dat met de provincie afspraken gemaakt kunnen worden voor het geval op basis van de vraag vanuit de eigen bevolking en sociaal en/of economisch gebondenen aangetoond kan worden dat 110 woningen per jaar te weinig is voor de jaren 2002-2006. Onze fractie wil een zo groot mogelijk extra contingent woningen maar dan wel voor zover dit nodig is voor de eigen inwoners of mensen met een sociale en/of economische binding met onze gemeente. Wij willen niet bouwen voor de opvang van mensen van elders. Aangegeven wordt dat er ook een redelijk grote belangstelling is voor
huurwoningen. Wij kunnen ons best voorstellen dat de vraag daarnaar
momenteel meer is dan deze voor enkele jaren terug was. Wij moeten hierbij
echter wel rekening houden met de volgende factoren die mogelijk tot
deze extra vraag hebben geleid: Het onderzoek heeft het ook wel uitgewezen maar wij denken ook dat normaal gesproken de inwoners van onze gemeente veel liever een koopwoning dan een huurwoning hebben. In de beleidsnota wordt aanbevolen om met de projectontwikkelaars om
tafel te gaan zitten om ervoor te zorgen dat bij de uitwerking van de
nieuwbouwplannen zoveel mogelijk aansluiting gezocht wordt bij de lokale
vraag, gebaseerd op het woningmarktonderzoek. Onze fractie is het daar
mee eens. Wij roepen alle hierbij betrokken partijen op om zo snel mogelijk
te komen met bouwplannen waar onze inwoners op zitten te wachten. Dat
zijn onder meer: In de beleidsnota wordt aangegeven dat een oplossing voor starters ook kan zijn de verkoop van huurwoningen in de goedkope huurprijsklasse. Wij denken dat dit juist niet moet worden gedaan omdat dit ook de categorie huurwoningen is waarnaar de grootste vraag is. In de beleidsnota wordt aangegeven dat er per 2 augustus jl. 279 woningzoekenden geregistreerd stonden bij De Vechthorst. 215 daarvan hadden een voorkeur voor Staphorst. Wij moeten dan toch voorzichtig zijn met de bouw van huurwoningen in Rouveen, waar ook wel eens over gesproken wordt, omdat wij daar als gemeente meer zelf kunnen regelen. Tenslotte willen wij nog graag een reactie op hetgeen vermeld staat in het woningmarktonderzoek op blz. 41. Daar staat het volgende: "Toen vanaf 1997 projectontwikkelaars de grond kochten omdat de gemeente die te duur vond, heeft de gemeente volgens de makelaar verzuimd om de ontwikkelaars te benaderen." Nu weten wij allemaal dat de gesprekken niet eenvoudig verlopen zijn, maar als wij dit lezen, lijkt het erop dat de gemeente niet sterk heeft gehandeld. Welke lessen zijn hieruit te trekken voor de toekomst? Wij hopen met de bespreking van deze zaken, waarbij door de andere fracties eveneens verschillende goede punten in bespreking gebracht zijn, de belangen van onze inwoners te dienen. Er is door de gemeente Staphorst een prestatie geleverd met de bouw
van de Stovonde. Er is een concept bedacht, dat een primeur is in zijn
soort. Maar laten we dit in ieder geval vooropstellen dat het resultaat
er mag zijn. Gezien de vele reacties vanuit de bevolking met betrekking tot de Muldersweg,
moet hier iets gedaan worden. We zijn ons echter bewust dat het verflauwen
van de bochten of verbreden van de weg over het gehele nieuwe gedeelte
een praktisch onmogelijke zaak is. Het derde voorstel is in overleg te gaan met Hotel Waanders om te zorgen
dat de auto's op het parkeerterrein zodanig geparkeerd worden dat ze
enkele decimeters uit de rand van de Muldersweg blijven. We zien nu
regelmatig dat of een neus of een trekhaak over de band steekt. Verkeer
op de Muldersweg zal zeker voldoende afstand willen houden van deze
geparkeerde auto's en daarom lijkt de weg in deze situatie enorm veel
smaller dan ze in werkelijkheid is. Met het aanbrengen van varkensruggen
op de juiste afstand in de parkeerplaatsen zal Hotel Waanders ons enorm
helpen. Het vijfde voorstel is het aanbrengen van een witte vlek tussen het fietspad en de rijbaan voor het midden van elke verkeersdruppel van de verbonden wegen. Hiermee zouden wij het wegbeeld zodanig veranderen dat voorkomen wordt dat mensen die onbekend zijn de stovonde voor een deel linksom nemen. In het voorstel werd gesuggereerd dat dit niet vaak voorkomt. Het komt echter regelmatig voor!
Het zesde voorstel is het aanbrengen van een kruis in de Oude Rijksweg op de zuidelijke rijbaan ter hoogte van de oprit A28. Wachtende auto's voor de stovonde houden op deze manier ruimte voor afslaand verkeer. Afgelopen zaterdag zagen we enkele automobilisten/trekkerrijders deze ruimte uit zichzelf geven. Het lijkt ons echter een goed idee dit te formaliseren. Wat betreft de saneringskosten van de bodemvervuiling Muldersweg zouden we willen zeggen dat naar onze mening het college naar hun beste kunnen en weten de zaak heeft aangepakt, maar dat we ons door de provincie in de kou gezet voelen. We vertrouwen erop, dat mochten er mogelijkheden komen om eventueel nog iets terug de krijgen, het college hierop zal inspringen.
26-11-02 Het voorstel van de SGP-fractie is de jaarmarkt voort te zetten. Het idee om dit weer langs de Gemeenteweg te doen sprak ons enorm aan. Hiervoor zouden de buslijnen waarschijnlijk helemaal niet meer hoeven worden omgeleid. We stellen voor de drie ondervraagde organisaties, de Middenstandsvereniging, de Historische Vereniging en de Landbouwcontactcommissie te vragen voor een inbreng. Een nieuwe impuls geven aan de markt door meer amusement, een feesttent of kermisachtige activiteiten past hierin niet. Het zal juist een averechts effect hebben op het behoud van deze dag. We benadrukken het behoud van het oorspronkelijke karakter op een manier zodanig dat de leden van de achterban van onze partij, de SGP, mee kunnen en mogen genieten van deze dag! Eindelijk mag het dan, een biertje in de sporthal. De regionale kranten beschouwden dit besluit van de gemeenteraad zelfs als een van de gewichtige zaken uit de begrotingsvergadering van dinsdag 5 november. Op de fractie van de SGP na stemden alle overige fracties vóór. Ook de ChristenUnie, die tot dusverre altijd tegen het schenken van alcoholische dranken in de sporthal was. Door deze koerswijziging kwam onze partij alleen te staan. Ongetwijfeld zal de ChristenUnie goede redenen hebben gehad overstag te gaan. Voor de SGP waren en zijn die redenen er niet. Hoewel wij, anders dan in de Meppeler Courant stond, niet om principiële redenen tegen hebben gestemd, blijven onze praktische bedenkingen recht overeind. Wat ons betreft, is alcohol en sport géén goede combinatie. De landelijke campagnes tegen drankmisbruik steunen ons in deze visie. Het argument dat andere gemeentelijke sportkantines wél bier mogen verkopen doet daaraan niets af. Want ook daar heeft onze fractie bezwaren tegen, en wel om dezelfde reden. Wij vinden het dan ook zonder meer een zwak argument, temeer daar geen enkele andere partij een inhoudelijke motivering heeft gegeven. Dan de vlag waaronder deze koerswijziging schuil gaat. "Het biertje in de sporthal". Ja, dat zal wel. Als landelijk onderzoek uitwijst dat het niet bij één biertje blijft, maar bij twee, drie of het dubbele, is het van belang dit aspect bij de besluitvorming te betrekken. Jammer, de raadsmeerderheid nam dit voor kennisgeving aan. Drank ín de sporthal is bovendien een onderwerp dat niet kan worden losgekoppeld van drank ná de sporthal. Kortom, hoe is het gesteld met de veiligheid in het verkeer? Want al te vaak zit 'Bob' op weg naar huis niet achter het stuur, zo wijzen politiecontroles wel uit. Enfin, ook dit argument mist kennelijk overtuigingskracht. Ronduit verwerpelijk is de koppeling van het zogenaamde biertje in de sporthal aan het jeugdbeleid. Ja, u leest het goed. De motie van Gemeentebelangen/VVD die ertoe diende om het schenken van licht alcoholische dranken in de sporthal mogelijk te maken, motiveerde deze oproep aan het college met de overweging dat bier in de sporthal onderdeel is van het jeugdbeleid. De gemeente Staphorst legt jeugdbeleid expliciet ten grondslag aan een besluit om drank toe te staan op een locatie waar de risico's die daarmee zijn verbonden, niet te onderschatten zijn. Daar zou je nou echt een kater van krijgen.
28-10-02 Op het terrein van sportpark Noorderslag komt misschien een "multifunctioneel
centrum". Diverse verenigingen kunnen van dat gebouw gebruik maken,
is de bedoeling. Sommige politieke partijen in onze gemeente zijn laaiend
enthousiast over Op voorhand zijn de volgende punten voor de SGP van belang. - Het haalbaarheidsonderzoek moet reële doelstellingen voorop stellen. In de raadsvergadering van di.221002 heeft raadslid Talen (GB/VVD) laten weten geen "oeverloze discussie over een Kulturhus en dergelijke" te wensen. Onze fractie kan zich in deze bewoordingen vinden. Het mag niet zo zijn, dat de argumenten om een multifunctioneel centrum van de grond te krijgen, er met de haren worden bijgesleept. Wat dient te worden gemeten, is daadwerkelijke belangstelling en geen kunstmatig opgewekte vraag. - De te meten belangstelling mag geen vrijblijvend karakter dragen. Aan de vraag of er behoefte is aan participatie in een multifunctioneel centrum, dient de vervolgvraag te worden gekoppeld of en in hoeverre men bereid is een financiële bijdrage te leveren voor het gebruik ervan. - Bekeken moet worden of en zo ja in welke vorm commerciële betrokkenheid bij de bouw en/of de exploitatie van het multifunctionele centrum mogelijk is. - Over enkele jaren zal er naar een ander gebouw moeten worden omgezien om als dienstencentrum te fungeren. In het haalbaarheidsonderzoek zou moeten worden nagegaan of de functionaliteit van het huidige dienstencentrum in het multifunctionele centrum kunnen worden ingepast. - Wellicht zijn er mogelijke gebruikers die aangeven weinig of geen belangstelling te hebben voor een multifunctioneel centrum. De SGP-fractie is bijzonder benieuwd naar de motivering van degenen die in het haalbaarheidsonderzoek afhaken. - Het multifunctionele centrum mag wat de SGP-fractie aangaat geen sportpaleis worden met een minimum aan extra functies die zouden moeten aangeven dat het toch echt wel om een multifunctioneel gebouw in brede zin van het woord gaat. Met andere woorden, het accent ligt wat ons betreft op een gebouw waar ruimte is voor diverse instellingen, waaronder sportverenigingen. Dat brengt met zich mee, dat het haalbaarheidsonderzoek strikt onafhankelijk moet zijn. Om tot een objectieve beoordeling van de uiteindelijke haalbaarheid te komen, is vereist dat alle schijn van partijdigheid in het onderzoek dient te worden vermeden. Om die reden stellen wij, dat de gemeente het onderzoek niet uit handen mag geven aan een of meer direct belanghebbenden. Mijn fractie gaat dan ook onder geen beding akkoord met het verstrekken van de opdracht aan de voetbalvereniging en stichting de Tippe. Een dergelijk besluit zou, mooie woorden in een intentieverklaring ten spijt, al van tevoren een smet werpen op het onderzoek. Een haalbaarheidsonderzoek moet eerlijk verlopen. Ook het inroepen van de steun van een projectleider van de sportraad Overijssel geeft een verkeerd signaal af. De SGP-fractie vindt dat de bevindingen van het haalbaarheidsonderzoek de weerslag moeten vormen van een evenwichtig proces waarbinnen de belangen van alle betrokkenen op gelijkwaardige wijze aan de orde komen. - Tot slot benadruk ik dat het haalbaarheidsonderzoek uiteindelijk tot het trekken van een politieke afweging zal leiden. De SGP-fractie behoudt zich dus het recht voor om eigen conclusies te trekken uit de uitslag.
03-10-02 In het gebied van Staphorst-Noord waren diverse ontwikkelingen gaande. Daardoor werd de behoefte aan een visie op gewenste ontwikkelingen steeds groter. Het college heeft de stedenbouwkundige opdracht gegeven dat uit te werken en aan de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening voor te leggen. Dit is gebeurd in de vergadering van 2 oktober 2002. Het is een goede zaak om te discussiëren over de gewenste ontwikkeling
van Staphorst-Noord. Wij zullen dit doen aan de hand van het toegezonden
collegestandpunt. - Winkels - Zorgvoorzieningen - Woningbouw op CNS-locatie - Overige woningbouw Genoemd wordt hier verder dat op het terrein van de voormalige peuterspeelzaal ruimte gevonden zou kunnen worden voor dokter Lanzing als hij niet iets kan realiseren aan de Burg. Van de Walstraat. In het algemeen belang is het voor de gemeente zaak om voor dokter Lanzing ook een inspanningsverplichting te leveren om hem aan een locatie te helpen. Wanneer het terrein van de voormalige peuterspeelzaal niet nodig is voor dokter Lanzing zou de Stichting Philadelphia hier een woonvoorziening kunnen realiseren. Wij hebben daar geen moeite mee als de grond dan maar overgedragen wordt voor een reële prijs. (Stichting Adullam wordt, naar wij aannemen, ook niet bevoordeeld en heeft bijvoorbeeld de oude locatie van Bethel ook op de vrije markt gekocht). - Sportvoorzieningen - Verkeer - Strook langs de A-28
03-10-02 In het centrum van Staphorst nabij de rotonde is nog een deel (het
zogenaamde 4e kwadrant) waarvoor Planoform, die ook het 3e kwadrant
heeft ontwikkeld, interesse getoond heeft. Enkele belangrijke zaken voor onze fractie zijn: - De afstand van de bebouwing tot de Gemeenteweg moet bij het vierde kwadrant vergelijkbaar zijn aan die van het derde kwadrant. - De hoogte van de bebouwing direct langs de Gemeenteweg moet ook niet hoger worden dan die van het derde kwadrant aan de zijde van de Gemeenteweg. - Probeer inderdaad te komen tot brancheverbreding. Vooral daaraan heeft Staphorst behoefte. Niet aan meer van hetzelfde. Twee drogisterijen, zoals in het derde kwadrant, is dwaas. Leg goed vast dat iets vergelijkbaars hier niet weer gebeurt. Wat betreft de kosten die voor rekening van de gemeente komen, daarin zouden wij graag zo snel mogelijk inzicht verkrijgen.
03-10-02 Lampenland heeft in 1998 het College van Burgemeester en Wethouders
verzocht om Boer te verbieden nog langer verlichting te verkopen vanuit
haar winkel aan de Achthoevenweg in Staphorst. Het bezwaar van Lampenland
spitst zich toe op de verkoop van "sfeerverlichting". Verkoop
van verlichting voor keukens, badkamers en tuin mag wel in de ogen van
Lampenland omdat een onderdeel van de bouwmarkt is de verkoop van keukens,
badkamers en tuinartikelen. In de commissievergadering Middelen/Ruimtelijke Ordening van 2 oktober
2002 is ons door het voorgesteld om een verzoek van Boer tot herziening
van het bestemmingsplan af te wijzen. Vervolgens zal dan handhavend
opgetreden moeten worden tegen Boer als deze niet stopt met de verkoop
van "sfeerverlichting". In de stukken van de advocaat van Boer lezen wij dat geen vrijstelling als bedoeld in artikel 11 sub D, eerste lid is verleend. Op grond van dat artikel kan vrijstelling verleend worden voor verschillende vormen van detailhandel. Voor onze fractie is dan de vraag wat daarvan de reden geweest kan
zijn? Als het goed is staat een ontwikkeling binnen een bedrijf niet stil. Bij Boer is dat in elk geval niet aan de orde. De bouwmarkt wordt steeds completer, maar in nagenoeg alle branches komen steeds meer branchevreemde artikelen. Wij kunnen ons bijna niet voorstellen dat er dan niet op veel meer terreinen, niet alleen in de gemeente Staphorst maar evenzo in vele andere gemeenten, min of meer vergelijkbare problemen moeten zijn. Daarom zouden wij graag zien dat geprobeerd wordt of dit probleem niet door overleg opgelost kan worden. Lampenland verkoopt op dit moment volgens ons ook meer dan alleen maar lampen, namelijk ook spiegels. Mag dat dan wel? Het gaat hier om een pure concurrentiestrijd. Wanneer zich hier bijvoorbeeld meer supermarkten willen vestigen, wordt vaak geredeneerd dat dit moet kunnen. Dan wil men nagenoeg altijd best meewerken aan een wijziging van een bepaald bestemmingsplan. Kan de wethouder aangeven of er door overleg op hoog niveau, ambtelijk
en bestuurlijk, met de provincie geen oplossing te bereiken is voor
deze netelige kwestie? Onze fractie is van mening dat alles op alles gezet moet worden om
te komen tot een herziening van het bestemmingsplan om de verkoop van
verlichting door Boer te legaliseren, mits wij daardoor op andere terreinen
geen problemen over ons afroepen.
05-09-02 In het Bestuursprogramma 1998-2002 was te lezen dat het gemeentebestuur
streeft naar openheid naar de burgers en zorgt voor voldoende en tijdige
informatie in duidelijke en begrijpelijke taal. Daarom is opdracht gegeven
aan een extern bureau om een beleidsplan op te stellen voor de in- en
externe communicatie van de gemeente Staphorst. Dit beleidskader is een zeer uitgebreid stuk geworden met een samenvatting die al ruim 6 pagina's beslaat. Naar onze mening heeft de opsteller van dit communicatieplan dan al een forse fout begaan. De communicatie dient kort, helder en zakelijk te zijn. Dat neemt niet weg dat in dit beleidskader een aantal zaken op een goede manier naar voren is gebracht. Terecht wordt gezegd dat met name de communicatie naar de burgers de laatste jaren onvoldoende is geweest. Daar moet wat aan gebeuren en daarvoor kan dit plan onder meer van dienst zijn. Wij onderschrijven het dat hierbij de weg van de geleidelijkheid gekozen moet worden en een aanpak die aansluit bij de Staphorster maat en het eigen karakter van de plaatselijke gemeenschap. Op een volgende pagina wordt blijk gegeven van een nuchtere kijk op de mogelijkheden van ICT voor communicatie. Wij zien op diverse terreinen best het nut van ICT maar het belangrijkste instrument van communicatie is toch het gesprek tussen twee of meer personen. Daarom moeten wij aan die wijze van communiceren ook veel aandacht besteden. Op diezelfde pagina wordt benadrukt dat men zich bij de communicatie moet inleven in de persoon van de ontvanger. Brieven en teksten helder, duidelijk en in begrijpelijke taal opstellen. Met de prioriteiten en het jaarplan 2002/2003 zoals dit verwoord is in de nota kan naar de mening van onze fractie een goede aanzet gegeven worden tot verbetering van de in- en externe communicatie. Een aantal punten hiervan zijn: Wat betreft de externe beleidsadviezen merken wij op geen onvoorwaardelijk voorstander te zijn van de inmenging van het maatschappelijk middenveld en burgerparticipatie. In ons verkiezingsprogramma voor deze periode hebben wij het naar onze
mening goed verwoord. Daarin staat over interactieve beleidsvorming
het volgende: Ook over communicatie is ons verkiezingsprogramma helder: Al deze zaken staan ook in dit beleidskader. Als wij inzicht geven in processen, wet en regelgeving bekendmaken, de besluitvorming transparant maken en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel schrijven hebben wij al heel wat bereikt met betrekking tot de externe communicatie. Wat betreft de aan te stellen communicatieadviseur willen wij vooralsnog
niet verder gaan dan 1 fulltime medewerker. Uitgangspunt moet zijn dat
het geen politieke baan is. Loyaliteit aan de regels zo wij die hanteren
is een absolute voorwaarde. Hij moet dat beleid kunnen en willen communiceren
met de inwoners. Ook moet hij Staphorst 'naar buiten communiceren' zoals
het is.
05-09-02 Op 5 juni 2002 heeft de commissie Middelen/Ruimtelijke Ordening gesproken
over de stand van zaken bij de sector Ruimtelijke Ordening. Dit naar
aanleiding van een notitie van de nieuwe portefeuillehouder, wethouder
Kruidhof. Uit gesprekken met de wethouder is ons de afgelopen tijd gebleken dat
hij intensief bezig is met werkzaamheden van de hiervoor genoemde sector.
Toch zijn wij er nog niet. Hetgeen wij nu gekregen hebben, kunnen wij volgens ons toch niet aanmerken als zijnde de punten die wij zojuist genoemd hebben. Klopt dat, en zo ja, wanneer komt dit dan aan de orde? Moet het Plan van Aanpak "Ruimte op orde" niet meer voor 1 oktober 2002 bij de provincie worden ingediend? Op een aantal punten die wij verder in de commissie aan de orde gesteld hebben, zullen wij hierna ingaan. - Afdoeningstermijn - Weinig tijd en aandacht voor constateringen buiten - Relatief weinig begrip en draagvlak bij de burgers - Handhaving - Vrijstellingsprocedures Om het aantal vrijstellingsprocedures te verminderen geeft de wethouder
aan dat het gewenst is de bestemmingsplannen op één of
meerdere onderdelen te herzien. Genoemd worden onder andere: Wij juichen het toe dat er iets gedaan zal worden aan deze punten.
Het bevreemdt ons echter wel dat er nu al weer gesproken moet worden
over aanpassing van het op 14 mei 2001 vastgestelde bebouwingspercentage
van 40. Onze fractie heeft toen echter al aangedrongen op het niet al
te star hanteren van die grens. Gelden de argumenten van toen, om het
percentage op 40 vast te stellen, nu al niet meer? - Afhandelingssnelheid - Duidelijkheid - Delegatie
01-07-02 De realisatie van de nieuwe Muldersweg is de laatste grote operatie
in het plan rond de vernieuwing van de 'Hoek' (het gebied in Staphorst
rond het A28-viaduct). Deze weg diende om verkeerstechnische reden te
worden verlegd. In de oude situatie zou de aansluiting op de Gemeenteweg
te dicht op de stovonde zijn. Een bijkomend voordeel is dat Hotel Waanders
de parkeerplaats niet langer aan de overzijde van de Muldersweg heeft,
maar een aansluitend perceel krijgt.
26-06-02
De gemeenteraad heeft dinsdag 25 juni groen licht gegeven voor het opzetten van een steunpunt voor vrijwilligerswerk. Dit onderwerp kwam eerder uitvoerig aan de orde in de commissie Inwonerszaken. Daar gaf de fractie GB/VVD aan dit onderwerp als bespreekpunt naar de raadsvergadering te willen transporteren. Maar in de raad hulde deze fractie zich vervolgens in angstvallig stilzwijgen. Uiteindelijk stemde de SGP-fractie als enige tegen. Niet omdat staatkundig gereformeerden iets tegen vrijwilligerswerk zouden hebben. Integendeel! Wij onderkennen en onderschrijven van harte het belang van vrijwilligerswerk. Zoals raadslid K. Slager tijdens de afgelopen commissievergaderingen een en andermaal heeft aangegeven, steunt onze fractie dan ook van harte het aanbieden van facilitaire voorzieningen, zoals kopieerfaciliteiten en computergebruik.
Minder gelukkig echter zijn we met het opzetten van een steunpunt voor vrijwilligers. Raadslid S. de Jong noemde in de raadsvergadering een paar overwegingen.
"Een van de argumenten is dat vrijwilligers informatie moeten kunnen betrekken van de gemeente. Op zich is dat een goede zaak, maar het gaat wel heel ver daar een aparte organisatorische invulling aan te geven. Een ander argument voor het instellen van een steunpunt is de afstemming tussen vraag en aanbod. Hier lijkt de wens de vader van de gedachte. Vrijwilligers geven hun inzet aan zaken die juist op hun bijzondere belangstelling kunnen rekenen. Zo bezien is het wel erg optimistisch te veronderstellen dat marginaal grensverkeer tussen verschillende organisaties door tussenkomst van de overheid in een brede stroom zal veranderen. Voor de stelling dat potentiële vrijwilligers door deze gestructureerde bemiddeling zullen worden aangemoedigd, bestaat geen enkel overtuigend bewijs."
"Een andere reden om naast facilitaire ondersteuning ook een steunpunt op te zetten, is dat in dat geval de subsidieaanvraag voor de hand ligt. Dat lijkt me een merkwaardige redenering. Een steunpunt brengt immers alleen extra kosten met zich mee. Dat het Rijk daaraan bijdraagt, is mooi meegenomen. Maar een subsidie van 50 procent kan geen motivering vormen om zelf dan ook maar geld uit te gaan geven. Daar komt bij, dat de subsidie 50 procent bedraagt tot het jaar 2004. Het is dus maar afwachten, hoe de zaak er dan voor staat. Een ding kunnen we nu al met redelijke zekerheid stellen, hoger zal de subsidie niet worden. "We proberen nog meer uit de IWA-pot te halen", zei wethouder K. Brand. Vooral doen, zou ik zeggen. Mijn fractie heeft daar op voorhand weinig vertrouwen in."
"Een logische en ons inziens onontkoombare ontwikkeling zal zijn dat de personele en materiële kosten in de loop van de tijd fors zullen stijgen. Hoe hoger de kosten, hoe sterker de meerwaarde van een nieuwe voorziening mag worden betwijfeld. De genoemde kosten ad 11.345,= euro zijn, zoals de Engelsen dat zeggen, een camels nose. Tegen de tijd dat de rest van de kameel om de hoek komt kijken, is er geen weg meer terug."
In de commissievergadering zei raadslid G. Korterink (CU) nog wel te kunnen leven met een overschrijding van een paar duizend euro. Dat is ook het probleem niet voor de SGP. Onze inschatting is echter dat de prijs die wij zullen betalen voor het steunpunt veel hoger is. De opmerking van raadslid G. Doornbos (PvdA) geeft aan, dat deze vrees zeer reëel is. In de raadsvergadering gaf hij direct toe dat de kosten waarschijnlijk inderdaad alleen maar zullen stijgen. "Anders slaat de SGP ons daarmee straks iedere keer om de oren." Een eerlijke, maar onthutsende opmerking. Nog voordat de raad formeel instemde met het voorstel, zette de PvdA de deur wagenwijd open voor de kameel.
08-06-02 In de commissievergadering van 5 juni 2002 hebben wij een notitie besproken
van wethouder Kruidhof. Deze ging over hetgeen hij geconstateerd heeft
in de eerste maand na het aanvaarden van de portefeuille Ruimtelijke
Ordening c.a. Afdoeningstermijn Controle op de bouw Uitleg bestemmingsplan Indruk van burgers Vervolgens wordt in de notitie ingegaan op het taakveld Ruimtelijke Ordening. Verouderde bestemmingsplannen Wij hebben de indruk dat de ambtenaren vaak een heel eigen interpretatie geven aan notities en bestemmingsplannen. Wij hebben daarover de vorige wethouder ook meerdere keren geschreven en erop aangesproken. Enkele zaken zullen wij nu ook aanstippen. Notitie vrijkomende agrarische bebouwing Notitie bijgebouwen Maximaal bebouwingspercentage van 40
08-06-02 In de commissievergadering van 5 juni 2002 is gesproken over toepassing
van windenergie. Beslissing Gedeputeerde Staten Mening SGP-gemeenteraadsfractie over windenergie Nieuwe aanvragen om medewerking De gemeente Staphorst gaat de vergoeding voor de kosten van het leerlingenvervoer
niet versoberen. De gemeenteraad wees donderdagavond met grote meerderheid
een daartoe strekkend voorstel van Gemeentebelangen/VVD af. In de commissie
Inwonerszaken had raadslid Slager (SGP) zich maandagavond al uitgesproken
voor het behoud van de huidige normering.
25-04-02 Nadat het bestuurskader voor de nieuwe raadsperiode was vastgesteld, zijn in de raadsvergadering van 25 april jl. vervolgens de nieuwe wethouders gekozen. De SGP-fractie heeft de heer Bron voorgedragen als kandidaat namens
deze partij. Op die wijze wordt het meest recht gedaan aan de verkiezingsuitslag.
Deze partijen hebben namelijk alle zetelwinst en/of procentuele winst
behaald. Daar komt nog bij dat het ook de drie grootste partijen zijn. Bij de huidige samenstelling van de raad is er sprake van een maximaal afspiegelingscollege. Wij weten door allerlei uitspraken dat de heer Talen van de fractie Gemeentebelangen/VVD daar anders over denkt. Die roept alleen maar dat dit geen afspiegeling is van de bevolking. Het gekozen college wordt echter gesteund door 13 van de 17 raadsleden. Een betere en bredere afspiegeling is evenwel haast ondenkbaar. Wij hebben het dan over meer dan 76 procent! Dit is altijd nog weer 6 procent meer dan het vorige college. De nieuw benoemde wethouders wensen wij Gods onmisbare zegen toe bij hun verantwoordelijke werkzaamheden in de nieuwe raadsperiode.
25-04-02 In de raadsvergadering van donderdag 25 april jl. heeft de gemeenteraad
van Staphorst het bestuurskader voor de nieuwe raadsperiode vastgesteld.
Alleen de fractie van Gemeentebelangen/VVD heeft niet ingestemd met
dit opgestelde stuk. Na een moeizame eerste vergadering, één fractie had toen
nog wat moeite de verkiezingsuitslag te verwerken, zijn vervolgens in
een goede sfeer een aantal vergaderingen gehouden om te komen tot het
bestuurskader voor de komende vier jaren. Viering Oud en Nieuw (punt 19) Daarbij komen wij ook even op de in het volgende punt genoemde geluidsoverlast bij evenementen, manifestaties en feesten. Onze fractie is van mening dat men zich aan de gestelde regels dient te houden. Wanneer dit niet gebeurt, zal er sneller ingegrepen moeten worden bij klachten daarover. Bij inwoners heerst nu veelal de gedachte dat met opmerkingen hierover weinig of niets gedaan wordt. Kinderopvang (punt 46) (Breedte)sport en accommodaties (punten 50 t/m 53) Wij hebben als politieke partijen in het bestuursprogramma voor de
onlangs afgelopen zittingsperiode met elkaar afgesproken dat er een
betere afstemming moest komen tussen de tarieven voor de forensen- en
toeristenbelasting. Wij hebben verslagen toegezonden gekregen van onlangs gehouden gesprekken met belanghebbenden over deze materie. In één van de verslagen lezen wij dat de vakantieparken bedoeld zijn voor mensen die vakantie vieren. Verderop in datzelfde verslag lezen wij dat er niet permanent gewoond wordt maar wel ongeveer 200 dagen. De één heeft wat meer vakantiedagen dan de ander maar dit vinden wij veel te ver gaan. In de raadsvergadering is ons geantwoord dat men zich volgens de eisen van de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) in een gemeente moet laten inschrijven als men binnen een periode van een half jaar daarvan vier maanden in een gemeente verblijft. Dit is dan formeel geen permanente bewoning maar het gaat toch behoorlijk in die richting. Voor mensen met dergelijke intenties hoeft wat onze fractie betreft geen bestemmingsplan meer te worden aangepast waardoor er nog meer van soortgelijke woningen gebouwd kunnen worden. In de ingekomen reactie van een echtpaar lezen wij dat zij hun woning
in hun woonplaats hebben verkocht, vervolgens in diezelfde plaats een
appartement terugkochten en in IJhorst een houten zomerhuis kochten.
En ik citeer nu letterlijk: "Wij vulden dit op door een gedeelte
per jaar door te brengen in onze woonplaats om de contacten met de kinderen
en kleinkindertjes aan te houden. Het overige gedeelte brengen wij door
in onze zomerwoning te IJhorst." In diezelfde brief vraagt men hoe wij het zouden vinden door zo'n verderfelijk bedrijf dat er van bestaat om mensen te bespioneren en te verklikken. Met name van dat laatste woord willen wij de betekenis volgens het woordenboek even aanhalen. Dat is: aanbrengen, heimelijk overbrengen, verraden. Als je dat op je laat inwerken, heb ik de indruk dat dit echtpaar al feilloos aanvoelt dat men fout zit. Het voorstel om een onderzoek te laten instellen, heeft inmiddels al heel wat reacties opgeroepen. Enerzijds kunnen wij ons daar iets bij voorstellen. Gecontroleerd worden, is niet iets waar velen op zitten te wachten. Anderzijds denken wij, dat wanneer men bij een controle niets heeft te duchten, men zich er niet zo druk over hoeft te maken. Juist daarom vragen wij ons steeds sterker af of er dan toch iets niet goed zit. Afsluitend moeten wij beamen dat het te verrichten onderzoek een aanzienlijk bedrag kost. In het licht van de hiervoor besproken zaken achten wij dit zowel verantwoord als ook noodzakelijk. De SGP- fractie stemt in met dit voorstel. Daarbij gaan wij er uiteraard vanuit dat de onderzoeken op een waardige en zo open mogelijke manier worden verricht. (Dit voorstel is behandeld in de commissievergadering van 19 maart
jl. en vervolgens in de raadsvergadering van 9 april jl.) Het College van burgemeester en wethouders presenteert aan de gemeenteraad
een nieuw voorstel om het sluipverkeer over de Oude Rijksweg zoveel
mogelijk te beperken. Al eerder hebben B&W geprobeerd maatregelen
te treffen om het sluipverkeer terug te dringen. Toen was het echter
gericht op het aanbrengen van een drietal wegversmallingen op de Oude
Rijksweg. De fractie van de SGP is daar van meet af aan niet enthousiast
over geweest. De SGP-raadsleden hebben hier toen ook tegen gestemd.
Vooral omdat door die maatregel de eígen inwoners daarvan 24
uur per dag de gevolgen zouden ondervinden. Andere raadsfracties waren
van mening dat er wel iets moest gebeuren. Toch heeft het College van
B&W de uitvoering toen niet ter hand genomen. Dat had ook te maken
met het feit dat er vanuit de bevolking bezwaren zijn ingediend tegen
de voorgestelde verkeersmaatregelen. Bezwaren die zijn gehonoreerd;
weliswaar niet op grond van inhoudelijke argumenten, maar vanwege procedurele
aard in verband met onvoldoende publicatie van de voorgestane aanpassingen.
|
|
|