Algemene
beschouwingen 2008, 2007,
Terug
Geacht college, leden van de raad,
In de volgorde van de kadernota 2009 - 2012 zullen wij verschillende
punten aanstippen.
HOOFDSTUK 1
Aanbieding en Voorbehoud
Het is voor het eerst dat we in het voorjaar de begroting voor het volgende
jaar bespreken. We zijn benieuwd hoe dit jaar de begroting zal verlopen
en we hopen dat het ons veel ervaringen zal geven.
Omdat er een voorbehoud aangegeven wordt met betrekking tot de financiële
ruimte lijkt het ons goed om prioriteit aan te geven bij sommige onderwerpen.
Ambitieniveau
Het college schrijft dat onze gemeente een te lage belastingsopbrengst
heeft ten opzichte van het ambitieniveau. Wie heeft dat ambitieniveau
vastgesteld? Volgens ons is dat niet gebeurd. Wij hebben juist de indruk
dat dit wellicht zelfs te hoog is. Onze inwoners zitten niet te wachten
op allerlei onrealistische plannen. Ook zit men zeker niet te wachten
op een hoog belastingniveau. Een goed wegennet, goed onderhouden groenvoorzieningen
(inclusief de begraafplaatsen) en goede schoolgebouwen zijn belangrijke
onderwerpen voor de gehele bevolking. Wanneer men meer wil, zal men bereid
dienen te zijn daarvoor zelf een stevige bijdrage te leveren uit eigen
portemonnee.
HOOFDSTUK 2-5
Meerjarenbegroting
De meerjarenbegroting is sluitend voor het bestaande beleid. Om echter
ook het in de lijst van investeringen 2009-2012 opgenomen nieuw beleid
te kunnen uitvoeren, is veel geld nodig.
Lange tijd leefde het idee dat wij vanaf 2012 ca. € 150.000 minder
inkomsten zouden ontvangen uit de langlopende lening aan Rendo. Wij kunnen
nu lezen dat Rendo het dividend in enkele stappen zodanig wil aanpassen
dat dit voor ons per saldo geen nadeel meer oplevert. Het kan op termijn
zelfs leiden tot een voordeel van € 26.000 per jaar.
Niet ontkend kan worden dat er forse investeringen gepland staan. De
realisering van een nieuwe afslag A-28 is in onze ogen een must. Dat geldt
ook de multifunctionele combischool in Rouveen. Daarvoor zijn miljoenen
nodig, die gelukkig als reserves wel beschikbaar zijn. Wel missen wij
door het aanspreken van die reserves de rente-inkomsten daarvan in de
jaarlijkse exploitatie.
Al ongeveer 25 jaar lang hebben wij bij de jaarrekening echter nog een
positief resultaat. Wij stellen voor om deze positieve rekeningsaldi in
te zetten voor matiging van de OZB tarieven in de jaren daaropvolgend.
Op die manier wordt het voor ons eerder acceptabel om in te stemmen met
de voorgestelde jaarlijkse extra verhogingen van de OZB.
Het college gaat op een min of meer vergelijkbare wijze te werk door
te putten uit de reserve zonder bestemming. Ook neemt het al een voorschot
op te verwachten positieve rekeningsaldi. Ons voorstel is volgens ons
zuiverder.
--> Positieve rekeningssaldi inzetten voor matiging OZB tarieven.
Begrotingsruimte
De voorstellen tot verhoging van de OZB zijn procentueel aanzienlijk.
In euro's valt de stijging naar onze mening te overzien. (Bij een woning
van € 250.000 zou dit van € 134 in 2008 na vier jaarlijkse stijgingen
van 12,5% -is inclusief inflatiecorrectie van 2,5% per jaar- in 2012 zijn
opgelopen naar € 215).
Wel dringen wij er bij het college op aan om daarnaast de afvalstoffenheffing
op het niveau van 2008 te handhaven. De voorziening egalisatie afvalstoffenheffing
biedt, ondanks de forse onttrekking van € 114.000 in 2008, daarvoor
volgens onze fractie ruimte. Volgens de eerste bestuursrapportage 2008
kon er namelijk door het dividend van ROVA per saldo al weer bijna €
76.000 aan die voorziening worden toegevoegd.
--> Opnieuw significante onttrekking aan voorziening egalisatie afvalstoffenheffing
in 2009.
HOOFDSTUK 6
ALGEMEEN BESTUUR EN ORGANISATIE
Personeelsformatie
Over het personeelsbestand wordt in de kadernota weinig gesproken. Als
kader wil onze fractie meegeven dat er geen personeelsuitbreiding komt.
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
Brandweer
Wat betreft de nieuwe huisvesting voor de brandweer hebben we meerdere
malen aangegeven dat we het lopende onderzoek willen afwachten. De uitkomsten
van het onderzoek kunnen zo divers zijn dat een onderbouwd budget op dit
moment onmogelijk te maken is.
--> Zonder plan niets budgetteren voor nieuwe brandweerkazerne. -€200.000
Een ander punt is de vervanging van het OVD voertuig. Wanneer deze auto
geen gebreken vertoont, is deze nog niet aan vervanging toe. Alleen op
leeftijd moet je zoiets niet doen. De restwaarde is immers praktisch nul.
Het is een goede Volkswagen en deze gaan normaal 15 jaar mee. De units
voor mobiele datacommunicatie moeten eenvoudig over te zetten zijn. De
prijs van 1 datacommunicatieunit is €11.000, dus dit rechtvaardigt
een extra investering van €50.000 niet.
--> Niet investeren in OvD auto -€ 50.000
ECONOMISCHE ZAKEN EN LANDBOUW
Bedrijfsleven
Vanuit het college hebben we onlangs begrepen dat bij de bedrijfsbezoeken
ook de ontsluitingen benadrukt worden. Nogmaals benadrukken we ook in
het programma Economische Zaken en Landbouw dat we de ontsluiting van
onze gemeente voortvarend moeten aanpakken. Eerst de afslagen, daarna
een verkeerscirculatieplan en dan een Meerjarenontwikkelingsvisie (MJOV).
We gaan ervan uit dat alle fracties in de raad op de verschillende gebieden
al visies ontwikkeld hebben zodat we deze binnenkort naast elkaar kunnen
leggen, waarbij de regie van de visieontwikkeling bij het college ligt.
We willen nogmaals pleiten voor ruimte voor bedrijven in het grondverzet
en loonbedrijven We vallen jaren in herhaling, maar leggen daarom juist
meer nadruk op de noodzaak van verschillende ontwikkelingen. We willen
als gemeente toch verder doorontwikkelen in plaats van stilstaan?
Landbouw
Nu het proces van de ruilverkaveling Staphorst van de grond getild wordt,
verwachten we dat er, daar waar nodig, goede sturing aan gegeven wordt
door de gemeente.
We moeten goed beseffen dat de gevolgen van Natura2000 niet gering zijn
voor de agrarische sector.
Om toch ook de agrarische sector in de toekomst gezond te houden, vinden
wij het belangrijk de mogelijkheden voor eigen agrariërs op het gebied
van intensieve veehouderij toch nog eens goed te bezien. Met name het
toepassen van luchtwassers kan er voor zorgen dat de kwaliteit van het
milieu, de omgeving, nauwelijks schade lijdt.
VERKEER EN OPENBARE RUIMTE
Afslag A-28
Wat betreft de nieuwe op- en afritten van de A28 willen we vooral benadrukken
dat het niet gaat om het asfalt, maar om wat erover gaat en om wat er
verbetert. Verbetering leefklimaat vanwege minder vrachtverkeer door woon-
en streekgebieden. Daarmee ook het verhogen van de veiligheid. Direct
na besluitvorming over de op- en afritten dient er een verkeerscirculatieplan
voor de gehele gemeente gemaakt te worden. Dit plan zal enkele componenten
in zich hebben die pas na uitvoering van de nieuwe afslag uitgevoerd kunnen
worden.
Verkeersregelinstallatie Lichtmis
Het installeren van een nieuwe verkeersregelinstallatie op het kruispunt
van de Lichtmis is een zaak van de provincie. Er liggen afspraken dat
1/6 deel van de kosten door de gemeente Staphorst gedragen moet worden.
We hebben daar toch wel moeite mee. We willen het college de opdracht
meegeven om te proberen van deze bijdrage verlost te worden.
--> Bijdrage aan verkeersregelinstallatie Lichtmis schrappen. -€
75.000
Herinrichting Gemeenteweg
Voor het jaar 2009 staat de herinrichting tussen de rotonde en de spoorwegovergang
op de lijst. Deze herinrichting heeft onze instemming. Wel willen we,
voordat over gegaan wordt tot uitvoering, de leermomenten van de herinrichting
tussen de rotonde en de stovonde op papier hebben en bespreken in de commissie.
De SGP wil een beter gebruik maken van inspraak. Anders dan bij laatstgenoemd
project, dienen aanwonenden en andere belanghebbenden in het komende project
in een vroegtijdig stadium te worden betrokken bij de planvorming. Zodoende
kan worden gewaarborgd dat hun inbreng daadwerkelijk meeweegt.
Herinrichting Staphorst Noord
Het budget voor het herinrichten van het westelijk deel van Staphorst
Noord, € 700.000, is echt een groot bedrag. In de afgelopen jaren
hebben we elk jaar een enkele straat in Staphorst noord aangepakt. De
Willem de Zwijgerstraat heeft in 2007 ongeveer € 200.000 gekost.
De € 700.000 was in voorgaande jaren niet geraamd. Het lijkt ons
juist, deze investering toch iets verder uit te smeren. Mocht er een grote
noodzakelijkheid zijn dit plan volledig in één keer uit
te voeren, dan dienen de renovaties straatprofielen oudere wijken verder
doorgeschoven te worden.
--> Minder budgetteren voor herinrichting Staphorst Noordwest - €
350.000
Revitalisering De Baarge
Op de lijst van investeringen wordt € 820.000 opgegeven voor revitalisering
De Baarge in 2009. Onze fractie dringt er toch op aan dat eerst de nieuwe
Achthoevenweg en de Gorterlaan klaar moeten zijn voor we met De Baarge
bezig gaan. In de begroting voor 2008 staat hier nog € 2.000.000
voor gebudgetteerd. We moeten ons niet verslikken in de grote hoeveelheid
projecten. Wat betreft het doortrekken van de Westerparallelweg naar de
Burgemeester Janssenstraat mogen de voorbereidingen wel getroffen worden.
Dit geldt ook voor een eventuele terugkoop van de gronden in het verlengde
van de Burgemeester Janssenstraat tot de Gorterlaan. Wanneer De Baarge
gerevitaliseerd wordt, kan dit doortrekken zo mee gedaan worden.
--> Revitaliseren De Baarge in ieder geval doorschuiven naar 2010 -€
820.000
Riolering
Vanuit GRP III staat € 1.194.000 gebudgetteerd voor 2009. Het bedrag
wat ten opzichte van het budget in 2008 niet uitgegeven is, dient in mindering
gebracht te worden op het gebudgetteerde bedrag voor 2009. Dit heeft in
het verleden ook altijd goed gewerkt. Je kunt namelijk toch geen grote
inhaalslagen maken. Mocht in 2008 het budget volledig geïnvesteerd
zijn, dan zijn wij voor de opname van de volledige jaarschijf 2009 vanuit
GRP III in de begroting 2009.
--> Niet gerealiseerde bedrag 2008 in mindering brengen op begroting
2009 -€ pm
Verharding Schuthekkeweg
Graag zouden wij willen dat het college in 2009 onderzoek doet naar het
verharden van de Schuthekkeweg. Kan het college ons dit toezeggen?
ONDERWIJS EN WELZIJN
Reformatorische peuterspeelzaal
De realisatie van de reformatorische peuterspeelzaal moet gestalte krijgen.
Van groot belang is het om hierover met het bestuur in gesprek te gaan.
Als de uitvoering in 2008 niet in beeld kan komen, zal het zeker in 2009
moeten plaatsvinden.
Het is een tijdelijke voorziening. Men maakt nu mede gebruik van de sporthal
die anders ook goed bezet is. Omdat voorbereidingen veel tijd kosten,
stellen wij voor om hiervoor in 2009 een voorbereidingskrediet van €
100.000 beschikbaar te stellen.
Multifunctionele combischool Rouveen
Er zijn inmiddels enkele belangrijke stappen gezet om te komen tot een
multifunctionele combischool in Rouveen. In vervolg daarop moet de bouw
met voortvarendheid ter hand worden genomen.
SOCIALE ZAKEN, ZORG EN BURGERZAKEN
Wet Sociale Werkvoorziening (WSW)
De WSW geeft veel veranderingen maar biedt ook veel mogelijkheden. De
SGP hecht enorm veel waarde aan een ruimhartig sociaal beleid.
Dit betekent niet soft of veel vrijblijvendheid en onduidelijkheid. Wel
een helder beleid waarin een ieder, passend bij zijn of haar kwalificaties,
werk krijgt aangeboden.
Onze sterke voorkeur gaat daarbij uit naar werk bij reguliere bedrijven.
De wens van de SGP is dat op termijn het woord "wachtlijst"
uit het SW-woordenboek geschrapt kan worden.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Voor het Centrum voor Jeugd en Gezin staan in de meerjarenbegroting bedragen
van resp. € 35.000 in 2010 en € 500.000 in 2012. Wij vragen
ons af of deze bedragen wel zinvol zijn, ook gezien de opgedane ervaringen
in onder andere Apeldoorn. Het gaat vooral om het beschikbaar hebben van
een eenvoudige ruimte waar zoveel mogelijk disciplines die hierbij betrokken
zijn, gemakkelijk overleg met elkaar kunnen voeren.
Daarbij wil onze fractie nog eens goed benadrukken dat de overheid zeer
terughoudend moet zijn zich te mengen in gezinssituaties. Ook bij het
aanstellen van allerlei coördinatoren is het voor ons een vraag of
dit echt effectief is. Wij vragen ons af of dit niet leidt tot meer bureaucratie.
Daarom wil de SGP instrumenten aangereikt krijgen om de effectiviteit
te kunnen controleren.
Maatschappelijk Werk
Dat er een bedrag is uitgetrokken voor identiteitsgebonden maatschappelijk
werk heeft onze instemming. Wij zullen de ontwikkelingen volgen. Wij vertrouwen
erop dat het geraamde bedrag voldoende is. Onze fractie heeft er geen
moeite mee dat een deel van deze kosten toch in mindering gebracht wordt
op het algemeen maatschappelijk werk.
SPORT, CULTUUR, RECREATIE EN TOERISME
Gymzaal Van de Walstraat
De gymzaal aan de Van de Walstraat zal volgens de planning in 2009 een
grondige renovatie ondergaan. Ook zal nieuwbouw van de kleed- en doucheruimtes
plaatsvinden. Met dit voorstel en de daarvoor benodigde € 500.000
kunnen wij akkoord gaan.
Voetbalaccommodatie Rouveen
In de investeringslijst is 1,7 miljoen euro opgenomen om in 2012 te investeren
in de voetbalaccommodatie Rouveen. Wij hebben nog geen enkel plan gezien.
Daarom doen wij daarover nu ook nog geen uitspraken, maar hopen er volgend
jaar verder op in te gaan.
AMBC
Er loopt een onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe locatie en
accommodatie voor de AMBC. Wij wachten de uitslag van dit onderzoek af.
Fietspaden en -routes
Het realiseren van goede fietspaden en fietsroutes is een goed streven.
De te verharden Schuthekkeweg past heel goed in een fietsroute.
Wij stellen voor, in het op te stellen plan een Rondje Staphorst op te
nemen.
VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEU
Woningbouw
Ook in dit programma worden een heel aantal belangrijke zaken genoemd.
Als we een prioriteit aan willen geven is dat zonder meer het onderdeel
Volkshuisvesting. We lezen over het ondernemen van actie om het bestand
betaalbare huurwoningen uit te breiden. Dat heeft onze instemming. Onzes
inziens is de vraag naar eigen woningen echter zeker zo groot. We zitten
als gemeente helaas nog steeds met een impasse op het gebied van koopwoningen
in De Slagen. Binnen het geheel van woningzoekenden moet de gemeente het
accent wat onze fractie betreft zondermeer op deze startersproblematiek
leggen.
Onze fractie pleit er voor de partijen aan de onderhandelingstafel te
krijgen, ten einde het accoord met Staphorst Ontwikkeling B.V. open te
breken. Het gaat daarbij om de clausule dat de gemeente geen uitbreidingsplannen
mag ontwikkelen voordat De Slagen gerealiseerd is. Daar zal wat tegenover
moeten staan. Daar is onze fractie van overtuigd, en daar willen wij constructief
in meedenken, zonder daar nu zelf een invulling aan te kunnen geven. De
onderhandelingen moeten open ingegaan worden.
Ondertussen moet er uiteraard doorgewerkt worden aan het realiseren van
inbreidingslocaties, en evenzeer aan het opruimen van de belemmeringen
voor woningsplitsing.
Staphorst, 19 juni 2008.
terug >>
|