03-09-2016
Gemeente Staphorst gaat mét inwoners en hun adviseurs
vergunningverlening verbeteren
In de raadsvergadering d.d. 30 augustus jl. is het forse project "Efficiënte
Procesinrichting Omgevingsrecht Staphorst" besproken.
Deze nieuwe aanpak, gebaseerd op de nieuwe Omgevingswet, is dringend nodig
en ook een unieke kans om vergunningverlening te verbeteren.
Hieronder leest u de bijdrage van Lucas Mulder namens de SGP-fractie.
Dit project kent een behoorlijke geschiedenis. De SGP dringt al jaren
aan op verbetering van Ruimtelijke Ordening en vergunningverlening.
Op 8 november 2011 is de SGP-motie aangenomen die een dam opwierp tegen
het verder verhogen van de bouwleges.
Geen leges verhogen, eerst goed kijken of de kosten beperkt kunnen worden
rond vergunningverlening.
Op 5 november 2013 was er nog niet veel gedaan. Toen is de druk opgevoerd
en de motie van SGP/CDA aangenomen.
Daarin gaf de raad het college het volgende aan:
Overwegende dat:
- Een jaar geleden bij de begroting 2013 een verhoging van leges voor
bestemmingsplannen is ingeboekt van € 100.000,-
- Het college geen voorstel daartoe naar de raad heeft gezonden, zodat
de raad hierover het debat niet heeft gevoerd.
- Het college wel een extra verhoging voorstelt van nog eens € 70.000,-
met ingang van 2015.
- De raad (in het college) op 8 November 2011 een vergelijkbare motie
van de SGP heeft aangenomen.
Spreekt uit dat:
- Kostendekkende leges niet alleen door opbrengstverhoging tot stand
moeten komen, maar ook door vereenvoudiging en verkorting van processen,
minder bestuurlijke drukte en dientengevolge kostenverlaging.
Roept het college op:
- Uiterlijk februari 2014 met een voorstel te komen waarin ook kostenverlaging
is onderzocht.
- In het voorstel de resultaten van een benchmark op te nemen die gericht
is op vergelijk van kosten, processen en opbrengsten met vergelijkbare
plattelandsgemeenten.
Dit is de basis geweest voor het project waar we nu kennis van nemen.
Het is wel een paar jaar later geworden, je moet in de politiek een lange
adem hebben....
Dat is niet alleen een nadeel, het voordeel is dat de nieuwe Omgevingswet
ons nu extra wind in de zeilen heeft gegeven.
We hebben een proces doorlopen als RO-werkgroep met ambtenaren, college
en adviseurs, dat is winst. Dat geeft draagvlak en realiteitszin.
Het is voor Staphorst de beste en laatste kans om het gehele proces rond
vergunningen en ruimtelijke ordening op orde te krijgen.
Dat vergt van alle partijen ander gedrag, een cultuuromslag een andere
houding. Kijken hoe het wel kan met respect voor elkaar en de omgeving.
Minder controle door de gemeente, meer vertrouwen in de burgers en bedrijven.
Dat betekent ook meer verantwoordelijkheid naar de inwoners en hun adviseurs.
We zijn heel positief over de voorgestelde aanpak, de woorden zijn goed,
de daden zullen moeten volgen.
De doelen hebben we vergeleken met ons verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord.
Dan blijkt dat van de tien punten er acht direct zijn te herleiden. Een
mooi voorbeeld hiervan:
meer toestaan bij recht en minder onderzoekslasten
Er wordt een Omgevingskamer ingericht waar ambtelijk besluiten worden
genomen over aanvragen.
De voorzitter daarvan valt niet onder de ambtelijke hiërarchie. Waar
dan wel onder? Aan wie legt hij of zij verantwoording af?
En op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over het functioneren
en de resultaten van de Omgevingskamer?
Deze nieuwe aanpak vergt een investering. We begrijpen dat zeker, de
incidentiele kosten van 200K kunnen we plaatsen.
De structurele doorwerking is niet duidelijk genoeg uitgewerkt. De ICT
kosten, incidenteel 100K en vooral structureel, dus jaarlijks 40K vinden
we veel te hoog.
Hoe verklaart het college deze kostenraming? Is er een onderbouwing van?
Voorzitter, we hebben nu te weinig informatie ontvangen.
De ontwikkeling van leges en ambtelijke uren is als PM ingevuld. Dat
is ons te globaal. Dit zal op zn minst kostenneutraal moeten zijn.
We stellen daar dus geen budget voor beschikbaar en dat moet ook niet
als PM blijven staan.
Verder is het van groot belang dat we onze inwoners goed voorlichten over
de kosten en baten. Enerzijds minder leges en anderzijds heeft de burger
meer kosten richting zijn adviseurs. Hoe gaat het college dit helder maken?
We zien dat niet in het voorstel terug.
We stemmen nu nog niet in met de voorgestelde structurele ICT-kosten,
dit zal beter uitgewerkt moeten worden en ons als raad eerst meer zekerheid
moeten verschaffen.
|