26-05-2016
Raad roept college op paardenschuur te legaliseren
In de raadsvergadering d.d. 24 mei jl. is wederom de paardenschuur aan
de Heerenweg besproken. De raad heeft een motie
aangenomen waarmee zij het college oproept een oplossing te vinden, dit
vergt ook een investering van de eigenaar.
Hieronder leest u de bijdrage van Lucas Mulder namens de SGP-fractie.
In februari
jl. zijn we als raad tot de conclusie gekomen dat dit dossier als het
wettelijk kan, opgelost moet worden. We gaan daarom niet alle argumenten
weer langs, wel geven we nog een korte toelichting. De SGP fractie gaat
de aangehouden motie paardenschuur Heerenweg nu indienen.
Beantwoording vragen
We hebben verdiepende vragen gesteld aan advocaat Sluyter over het
externe advies, het ging ons om de wettelijke houdbaarheid van de motie.
Echter het college geeft ons antwoorden vanuit haar beleidsvrijheid en
daar gaf Sluyter een indirecte reactie op.
Ook vinden we het vreemd dat het college niet even pas op de plaats wil
maken met de handhaving terwijl de raad hier over spreekt.
We concluderen uit de antwoorden, en na raadpleging van andere deskundigen,
dat de landelijke kruimelregeling (BOR) wettelijk ook in Staphorst toegepast
kan worden.
Het KGO-beleid (Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving) is in de raad aangenomen,
echter als toevoeging, extra gereedschap dus, om woningen in het Buitengebied
te vergroten.
Niet als beperking van bestaand landelijk beleid, zoals de kruimelregeling,
die overigens al veel langer bestaat. Deze beperking staat ook niet in
ons KGO-beleid.
Ruimtelijke argumenten
De argumenten van het college om op grond van ruimtelijke onderbouwing
medewerking te weigeren komen niet sterk over.
De verkapte bedrijvigheid lijkt niet aanwezig en het zware Welstandsregime
is niet van toepassing [Amendement CDA].
Ook heeft de kavel een woonbestemming waarop bouwwerken mogelijk zijn.
Deze woonbestemming is toegekend in het nieuwe bestemmingsplan.
De overkapping past in dit bestemmingsplan
De schuur past in de maatvoering van de kruimelregeling (max. 150 m2 en
max. 5 m hoog). We moeten het niet groter maken dan het is.
De Wabo geeft voor de kruimellijst de reguliere procedure aan, acht weken,
daaruit blijkt ook dat de ruimtelijke impact gering is.
Hieronder staat artikel 2.12 Wabo waaruit stappen blijken, het KGO-beleid
past in stap 3, immers hier is sprake van compensatie/ruimtelijke onderbouwing.
De provincie geeft ook aan dat het KGO-beleid is bedoeld voor grootschalige
ontwikkelingen in het Buitengebied.
Dit sluit stap 2 niet uit, dat blijkt ook wel uit de antwoorden op onze
vragen, stap 2 is de kruimellijst.
Artikel 2.12
· 1. Voor zover de aanvraag betrekking heeft op een activiteit
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, kan de omgevingsvergunning
slechts worden verleend indien de activiteit niet in strijd is met een
goede ruimtelijke ordening en:
o a.indien de activiteit in strijd is met het bestemmingsplan of de beheersverordening:
§ 1°.met toepassing van de in het bestemmingsplan of de beheersverordening
opgenomen regels inzake afwijking,
§ 2°.in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen
(kruimellijst), of
§ 3°.in overige gevallen, indien de motivering van het besluit
een goede ruimtelijke onderbouwing bevat;
Uitspraak
rechtbank Zeeland West Brabant
De Rechtbank stelt hier vast dat in dit geval via de kruimellijst
van het bestemmingsplan kon worden afgeweken en het gemeentebestuur voor
die mogelijkheid had moeten kiezen. Zodoende is ten onrechte de UOV (Uniforme
Openbare Voorbereidingsprocedure) gevolgd.
Interessant is dat de Rechtbank hierbij verwijst naar de jurisprudentie
over de rangorde tussen de artikel 19-vrijstellingen onder de oude Wet
op de Ruimtelijke Ordening.
Afwegingen
Op pagina 29 van ons coalitieakkoord staat dat wij een regeling voor het
bouwen t.b.v. dierenwelzijn mogelijk maken.
Ook dat we oplossingsgericht i.p.v. proceduregericht werken, we verbeteren
de dienstverlening.
Dit alles nog los van het bestuurlijke proces en de wederzijdse fouten/onvolkomenheden
die zijn gemaakt en hoe we daar mee omgaan. Dat is in de vorige vergadering
(februari jl.) al aan de orde geweest.
Wij komen als SGP-fractie na wikken en wegen tot de conclusie dat een
oplossing mogelijk en wenselijk is. Bijvoorbeeld via de kruimellijst,
en dan zal uiteraard het hele aanvraagtraject voor een vergunning opnieuw
doorlopen moeten worden en zullen boeteleges worden toegepast.
Of via de hobbyboeren regeling, ook dat is een aanvraagtraject.
Dan zal ook geïnvesteerd moeten worden in kwaliteit, drie keer het
oppervlak zal aan agrarische bebouwing elders gesloopt moeten worden in
het Buitengebied.
Deze oplossing heeft onze voorkeur, de eigenaar zal ook moeten investeren
in de oplossing van het probleem.
Algemene leerpunten
Wanneer de raad extern advies vraagt is het beter dat ze zelf ook
opdrachtgever is, dus niet via college. Dit advies geven we de raad.
Wanneer het college afwijkt van het advies van de bezwarencommissie zien
we graag standaard een motivatie die verstrekt wordt aan de commissie
en de raad.
Wil het college dit verzorgen?
Motie
Bijgaande motie
is door de raad aangenomen met 10 stemmen voor en 7 stemmen tegen.
|