|
21-04-2016 In de raadsvergadering van 19 april jl. is wederom gesproken over het geurbeleid. De aangenomen motie heeft effect, er worden oplossingen gevonden. Hoe gaan we nu verder? Hieronder leest u de bijdrage van Lucas Mulder, namens de SGP-fractie.
Bij de vorige behandeling 8 maart jl. is onze motie Geurbeleid aangenomen en is ook meer tijd genomen voor de verdere voorbereiding. We hebben externe adviezen ingewonnen en de bestaande dossiers goed kunnen doornemen. En dan groeit het respect voor de gedegen onderbouwing van ons huidige geurbeleid. De politici van destijds zijn niet over één nacht ijs gegaan. Spanning met de Wet geurhinder Veehouderij was toen al volkomen duidelijk, echter de ruimtelijke belangen, de woningsplitsing van karakteristieke en monumentale panden waren en zijn van groot belang. En terecht. Vanavond willen we in drie stappen ons geurbeleid belichten. Allereerst het huidige beleid. Vervolgens, waar staan we nu? En tenslotte, wat willen we bereiken?
Huidige beleid Het unieke Staphorster geurbeleid is maatwerk, het heeft jaren goed gewerkt
voor de transitie van agrarisch naar wonen. Dat blijkt uit de volgende besluiten. · 13 nov.2008: besluit college macrobenadering. Hierin staat: Geen extra belemmering bestaande agrarische bedrijven, wel ruimte voor mogelijke ruimtelijke ontwikkelingen. Kanttekening: Er wordt voorbijgegaan aan de letter van de wet. Dit zien we niet terug in het huidige voorstel ,waarom niet? · 25 nov. 2008: besluit college splitsen karakteristieke en monumentale panden binnen een geurcirkel van 50m. Hierin staat: Kanttekening: Er is geen wettelijke basis. Er is wel een goede ruimtelijke visie, uitgewerkt met aandacht voor leefklimaat [Oranjewoud]. · Uitgewerkte kaarten met cirkels voor de Streek en Buitengebied (50 en 25 m). Veel onderbouwing van noodzaak en een verantwoorde afwijking van de WgV.
Waar staan we nu? Het voorstel van het college om nu het geurbeleid aan te passen volgen we niet geheel. De RvS heeft twijfel uitgesproken, niet ons beleid buiten werking gesteld. Nu we de degelijke onderbouwing gezien hebben van ons geurbeleid hebben we vertrouwen in de houdbaarheid. Wel zal een interim beleidsmaatregel nodig zijn. Daarin zal dan het aantonen van een goed woon- en leefklimaat binnen de 50 meter gestalte moeten krijgen. Dat moeten we als gemeente oppakken en niet als bewijslast bij de aanvragers neerleggen. We begrijpen dat dat ook de bedoeling is van het college. Ook kan onderzocht worden of cirkels van niet actieve vergunningen anders beoordeeld kunnen worden.
Wat willen we bereiken? Maatwerk blijven leveren, de boerderijsplitsing moet doorgaan op een verantwoorde manier. Bescherming van huidige agrarische bedrijven en wonen in boerderijen combineren, dat is ook de doelstelling van het huidige beleid. Hoe houden we dat in stand?
Ons inziens zal de raad een besluit moeten nemen met de volgende strekking: · Interim beleidsmaatregel 2016, onderbouwen goed woon- en leefklimaat binnen 50 m. Zo mogelijk ook beperken van geurcirkels door niet-actieve vergunningen als niet belastend voor het leefklimaat te beoordelen. · Besluiten dat we in 2016 een pilot opstarten via het platform van de Provincie van Wro naar Omgevingswet. Stoppen met de huisadvocaat in Zwolle en op naar het provinciehuis in Zwolle. Wellicht kunnen we hiermee ook onze code-oranje RO verbeteren. · Doelstelling opnemen; Nieuw geurbeleid vaststellen in 2018 onder regime nieuwe Omgevingswet, de WgV gaat namelijk verdwijnen.
De nieuwe Omgevingswet is de kans voor nieuw maatwerk in ons Geurbeleid en de ruimtelijke ontwikkeling van de Streek. In deze wet worden de Wet ammoniak en veehouderij en de Wet geurhinder en veehouderij opgenomen. Deze worden volledig ingetrokken omdat de verantwoordelijkheid voor dit beleid verschuift naar provincies en gemeenten. Dat past dus prima.
We wijzen ook graag op de brief van de VNG d.d. 17 december 2015 (preconsultatie AMVBs nieuwe Omgevingswet).
Enkele citaten die passen bij onze doelstellingen:
De verandering aan de Streek zal doorgaan, minder boerderijen, meer woningen.
Het is ook van groot belang voor de huisvesting en het voorkomen van verpaupering,
want verpaupering tast ook een goed woon- en leefklimaat aan.
Voorzitter, er zijn nog veel vragen, er wordt wederom nieuwe informatie
aangekondigd, zoals hoe doen andere gemeente dit?. terug >> |
|