03-07-2015
Bijdrage Raadsvergadering 2 juli over het interne onderzoek
Inleiding
Vanavond is het zover. We mogen spreken over het interne onderzoek. Doordat
de inhoud van het feitenrelaas voor ons als raadsleden lang onbekend was,
moesten we veelte lang gissen. Het onderzoek heeft drie maanden geduurd
en de raad heeft vorige week vrijdagavond pas inzage gekregen.
Nu we het feitenrelaas gelezen hebben, valt ons op dat het feiten zijn
die we met z'n allen meegemaakt hebben. Doordat we in de materie zaten,
misten we, als het ware een helicopterview over de verschillende zaken.
Door deze aanpak hebben we dit wel gekregen. De aandacht in de media was
de aanleiding voor dit onderzoek. Zonder deze aandacht is het echter ook
waardevol. Het valt te overwegen om aan het begin van elke raadsperiode
een dergelijk onderzoek te doen naar hoofdpijndossiers die er spelen.
Samenvatting
Vooraf een korte samenvatting:
De Aanleiding: Er zou sprake zijn van fraude, plichtsverzuim en misleiding
door ambtenaren werkzaam bij onze gemeente.
De Afsluitende beschouwing: Dit zijn ernstige beschuldigingen waarvoor
in het feitenonderzoek en in het second opinion onderzoek geen bewijs
gevonden is.
Dit is de kern van het onderzoek. We zijn blij met deze Afsluitende beschouwing.
Algemeen
We zijn bewust gestart met deze samenvatting. De casussen willen we niet
verder verdiepen, maar we willen wel begrip proberen op te roepen voor
bepaalde situaties.
Wanneer een burger een idee bespreekt met een ambtenaar, en de ambtenaar
volgt het beleid wat we voorstaan en zegt: "ja, mits". Dan voelt
deze ambtenaar zich betrokken bij de voortgang van het idee van deze burger.
Het contact wordt onderhouden en de ambtenaar is het aanspreekpunt voor
de burger. Totdat in 1 van de 100 gevallen blijkt dat er andere belanghebbenden
zijn, die een heel ander mening hebben over het idee. De intentie van
de ambtenaar is goed betreffende het oorspronkelijke idee. Toch loopt
het op dat moment niet meer. Er is een kras op de lak gekomen en we gaan
vrolijk poetsen met schuurpapier. De kras wordt een vlek en het probleem
wordt groter. Een effect wat we bij de casussen vaak weer terug zien.
Intenties prima, Resultaat helaas niet. Wat kun je hier aan doen? In de
aanbevelingen zien we genoeg aanknopingspunten om deze situaties te voorkomen!
We onderstrepen hierbij de noodzaak van de rolzuiverheid binnen en tussen
de 3 geledingen: gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie.
En daarbij hoort dat we wel blijven zoeken naar oplossingen voor onze
inwoners.
Ik wil nog graag citeren uit één van onze SGP nieuwsbrieven
uit 2014:
"We zien de verdraagzaamheid onder mensen afnemen. En dat vinden
we zorgelijk. Er zijn teveel bouwplannen in onze gemeente die met begeleiding
van juristen en andere adviseurs gepaard gaan. Is dat een nieuwe trend?
In hoeverre houden we rekening met elkaars belangen? Zijn we voldoende
in staat om met de buren in gesprek te gaan en een oplossing te bereiken?
De Streek in onze mooie gemeente Staphorst is uniek. Het is ruimtelijk
gezien een mix van vele functies. Woningen, woonboerderijen, diverse bedrijven,
winkels enz. Dat heeft jarenlang goed kunnen functioneren door rekening
met elkaar te houden, en dat werkt nog steeds. Als overheid willen we
dit gezamenlijk functioneren ook in stand houden. Daarvoor zijn maatwerk
oplossingen bedacht, bijvoorbeeld als het gaat om milieuvoorschriften.
Een duidelijk voorbeeld is de plaatselijke geurverordening die geurcirkels
beperkt waardoor woningen in nabijheid van bedrijven mogelijk zijn.
Juridisch gesteggel over plannen kan leiden tot minder maatwerk. Want
veelal worden dan zaken op scherp gezet waardoor de overheid genoodzaakt
wordt tot handhaving en de ruimte die er is voor maatwerk komt onder druk
te staan. En daarmee kan de hele gemeenschap benadeeld worden. Er zijn
op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu heel veel regels, en
daardoor ook veel mogelijkheden voor gesteggel. Laten we dat niet doen,
laten we het als een eer en [christen]plicht beschouwen om er met elkaar
uit te komen. Bouwen aan verdraagzaamheid, dat is toch niet teveel gevraagd?"
Wat erg belangrijk is dat door het nieuws in de media en dit feitenonderzoek
en de plannen die we de komende tijd gaan doen, de organisatie niet in
een kramp komt.
Het kan en mag niet zo zijn dat de ontwikkeling van onze gemeente op slot
komt door deze beslommeringen die ons bezighouden.
We roepen het college op de ambtenaren die bezig zijn met vergunningsverlening
zo veel mogelijk te ontzorgen wat betreft de lastige cassussen. Een vertrouwenspersoon
aan te stellen binnen de organisatie, die geen lijnverantwoordelijkheid
heeft, maar waar wel over lastige kwesties mee gesproken kan worden.
Een ander punt wat we belangrijk vinden is dat het college de adviezen
van andere organen zoals bijvoorbeeld de commissie bezwaarschriften overneemt
tenzij er zware overwegingen zijn om dit niet te doen. In zo'n geval zou
de raad op de hoogte gesteld moeten worden. We hebben het bestuur van
de gemeente zo ingericht en we willen dan ook graag dat de inrichting
functioneert.
We zijn voor mediation, maar door de inzet van mediation door de gemeente,
lijkt het vaak dat er een probleem van de gemeente opgelost dient te worden.
Het zou te overwegen zijn om de partijen te vragen een bijdrage van ca.
300 euro per partij te vragen voor de inzet van mediation. En de partijen
zullen ook vooraf moeten tekenen voor de intentie om eruit te komen.Het
is anders vaak te vrijblijvend.
De aanbeveling over de dialoog over rolopvatting, dilemma's en context
waarbinnen verschillende gremia hun rol het best kunnen vervullen staan
we achter. Deze dialoog mag niet tot vertroebeling leiden. We kunnen ons
voorstellen dat elk gremia een prima idee heeft over het optimaal functioneren
van een ander gremia, terwijl dit in tegenspraak is met de dualistische
verhouding. Daarom dient de opzet van de dialoog ook zuiver te zijn.
Slot
We zijn blij dat de aantijgingen richting ambtenaren onterecht waren,
volgens dit onderzoek.
We zien de uitkomst van het onderzoek naar plankaarten door het OM graag
op korte termijn tegemoet. Wanneer wordt dat verwacht?
We gaan ervan uit dat ieder zijn rol voortvarend oppakt en lering trekt
uit de conclusies en aanbevelingen.
We hopen dat de onderhavige probleemgevallen op een goede manier worden
opgelost. Laten we bouwen aan verdraagzaamheid.
Tweede Termijn
We staan achter het collegebesluit om voor de complexe ruimtelijke plannen
één aanspreekpunt aan te wijzen. Voor de in de casussen
genoemde direct betrokkenen wordt bij ruimtelijke plannen gelegenheid
geboden tot het inschakelen van een casemanager afkomstig uit een naburige
gemeente. We zijn er met name daarom zo voor dat hiermee de betreffende
zaken duidelijk afgehandeld kunnen worden. Verder onderzoek betekend opnieuw
vertraging bij de casussen. Er mag weer vaart komen in de ontwikkeling
van onze gemeente. Onze gemeente is het waard, we wonen in een dynamische
gemeente, laten we er trots op zijn.
Nogmaals de Aanleiding: Er zou sprake zijn van fraude, plichtsverzuim
en misleiding door ambtenaren werkzaam bij onze gemeente.
Nogmaals de Afsluitende beschouwing: Dit zijn ernstige beschuldigingen
waarvoor in het feitenonderzoek en in het second opinion onderzoek geen
bewijs gevonden is.
|