10-06-2015
Begroting 2016 van Reestmond
Reestmond is voor veel medewerkers een goede en sociale werkgever.
Er wordt arbeid georganiseerd in aansluiting op hun (on)mogelijkheden
en competenties. Arbeidsritme met de benodigde begeleiding zorgt voor
een stabiele omgeving. Positieve geluiden.
Helaas zijn en blijven de financiële cijfers negatief. Geld is niet
het belangrijkste in dit leven maar als Raad cq. overheid dienen we wel
op een verantwoordelijke manier met gemeenschapsgeld om te gaan en dit
te besteden.
Tot 2010 kende Reestmond een positief resultaat en een stabiele exploitatie.
In de bespreking van die laatste positieve jaarcijfers van 2010 en de
jaren daarna heeft de Raad zich telkens verontrustend uitgesproken over
de toekomst (voor medewerkers en als bedrijf) en dit blijkt terecht te
zijn geweest. De wens en opdracht dat Reestmond zich in de benen diende
te houden met de Rijksbijdrage en de opdracht van vele partijen om nieuwe
wegen in te slaan om de dalende Rijksbijdrage op te vangen is, gezien
de begroting, tot op heden niet of onvoldoende gelukt.
De dalende Rijksbijdrage van de gemeenten resulteert in een negatief WSW
resultaat en dient te worden opgevangen met het resultaat uit de Bedrijfsvoering.
Helaas is dit laatste niet het geval. De huidige begroting laat zien dat
deze de komende jaren ook verder zal afnemen.
Wat nu?
Met andere woorden, hoe wordt Reestmond weer financieel gezond en kunnen
we aan onze sociale en financiële verplichtingen blijven voldoen
voor al die gedreven medewerkers die hier met veel plezier en enthousiasme
hun werk doen? Als gemeente hebben we onze verantwoordelijkheid te nemen
in deze Gemeenschappelijke Regeling.
· Wat heeft het Bestuur in het afgelopen jaar of halfjaar voor
acties ondernomen?
In uw procesvoorstel van 1 december 2014 hebt u als college aangegeven
dat het bestuur en de aaneengesloten gemeenten zich niet expliciet hebben
uitgesproken over de positie van Reestmond binnen de (nieuwe) participatiewet.
Dat er geherstructureerd dient te worden is duidelijk en wordt door niemand
ontkent.
Er is besloten om hier een extern bureau voor in te schakelen. In de memo
van 22 december is de opdrachtformulering duidelijk omschreven richting
het onderzoeksbureau (IROKO) en zal deze in 3 aparte rapportages worden
opgeleverd:
- Inzicht in de bedrijfsvoering en kansen voor optimalisatie
- Inzicht in de mate van levensvatbaarheid van GR Reestmond
- De positie van Reestmond in de uitvoering van de Participatiewet
Over de status van dit onderzoek hebben we inmiddels vernomen dat het
(concept-) eindrapport inmiddels besproken is op 18 mei en op 29 juni
zal het dagelijks bestuur over het vervolgtraject en vervolgtijdpad gaan
besluiten.
· Hoe worden we hier als gemeenteraad de komende tijd/weken
van op de hoogte gehouden?
De daling van de toegevoegde waarde wordt o.a. veroorzaakt door een verhoogde
inkoopwaarde van de omzet met 3,2% en wordt met name verhoogd door de
toename aan externe inhuur door afnemende aantal Wsw-medewerkers.
· Betekent dit dat er 'dure' externe krachten worden ingehuurd
tegen WSW omzet?
De detacheringen, zowel individueel als groeps blijven in 2014 helaas
sterk achter bij de begroting. Deze voorzichtigheid wordt de komende jaren
doorgetrokken. In het kader van de Participatiewet en de rol die Reestmond
hierin heeft hebben we ons als Raad uitgesproken in ons beleidsplan en
gaan we hier nu niet verder op in maar hopen en verwachten we hierin van
het Bestuur zowel Algemeen als Dagelijks dat hier een hoge prioriteit
aan gesteld wordt.
De kostenpost "Begeleidingsvergoeding Bw" met extra aandacht
en inzet voor de medewerkers met een tijdelijk dienstverband zijn opmerkelijk
gedaald in 2014 en komen in 2015 (volgens begroting) op niveau van 2013
om vervolgens vanaf 2016 met € 100.000 per jaar te stijgen.
· Kunt u kort aangegeven wat en wie er met deze verhoging betaald
wordt?
Als fractie kunnen we ons vinden in uw voorstel van de conceptbrief met
zienswijzen.
Punt 1. De huidige begroting is inderdaad onzeker, we hebben hier begrip
voor.
Punt 2. Minder Rijksbijdrage, meer gemeentelijke bijdrage, meer invloed?
· Voorzitter, hoe ziet u dit voor zich, hebt u hier een idee
bij?
Punt 3. Herziening van de Voorziening groot onderhoud die dateert uit
2008 heeft onze instemming. Het saldo op 31-12-2014 is inmiddels opgelopen
tot € 806.000.
In 2015 is een onttrekking begroot van € 25.000 in 2016 helemaal
niets.
· Zijn er mogelijkheden om (te hoge) voorzieningen voor andere
doeleinden te benutten?
Punt 4. Nieuwe begroting na uitkomst van het onderzoek en de besluiten
die mede op basis daarvan worden genomen, deze zijn immers bepalend voor
de toekomst voor Reestmond. We zien deze huidige begroting over 2016 en
verder als tijdelijk en zoals bij punt 1 al gezegd erg onzeker en we onderstrepen
dat een begroting zo realistisch mogelijk moet zijn.
Voorzitter, het moet toch mogelijk zijn om van Reestmond weer een gezond
bedrijf te maken. Het kan toch niet zo zijn dat afnemende Rijksbijdrages
de bijdragen van de deelnemende gemeenten continue doet verhogen?
De persoonlijkheidsbelangen van de medewerkers van Reestmond zijn van
groot belang en dienen in de 1e plaats goed behartigd te worden maar in
de 2e plaats mogen we de financiële belangen van al onze inwoners
ook niet vergeten.
|