16-11-2013
Programmabegroting 2014
In de raadsvergadering van 29 oktober jl. hebben de fracties algemene
beschouwingen of hun mening gegeven over de door het college aan de raad
aangeboden programmabegroting 2014. Daarna is de eerste termijn geweest,
waarbij door elk lid van het college over onderwerpen uit hun portefeuille
antwoord in eerste termijn gegeven op de door de fracties gestelde vragen
en opmerkingen. De tweede termijn van de raadsfracties en het college
inclusief besluitvorming over de programmabegroting is aan de orde gekomen
op 5 november 2013.
De door het college aangeboden begroting is bijna ongewijzigd vastgesteld.
De SGP heeft (samen met het CDA) een motie ingediend over leges van bestemmingsplannen.
Die is aanvaard met de stemmen voor van de SGP, CDA en Gemeentebelangen
(GB). ChristenUnie en PvdA stemden tegen deze motie.
Hieronder kunt u tweede termijn van de SGP-fractie lezen, namens deze
uitgesproken door Jan Visscher.
Tweede fase omgekeerd inzamelen
De volgende, tweede, fase, van het omgekeerd inzamelen is geen kleinigheid.
We hebben het gevoel dat we als raad aan de zijlijn staan. Bij de beantwoording
van de eerste termijn bleek na aandringen, dat het grijs afval in het
buitengebied dan nog steeds met de grijze container ingezameld en opgehaald
wordt.
Ook werd duidelijk dat de ondergrondse containers niet begin 2014 gepland
zijn. Wanneer dan wel, nog voor de verkiezingen, of toch erna? Zal het
geen verloren jaar worden?
Voorzitter, we zitten in elk geval als fractie, maar volgens ons ook andere
fracties nog wel, vol vragen.
=> Krijgt het buitengebied straks 4 containers?
=> Wat wordt het tarief voor het grijs afval in de ondergrondse containers?
=> Wat mag er allemaal in de kunststof afval container?
=> Wat is het totale kostenplaatje voor de gemeente?
=> Gaan we er werkelijk op vooruit?
=> Wat voor invloed heeft het einde van het contract tussen de Rova
en Wijster op het geheel? Er zijn geluiden dat in andere gemeenten de
tarieven hierdoor fors omlaag gaan. Wat gaat dit voor ons betekenen?
Het kan zijn dat wanneer we overal antwoorden op krijgen, dat we tot
de conclusie komen dat de 2de fase een brug te ver is. Voorzitter, we
willen daarom dringend vragen of het college een toezegging wil doen om
een concept uitvoeringsplan dit jaar nog aan de raad voor te leggen. Kan
deze toezegging gedaan worden?
Rioolheffing
Het is goed dat de toezegging door het college gedaan is, dat grondslagen
voor de rioolheffing goed bekeken wordt samen met o.a. Rioned.
Wellicht kunnen we volgend jaar op dit gebied lagere tarieven verwachten.
Reestmond
Wat betreft Reestmond zijn wij niet gerustgesteld door het antwoord van
de portefeuillehouder. Wij hebben de indruk dat het Dagelijks Bestuur
van Reestmond, om wat voor reden dan ook, even geen leiding geeft aan
ontwikkelingen en denkrichtingen. Dobberen is altijd verkeerd voor een
bedrijf. We hebben, met behoud van onze eigen denkrichting, altijd gezegd
dat het gaat om de mensen die er werken. Hun welzijn dient voorop te staan.
Het eerste dat daartoe nodig is, is een leiding die koers houdt.
Zwembad
Bij het zwembad hebben we sterk het vermoeden dat de intentie van de raad
onvoldoende bij het zwembadbestuur bekend is. In een goed dualistisch
stelsel is dit de taak van het college en niet iets tussen de raad en
het zwembadbestuur. We dringen er daarom sterk op aan dat het college
met het zwembadbestuur aan het werk gaat, zodat voor de verkiezingen er
door dit college een visie neergelegd wordt, welke richting het een en
ander op kan gaan. Kan het college dit toezeggen?
Verhoging leges voor bestemmingsplannen
Het college is van mening dat de leges kostendekkend gemaakt moeten worden
door alleen de opbrengsten te verhogen.
Wij blijven van mening dat allereerst de kosten beperkt moeten worden
door deze papieren systeemtijger aan te pakken.
Dus niet alleen de rekening bij de burgers en ondernemers neerleggen maar
ook kritisch de processen op nut en noodzaak toetsen, vereenvoudigen en
verbeteren.
Landelijk zijn er goede initiatieven gaande. Ook andere gemeenten doen
het beter op dit front.
Daarom roepen we het college op tot een betere aanpak middels de volgende
motie.
Energieloket
Het is ons wat te tam met betrekking tot het energieloket. In eerdere
vergaderingen is ons toegezegd dat het energieloket ook het case-management
voor de aanvragen m.b.t. initiatieven met duurzame energie voor haar rekening
neemt. Bij de beantwoording door het college kregen we echter de indruk
dat het energieloket meer een kruiwagen is waardoor een extra medewerker
de afdeling binnengereden wordt. We willen een actieve inhoud. We hebben
een website, http://www.duurzaamdsz.nl/
,samen met Dalfsen en Zwartewaterland. En als we dan kijken hoe in Nieuwleusen
het initiatief NieuwleusenSynergie gaat lopen als een initiatief voor
en door burgers. Hierin zit een locaal energiebedrijf, een duurzame buurtauto
enzovoort. Dan moeten wij dat ook willen. We hebben het gevoel dat er
een actievere inhoud aan gegeven moet worden door initiatieven te ontplooien
met een lage drempel voor iedere burger. Gaat het college deze uitdaging
aan?
Bezuinigingen vanaf 2010
Vorige week is vooral door de ChristenUnie heel veel nadruk op ziekmakers
gelegd, maar vanaf 2010 is door dit college wel degelijk gewerkt aan verbetering
van de begroting en de begrotingspositie. In de eerste termijn hebben
wij al benadrukt dat vanaf 2010 al voor € 3.825.000 aan voorstellen
gedaan is voor het gezond maken én gezond houden van de begrotingen.
Stemverklaring
In deze begroting staan een aantal posten, vooral op het gebied van de
(wedstrijd)sport en welzijn waar wij principiële bezwaren tegen hebben.
Echter heeft hierover binnen de raad in de afgelopen jaren op democratische
wijze besluitvorming plaatsgevonden. Die besluiten werken ook door in
deze begroting.
Middels deze stemverklaring geven wij aan, dat de SGP-fractie de principiële
bezwaren nog heeft, maar dat wij om de eerder genoemde reden niet tegen
de begroting zullen stemmen.
Door andere fracties zijn ook een aantal moties en amendementen ingediend.
Onze fractie heeft het als bijzonder pijnlijk ervaren dat door het CDA
en GB weer een motie is ingediend over de vrije dagen met bid- en dankdag.
Helaas is dat amendement met steun van alle andere fracties aangenomen.
In het coalitieakkoord had de SGP met grote moeite ingestemd met een onderzoek
naar het gelijktrekken van vrije dagen met de gemeenten Dalfsen en Zwartewaterland.
Toen was het namelijk de bedoeling om als drie gemeenten te gaan samenwerken
op diverse terreinen en dan zouden personeelsleden van die andere gemeenten
ook bij ons in het gemeentehuis geplaatst kunnen worden. Daarvoor moesten
dan de arbeidsvoorwaarden zoveel mogelijk gelijk getrokken worden.
Die samenwerking is echter niet van de grond gekomen. Noodzaak om de arbeidsvoorwaarden
met die gemeenten gelijk te trekken, was er dan ook in het geheel niet
meer. Daarnaast was uit onderzoek bij diverse gemeenten intussen ook gebleken
dat Staphorst met haar doorbetaalde (extra) vrijde dagen met bid- en dankdag
helemaal niet uit de toon viel. Verschillende gemeenten hadden weer extra
doorbetaalde vrije dagen voor heel andere zaken.
Kortom, Staphorst hanteert echt geen grote afwijkingen in de arbeidsvoorwaarden
ten opzichte van andere gemeenten. De SGP vindt het belangrijk dat de
gemeentelijke overheid het goede voorbeeld geeft door op bid- en dankdag
geen gelegenheid te geven tot het verrichten van arbeid door personeel
van de gemeente Staphorst en ook niet door mensen die in opdracht van
de gemeente werk verrichten.
terug
>>
|