10-07-2013
Studie mooier achter de diek, evaluatie open plekken
beleid
In de raadsvergadering van 9 juli jl. zijn twee rapporten van landschapsarchitect
Veenstra besproken. Het ging om mogelijkheden aan de achterkant van het
lint en de evaluatie van het Open Plekken beleid.
Uiteindelijk bleek dat de raad kritisch is over deze notities. Het Open
Plekkenbeleid zal in het najaar samen met het Saneringsbeleid opnieuw
besproken worden.
Hieronder leest u de bijdrage van Lucas Mulder namens de SGP fractie.
Als eerste punt "de achterkant van de Streek"
Deze analyse is wel erg op kwaliteit gericht. En ja, dat krijg je wanneer
je een landschapsarchitect aan het werk zet.
We hebben vooral andere invalshoeken op het oog. Wat is het gebruik in
de toekomst? Op welke ontwikkeling willen we inspelen?
Kortgezegd, ons inziens moet het sober en doelmatig.
Sober door minder kwaliteitseisen te stellen. Doelmatig, door het hobbymatig
gebruik van deze zone te onderkennen, te waarderen en eenvoudig mogelijk
te maken. Zonder gebruik geen instandhouding.
De regeling in het bestemmingsplan de Streek biedt een goede oplossing
voor het bouwen van schuren die hobbymatig gebruik van gronden achter
het lint ondersteunen. Pas deze ook toe op vergelijkbare situaties die
in randzones kunnen voorkomen.
Wij gaan uit van frontbescherming, de achterkant van het lint is nauwelijks
zichtbaar. Daarom minder kwaliteitseisen in het beleid, en meer op gewijzigd
gebruik gericht.
Geen inzet op nieuwe wandelpaden en zichtlijnen. Zichtlijnen worden omgekeerd
ook tegen ons gebruikt. Er ontstaat snel een theoretische discussie over
zicht en lijnen waarbij wij het zicht op de werkelijkheid vanuit verschillende
perspectieven als behoorlijk subjectief ervaren.
Enkele grote bedrijven worden aangeduid als detonerende elementen. Dat
vinden we te zwaar aangezet.
Actief grote bedrijven uitplaatsen zien we niet als nuttige bezigheid.
Deze bedrijven zijn algemeen aanvaard en worden zeer gewaardeerd, wellicht
meer uit economisch dan uit ruimtelijk oogpunt, maar dat telt we degelijk.
De natuurlijke ontwikkeling (meer wonen aan het lint) gaat ons hard genoeg.
Als tweede punt evaluatie Open Plekken Beleid.
Er is een mooi overzicht gemaakt van de gerealiseerde open plekken. Gelet
op 60 verzoeken en realisatie van 13 woningen wordt 78% afgewezen. Het
bouwen van ongeveer 3,5 woning ligt onder het maximum van 5 per jaar.
Deze evaluatie is vooral ingestoken op de versterking van de bebouwingsstructuur.
Eigenlijk is dat te eenzijdig, de woonbehoefte en de leefbaarheid zijn
ons inziens de belangrijkste aspecten.
We missen nog belangrijke onderdelen:
· Hoe verhoudt zich dit beleid tot het hergebruik en vernieuwen
van de bestaande voorraad woningen en voormalige boerderijen?
· Wat wordt bedoeld met de financiële kant die niet is onderzocht?
Kan de gemeente de kosten niet dekken als het gaat om dit beleid, ondanks
de forse leges die al gelden?
· Wat vinden de buren aan de steeg van het invullen van de open
plekken?
· Hoe is het bouwen aan de diverse dwarswegen verlopen, welke aanvragen
zijn er nog specifiek voor dwarswegen?
· In welke mate zijn doelstellingen rond parkeren en leefbaarheid
gehaald?
· In hoeverre zijn initiatieven te duiden als bewuste projectontwikkeling
door strategische aankopen van grond?
· Welke aanvragen/adressen staan er nog op de lijst die niet zijn
beoordeeld? Graag ontvangen we een overzicht.
De conclusies ten aanzien van groen en zichtlijnen delen we niet. Enerzijds
wordt aangegeven dat de locaties weinig zichtbaar zijn, anderzijds dat
er te weinig erfbeplanting wordt toegevoegd. Dat klinkt tegenstrijdig.
Eigenlijk wordt gesteld dat de bebouwingstructuur alleen wordt versterkt,
wanneer het zichtbaar is vanaf de openbare weg. Daar is wel wat op af
te dingen. Voor de omwonenden zijn de ingevulde open plekken wel zichtbaar.
De kwaliteitsambitie is te nadrukkelijk aangegeven. Het versterken van
de bebouwingstructuur, het mooier maken van het zichtbare kan niet het
enige doel zijn.
Ook de referentiebeelden tonen ons een veel te moderne vormgeving. Wij
nemen daar afstand van.
Het bewust bijbouwen van woningen aan het eind van de steeg lijkt ons
in dat kader geen goede zaak.
Ook hier is de zichtbaarheid gering, echter de overlast door meer verkeersbewegingen
is niet gering. Dit wordt onvoldoende onderkend. Helaas is dat niet geëvalueerd.
Het anders bouwen langs de dwarswegen (in richting slagenlandschap) lijkt
een goede gedachte. De ontsluiting zal we via de dwarsweg moeten verlopen,
anders worden bestaande stegen belast.
Samengevat:
De SGP fractie is niet positief over deze notitie. Er wordt veel over
kwaliteit gesproken, echter ook de andere effecten zoals financieel, leefbaarheid,
verkeer enz. dienen onderzocht te worden.
We zien onvoldoende informatie om dit beleid goed te kunnen evalueren.
Graag ontvangen we schriftelijke antwoorden op de gestelde vragen. Daarna
willen we deze evaluatie opnieuw bespreken.
Tot slot:
Ook ons saneringsbeleid willen we evalueren, dat is al vaker genoemd en
we hebben het idee dat we daar lering uit kunnen trekken.
|
|