03-07-2013
Kadernota 2013 (2)
In de raadsvergadering van 2 juli jl. is de tweede termijn van de behandeling
van de Kadernota 2013 gehouden. Alle fracties konden nog weer reageren
op de antwoorden van het college, nadere vragen stellen en eventueel moties
indienen. De SGP heeft een motie ingediend over een vast eerste aanspreekpunt
voor bedrijven. De ChristenUnie en de PvdA hadden respectievelijk drie
en ook één motie ingediend. Alle moties werden door het
college ontraden. Alleen de motie
van de SGP is aangenomen.
Hieronder leest u de bijdrage die door Jan Visscher is uitgesproken namens
de SGP fractie.
Wij zeggen het college dank voor de beantwoording in eerste termijn.
Enkele zaken zullen wij in deze tweede termijn nog weer aan de orde stellen
Als coalitiepartijen hebben we gesproken over het nakomen van onze afspraken.
Het is gebleken dat ten aanzien van de verdere uitwerking verschillende
verwachtingen zijn gerezen. De speelruimte binnen een coalitie kan soms
prikkelen.
We constateren dat het draagvlak voor een goede samenwerking voluit aanwezig
is.
Niet toepassen inflatiecorrectie bij variabele kosten
Het niet toepassen van de inflatiecorrectie is een mooie doelstelling
die het college zich heeft opgelegd. Om met de woorden van de wethouder
van financiën te spreken: "Het is een uitdaging voor de organisatie"
en "met minder middelen moet hetzelfde resultaat worden bereikt".
Wij wensen het college daarbij veel succes.
Zwembad de Broene Eugte
In de eerste termijn is duidelijk geworden dat een meerderheid van de
raad een stevige beperking wil van de bijdrage aan het zwembad. We vinden
het daarom ook goed, dat het zwembadbestuur ons uitgenodigd heeft om verschillende
mogelijkheden met de raad te bespreken. We gaan ervan uit dat het college
de lijn doorzet, zodat er het komende jaar meer duidelijkheid komt over
de mogelijkheden na 2017.
Participatiewet
In het kader van de Participatiewet stellen we de vraag: Worden Staphorster
bedrijven actief uitgenodigd/aangezet om mensen met een beperking aan
werk te helpen? Wij horen van ondernemers dat veel mensen met een arbeidshandicap
van buiten de gemeente in Staphorster bedrijven geplaatst worden. Dat
is prachtig. Geen misverstand. Maar hoe zit het met mensen met zo'n beperking
uit eigen gemeente? Staan die juist weer op een wachtlijst buiten onze
gemeente? Wij hebben in eerste termijn gevraagd naar de beschikbaarheid
van wachtlijsten van werkzoekenden en inventarisatielijsten met mensen
die een werkplek hebben, en van vacatures in onze eigen gemeente. (Het
gaat uiteraard om de getallen). Daar hebben we nog geen antwoord op gekregen.
Accountmanager bedrijven
We hebben uit de beantwoording van de wethouder begrepen dat de accountmanagementfunctie
zoals in het coalitieprogramma beoogd, niet gerealiseerd gaat worden.
Het werkgeversplatform Meppel/Staphorst doet veel goed werk, wordt gesteld.
Daar willen wij vooralsnog niets op afdingen. We hebben echter uit de
beantwoording ook begrepen dat als er bij de gemeente Staphorst ondernemers
aan de balie komen, zij nog steeds met meerdere mensen te maken kunnen
krijgen. Daar willen wij vanaf. Er moet één ambtenaar komen
die de spil is voor alle vragen die bedrijven kunnen stellen. Voor de
duidelijkheid: Wij beogen hiermee niet een uitbreiding met één
fte. Wij willen dat de verschillende deelfuncties bij elkaar gevoegd worden
en door één persoon behartigd worden. Wij denken dat ook
hier het geheel meer is dan de som der delen. Overigens hoeft deze 'totale'
functie (dus na samenvoeging) nog steeds geen hele fte te zijn. Hierover
dienen wij een motie in.
Jeugdzorg
Naar aanleiding van de eerste termijn van de wethouder over de jeugdzorg
willen wij het volgende opmerken. Voor zover de gemeente Staphorst het
jeugdbeleid zelf vorm gaat geven, vertrouwen wij erop dat rekening gehouden
wordt met de verschillende identiteiten. Maar juist de zwaardere hulpvragen
zullen waarschijnlijk bovenlokaal opgepakt worden. Ook in die gevallen
moet, wat ons betreft, de hulp geboden worden vanuit dezelfde identiteit
als die de hulpvrager heeft. Kan de wethouder hier al iets over zeggen?
Rova
Zoals het nu lijkt, zijn we als gemeente op de goede weg met het omkeren
van het afvalstoffensysteem. Van afval naar grondstof. Het is goed om
een half jaar na de invoering van de tweede fase de afvaltarieven nader
te bezien. We gaan ervan uit dat de totale kosten voor de verwijdering
van het afval na invoer van de tweede fase omlaag gaan. Omdat er nu nog
een flinke financiële hobbel genomen moet worden, is het logisch
om na deze hobbel de tarieven opnieuw te bezien. Op dat moment kan de
hoogte van de reserve matiging afvalstoffenheffing stapsgewijs afgebouwd
worden ten gunste van het jaarlijks door de burger te betalen vastrecht.
Reclamemast
We moeten als gemeente niet borg gaan staan voor de 100.000 euro om de
reclamemast er te krijgen. Dit moet aan marktpartijen overgelaten worden.
Lees ook eerder bericht: Kadernota
2013 (1)
terug
>>
|