29-05-2013
Vaststellen bestemmingsplan 'De Streek' (1)
In de raadsvergadering van 28 mei jl. is gesproken over het nieuw vast
te stellen bestemmingsplan 'De Streek'. Na bespreking van het concept
van dit plan en de terinzagelegging zijn veel reacties binnengekomen.
Die zijn inmiddels grotendeels verwerkt, maar op een aantal punten hebben
wij nog opmerkingen ter verbetering aangedragen. In de volgende raadsvergadering
zal de raad dit plan definitief vaststellen.
Hieronder leest u de bijdrage van Arie den Ouden, als vervanger van Lucas
Mulder, namens de SGP fractie.
We gaan als raad opnieuw het bestemmingsplan 'De Streek bespreken. Het
plan komt nu in de afrondende fase. Er is veel werk verzet. Er is geluisterd
naar de raad en de inwoners, dat blijkt ook uit de aanpassingen die in
de nota's zijn verwoord.
We zijn blij met een goede regeling voor splitsing van boerderijen en
inwoning alsmede de bijgebouwenregeling gekoppeld aan het gebruik van
het 'achterland'.
Ook zijn er overbodige regels aangepast en geschrapt (zoals de vergunningplicht
voor de stegen).
Op een aantal punten willen we het voorliggende ontwerp aanpassen, of
hierover duidelijkheid verkrijgen.
Het doel daarvan is het eenvoudiger mogelijk maken van wijzigingen, het
vermijden van onnodige kosten voor de toekomstige aanvragers en het strepen
van beperkingen die geen doel dienen.
1. De bouwvlakken mogen voor ondergeschikte uitbouwen en overstekken
maximaal 1 meter overschreden worden. We hechten eraan dat dit ook geldt
voor het verbreden van bestaande gevels, bijvoorbeeld wanneer deze worden
geïsoleerd. Deze verduurzaming moet mogelijk zijn zonder wijziging
van het bestemmingsplan.
2. Voor bijgebouwen een dakhelling tot 20 graden toestaan i.p.v. 30 graden.
Uitbouwen aan de achterzijde van boerderijen zijn dan beter te realiseren.
De goothoogte ook variabel met een maximum op 4 i.p.v. 3 meter. Dat geeft
meer diversiteit en kwaliteit, bijvoorbeeld voor het kapschuur-model.
Dit is toch juist een type wat in Staphorst veel voorkomt en wordt gewenst.
3. Binnen de Streek zijn er grote delen bestemd als "agrarisch met
waarden". Het gebruik hiervan als tuin wordt geweerd. Dat is niet
juist, ook historisch gezien worden deze gronden deels als tuin gebruikt,
ook voor de eigen voedselvoorziening. Daarom willen we dit gebruik niet
belemmeren. Op dit punt schiet overheidsbemoeienis echt door.
4. Onder overgangsrecht wordt aangegeven dat gedoogde bestemmingen vanuit
het huidige bestemmingsplan snel kunnen vervallen. Wanneer bijvoorbeeld
een bedrijfsbestemming met bestaande rechten meer dan een jaar leeg staat
vervallen de rechten wanneer het bedrijf volgens het nieuwe bestemmingsplan
niet past. Wij vinden die termijn tekort. Wanneer deze regeling in stand
moet blijven willen we de termijn veranderen in vijf jaar.
5. De verplichte inzet van de Ervenconsulent bij splitsing van boerderijen
willen we niet opnemen. Nu staat vermeld dat er een erfinrichtingsplan
verstrekt moet worden, en dat is een goede zaak. Daarmee kan ook duidelijkheid
verkregen worden over toegang, inrichting, parkeren etc. Er wordt echter
toegevoegd dat het erfinrichtingsplan conform Belvedère opgesteld
moet worden. Betekent dat toch een verplicht advies van de "Ervenconsulent"?
Graag duidelijkheid op dit punt.
6. Wij zijn van mening dat het verlengen dan wel inkorten van karakteristieke
panden en van gemeentelijke monumenten mogelijk moet worden. Dit dient
in de bestaande steil te gebeuren.
Commentaar op de reactienota, op de onderdelen waar we het niet
mee eens zijn.
(de nummers verwijzen naar die van de ingediende zienswijze)
14. H. Jansen, Gemeenteweg 236.
De heer Jansen wil de agrarische bestemming behouden. Wij vinden zijn
zienswijze gegrond. We zijn van mening dat bestaande rechten niet afgepakt
moeten worden.
38. W Hoeve, Oude Rijksweg 245j.
De heer Hoeve kan geen berging realiseren. Dit probleem is helaas gecreëerd
tijdens de ontwikkeling van deze saneringslocatie en is niet te wijten
aan de gemeente. Toch vragen we hier om een oplossing, we zien geen ruimtelijke
bezwaren tegen het plaatsen van bergingen bij deze eindwoningen.
In de discussie die volgde werd door de SGP onder andere opgemerkt dat
de omzetting van agrarische bestemming naar woonbestemming van veel panden
langs de Streek een goede zaak is, maar dat de gemeente niet als beleidsdoel
heeft om het voortbestaan van agrarische bedrijven langs de Streek zoveel
mogelijk te belemmeren. Een functiemix heeft duidelijk onze voorkeur,
en levert een prettiger leefklimaat dan saaie woonwijken waar het leven
overdag bijna stilstaat.
|