16-01-2013
Nota Weerstandsvermogen & Risicomanagement 2013
In de raadsvergadering van 8 januari jl. is de geactualiseerde Nota
Weerstandsvermogen & Risicomanagement 2013 besproken. Een duidelijke
nota waarin vooral meer gedaan is aan het concreet maken van de risico's.
Ook een hele stap vooruit ten opzichte van de nota die hierover vier jaar
terug voor het eerst is opgesteld. Wel is goed zichtbaar dat risicomanagement
nog meer deel moet gaan uitmaken van de bedrijfsvoering.
Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Jan Visscher, namens de SGP-fractie.
Een uitgebreide nota die veel informatie verschaft. Eerst zullen wij
een paar algemene opmerkingen maken. Het is heel goed dat in deze nota
ook even wordt aangegeven dat in de vier jaar dat de vorige nota leidraad
was, elk jaar is voldaan aan de minimumeis die de raad gesteld heeft voor
het weerstandsvermogen.
We lezen op pag. 7 dat risicomanagement nog onvoldoende deel uit maakt
van de bedrijfsvoering. Dat moet echt verbeteren. Hoe denkt het college
dat te gaan doen? Op blz. 22 lezen wij dat er voldoende tijd en middelen
moet komen voor het uitvoeren van risicomanagement. Is dat niet wat al
te gemakkelijk geredeneerd? Wij zijn van mening dat dit 'gewoon tussen
de oren moet zitten bij de medewerkers'.
Wanneer wij iets doen, moeten wij ook een kosten/batenanalyse maken. Dat
zou bijvoorbeeld ook heel nuttig geweest zijn bij het onderwerp Oude Rijksweg
305 maar ook windenergie. De mening van deze raad is bekend. Toch wordt
er nog veel tijd en energie (gelukkig nog geen windenergie) in
gestoken.
Het was beter geweest dat ons duidelijker de voors en tegens waren voorgehouden
met bijbehorende risico's en dat op basis daarvan als raad ook duidelijk
aangeven dat er geen ambtelijke inzet in gestoken moet worden.
Bij vaststelling van de vorige nota heeft de raad als gewenst weerstandsniveau
in plaats van de toen voorgestelde optie C (voldoende) gekozen voor A
(uitstekend). Dat is nu terecht weer zo ingevuld.
Op pag. 10 wordt geschreven dat de begrippen weerstandsniveau en risicomanagement
niet los van elkaar gezien kunnen worden. Dat kan waar zijn, maar alleen
die constatering zegt nog helemaal niets. Een goed weerstandsniveau zegt
helemaal niets over het risicomanagement en omgekeerd net zo min.
Het zijn twee totaal verschillende begrippen.
En verband tussen die twee zien wij echt niet. Wat voor verbanden tussen
die twee ziet het college dan?
Op pag. 11 onder 6.3 staat dat het missen van een kans ook beschouwd
wordt als een risico en dan wordt het geen gebruik maken van een subsidie
als voorbeeld genoemd. Dat wordt ook niet verder uitgewerkt en in bijlage
3 ook niet benoemd. Het is natuurlijk ook moeilijk in geld uit te drukken.
Toch hebben wij de indruk (nog steeds) dat onze gemeente niet alert genoeg
is op het binnen halen van subsidies. Als ik zie wat in nieuwsbrieven
op mijn werk van onze dochteronderneming opgesomd staat aan mogelijke
subsidies voor overheden, dan heb ik vaak de gedachte dat er voor ons
wellicht ook meer haalbaar is. Ik denk dat wij veel meer plannen aan subsidiebureaus
moeten voorleggen.
Op pag. 15 onder '6' gaat het over de onbenutte belastingcapaciteit.
Voor het bepalen van de maximale weerstandscapaciteit is het terecht dat
onze OZB tarieven vergeleken worden met de maximale belastingtarieven.
Maar de SGP zou de SGP niet zijn als zij ook nu niet noemt, dat die maximale
tarieven voor ons totaal niet aan de orde zijn. De tarieven stijgen ons
nu al jaren veel te hard, maar om sluitende begrotingen te krijgen, kunnen
wij er helaas niet om heen.
Daar wordt genoemd dat het reëler is om uit te gaan van de OZB-waarde
in plaats van de WOZ-waarde. Om de maximale onbenutte belastingcapaciteit
te bepalen, zijn wij echter van mening dat juist wel de volledige WOZ
waarden genomen moeten worden exclusief de wettelijk vrijgestelde objecten.
Minder opbrengsten door leegstand, schuldsaneringen en faillissementen
zijn risico's. Uiteindelijk maakt het geen verschil, maar alleen dan ben
je zuiver bezig.
Kunt u uitleggen waarom de tarieven voor de gemeentelijke accommodaties
niet worden meegenomen. Het aangevoerde argument dat het om gebouwen gaat
waarbij sprake is van een jaarlijkse huurafdracht is ons niet duidelijk.
Op pag. 23 is een communicatie- en bevoegdhedenmatrix opgenomen. Dit
zou een gevolg zijn van de belangrijkste aanbevelingen van het in 2011
uitgevoerde doelmatigheids-/doeltreffendheidsonderzoek.
Geschreven wordt dat daarmee grotendeels tegemoet gekomen is aan de belangrijkste
aanbevelingen. Is dat niet erg optimistisch gedacht?
Wij missen daarin bij afdeling overstijgende risico's de gemeentesecretaris
als eindverantwoordelijke. (De wethouder heeft toegezegd dat daar alsnog
aandacht aan geschonken zal worden.)
In bijlage 3 staan alle risico's zoals deze zijn geïdentificeerd,
geanalyseerd en beoordeeld. Wordt daarmee bedoeld dat met de kennis van
nu alle risico's opgenomen, benoemd en gewaardeerd zijn?
Bij sommige onderdelen heb je de indruk dat het vrij laag is ingeschat
en bij andere denk je dat het vrij fors is ingeschat. Vooralsnog gaan
wij er vanuit dat het per saldo toch ongeveer juist is opgenomen.
Tot slot nog een algemene opmerking over bijlage 3. Wanneer je deze risicolijst
voorziet van de kleuren in bijlage 2 zou dat de leesbaarheid nog sterk
verhogen.
terug
>>
|