17-12-2012
Erfgoednota
In de raadsvergadering van 11 december jl. is de Erfgoednota besproken,
waarna deze in de vergadering van 22 januari 2013 kan worden vastgesteld.
Monumenten zijn er om te koesteren, maar er moet wel naar de eisen van
deze tijd in geleefd kunnen worden. Aandacht voor de buitenkant is prima,
maar laat eigenaren binnenshuis zoveel mogelijk hun eigen ideeën
kunnen doorvoeren.
Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Lucas Mulder, namens de SGP-fractie.
We hebben kritiek geleverd op een ontwerp van deze Erfgoednota, stammend
uit 2009. Ook heeft de raad het college een duidelijke en vernieuwende
visie meegegeven, via een motie in november 2011 en ook tijdens de vergadering
op 25 september jl. aan de hand van stellingen.
Nu ligt er een nota voor van 51 pagina's, met mooie beelden.
Er staan waardevolle zaken in, het uitgangspunt is behoud door ontwikkeling.
Het gaat ook om voorkantsturing en meer invloed van de eigenaren, gelukkig
wel.
Toch, wanneer we deze nota lezen, bekruipt ons het gevoel dat de redactie
zich moeilijk kan verplaatsen in de visie van de gemeenteraad.
Enkele opmerkingen:
· Onder paragraaf 1.3 "standpunt gemeente Staphorst"
staat, dat in het coalitieakkoord het beleid wordt gecontinueerd. Daar
valt meer over te zeggen. De versobering van subsidies en het actief zorg
dragen voor een goede woonbestemming van de vrijkomende agrarische bebouwing
staan duidelijk verwoord in het coalitieakkoord.
· Onder paragraaf 1.4 staat dat de Erfgoednota een overkoepelende
nota is voor meerdere beleidsterreinen. Dat is niet juist. Het raakt wel
meer beleidsterreinen, maar is daarmee niet superieur. We vinden dat de
Erfgoednota en de Welstandsnota een helder geheel moeten vormen, met een
concrete vertaling in een digitale welstandskaart. We gaan hier uit van
een objectgerichte monumentenzorg waarbij we als overheid ons alleen stimulerend
opstellen ten aanzien van de inrichting van de omgeving. De gebiedsgerichte
zorg voor erfgoed en archeologie is al geregeld in bestemmingsplannen
en archeologische kaarten.
· In hoofdstuk 4 wordt aangegeven dat Staphorst uniek is als het
gaat om onze frontbescherming. Helaas is de motivatie en de argumentatie
niet omschreven. Dat we uniek zijn, is een constatering die bij herhaling
wordt geuit, daar zijn we trots op. Dat frontbescherming kan leiden tot
grote aantasting van monumentale waarden is erg kort door de bocht. Leegstand
en verpaupering, dat leidt tot verval van waarden, en dat willen we juist
voorkomen. Voorkomen door ontwikkelingen toe te staan. En dat is gestoeld
op historische wortels. Het bedrijfsgedeelte van de boerderijen werd in
het verleden vergroot en veranderd naar gelang de behoefte. Een prachtige
basis voor ons nieuwe erfgoedbeleid.
Daarom willen we drie wijzigingen doorvoeren in deze nota.
1. Sterkere argumentatie van de bestuurlijke visie.
Paragraaf 1.3 geeft de bestuurlijke visie weer, en hier zal een betere
argumentatie moeten staan. De doelstelling van de motie, als het gaat
om modernisering van de monumentenzorg; de toepassing van nieuwe ontwikkelingen
en materialen; het verminderen van asbest en rieten daken; het inkorten
of verlengen van panden; het tegengaan van leegstand en verpaupering door
de jongere generatie te stimuleren. Het luisteren naar de wensen van eigenaren.
2. Benutten van de kracht in de samenleving.
Dus niet het aantal ambtelijke fte's uitbreiden om zo allerlei programma's
en regels toe te voegen. Wel gebruik maken van creatieve kennis en kunde
in het werkveld. Als overheid willen we dit van onderaf stimuleren en
niet van bovenaf dichtregelen. Dat houdt ook in dat wij beleidsvoorstellen
die genoemd staan onder "wat moet" als uitgangspunt nemen. We
willen bestuurlijke en ambtelijke drukte vermijden en zullen daarom weinig
aanvullende beleidsvoorstellen toevoegen.
3. Eén digitaal uitvoeringsbeleid opstellen voor Welstand/Erfgoed.
Het integreren van het uitvoeringsbeleid voor Welstand en Monumentenzorg
in één digitale omgeving, waarbij een kaart ontstaat die
toegankelijk is en helder aangeeft wat eisen en adviezen zijn. We hebben
al afgesproken dat dit ontwikkeld wordt met het werkveld.
Graag horen we van de portefeuillehouder of hij de genoemde aanpassingen
verwerkt in de Erfgoednota en wat de vervolgstappen zijn, samen met de
Welstandsnota.
terug
>>
|