10-10-2012
Wegenbeleidsplan 2013-2016
In de raadsvergadering van 9 oktober jl. is het Wegenbeleidsplan 2013-2016
besproken. Fors bezuinigen op wegenonderhoud is iets wat je later dubbel
weer terug ziet komen. Maar verder kunnen wij ons goed vinden in het rationeel
wegbeheer wat nu al een aantal jaren de basis is voor de wegenbeleidsplannen
die voor een periode van vier jaar worden vastgesteld. Daarbij is door
de wethouder duidelijk aangegeven, dat jaarlijks goed beoordeeld wordt
of de wegen die voor een bepaald jaar op de lijst staan, ook daadwerkelijk
dat jaar aangepakt moeten worden.
Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Lubbert Talen, namens de SGP-fractie.
Het is belangrijk dat we voor onze gemeente een goed wegenbeleidsplan
hebben. De gegevens spreken voor zich, 1,9 miljoen vierkante meter aan
verhardingen.
Het is daarom ook goed deze oppervlakte op te delen in groepen en over
deze groepen een kwaliteitsniveau af te spreken.
Het beleid moet er op gericht zijn, dat we met het jaarlijks budget wat
er voor gesteld wordt, een wegennet hebben dat niet jaar op jaar minder
wordt in kwaliteit. Op korte termijn lijken we het dan prima te doen,
maar we teren in op de toekomst.
Ook in moeilijke jaren moet de wegenbouw doorgaan. Het betreft immers
ook een wezenlijk stukje van de economie. Wanneer alle overheden op dit
gebied de hand op de knip zouden houden, zal onze crisis alleen maar verergeren.
Het wegenbeleidsplan is zo opgezet dat we wat kunnen kiezen. De verschillende
scenario´s maken qua budget niet zoveel uit, behalve het scenario
alles laag. Deze heeft onze voorkeur echt niet.
Het ambtelijk voorstel verandert de focus ten opzichte van de huidige
kwaliteit van de woongebieden naar de dorpskernen en de begraafplaatsen.
Een verandering die ook een besparing is. We kunnen ons daar wel in vinden.
Binnen de gebieden van dorpskernen en begraafplaatsen is de inrichting
op een hoger niveau dan op andere plaatsen. Het onderhoud moet dan ook
bijzonder goed zijn, anders maakt het een verkeerde indruk en is het niet
in balans.
De aangepakte straten in Staphorst Noord voldoen aan de verwachtingen.
Betekent het ook dat dit beleid de komende jaren doorgezet wordt in het
nu voorliggende voorkeursscenario?
We vragen ons wel af of het niet verstandig is om voor de wegen zonder
onderhoud, waarvoor geheel niets gebudgetteerd wordt, ook iets te ramen
voor onverwacht, toch noodzakelijk onderhoud. Wij denken dat het toch
verstandig is om ook voor deze wegen een 20.000 euro per jaar de budgetteren,
zodat in gevallen als onlangs de Zuideindigerweg het college hierop zonder
de raad nodig te hebben, kan reageren. Graag zouden we ook een lijst van
deze (eerder aangewezen) wegen ontvangen. Welke van deze wegen zouden
we kunnen verkopen en uit de wegenlegger halen?
Het voorkeurscenario haalt 800.000 euro uit de reserve, die nu ca 3.000.000
euro groot is. Het is een reserve die gevuld is met het doel van wegenonderhoud.
Het is daarom niet goed dat deze te allen tijde niet aangesproken mag
worden. We moeten ons met deze keuze er wel van bewust zijn dat we het
op deze manier een 10-20 jaar kunnen volhouden, maar dat er daarna een
structureel hoger budget moet komen.
De optimalisatie van de Baarge wordt ook genoemd. Voor deze aanpak is
er ook een subsidie. Zit deze subsidie al in de reserve of moet deze nog
als een voordeel ingeboekt worden voor het wegenbeleidsplan?
Het onderdeel onderhoud aan betonwegen wordt al jaren als een toekomstige
bedreiging gezien. Hoe reëel is deze bedreiging. Zijn er al betonwegen
die aan groot onderhoud toe zijn voor 2013-2016. Graag zouden we hier
nader over geïnformeerd willen worden. Daarnaast lijkt het ons noodzakelijk
om het gewenste kwaliteitsniveau van betonwegen samen met college en ambtelijke
ondersteuning te gaan bepalen. Als er bijvoorbeeld een betonweg is die
golft omdat deze dwars op oude sloten ligt, is de vraag reëel hoe
erg dit is, en hoe erg dit mag zijn. Ik kan me voorstellen dat we hier
in het voorjaar eens een middag/avond mee bezig gaan.
terug
>>
|