20-06-2012
Kadernota 2012
In de raadsvergadering van 19 juni jl. konden de raadsfracties hun
mening geven over de door het college verstrekte kadernota 2012. Hierin
zijn uitgangspunten voor het opstellen van de begroting 2013 en de meerjarenraming
2014-2016 opgenomen. Algemeen is de onzekerheid uitgesproken, omdat niet
bekend is hoe de situatie na de Tweede Kamerverkiezingen zal uitvallen.
Duidelijk is echter wel dat ieder kabinet, van welke richting dan ook,
fors zal moeten bezuinigen. Daarom heeft de SGP een aantal duidelijke
keuzes voorgesteld om op de uitgaven te besparen. Ook is er de ruimte
niet om extra uitgaven te doen. Het verbaasde ons dat sommige fracties
dit nog niet geheel uitsluiten, zoals een (sober ingericht) evenemententerrein
in Rouveen en een vierde veld voor SC Rouveen.In deze vergadering hebben
de fracties hun bijdrage in eerste termijn gegeven. Ook is de eerste termijn
van beantwoording door het college aan de orde geweest.In de raadsvergadering
van 26 juni a.s. kunnen de fracties reageren op die beantwoording en eventuele
moties indienen.
Hieronder kunt u de bijdrage van de SGP-fractie lezen, namens deze uitgesproken
door Jan Visscher.
Maatschappelijke Context
De kadernota 2012 verschijnt in een zeer onrustige tijd. Hoe moeten we
het noemen? Eurocrisis? Financiële crisis? Economische crisis? Of
morele crisis? We kunnen ons licht laten schijnen over vermeende oorzaken,
bedreigende ontwikkelingen, herstel beogende maatregelen en zo meer. Het
licht van Gods Woord zou hier trouwens beter te pas komen dan ons eigen
licht, maar in deze korte inleiding willen we daar toch niet verder op
in gaan.
Duidelijk is in ieder geval dat het grote financiële Babel, dat
we met elkaar gebouwd hebben, op drijfzand blijkt te staan. Met man en
macht probeert men nu de zaak te stabiliseren, maar tot nu toe zijn de
resultaten niet moedgevend, om van herstel nog maar niet te spreken. En
dan lijnen uitzetten over nota bene een periode van vier jaar. Wie durft?
Dat is echter geen vraag, want er valt niet aan te ontkomen.
De lijn die de fractie van de SGP volgt is, dat we als gemeente de financiële
problemen niet voor ons uit willen schuiven met een stille hoop op meevallers.
Die verwachten we namelijk niet. Daarom kiest onze fractie er voor om
het mes drastisch in de uitgaven te zetten. Dat veroorzaakt ongetwijfeld
pijn, -en het roept wrevel op- , bij degene die het moeten lijden. Daar
denken we niet licht over. Wel is het onze taak om de pijn zo eerlijk
mogelijk te verdelen.
We zijn van mening dat er bij onze inwoners en bij onszelf(!) een wissel
om moet. De financiële toestand van onze gemeente zal voorlopig niet
veranderen. Daarom moet onze houding noodgedwongen wel veranderen. Bij
een terugtrekkende overheid worden zelfwerkzaamheid en zelfredzaamheid
weer belangrijke deugden, evenals onbaatzuchtige en misschien zelfs wel
zelfopofferende naastenliefde. In dat geval zou een omslag op dit terrein
nog onverwacht positieve gevolgen kunnen hebben op het geheel van de samenleving.
Dan hebben we het over drukking der melk die uiteindelijk boter voort
brengt
(Tot zover iets over de omstandigheden waarin deze kadernota
vastgesteld moet worden.)
We zeggen het college dank voor de aangeboden concept kadernota. Over
het algemeen kunnen we ons vinden in het voorstel van het college, maar
we willen toch een aantal opmerkingen maken.
Algemeen Bestuur en Organisatie
Samenwerking Dalfsen, Staphorst, Zwartewaterland (DSZ)
Het college geeft aan dat de verwachte besparingen door samenwerking met
Dalfsen en Zwartewaterland niet te halen zijn. Wij weten dat het moeilijk
ligt met de samenwerking, maar begrijpen er niets van. Er valt niet aan
te ontkomen dat in overheidsland (meer) samengewerkt zal moeten worden.
Wanneer het niet haalbaar lijkt om de besparingen te realiseren, is het
voor ons vooralsnog acceptabel om die besparing niet meer in te boeken.
Toch doen wij een beroep op het college om in contacten met de buurgemeenten
het belang van samenwerking te blijven benadrukken.
Daarnaast moet volop gewerkt worden aan het doorvoeren van de in gang
gezette reorganisatie om de eigen organisatie te stroomlijnen.
Duurzaamheid
Op de investeringslijst staat 300.000 euro geraamd voor energiebesparende
maatregelen gemeentelijke accommodaties. Dat is een prima doelstelling,
vooral in combinatie met een duurzaamheidslening. Is de provincie bereid
om mee te investeren?
Maar duurzaam houd ook spaarzaam in! Bij de lijst van bezuinigingsmogelijkheden
staat dan ook genoemd, dat er voordelen gehaald zullen worden uit het
energiezuiniger maken van de gemeentelijke gebouwen. Wanneer we de regel
meegeven aan het college dat duurzaamheidsinvesteringen alleen maar uitgevoerd
mogen worden, wanneer de terugverdientijd minder dan 10 jaar is, dient
er ook minstens 30.000 euro aan voordeel in de jaarlijkse exploitatie
te staan tegenover deze investering. Dus niet slechts p.m.
We hebben de indruk dat zelfs met eenvoudige maatregelen zoals het slimmer
regelen van verwarming en koeling al veel bespaard kan worden. We vragen
het college om op korte termijn de gebouwen en installaties te screenen.
Inkoopadviseur
Er wordt een besparing geraamd van 10.000 euro wanneer de inkoopadviseur
in DSZ verband in dienst genomen zou worden. De SGP-fractie waagt dat
te betwijfelen. In dit specialistische vakgebied volgen de veranderingen
elkaar snel op. Er ontstaat dan snel kennisachterstand. Het inkoopproces
professioneel en efficiënt organiseren, dat kan wel besparingen opleveren.
Verkeer, Openbare Ruimte en Water
Openbare werken
In de kadernota wordt aangegeven dat er een besparing lijkt te kunnen
plaatsvinden door het in eigen beheer uit te voeren maaibestek. Het is
bijzonder goed dat dit voorstel komt. We gaan ervan uit dat dit ook voorzien
zal worden van een voordeel in euro's per jaar. Dit voordeel moet sowieso
bekend zijn voordat verdere onderhandeling met ROVA plaatsvinden. We snijden
ons anders zelf in de vingers.
Er staat bijna 150.000 euro op de lijst van investeringen voor nieuw
materieel voor wijkbeheer, oliespoorbestrijding en groenonderhoud. Als
argument wordt gegeven reguliere vervanging, dit is onvoldoende onderbouwd.
De gemeente heeft nu twee wijkbeheerders, voorheen vier. Het oliespoor
verwijderen wordt ingekocht bij de gemeente Meppel. Over het groenonderhoud
zijn we in gesprek met eventuele derden. Het is daarom beter een deel
hiervan van de lijst van investeringen te verwijderen.
Wegen/Verkeer
Op de lijst van investeringen staat in de meerjarenbegroting 80.000 euro
aan groot onderhoud kunstwerken. Gezien de bruggen die daarbij genoemd
worden, lijken het ons vrij jonge kunstwerken. Mocht hier nu al groot
onderhoud aan gepleegd moeten worden, dan willen we dit wel beter onderbouwd
zien.
Fietspaden
De SGP is een voorstander van een goed fietspadenplan. Zo'n plan ligt
op de plank. Voor 2016 staat de realisatie van een fietspad langs de Kanlaan
op de investeringslijst. Gezien de bezuinigingen die op ons afkomen, lijkt
het ons beter dit niet te realiseren. Wij vragen het fietspadenplan op
de plank te houden en als er financiële middelen voor zijn, tot uitvoering
over te gaan.
Leren en Leven
Jongerenwerk
Onze fractie stelt voor om de functie van de jongerenwerker op te heffen.
De problematiek is goed in kaart gebracht. Met zeer veel jongeren in onze
gemeente gaat het gelukkig(!) goed. Voor die jongeren hoeft de gemeente
geen evenementen of opvang te realiseren. Alles wat de gemeente voor die
jongeren doet, is misschien wel leuk, maar het is extra. Dat kan stopgezet
worden. Voor jongeren die echt in de problemen zitten, hebben we ons Centrum
voor Jeugd en Gezin. Uiteraard zullen we aangegane verplichtingen naar
de SMON na moeten komen.
Dienstencentrum
Ook het afstoten van het dienstencentrum heeft onze instemming. Voor de
vaste huurders moet wel actief meegezocht worden naar alternatieve accommodaties.
Sociale Zaken, Zorg en Burgerzaken
Sociale Werkvoorziening
De gemeente Staphorst draagt per jaar 1.200.000 euro bij aan de gemeenschappelijke
uitvoering van de sociale werkvoorziening. De SGP fractie denkt dat het
verstandig is dat de gemeente Staphorst dit zelfstandig gaat oppakken.
Dit heeft voordelen, omdat er nauwer met ondernemend Staphorst samengewerkt
kan worden. Ook is het beter de deelnemers in de eigen omgeving in te
zetten. Het past ook goed bij de richting die de landelijke overheid in
wil slaan. Met name doordat de huidige werkvoorziening aangeeft dat er
de komende jaren een grotere bijdrage van de gemeente gevraagd gaat worden
in het exploitatietekort is de tijd hiervoor rijp. Door een goede implementatie
denken we hier zeker ca. 10% van de bijdrage mee te kunnen besparen. We
vragen het college daarom deze optie te onderzoeken en mee te nemen voor
de begroting 2013.
Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme
Museumboerderij
Met het uitvoeren van het oorspronkelijke bezuinigingsbesluit voor de
museumboerderij stemmen wij in. Maar het voortbestaan van de museumboerderij
mag daarbij op geen enkele wijze in gevaar komen. Dan zijn er andere uitgaven
die, wat ons betreft, eerder aan de beurt zijn om een bijdrage te leveren
aan de bezuiniging.
Blinde vlekken
Door de opbouw van de kadernota ontstaan er blinde vlekken in de bedrijfsvoering
van de gemeente. Onderdelen waar in de jaarlijkse exploitatie geen wijzigingen
optreden en daardoor ook buiten beeld blijven. Budgetten worden jaarlijks
gemaakt en netjes uitgegeven. We willen enkele van deze onderwerpen noemen,
en het lijkt ons een reële opgave om op elk van deze gebieden minstens
10% op de exploitatie te gaan bezuinigen. Deze bezuiniging zou voor alle
zo te noemen gebieden gerealiseerd kunnen worden door lagere energiekosten
en door het onderhoud te laten uitvoeren door de gebruikersgroepen. Ook
een herbeoordeling van investeringen zal hier aan bijdragen.
1. Sporthal (530.204), jaarlijkse exploitatie 220.000 euro, hier wordt
jaarlijks bijvoorbeeld 10.000 euro gebudgetteerd voor nieuwe gymtoestellen,
dit zou gerust lager ingezet kunnen worden. Deze budgetten zullen normaal
gesproken volledig benut worden. We zijn er niet voor de kantine een meer
horeca-achtige bestemming te geven om eventueel hogere inkomsten te generen.
2. Zwembad (530.301), jaarlijkse bijdrage aan de exploitatie 400.000 euro.
Ook deze bijdrage met ingang van volgend jaar met 10% verlagen. Door het
beëindigen van de bijdrage in 2018 wordt vergeten dat er tot die
tijd ook een bezuinigingsdoelstelling neergelegd moet worden.
3. Voetbalvoorzieningen, kleedaccommodaties en velden (530.101 en 531.101),
jaarlijkse exploitatie 250.000 euro, (waarin niet de kapitaalslasten ten
bedrage van 180.000 euro per jaar). Er zou een grote besparing gerealiseerd
kunnen worden, door onderhoud en schoonmaak bij de gebruikersgroep en
haar vrijwilligers neer te leggen. De bijdrage vanuit de gemeente op deze
onderdelen is 120.000 euro per jaar. Op dit onderdeel noemen we ook de
aankoop van het extra veld in Rouveen. Het kan ons inziens niet reëel
geacht worden door de raad om in deze crisistijden een extra veld in te
richten, met het extra onderhoud per jaar daar bovenop.
Mocht het zo zijn dat de sportnota voor deze onderdelen aangepast moet
worden, dan zien we graag een voorstel tot wijziging hiervan tegemoet.
Ruimte en Wonen
Vastgoedregistratie/landmeten
De kosten voor uitzettenen landmeten kunnen verminderen door nieuwe ontwikkelingen.
Denk aan de invoering van de Grootschalige Basiskaart Topografie en GPS
meetmethoden. Graag horen we welke besparing we ongeveer kunnen verwachten.
Kostendekkende ambtelijke inzet
Bij de zoekrichtingen bezuinigingsmogelijkheden, punt E, wordt een extra
post aan leges geraamd van maar liefst 100.000 euro. Dat moet bereikt
worden bij projectmatige ontwikkelingen. Echter het geldt al bij meer
dan één woning. Het is duidelijk dat hier een probleem opgelost
moet worden. De SGP fractie is echter van mening dat we dit anders moeten
aanpakken, en dat hebben we vorig jaar ook aangegeven. Alleen de kosten
doorbelasten is een eenzijdige oplossing.
De processen op de afdelingen REO/ BM zullen doelmatiger ingericht moeten
worden en de onderlinge frictie moet de wereld uit. We hebben dit onlangs
met een voorbeeld van boerderijsplitsing ook aangegeven. Zoveel mogelijk
plannen standaardiseren door middel van Wabo-projectbesluiten.
De doelstelling willen we verdelen.
· Bij grote plannen en saneringen zullen meer kosten berekend moeten
worden, doelstelling 50.000 euro.
· Echter de organisatie zal ook efficiënter ingericht moeten
worden, ook een doelstelling van 50.000 euro.
Graag horen we van het college hoe dit vorm kan krijgen.
Zorg en inwoning
Het onderwerp zorg en inwoning is meerdere keren in de raad aan de orde
geweest. Ook in het kader van ontwikkelingen in de zorg, de WMO etc. vragen
we het college om dit punt op korte termijn op te pakken. We doelen daarbij
met name op een goede regeling die inwoning eenvoudig mogelijk maakt,
zodat mensen in de thuissituatie voor elkaar kunnen zorgen.
Financiën
Onroerend Zaak Belasting (OZB)
Als mogelijke maatregel tot opheffing van het tekort wordt ook genoemd
een nog verdere stijging van de OZB (boven de inflatiecorrectie en de
tot en met 2014 afgesproken jaarlijks extra stijging met 7,25%). Zoals
wij vorig jaar al hebben aangegeven, is dat een forse stijging. Nog weer
een extra verhoging daar bovenop is voor de SGP nu nog geen optie gelet
op alles wat op onze inwoners en het bedrijfsleven afkomt.
Slot
De opdracht om te komen tot een begroting voor 2013 is niet eenvoudig.
We probeerden met deze bijdrage het college een stevige steun in de rug
te geven om onvermijdelijke zaken uit te gaan voeren. De SGP-fractie blijft
daarom de komende tijd de "vinger aan de pols" houden en wenst
het college en de ambtenaren wijsheid, maar bovenal Gods onmisbare zegen
toe ook in de verdere uitwerking van de begroting 2013.
terug
>>
|